پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

17:16:36 - جمعه 12 شهریور 1400
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
خطیب جمعه رابر:
فرار خفت بار آمریکا از افغانستان نقطه عطفی در تاریخ است»
حجت‌الاسلام والمسلمین علی علیدادی سلیمانی گفت: فرار آمریکا از افغانستان یک نقطه عطف در تاریخ جهان است.

به گزارش صبح رابر، حجت الاسلام والمسلمین علی علیدادی سلیمانی امام جمعه رابر در خطبه های عبادی و سیاسی این هفته ضمن دعوت به رعایت تقوای الهی به مناسبت سالروز شهادت امام زین العابدین علیه السلام به تحلیل  امام سجاد علیه السلام از جامعه طاغوت زده امویان پرداخت و گفت:  در بیان قرآن کریم کارکرد اصلی ولایت و امامت؛ راهبری است، آیه ۲۵۷سوره مبارکه بقره  دو نکته اساسی را یاد آور می‌شود اولاً در دنیا انسان بدون ولی نداریم و تمام انسان ها  در همه اعصار ذیل یکی از این دو ولایت نفس می‌کشند یا ولایه الله یا ولایت طاغوت.

وی ادامه داد: انسان در زیر چتر ولایت خدا قرار دارد انسانی ولایت خدا را می پذیرد در زیر این چتر نفس میکشد، خدا او را راهبری می نمایند و ولایت طاغوت در این دنیا انسان ساکن هم وجود نداریم و همه انسان ها در تمام آنات و لحظات، ذیل یکی از  این دو ولایت  در حال حرکت  و صیرورت هستند؛ یا ذیل ولایه الله در حال  حرکت  به سمت نور،  تعالی، انسانیت و هدف خلقت انسان درحرکت اند،  یا در مسیر طاغوت و ظلمت و لجن زار گناه و معصیت در حرکت اند.

خطیب جمعه رابر با اشاره به اینکه این آیه سه مرحله سقوط انسان را یاد آور می شود مثل گرگ ، شیر و خوک  و یا خود حیوان اند، انسان در این کره زمین در مسیر حرکت زیر چتر ولایت طاغوت، انسان از حیوان پست تر می شود.

وی با بیان اینکه امام سجاد علیه‌السلام در تبیین طاغوت‌زدگی عصر حاکمیت امویان با ژرف‌نگری و بینشی همه‌جانبه به‌جامعه نگریسته و اجتماع را به‌شش طبقه شیر، گرگ، روباه ، سگ، خوک و گوسفند تحلیل فرمودند گفت: ترسیم ایشان از جامعه و نسبت‌های اخلاقی حاکم، ما را به‌عمق بیان امام حسین(ع) می‌رساند که می‌فرماید: «مردم در زمان ما شش گروه‌اند: شیر و گرگ و روباه و سگ و خوک و گوسفند.»

وی ادامه داد:  شیر، شاهان جهانند که هر یک از ایشان می‌خواهند غالب باشند نه مغلوب، گرگ، تاجران شمایند، که چون چیزی را بخواهند بخرند مذمّت می‌کنند و چون بخواهند بفروشند تعریف می‌کنند، روباه، آن کسانند که به‌نام دین نان می‌خورند، و آنچه بر زبان می‌رانند در دل ندارند، سگ، آن است که در روی مردمان پارس می‌کند، و همه از ترس زبانش به‌اکرام او می‌پردازند، خوک، شهوت‌رانان افسار گسیخته‌ای هستند که به‌انجام دادن هر کار زشت و ناپسندی پاسخ مثبت می‌دهند، گوسفند، آن‌کسانند که پشم‌های ایشان را می‌کَنند و گوشت‌هاشان را می‌خورند و استخوان‌هاشان را می‌شکنند،و گوسفند، در میان شیر و گرگ و روباه و سگ و خوک چه می‌تواند بکند؟.

امام جمعه رابر با بیان اینکه این فرمایش نمادین، در حقیقت آموزه‌ای متعالی برای شناخت جوامع طاغوتی است اظهار کرد: به‌طور کلی در این حدیث، جامعه به‌دو طبقه حاکم و محکوم تقسیم شده‌اند که گروه نخست، دارای پنج شاخه است، و گروه دوّم بیش از یک شاخه ندارد .

 وی این روایات بر اساس آیات به دو گروه  طبقه بندی شده از  مستکبران و مستضعفان؛ متکاثران و مقتصدان؛ مترفان و محرومان؛ ثروتمندان و نیازمندان؛ اغنیا و فقرا؛ اشراف و فرودستان طبقه طاغوتی وابسته سیاسی و استکباری نماد شیراست، روباه جریان تحریف ، خوک نماد فحشا و منکر، گرگ طبقه سرمایه داران و ثروتمندان جامعه را از حیات معنوی و طیبه انسانی باز می‌دارد.

امام جمعه رابر گفت: امام سجاد علیه السلام هر حکومتی که بر مبنای طاغوت و استکبار نفس می کشد با صفت حیوانی تطبیق می دهد.

حجت الاسلام والمسلمین علی علیدادی سلیمانی بااشاره به ۲۵محرم الحرام وتسلیت سالروز شهادت امام زین العابدین علیه السلام سند زنده کربلا و ۱۷شهریور مصادف با اول صفر ورود امام حسین علیه السلام به شام گفت: ۲۷شهریور یادآور قیام مردم تهران در سال ۵۷ نقطه عطفی در تاریخ به شمار می‌آید.

وی ادامه داد :  ۱۷شهریور تداعی کننده ۱۵خرداد ۴۲است، رژیم شاهنشاهی پرچم رسوایی خویش با کشتن مردمان بی گناه بالا کشید  همین امر زمینه پیروی انقلاب اسلامی فراهم کرد، ما این انقلاب را مدیون خون شهدا هستیم.

 امام جمعه رابر با اشاره به حوادث اخیر کشور همسایه افغانستان گفت: آمریکا از افغانستان گریخت! این سرانجام اشغالگری است.

وی ادامه داد: افغانستان اکنون، آزمون بزرگی را پیش روی دارد؛ مردم مسأله اصلی این روزهای افغانستان است، موضوعی که به‌درستی مورد تأکید رهبر انقلاب واقع شد.

امام جمعه رابر بیان کرد : مواضع حکیمانه مقام معظم رهبری  در اولین دیدار با دولت سیزدهم بهترین موضع و نقشه راه، برای امروز و آینده این کشور است.

وی با اشاره به شش  نکته اصلی بیانات رهبر انقلاب اسلامی در دیدار با هیأت دولت، درباره حوادث افغانستان گفت:  ملت افغانستان، ملت برادر، هم‌دین، هم‌زبان و هم‌فرهنگ ما است و ریشه در یک حوزه تمدنی داریم.

وی افزود : برای ما مردم افغانستان مهم هستند، آن‌که می‌ماند مردم سلحشور و مظلوم افغانستان است، دولت‌ها می‌آیند می‌روند.

خطیب جمعه رابر عنوان کرد : رابطه ما با این دولت‌ها به‌دو عامل بستگی دارد؛ یکی نوع تعامل آن‌ها با مردم خودشان (همه اقوام و مذاهب) و دومی نوع ارتباط آن‌ها با ایران اسلامی.

وی افزود: آنچه امروز از حوادث دردآور و جانسوز افغانستان‌ می‌بینیم؛ نتیجه ۲۰سال حضور ظالمانه و اشغالگرانه آمریکا در این کشور است.

حجت الاسلام والمسلمین علی علیدادی سلیمانی گفت:  در این ۲۰سال، آمریکایی‌ها، علیرغم وعده‌های فریبنده  حتی یک قدم برای مردم افغانستان و حل مشکلات و رشد و پیشرفت این مردم برنداشتند.

وی افزود : فرار فضاحت‌بار آمریکا از افغانستان و انتقال مردمی که خواهان خروج از کشورشان هستند؛ به‌مناطقی که وضعیت بدتر دارند، نشان ازبی‌تعهدی ظالمانه آمریکایی‌ها نسبت به‌کسانی دارد که سال‌ها به‌آن‌ها خدمت کرده بودند.

وی افزود: فرار آمریکا از افغانستان یک نقطه عطف در تاریخ جهان است!

 خطیب جمعه رابر گفت: اشغال افغانستان و حضور ۲۰ساله ظالمانه ارتش تروریستی آمریکا و سرانجام فرار خفت‌بار او برای کسانی‌که دل به‌سراب وعده‌های استکبار خوش کرده‌اند، عبرت‌آموز است.

وی ادامه داد : آمریکا در عراق و سوریه وضعیت بهتری ندارد، کشور پوشالی آمریکا رو به زوال و نابودی است خروج آمریکا با خفت و خاری در خاورمیانه را شاهد خواهیم بود.

امام جمعه رابر از هیئت های مذهبی با رعایت پروتکل های بهداشتی در فضای باز اقامه عزا کردند صمیمانه  قدردانی کرد و گفت : بعد از دهه اول محرم وضعیت کرونایی رابر نارنجی شد و خطبه های نماز جمعه دایر شد.

انتهای پیام

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب