پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

16:23:06 - یکشنبه 13 بهمن 1392
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
دو جمله تحریف شده امام خمینی(ره) چیست؟
طبق بررسی انجام شده دو جمله معروف” آب برق را مجانی می‌کنیم” و “انقلاب ما انفجار نور بود” که در اذهان عمومی منتسب به امام خمینی(ره) است،صحیح نمی باشد. به گزارش ” صبح رابر”  سایت حرف تو به نقل از وبلاگ “رایگاه” نوشت: حقیقتی در رد یک غلط مشهور امام (ره) هیچ‌گاه نفرمود انقلاب ما […]

طبق بررسی انجام شده دو جمله معروف” آب برق را مجانی می‌کنیم” و “انقلاب ما انفجار نور بود” که در اذهان عمومی منتسب به امام خمینی(ره) است،صحیح نمی باشد.

به گزارش ” صبح رابر”  سایت حرف تو به نقل از وبلاگ “رایگاه” نوشت:

حقیقتی در رد یک غلط مشهور

امام (ره) هیچ‌گاه نفرمود انقلاب ما انفجار نور بود!

یکی از رایج ترین جملات منسوب به حضرت امام خمینی (ره)، جمله معروف «انقلاب ما انفجار نور بود» است که احتمالاً بسیاری از خوانندگان محترم نیز این جمله از معروف ترین جملات آن امام راحل (ره) می دانند. جالب این‌که به‌ویژه در دهه‌ی فجر (که در آستانه‌ی آن قرار داریم) فراوان از آن استفاده مى‏شود و آن را در روزنامه‏ها و مطبوعات مى‏نویسند و گاه از صدا و سیما پخش مى‏شود و به‏بنیانگذار جمهورى اسلامى، حضرت امام خمینى(ره) نسبت داده می شود. اما حقیقت ان است که اساسا هیچ گاه امام چنین جمله ای را به زبان نیاورده اند! برای اثبات این مدعا کافی است که به صحیفه امام (ره) – که مجموعه بیانات معظم له در ان گردآوری شده است- سری بزنید.

حال قطعا برای شما این سوال مطرح می شود که پس جمله معروف فوق الذکر، از کیست و چگونه به غلط امام نسبت داده شده و این‌گونه فراگیر هم شده است؟ برای پاسخ به این پرسش کافی است بازهم به کتاب ارزشمند «صحیفه‌ی امام» مراجعه کنیم. در صفحه ۱۸۱ از جلد ششم «صحیفه‌ی امام» این جمله به «یاسر عرفات» -رئیس سابق جنبش فتح- منتسب دانسته شده و این گونه ذکر شده است که وی در اوایل انقلاب اسلامى به ایران آمده و به محضر حضرت امام رسیده و رسیده‏و شخص عرفات در خلال صحبت هایش در دیدار امام (ره) درباره انقلاب اسلامى ایران، به ایشان عرض کرده است: «آنها (دشمنان انقلاب اسلامى ایران) مى‏گویند: زلزله‏اى رخ داده، ما مى‏گوییم که انفجار نورروى داده است.» جالب است «مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینى(ره)» در پاورقى همین صفحه ۱۸۱، از جلد ششم «صحیفه امام» نیز به بروز این غلط مشهور اشاره می نماید و در توضیح می نویسد: « عبارت «انقلاب ما انفجار نور بود» که غالباً درشعارها استفاده مى‏شود، برگرفته از اظهارات فوق مى‏باشد که به اشتباه به عنوان سخن امام خمینى‏تلقى شده است.»(۱)

البته غرض از ذکر این واقعیت ناگفته و مورد غفلت، کم کردن از ارزش انقلاب شکوهمند اسلامی نیست، چراکه اساسا چنین حرکتی الهی و نورانی ای چنان درخشنده است که نیازی به جمله شخص سارشکاری چون عرفات برای پی بردن به ارج و ارزش آن نیست. ذکر این نکته ضروری است که امام راحل (ره) تعابیری نزدیک به انفجار در مورد انقلاب داشته اند که شاید از نظر مفهومی جای تأمل و تدبر داشته باشد. امام فرموده اند «نهضت انفجاری ایران در اثر دیکتاتوری واختناق وفشار رژیم پهلوی هشداری بود برای همه مستکبرین در مقابل مستضعفین و… دولتها باید در خدمت ملت ها باشند وملت ها پشتیبان آنان تا آسایش برای همه گان باشد عاقبت اختناقها انفجار است.» (۲) یا در جای دیگر می فرماید :«یکی از عواملی که موجب پیروزی شماها شد همین زیادی ظلم وزیادی اختناق بود ،که این اختناق وفشار زیاد شد ،انفجار از آن پیدا شد»(۳)

همچنین بنیانگذار جمهوری اسلامی در تعبیر دیگری چنین فرموده اند:«ملت ایران می دانند که انقلاب عظیم ایران که در نوع خود کم نظیر یا بی نظیر است از ارزشهای بزرگی برخوردار است…امید است که این انقلاب جرقه وبارقه ای الهی باشد که انفجاری عظیم در توده های زیر ستم ایجاد نماید وبه طلوع فجر انقلاب مبارک حضرت بقیهالله ارواحنا لمقدمه الفداء منتهی شود.»(۴) و یا می فرمایند: «تقریبا ما به این مرتبه رسیده ایم که ملت ما یک دفعه یک انقلابی کرد ویک انفجاری درست حاصل شد که نظیر آن در هیچ جا نبود، یک ملتی که همه چیزش وابسته بود و این رژیم سابق همه چیز این را از دست داده بود و همه چیز ما را وابسته کرده بود، یک دفعه یک انفجاری در برکت همین مجالس بود.» (۵)

البته در تبیین چرایی تشبیه انقلاب به انفجار (به طور عام) در ادبیات امام  و نیز این که تعبیر اخص (انفجار نور) علی رغم آن که از امام نیست تا این حد فراگیر و جامعه پذیرشده می توان گفت در واقع انفجار نور بندگی در جهان ظلمانی استکباری معاصر باشد که انقلاب همانند نور، ظلمت مستکبرین را برملا ساخت. امواج وتاثیرات انقلاب اسلامی در تمام جهان نمایان شد؛و همه ملتها به حقوق خود در مقابل حکومت های جور به خود آمدند. در سایه‌ی آن فضا، نورانیت معنوی و همه چیز رنگ معنوی به خود گرفت. بنابراین ایرادی نخواهد داشت اگر ادعا کنیم انقلاب اسلامی، انفجاری از نور در عصر ظلمت و سکون و سکوت بود، که لرزه بر بنیان طاغوت ها و ابرقدرت ها انداخت . از سویی انفجار نور می تواند مبین انفجار عشق با پیوند بین رهبر و مردم، باشد؛ که تا آن زمان این علاقه و ارتباط بین رهبر و ملت اینگونه سابقه نداشته است، یک مرتبه در این برهه از زمان ،مثل نورپرتو افکنی کرد، و به اوج خود رسید. از پرتو انوار پیروزی انقلاب هزاران چشمه نور در زندگی این ملت جوشید و جلوه های عشق و امید را در اعماق جانها و روانها متجلی ساخت ازسویی  همانطور که گاه نوربه طور ناگهانی روشن وخاموش می شود، پیروزی انقلاب اسلامی از این جهت که ،عموم تحلیل‌گران سیاسی و همه کسانی که در رخدادها و حوادث ایران دخیل بودند وقوع چنین پیروزی را، حتی تا روزهای واپسین عمر رژیم شاه ناممکن می‌دانستند، بیشتر شبیه به یک نور ومعجزه بود تا تحولی عادی. واین پیروزی را کسی پیش بینی نمی کرد و مانند نوری تابیده شده و ظلمت را شکسته است.

 


 

پاورقی

(۱)       صحیفه امام، مجموعه آثار امام خمینی (قدس‏سره)، چاپ اول، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(قدس‏سره)، ۱۳۷۸، ج ۶، ص ۱۸۱

(۲)       صحیفه نور ج۷ ص۳۲

(۳)       صحیفه نور ؛ج۸،ص۴۴۴

(۴)       همان ج۱۵ ص۷۵

(۵)       همان ج۱۶ص۳۴۸

—————————————————————————-

جمله اول:

مگر امام نگفت آب و برق را مجانی می کنیم؟

به دهه فجر که می رسیم حال و هوای ایران دگرگون میشود و همه به یاد تظاهرات و راهپیمایی های ۱۳۵۷ می افتند.

به یاد رهایی از دستان استکبار جهانی ، به دست آوردن استقلال و عزت ، سرنگونی حکومت طاغوت و….

اما سوال دیگری در بین نسل سومی ها به وجود می آید و آن سوال اینکه:

چرا سخنرانی امام خمینی (ره) در تاریخ ۱۲/۱۱/۱۳۵۷ در بهشت زهرا که تلویزیون پخش میکند سانسور شده است و قسمتهایی از سخنرانی ایشان که درباره مجانی شدن آب و برق و اتوبوس هست سانسور شده و پخش نمیشود؟

مگر امام خمینی(ره) در بهشت زهرا نفرمودند که آب و برق و اتوبوس را مجانی میکنیم ، پس چرا تلویزیون این قسمت از سخنرانی امام(ره)  را سانسور کرده و پخش نمیکند؟

 

بر آن شدیم که به سوال این دوستان عزیز پاسخ قانع کننده ای دهیم که در ذیل آمده است:

۱.امام خمینی (ره) در بهشت زهرا هیچ صحبتی درباره مجانی شدن آب و برق و اتوبوس نفرمودند که تلویزیون بخواهد آن را سانسور کند و پخش نکند. برای اثبات این مدعا کافی است به روزنامه کیهان دو روز بعد از بازگشت امام که متن کامل بیانات ایشان را چاپ کرده مراجعه کنید (لازم به ذکر است که سردبیر آن وقت روزنامه کیهان یک عنصر هوادار حزب توده (!) بوده و دلیلی نداشته تا بخواهد مصلحت اندیشانه سخنان امام را سانسور کند!!) :

     

 عکس را بزرگتر ببینید

                              (منبع : گزارش روزنامه کیهان ۱۴/۱۱/۱۳۵۷)

 برای اطمینان بیشتر می توانید به فیلم و صدای این سخنرانی توجه کنید:

                    فیلم سخنرانی حضرت امام(ره) در بهشت زهرا (۴۱/۲ مگابایت)

 

                     فایل صوتی سخنرانی حضرت امام(ره) در بهشت زهرا

 

۲.حضرت امام (ره) در اجتماع مدرسه فیضیه در تاریخ ۱۲ اسفند ۱۳۵۷  بود که  فرمودند :

 

 

“علاوه بر اینکه زندگی مادی شما را میخواهیم مرفه بشود ، زندگی معنوی شما را میخواهیم مرفه کنیم.شما به معنویات احتیاج دارید ، معنویات ما را اینها بردند. دلخوش نباشید که تنها مسکن میسازیم ، آب و برق را برای طبقه مستمند مجانی میکنیم اتوبوس را برای طبقه مستمند مجانی میکنیم دلخوش به این مقدار نباشید معنویات شما را ،روحیات شما را عظمت میدهیم”

                                       

    عکس را در اندازه بزرگتر ببینید       

 

همانطور که مشاهده فرمودید  امام خمینی(ره) نفرمودند آب و برق را برای همه مجانی میکنیم بلکه ایشان تاکید کردند که :

آب و برق و اتوبوس را برای طبقه مستمند، مجانی میکنیم.

برای اطمینان بیشتر می توانید به صدای این سخنرانی توجه کنید:

فایل صوتی این بخش از سخنرانی امام

در میان جوانان و مردمی که انقلاب را مشاهده نکرده اند توسط اشخاصی با نیتهای سوء سخنان تحریف شده امام  رواج میابد و به آنها میگویند که امام (ره) فرمودند : آب و برق را مجانی میکنیم ولی قسمت اصلی سخن ایشان را که تاکید روی طبقه مستمند جامعه است را حذف میکنند و به این طریق قصد عوام فریبی و مغلطه دارند و سعی دارند از  طریق بحث روی این موضوع که مگر امام وعده آب و برق مجانی برای مردم!(منظورشان همه مردم است) را نداد مگر این کار عملی است؟ و عقلانی است ؟و یا اینکه ایشان برای به پیروزی رساندن انقلاب این وعده را دادند و …. به تخریب وجهه امام(ره) بپردازند.

اما غافل از این بودند که مردم واقعیت این قضیه را متوجه میشوند که سخنان امام درباره قشر مستضعف بوده و نه تمام مردم ،که توجه به این نکته مغلطه غیر عملی بودن و غیر عقلانی بودن آن را برطرف میکندد و همچنین آنها غافل از این بودند که مردم به انقلاب رای دادند نه برای مجانی شدن آب و برق بلکه برای روی کار آمدن نظامی اسلامی ، رهایی از چنگال استکبار ، رهایی از ظلم و ستم ، رسیدن به عزت و استقلال و… بود که به نظام مقدس جمهوری اسلامی رای داند.

حال که با واقعیت سخن آشنا شدید باید در نظر داشته باشید که این کار هم شدنی است که برای جلوگیری از فشار بر طبقات محروم جامعه نیازهای اولیه آنها مانند آب و برق را رایگان کنیم همانطور که در حال حاضر تمام مردم از یارانه دولتی برای امکاناتی مانند آب و برق و… استفاده میکنند که قیمت تمام شده برای مردم بسیار کمتر از هزینه های تولید آنها میباشد (قیمت این امکانات را با کشورهای دیگر مقایسه کنید  متوجه میشوید که قیمت مصرفی آب و برق و… برای مردم  ما بسیار کمتر از سایر کشورهاست) و همچنین در سالهای قبل مصرف کنندگانی که در حد مشخص شده ای مصرف میکردند هزینه برای آنها رایگان بود .

 ۳- امام در همان ایام در سه سخنرانی در سه روز متوالی بر این نکته که سیاست مسئولان نظام بر رایگان کردن آب و برق برای محرومین و بی بضاعتهاست، تاکید می نمایند:

  • …من به دولت راجع به مجانى کردن آب و برق و بعضى چیزهاى دیگر فعلًا براى طبقات کم­بضاعتىکه در اثر تبعیضات خانمان برانداز رژیم شاهنشاهى دچار محرومیت شده‏اند و با برپایى حکومت اسلامى به امید خدا این محرومیت­ها برطرف خواهد شد؛ سفارش اکید نمودم که عمل خواهد شد.(نهم اسفند ۱۳۵۷ برابر اول ربیع الثانى ۱۳۹۹، تهران، منزل آقاى محمود بروجردى.)
  • …ما علاوه بر اینکه زندگى مادى شما را مى‏خواهیم مرفه بشود، زندگى معنوى شما را هم مى‏خواهیم مرفه باشد. شما به معنویات احتیاج دارید. معنویات ما را بردند این­ها. دلخوش نباشید که مسکن فقط مى‏سازیم، آب و برق را مجانى مى‏کنیم براى طبقه مستمند، اتوبوس را مجانى مى‏کنیم براى طبقه مستمند، دلخوش به این مقدار نباشید. معنویات شما را، روحیات شما را عظمت مى‏دهیم؛ شما را به مقام انسانیت مى‏رسانیم. (دهم اسفند ۱۳۵۷برابر دوم ربیع الثانى ۱۳۹۹، قم المقدسه، مدرسه علمیه فیضیه.)
  • هر چه زودتر باید مشکل مسکن براى بى‏خانمان­ها و فقراى ایران حل گردد و براى هر خانواده، مسکن مورد نیازشان تأمین شود، آب و برق براى فقرا و بى‏بضاعت­ها باید مجانى گردد… (یازدهم اسفند ۱۳۵۷ برابر سوم ربیع الثانى ۱۳۹۹، قم المقدسه، کتابخانه مدرسه فیضیه.)

از این رو می توان گفت ماحصل این تکرار تواتر است.

۴-البته نکته ای هم هست که از همه این مسائل اساسی تر و مهم تر است و به نظرم باید توجه کنیم اگر موافقید بار دیگر این بخش از صحبت های امام (ره) در خصوص آب و برق را البته بدون حذف اول و آخرش بازخوانی کنیم: 

“ما علاوه بر این‌که زندگی مادی شما را می‌خواهیم مرفه بشد، زندگی معنوی شما را هم می‌خواهیم مرفه باشد. شما به معنویجات احتیاج دارید. معنویات ما را بردند این‌ها. دلخوش به این مقدار نباشید که فقط مسکن می‌سازیم، آب و برق را برای طبقه مستمند مجانی میکنیم اتوبوس را برای طبقه مستمند مجانی میکنیم دلخوش به این مقدار نباشید. معنویات شما را، روحیات شما را عظمت می‌دیم. شما را به مقام انسانیت می‌رسانیم. این‌ها شما را منحط کردند. این‌قدر دنیا را پیش شما جلوه دادند که خیال کردید همه چیز این است. ما هم دنیا را می آباد می‌کنیم و هم آخرت را. یکی از اموری که باید بشد همین معناست که خواهد شد. این دارایی ها از غنائم ملت است و مال ملت است و مستضعفین. من امر کرده ام که به مستضعفین بدهند و خواهند داد. و پس از این هم تغییراتی دیگر در امور خواهد حاصل شد. لکن قدری باید تحمل کنید.به این حرفهای باطل گوش نکنید. این‌ها حرف می‌زنند. ما عمل می‌کنیم. اینها شما را می‌خواهند دلسرد کنند از اسلام. اسلام پشتیبان شماست.”

خیلی راحت از خواندن این جملات می‌شود فهمید که منظور  اساسی حضرت امام(ره) نه ‌تنها مجانی کردن آب برق نبوده بلکه پیش بینی مشکلات را نیز برای انقلاب می‌کرده:

” من امر کرده ام که به مستضعفین بدهند و خواهند داد. و پس از این هم تغییراتی دیگر در امور خواهد حاصل شد. لکن قدری باید تحمل کنید.”

در بند های قبلی حضرت امام از مشکلات اخلاقی و اقتصادی حکومت شاه می‌گفتند و در این بند نتیجه  می‌گیرند در دولتی که می‌خواهد به پشتیبانی این ملت انتخاب کند حرف اول و اصلی را اخلاق و معنویت می‌زند و نه آب و برق مجانی. این‌که نگاه‌ها کمی باید بلند‌تر و عمیق‌تر از این بشود که درخواستتان از انقلاب و آرمانتان برای این حرکت مجانی کردن آب و برق باشد. به نظر می رسد صغری و کبری بحث کاملا مشخص است و جای هیچ تردیدی نمی‌ماند که این مدل حرف‌ها وصله‌ی ناجوریست به صحبت‌های امام راحل.

۵- نکته دیگری که باید توجه کرد آن است که چندین سال است برابر مصوبات مجلس و دولت، مشترکان کم مصرف آب و برق از تخفیفات ویژه ای برخوردار هستند به طوری که آب بها و برق بهای کسانی که مصرف آن ها پایین تر از الگوی متوسط مصرفی است تقریبا رایگان است. بر این اساس کهمشترکان با مصرف زیر هفت مترمکعب در ماه هزینه‌ای بابت آب مصرفی خود پرداخت نمی‌کنند. همچنین وزارت نیرو درصدد است به مشترکان کم مصرف برق، یارانه بیشتری اختصاص دهد.

 همچنین رهبر معظم انقلاب نیز در تاریخ ۱/۱/۱۳۸۸ در مشهد مقدس در جمع زائران حرم رضوی با اشاره به مسأله مصرف بهینه منابع آب بیان داشتند: “اینکه گفته می‌شود از کسانى که مصرف زیاد دارند، مالیات بیشترى گرفته شود، یارانه‏ى کمترى به آنها داده شود، حرف بسیار معقولى است، حرف خوبى است. آن کسانى که مصرف کمى دارند، از کمک‌هاى دولتى، از کمک‌هاى عمومى بهره‏مند شوند. بعضى‏ها هستند به قدرى کم آب مصرف می‌کنند که اگر دولت از آنها پول آب را هم نگیرد، مانعى ندارد. بعضى‏ها ده برابر آنها، بیست برابر آنها آب مصرف می‌کنند؛ خوب، اینها بایستى هزینه‏ بیشترى بدهند. “

در مورد اتوبوس هم که با توجه به بهای پایین بلیط اتوبوس شبه های نیست. هرچند شخصا معتقدم اتوبوس های ریالی (که توسط شهردار کنونی تهران راه اندازی شد) مشکل ترافیک را حل نمی کند و تنها موجب افزایش نارضایتی هاست.

به هر حال حضرت امام برای تحقق این امر تفکرات و راه حل هایی داشتند که حتما قابل اجرا بود ولی پس از پیروزی انقلاب اسلامی و تحمیل جنگ از طرف عراق بر ملت ما هزینه های بسیار زیادی را برای دفاع از کشور و پس از آن برای بازسازی خسارات وارد شده بر کشور ، بر ما  تحمیل کرد که پرداخت این هزینه های هنگفت و پرداخت پولهای قرض گرفته شده از کشورهای دیگر وهمچنین رحلت ملکوتی ایشان فرصتی را برای تحقق یافتن این امر توسط ایشان باقی نگذاشت که بعد از رحلت ملکوتی ایشان این وظیفه بر عهده دولتمردان است که برای تحقق این امر کوشش کنند و هر چه زودتر این امر محقق شود تا قسمتی ازمشکلات مالی مستضعفان  را حل کنند.

 

به وجود آمدن این سوال در ذهن جوانانی که انقلاب را مشاهده و درک نکرده اند عادی است ولی طرح کنندگان این سوال قصدی جز فرافکنی و عوام فریبی نداشته اند و با انتشار اخبار تحریف شده تلاش میکنند به انقلاب شکوهمند اسلامی ضریه بزنند ولی مردم ما بیدار و هشیار هستند وامیدوارم این مطالب بر طرف کننده این شبهه باشد.

 

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب