پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

14:10:40 - چهارشنبه 13 اسفند 1393
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
فضائل حضرت فاطمه (ص) از زبان پیامبر/حوریه‌ای از جنس بشر
هر آنچه در باب فضائل و محاسن معصومین یا مطلق اهل بیت عصمت و طهارت (ع) منقول است می‌توان گفت که حضرت فاطمه(س) سومین مصداق کامل برای همه فضائل و مکارم است.

به گزارش “ صبح رابر“به نقل از طنین یاس، در کتاب صحیفه فاطمه چهل فضیلت حضرت زهرا (س) که در آیات و رویات به آن اشاره شده است، گردآوری شده در این بخش هفت فضیلت ایشان را مورد بازخوانی قرار می‌دهیم:

وای بر ستمکاران بر فاطمه(س)

رسول خدا(ص) خطاب به حضرت سلمان(س) فرمودند: ای سلمان هر که فاطمه دخترم را دوست بدارد در بهشت با من است و هر که او را دشمن بدارد جایگاهش در آتش است.

ای سلمان! محبت فاطمه در روز قیامت در صد موضع به انسان نفع خواهد رساند که آسانترین آن ها عبارتند از موقع مرگ، قبر، میزان، حشر، صراط و حساب پس (بدان ای سلمان) هر که فاطمه دخترم از او خشنود باشد من از او خشنودم و هر که من از او خشنود باشم خداوند از او خشنود است.

و هر که فاطمه بر او غضب کند من بر او غضبناکم و هر که من بر او غضب کنم همانا خداوند بر او غضب کرده است.

ای سلمان! وای بر حال کسی که بر فاطمه و بر ذریه او و بر شیعه او ستم کند.!

حوریه ای از جنس بشر

رسول اکرم (ص) فرمودند: در آن شبی که به آسمان عروج داده شدم، جبرئیل دست مرا گرفت و داخل بهشت نمود و از رطب بهشتی برایم خوراند و من از آن رطب تناول کردم، پس آن رطب در صلب من تبدیل به نطفه شد و چون به زمین برگشتم، آن را در خدیجه نهادم و خدیجه به سبب آن نطفه به دختر فاطمه (س) حامله شد .

پس فاطمه (س) حوریه ای است از جنس بشر و من هر وقت که مشتاق بوی بهشت می شوم، دختر فاطمه (س) را استشمام می کنم.

تفاوت برتری حضرت زهرا(س) با مریم دختر عمران

امام صادق علیه السلام فرمودند: اینکه حضرت فاطمه (س) در نزد خداوند محدثه نام گرفته است بدین جهت می باشد که ملائکه الهی از آسمان بر آن حضرت هبوط نموده و همانطوری که با حضرت مریم دختر عمران علیه السلام حرف می زدند با ایشان سخن می گفتند و زمانی که ملائکه به وی می گفتند:

ای فاطمه!  « همانا خداوند متعال ترا برگزیده و پاک ساخت و تو را بر همه زنان هر دو جهان برتری داد.»

ای فاطمه! « برای پروردگارت قنوت کرده و سجده نما و به همراه رکوع کنندگان رکوع کن.»

پس حضرت فاطمه (س) با ابشان حرف می زدند و ایشان با حضرت فاطمه سخن می گفتند، تا اینکه شبی حضرت خطاب به ملائکه فرمودند:  مگر حضرت مریم دختر عمران برترین زن عالم نبود؟ ( همچنانکه در کتاب خدا آمده است، پس چگونه مرا به سیده زنان عالم می خوانید ؟)

ملائکه در جواب عرض کردند: (ای فاطمه) همانا مریم (س) فقط سیده زنان روزگار خودش بود، در حالیکه خداوند متعال شما را سیده زنان عصر او و عصر خودتان و بلکه سیده همه زنان عالم از اول خلقت تا آخر آن قرار داده است.

بانویی هم‌رتبه مولا علی (ع)

رسول خدا (ص) فرمودند: خداوند، هیچ زنی را با مردی مساوی ( هم رتبه) قرار نداده، مگر حضرت فاطمه (س) را که وی را با حضرت علی(ع) مساوی قرار داد و ملحق به وی نموده است.

و همانا فاطمه(س) ( نه تنها از همه زنان هستی برتر است، بلکه ) از تمامی مردان هر دو جهان افضل است.

بانویی که اساس هستی بر پایه معرفت او نهاده شده است

امام صادق(ع) فرمودند: همانا خداوند تبارک و تعالی ( آنگاه که فاطمه (س) را به زوجیت علی (ع) در آورد) یک چهارم دنیا را مهریه ایشان قرار داد. پس یک چهارم دنیا مال حضرت فاطمه(س) می باشد و ( همچنین خداوند متعال) بهشت و جهنم را به عنوان مهریه ایشان مقرر فرمود و آن حضرت ( که بهشت و دوزخ از آن ایشان است، شخصا) دشمنان خود را داخل جهنم نموده و دوستانش را وارد بهشت خواهد کرد.

و همانا فاطمه(س) بزرگترین صدیقان بوده و پایه و اساس هستی بر پایه معرفت آن حضرت بنا نهاده شده است.

شجره طیبه

رسول اکرم(ص) فرمودند: من همانند درختی هستم که (دخترم) فاطمه (س) شاخه این درخت طیبه و (برادرم) علی (ع) مایه لقاح  آن و فرزندانم حسن و حسین (ع) ثمره و میوه های آن و دوستان ایشان از میان امتم به منزله برگ های این درخت هستند.

محبوب ترین زن و شوهر نزد رسول خدا(ص)

عبدالله بن بریده از پدرش چنین نقل می کند که (روزی) از رسول خدا پرسیدم ( یا رسول الله!) چه کسی از بین زنان در نزد شما (از همه) محبوب تر است؟ حضرت فرمودند: فاطمه(س) . عرض کردم از بین مردان چه کسی؟  فرمودند: شوهرش.

منابع:

ارشادالقلوب( ج ۲ ص ۲۹۴) مائۀ نمقبه(ص ۱۲۶) بحار الانوار ( ج ۷ ص ۱۶ ح ۹۴)

الطرائف (ص ۶۴) مائۀ منقبۀ (ص ۸۷) ارشاد القلوب (ص ۲۳۴) کشف الیقین (ص ۴۵۹)

امالی طوسی(ص ۱۸) امالی مفید(ص ۲۴۵) اعلام الوری(ص ۱۵۰) بشارۀ المصطفی (ص ۴۰)

مناقب ابن شهر آشوب ( ج۶ ص ۳۳۱) بحار الانوار ( ج ۴۳، ص ۳۸)

دلائل الامامه(ص ۱۰) علل الشرایع (ج ۱ ص۱۸۲ ح ۱) امالی صدوق (ص ۱۷۶) العدد القویه (ص ۲۲۶)

امالی صدوق (ص ۴۶۰) التوحید(ص ۱۱۸) الاحتجاج(ص ۴۰۸) عیو الاخبار( ج۱ ص ۱۰۶) مناقب ابن شهر آشوب(ج ۳ ص ۳۳۴)

تفسیر امام حسن عسکری(ص ۶۵۶) بحار الانوار(ج۳۷ ص۴۸) و ( ج۱۰۰ ص ۲۵۹) و ( ج۱۰۱ ص ۳۰۶)

انتهای پیام/

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب