پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

4:09:08 - پنجشنبه 14 اسفند 1393
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
ویژگی های رئیس آینده خبرگان از دیدگاه اعضاء/ تأکید اعضای خبرگان بر خط قرمزی به نام “فتنه”
پس از فوت آیت الله مهدوی کنی رئیس سابق مجلس خبرگان رهبری، گمانه زنی های زیادی برای ریاست مجلس خبرگان مطرح شد.

به گزارش ” صبح رابر” به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا، پس از فوت آیت الله مهدوی کنی رئیس سابق مجلس خبرگان رهبری، گمانه زنی های زیادی برای ریاست مجلس خبرگان مطرح شد که در نهایت بر اساس احساس تکلیفی که آیت الله هاشمی شاهرودی داشت این مسئولیت به وی محول شد.

 

در همین راستا روزنامه کیهان نوشت: جریان رسانه‌ای فعال در فتنه ۸۸ و سرخورده از تحولات مجلس خبرگان در حال سناریوسازی چند لایه است؛ این شبکه سیاسی- رسانه‌ای پیش از این در جریان احساس مسئولیت انقلابی آیت‌الله مهدوی کنی(ره) و نامزدی ایشان برای ریاست مجلس خبرگان دچار شوک شدید شد. اعلام نامزدی آیت‌الله مهدوی کنی در حالی بود که آن مرحوم در یکی دو دهه اخیر تمایلی به پذیرش مسئولیت‌های رسمی نشان نمی‌داد اما به اعتبار بدعملی آقای هاشمی در جریان فتنه‌انگیزی مثلث استکبار (آمریکا، انگلیس اسرائیل) با بصیرت تمام به میدان آمد و با رأی اکثریت قریب به اتفاق اعضای مجلس خبرگان به عنوان رئیس انتخاب شد.
بعد از رحلت این عالم مجاهد، شبکه حامی فتنه از یک سو سعی کرد امید بازگشت آقای هاشمی به منصب ریاست مجلس خبرگان را احیا کند حال آن که از یک سو هاشمی تکلیف خود را با فتنه‌گران یکسره نکرده بود تا اطمینان خاطری برای نیروهای مؤمن انقلابی باشد و از سوی دیگر مجلس خبرگان همان مجلس انقلابی و بصیری بود که اکثریت قریب به اتفاق آن در ماجرای فتنه ۸۸، پای اسلام و انقلاب و ولایت فقیه ایستادند.
فاز دومی که شبکه سیاسی- رسانه‌ای مذکور کلید زده‌اند القای این مطلب است که بالاخره «هاشمی رفسنجانی» و «هاشمی شاهرودی» هر دو هاشمی هستند و اگر هم آیت‌الله هاشمی شاهرودی نامزد شود، نظر طیف مورد بحث و هاشمی رفسنجانی تأمین شده است! در عین حال فاز سومی نیز از سوی این طیف- با ناامیدی- در حال تست شدن است.
مبنی بر اینکه اگر بتوانند با استفاده از شگرد به اصطلاح غافلگیری، در آخرین فرصت‌ها تا زمان انتخابات هیئت رئیسه مجلس خبرگان با اعلام نامزدی آقای هاشمی، آیت‌آلله هاشمی شاهرودی را در موضع رودربایستی بیاندازند و مجبور به کناره‌گیری از نامزدی کنند.
این در حالی است که منطقاً شرط حمایت اعضای خبرگان از نامزدی آیت‌الله هاشمی شاهرودی، کسب اطمینان از ماندن وی در جایگاه نامزدی و عدم کناره‌گیری است اما به اعتبار علت پیش گفته درباره عملکرد آقای هاشمی رفسنجانی، اکثریت قریب‌به اتفاق مجلس خبرگان کمترین نظر مساعدی نسبت به وی ندارند چه اینکه فتنه را خط قرمز می‌دانند و حداقل صلاحیت ریاست مجلس خبرگان را پایبندی پررنگ و صریح نسبت به این خط قرمز می‌شمارند؛ حال آن که به عنوان مثال در همین یک سال اخیر هم امثال عبدالحسین هراتی هتاک علیه حضرت امام در دفتر آقای هاشمی (به عنوان مشاور در دیدار هیئت ایتالیایی، حضور داشته‌اند و هم امثال عیسی سحرخیز و برخی گروهکی‌های مشابه با وساطت امثال فائزه هاشمی به ملاقات وی رفته‌اند که قبلاً به صراحت از نامزدی بهایی‌ها و هم‌جنس‌بازان حمایت کرده و به صراحت نیز گفته‌اند اصلاح‌طلبان برخلاف اول انقلاب کمترین علاقه‌ای به آقای خمینی ندارند.
در همین راستا آیت الله علی معلمی در گفت‎وگو با بلاغ در رابطه با شاخص‎های رئیس مجلس خبرگان رهبری، اظهار داشت: مجلس خبرگان متشکل از خبرگانی که از حیث علمیت در حد اجتهاد و از حیث دیانت و اعتماد عامه مردم شناخته شده باشند، است.

وی افزود: سابقه این مجلس هم نشان می‎دهد قبل از آن که این مجلس سیاسی باشد، مجلسی علمی، فقاهتی و دینی است؛ کسی که در جایگاه ریاست در این مجلس قرار می گیرد، در همه ابعاد باید سرآمد باشد، به این معنا که هم در بعد فقاهت باید سرآمدی او نمایان باشد، هم در بعد آگاهی از مسائل جامعه و مسائل سیاسی.

امام جمعه قائم‎شهر با بیان اینکه اعضای مجلس خبرگان متشکل از ۸۶ نفر از فقهای بلاد، در سراسرکشور بر اساس شناخت مردم انتخاب شدند، اضافه کرد: در گذشته دیدیم چند دوره مرحوم آیت‎الله مشکینی که چهره‎ای برجسته حوزوی، سیاسی و انقلابی بودند، در جایگاه ریاست این مجلس به‎خوبی عمل می کردند.

عضو خبرگان رهبری، ضمن عنوان اینکه بعد از آیت‎الله مشکینی هم این اقتضاء وجود دارد که باید چهره برجسته‎ای از لحاظ هوشیاری و سیاسی روی کار بیاید، خاطرنشان کرد: جایگاه ریاست مجلس خبرگان یک جایگاه سیاسی و تشریفاتی نیست، بلکه واقعاً باید بعد علمی آن شخصیت مورد توجه قرار گیرد.

معلمی افزود: باید سابقه و سلامت رفتاری رئیس مورد نظر لحاظ شود و بر همین اساس اعضا، فرد مورد قبول خود را انتخاب می‎کنند؛  احتمال تغییر در هیئت رئیسه وجود دارد ولی اینکه چه اتفاقی قرار است بیفتد، با خداست.

وی با بیان اینکه برخی از اصحاب رسانه شاید فضاسازی‎هایی داشته باشند، گفت: مجلس خبرگان، مجلسی آرام است و اعضای آن افرادی متدین و دلسوز به نظام و انقلاب هستند که قطعاً بر اساس شناخت و تشخیص، به‎موقع تصمیم می‎گیرند و عمل می‌کنند.

آیت الله حسن ممدوحی در گفتگو با مرصاد اظهار داشت: در اجلاسیه آینده مجلس خبرگان رهبری باید فردی به عنوان رئیس مجلس برگزیده شود که آشنا به دستگاه رهبری بوده و از مقبولیت ویژه اجتماعی در راستای اهداف راهبردی نظام برخوردار باشد.وی ادامه داد: جامعیت و آشنایی ویژه با شرایط جهان اسلام در چارچوب حرکت کشتی انقلاب به سمت تمدن نوین اسلامی از دیگر شاخصه های اصلی رئیس جدید مجلس خبرگان باید باشد که نمایندگان مردم در مجلس خبرگان رهبری به آن توجه ویژه خواهند داشت.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: در طول دوره های گذشته مجلس خبرگان رهبری، همواره انتخاب اصلح برای هیئت رئیسه مجلس خبرگان در نظر گرفته است؛ ترکیب هیئت رئیسه کنونی مجلس خبرگان رهبری جامع و مقبول است و پیش بینی می شود که این ترکیب در انتخاب آتی پابرجا باشد.

آیت الله ممدوحی با اشاره به اینکه مجلس خبرگان رهبری فراتر از مسائل سیاسی پایین دستی عمل می کند، گفت: مجلس خبرگان رهبری با تکیه بر چارچوب و کارویژه خود در قانون اساس با نگاهی جامع و کامل به مسائل روز کشور اشراف دارد و دغدغه های مردم را در اجلاسیه بعدی مطرح خواهد کرد.

 

آیت الله کعبی: تلاش برای به حاشیه بردن اجلاسیه خبرگان ناکام خواهد ماند/ رئیس آینده خبرگان با شاخصه دفاع از رهبری انتخاب می شود

آیت الله عباس کعبی در گفتگو با مرصاد، با اشاره به اینکه اجلاسیه پیش روی مجلس خبرگان رهبری توجه دوستان و البته دشمنان انقلاب را بر انگیخته است، ظهار داشت: رسانه های معاند و ضد انقلاب و متاسفانه بعضی از رسانه های داخلی با فضاسازی و جوسازی رسانه ای تلاش می کنند که فضای جلسه  ۱۹ اسفند را برای انتخاب رئیس و هیئت رییسه مجلس خبرگان تحت تاثیر قرار بدهند اما مشخص است که خبرگان رهبری تحت تاثیر فضای رسانه ای و جو سازی دشمنان قرار نمی گیرند.

وی افزود: مجلس خبرگان نماد مشروعیت و مقبولیت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و نماد مردم سالاری اسلامی است؛ این فضاسازی های رسانه ای و بین المللی که برای تحت تاثیر قرار دادن جلسه ۱۹ اسفند خبرگان انجام می شود، نشان دهنده جایگاه بالای مجلس خبرگان در نظام اسلامی است.

وی با بیان اینکه در مجلس خبرگان رهبری رقابت هایی که در پارلمان ها و شبه پارلمان های دیگر دنیا مرسوم است وجود ندارد، تصریح کرد: شان و منزلت مجلس خبرگان بالاتر از رقابت های معمول در نظامات سیاسی دیگر دنیاست؛ مجلس خبرگان یک مجلس علمایی و مبتنی بر اجتهاد، تقوا، آگاهی و بینش سیاسی و اجتماعی است.

این عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به ویژگی های لازم برای رئیس آینده مجلس خبرگان گفت: مقام علمی، معنوی و تقوایی کسی که می خواهد به عنوان رئیس مجلس خبرگان مطرح شود باید متناسب با شان و جایگاه خبرگان رهبری باشد. این فرد باید نماد وحدت و انسجام درونی خبرگان، دفاع از نظام اسلامی، صیانت از ولایت فقیه و دفاع از رهبری باشد.

وی خاطر نشان کرد: قطعا اعضای مجلس خبرگان با رعایت جمیع این جهات عمل خواهند کرد و بدون توجه به جوسازی رسانه ای و غیر رسانه ای دغدغه های کشور در حوزه های مختلف فرهنگی و سیاسی و اجتماعی را مطرح خواهند کرد.

 

حجت الاسلام و المسلمین اسلامی: فشارهای بیرونی تأثیری بر انتخاب هیئت رئیسه مجلس خبرگان نخواهد داشت/در اجلاسیه خبرگان مسائل روز کشور را به دقت بررسی می‌کنیم

حجت الاسلام و المسلمین علی اسلامی در گفت‌وگو با راه دانا با اشاره به برگزاری هفدهمین اجلاسیه خبرگان رهبری در  روزهای۱۹ و ۲۰  اسفند ماه، اظهار داشت: علمای بلاد تحت عنوان اعضای مجلس خبرگان وقتی اجلاسیه دارند برنامه های مختلفی را در دستور کار قرار می دهند.

وی ادامه داد: بررسی مشکلات جهان اسلام  و مشکلات داخل کشور  همواره در سخنرانی اعضای خبرگان وجود داشته و گاهی در خدمت مقام معظم رهبری هم برخی از این مشکلات را  بیان می کنند.

اسلامی با بیان این که مسائل داخلی کشور یکی از دغدغه های مراجع ، مومنان و به خصوص مقام معظم رهبری است، تصریح کرد: همواره مسائل داخلی کشور به طور معمول در صحبت ها و تذکرات اعضای خبرگان وجود داشته است؛ اعضای خبرگان  مسائلی که باید مورد بررسی مجدد و بیشتر قرار بگیرد را بیان می کنند و تصمیماتی می گیرند.

اسلامی با بیان این که نباید به سادگی از کنار مسائل داخلی کشور عبور کرد، ابراز داشت: مقام معظم رهبری بارها بر روی چند مسئله اصلی تاکید داشتند و تذکرات لازم را دادند اما خیلی کم به دغدغه ها و تذکرات ایشان  توجه شده است.

وی ادامه داد: به عنوان مثال در بحث  مبارزه با فساد اقتصادی،  چندین سال است مقام معظم رهبری ابلاغ و اعلام کردند اما ما همچنان شاهد هستیم ، یک سری از مسئولان طفره می روند و یک سری از مسئولان اصلا انگیزه ای برای مبارزه با فساد ندارند؛ مسائل فرهنگی ، اقتصادی و  معیشت مردم در کنار سایر مسائل روز کشور همواره از دغدغه های اعضای خبرگان رهبری بوده و همواره مورد بحث قرار گرفته است.

وی برگزاری انتخابات هیئت رییسه مجلس خبرگان را از مهمترین برنامه های اجلاسیه اخیر عنوان کرد و گفت: در هر صورت اعضای مجلس خبرگان بر اساس مقررات انتخابات رییس مجلس را در پیش روی دارند.

اسلامی با بیان این که فشارهای بیرونی تاثیری در انتخاب رییس مجلس خبرگان نخواهد داشت، تاکید کرد: در روز اجلاسیه وقتی آقایان کاندید شدند،به طور طبیعی اعضای مجلس خبرگان آزادانه ، مستقل و با رای خود رییس مجلس  را انتخاب خواهند کرد.

 

آیت الله محسن مجتهد شبستری:  مجلس خبرگان جای کارهای سیاسی نیست/ هیچ رایزنی رسمی در مورد انتخاب رئیس مجلس خبرگان صورت نگرفته است

آیت الله محسن مجتهد شبستری در گفتگو با ائل پرس در مورد اهمیت مجلس خبرگان رهبری و ویژگی شاخص رئیس این مجلس، گفت: اعضای مجلس خبرگان افراد مجتهد بوده که شامل اجتهاد مطلق یا متجزی است که در کنار مقبولیت در بین مردم و کسب آرای اکثریت نیز از دیگر شرایط اعضای مجلس خبرگان است.

وی با اشاره به جایگاه خاص رئیس مجلس خبرگان رهبری، افزود: با اینکه اعضای مجلس خبرگان همگی افراد صالح بوده اما رئیس این مجلس باید در حد بالاتری بوده و در بین خبرگان نیز مقبولیت داشته باشد.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی با بیان اهمیت مقبولیت رئیس مجلس خبرگان رهبری در بین سایر اعضا به روسای پیشین این مجلس اشاره کرده و تصریح کرد: حضرات آیات مشکینی و مهدوی کنی که روسای پیشین مجلس خبرگان رهبری بودند مورد قبول همه بودند و بعد از فوت آنها باید کسی به این سمت برسد که از نظر علمی و تقوا و موجه بودن، مورد قبول همگی باشد.

وی در پاسخ به سوالی در مورد تلاش برخی جریان های معاند مبنی بر سیاسی کردن انتخاب رئیس مجلس خبرگان رهبری، بیان داشت: این تلاش ها بیهوده است چرا که مجلس خبرگان جای کارهای سیاسی نیست و اعضا به شایسته ترین فرد برای تصدی ریاست مجلس خبرگان رأی خواهند داد و شایعات در این مورد صحت ندارد.

عضو مجلس خبرگان رهبری با رد رایزنی های رسمی برای انتخاب رئیس مجلس خبرگان، اذعان داشت: ممکن است اعضای مجلس با یکدیگر و به صورت خصوصی رایزنی داشته باشند اما هیچ جلسه رسمی در این مورد شکل نگرفته و در اجلاس آتی تصمیم گیری می شود.

وی در پاسخ به سوال دیگری در مورد تغییر ترکیب هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری در جلسه آتی، تصریح کرد: اعضای هئیت رئیسه که شامل رئیس، نواب رئیس و منشی ها بوده هر دو سال یکبار با انتخاب اعضا مشخص می شوند اما از آن جایی که در مجلس خبرگان رهبری همانند مجلس شورای اسلامی در این مورد رقابت جناحی وجود ندارد، معمولا اعضایی قبلی انتخاب می شوند.

امام جمعه تبریز با تاکید بر اینکه طبق مقررات و آیین نامه، باید انتخابات در مورد ترکیب هیئت رئیسه نیز باید صورت گیرد، گفت: به احتمال قوی اعضای قبلی هیئت رئیسه مجددا انتخاب شوند اما رئیس این مجلس با توجه به ارتحال آیت الله مهدوی کنی، قطعا تغییر خواهد یافت.

انتهای پیام/

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب