پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

6:56:26 - جمعه 20 آبان 1401
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
تخت سرتشتک هنزا از توابع شهرستان رابر به ثبت ملی رسید
تخت سرتشتک سرزمینی هموار با پستی و بلندی های ملایم و پوشیده از چمن زار و برکه های کوچک و چشمه های روان در ارتفاع ۳۶۰۰متری از سطح دریا، که از مرتفع ترین نقاط استان کرمان واقع درشهرستان رابر بخش هنزاءمحسوب می شود.

به گزارش صبح رابر؛ به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان، فریدون فعالی افزود: تخت سرتشتک در شهرستان رابر، غار جفریز در شهرستان بافت، بید کهنسال سرچشمه رفسنجان، مجموعه سروهای کهنسال طرز، چنار کهنسال انارستان، چنار کهنسال روستای کهنوج و چنار کهنسال گیشین در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

وی ادامه داد: ثبت این آثار مقدمه‌ای بر حفاظت این آثار طبیعی است و باید مقوله حفاظت این آثار با مشارکت دستگاه‌های مرتبط بویژه منابع طبیعی، جهاد کشاورزی، دهیاری‌ها و شوراهای اسلامی با جدیت برنامه‌ریزی وع انجام شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرمان با اشاره به اینکه تاکنون ۲۲ اثر طبیعی این استان ثبت شده است خاطرنشان کرد: کرمان دارای آثار طبیعی منحصربفردی دیگری نیز بوده که پرونده آنها در حال آماده شدن برای ثبت در فهرست آثار ملی است.

هشت اثر ثبت جهانی شامل ارگ سترگ و تاریخی بم، باغ سحرانگیز شاهزاده، روستای شگفت‌انگیز و دستکند میمند در شهربابک، بخشی از بیابان عظیم لوت و قنات های پر آب و حیات‌بخش گوهرریز جوپار، اکبرآباد و قاسم‌آباد بم، استان کرمان را بر قله آثار ثبت جهانی کشور نشانده اند و این هفت اثر را بگذارید در کنار گلیم شیرکی پیچ سیرجان که به همراه روستای دارستان و این شهرستان عنوان دهکده جهانی را از آن خود کرده است.

در کنار این هشت اثر جهانی، ثبت ملی گلیم بیدکردوییه بافت و انتخاب پنج شهرکرمان به عنوان شهر ملی صنایع دستی (راور – شهر ملی قالی -، شهربابک – شهر ملی فیروزه، قلعه گنج – شهر ملی حصیر بافی و راین – شهر ملی چاقو سازی) موقعیت بسیار ممتازی به استان کرمان در حوزه صنایع دستی بخشیده است.

وجود مناطق ییلاقی و خوش آب و هوا و جاذبه های کم نظیر طبیعی در سراسر کرمان، مسافران و گردشگران داخلی و خارجی فروانی را سالانه راهی این دیار می کند که ارزش افزوده خوبی را نصیب اقتصاد این استان می کند.

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب