پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

16:02:39 - چهارشنبه 26 آبان 1400
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
کشاورزان از ترس گرازها بیرون نشین شدند / گرازها خواب راحت را از کشاورزان رابری در شب های پاییزی ربوده است
کشاورزان منطقه هلیل رود از ترس حمله گرازها در مزارع خود بیرون نشین شدند

به گزارش “صبح رابر“؛ هرساله کشاورزان و باغداران منطقه شهرستان رابرشاهد خسارت زیادی از حملات گرازها به مزارع و باغات خود می باشند و از این رو گلایه مندند اینگونه دسترنج و سرمایه کشاورزی و باغدارشان به باد میرود که مجبورند؛ بیرون نشین شوند.

مردم از هراس صدمه دیدن محصولات در برخورد با این حیوانات مجبورند دسته‌جمعی از منازل خارج شوند و در این شب های پاییزی بدون امنیت شب را به صبح کنند که خطرآفرین است، تکرار چنین حوادثی هزینه‌های زیادی را برای مردم در پی دارد و مسئولان باید هر چه زودتر فکری به حال این اوضاع کنند.

جمعیت گرازها آن‌قدر زیاد شده‌ که به‌صورت گله‌ای به روستاها، مزارع و باغ‌ها حمله می‌کنند و خسارت‌های فراوانی را به بار آورده‌اند.

یکی از اهالی این منطقه با بیان اینکه کل مزارع زعفران با هچوم گزارها از دست رفت گفت: با این وضعیت اقتصادی که تمام درآمد کشاورزان از همین مزارع و باغات خود تامین می شود گاه ثمره زندگی چندساله یک کشاورز که یک باغ است به‌سادگی براثر حمله حیوانات از بین می‌رود.

یکی از کشاورزان منطقه هلیل رود با بیان اینکه این حیوان بر اثر گرسنگی خسارت وارد می کند گفت: به دلیل وزن بالای حیوان و سرعت زیادش در زمان حرکت و ناتوانایی حیوان در حرکت گردن در صورت برخورد با انسان صدمات جبران‌ناپذیری می‌زند به همین دلیل به‌شدت با عدم احساس امنیت مواجه هستیم.

وی افزود: زندگی ما مختل شده از ترس این حیوان و خسارت‌های زیادی به مردم واردشده است اینتظار داریم خسارت جداگانه ای در این خصوص منظور شود و کمک هزینه حصارکشی داده شود.

کشاورز دیگر گفت: متاسفانه تاکنون اقدام موثر و کمکی که هزینه خسارت این حیوان کمتر شود؛ صورت نگرفته است درحالی بسیاری از مزارع و شاخ و برگ درختان برای تغذیه در باغ‌ها شکسته است.

اسحاق منظری توکلی مدیر اداره محیط زیست شهرستان رابر گفت: کلیه کشاورزان چنانچه خسارتی توسط حیات وحش به آنها وارد شده باید مستندات خسارت اعم از باغات، مزارع کشاورزی، دام، کلنی های زنبور باید از طریق دادگاه شکایت کنند چنانچه دادگاه اداره محیط زیست را محکوم به پرداخت خسارت کند قابل پرداخت از طریق محیط زیست است.

وی ادامه داد: کشاورزانی که به اداره محیط زیست مراجعه کردند میرشکار جهت دفع گرازها به محل اعزام شده است.

مرجان شاکری  مدیرکل حفاظت محیط زیست استان در گفت و گو با خبرنگار صبح رابر در این رابطه گفت: هر ساله مجوز دفع آفت گراز صادر می شود باید متقاضی باشد که صلاحیت داشته باشد.

وی، با بیان اینکه محیط زیست بودجه ندارد افزود: برای دفع آفت گراز بایستی یک میرشکار مورد تایید شورای روستا دارای تفنگ گلوله زنی معرفی شود.

امیدواریم مسئولان ذیصلاح برای رفع نگرانی کشاورزان و جلوگیری از خسارت های جبران ناپذیر راهکار موثری در راستای حل مشکلات این کشاورزان سخت کوش انجام دهند.


انتهای پیام

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب