پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

7:13:31 - سه شنبه 8 مرداد 1392
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
کابینه پیشنهادی دولت یازدهم را بیشتر بشناسید
اعضای کابینه حجت الاسلام حسن روحانی در حالی که تنها چند روز تا استقرار رسمی دولت باقی مانده است، یک گام تا نهایی شدن فاصله دارد. به طوری‌که اکثر وزارتخانه‌ها وزرای پیشنهادی خود به مجلس را شناخته‌اند. به گزارش “صبح رابر” این‌روزها گمانه زنی‌های رسانه‌ای حول محور ترکیب کابینه دولت آینده و این‌که چه کسانی […]

اعضای کابینه حجت الاسلام حسن روحانی در حالی که تنها چند روز تا استقرار رسمی دولت باقی مانده است، یک گام تا نهایی شدن فاصله دارد. به طوری‌که اکثر وزارتخانه‌ها وزرای پیشنهادی خود به مجلس را شناخته‌اند.

به گزارش “صبح رابر” این‌روزها گمانه زنی‌های رسانه‌ای حول محور ترکیب کابینه دولت آینده و این‌که چه کسانی در چه جایگاهی قرار خواهند گرفت قرار دارد. در حالی که تنها چند روز تا معرفی کابینه پیشنهادی حجت الاسلام حسن روحانی به مجلس شورای اسلامی باقی مانده است، منابع نزدیک به رئیس جمهور منتخب، اسامی وزرا و اعضای کابینه دولت یازدهم را اعلام کرده اند. اسامی و سوابق اعضای کابینه پیشنهادی روحانی را در ادامه مشاهده می‌کنید.

 

اسحاق جهانگیری (معاون اول)

وی در انتخابات یازدهم ریاست جمهوری و تا پیش از مرحله تائید صلاحیت ها رئیس ستاد انتخاباتی هاشمی رفسنجانی بود. او در مجالس دوم و سوم نماینده جیرفت بوده است و در سال ۱۳۷۱ در دولت هاشمی‌رفسنجانی به سمت استاندار استان اصفهان منصوب شد و به جای غلامحسین کرباسچی نشست. جهانگیری از موسسان حزب کارگزاران سازندگی بود و هم‌اکنون عضو شورای مرکزی آن است. با پیروزی محمد خاتمی در انتخابات، جهانگیری به‌عنوان وزیر معادن و فلزات به مجلس پنجم معرفی و موفق به کسب رای اعتماد شد. وی در هر دو دوره ریاست‌جمهوری خاتمی وزیر صنایع و معادن بود.

 

عبدالرضا رحمانی فضلی (وزارت کشور)

وی ریاست کل دیوان محاسبات کشور از سال ۸۷ تاکنون را برعهده دارد. از سوابق رحمانی فضلی می توان به معاون آموزش و پژوهشی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد، از سال ۶۸ الی ۷۰، نماینده دوره چهارم مجلس شورای اسلامی، حوزه انتخابیه شیروان، استان خراسان شمالی از سال ۷۱ تا ۷۵، قائم مقام سازمان صدا و سیما جمهوری اسلامی ایران(سال شروع:۱۳۷۵)، معاون برنامه ریزی، امور مجلس و استان هاو معاون سیاسی سازمان صدا و سیما جمهوری اسلامی ایران، رئیس دوره نهم ستاد انتخابات ریاست جمهوری سازمان صدا و سیما جمهوری اسلامی ایران(سال پایان فعالیت در سازمان صدا و سیما:۱۳۸۵)، عضو کمیته شورای اطلاع رسانی دولت به مدت شش سال، معاون امور بین الملل و توسعه اقتصادی استان ها و ریاست شورای اطلاع رسانی وزارت کشور جمهوری اسلامی ایران ، از سال ۸۵ تا ۸۶ و قائم مقام و معاون فرهنگی رسانه ای و اجتماعی شورای عالی امنیت ملی به مدت ۱۸ ماه از سال ۸۶ اشاره کرد.

 

بیژن نامدار زنگنه (وزارت نفت)

بیژن نامدار زنگنه در سال ۱۳۳۱ در شهر کرمانشاه به دنیا آمد. وی تحصیلات ابتدایی و دوره اول متوسطه را در زادگاه خود ادامه داد و دوره دوم متوسطه را تا اخذ دیپلم در تهران به پایان رساند.

زنگنه در سال ۱۳۵۰ به دانشکده فنی دانشگاه تهران رفت و در سال ۱۳۵۶ با درجه فوق لیسانس مهندسی راه و ساختمان با رتبه ممتاز فارغ التحصیل شد.

همچنین از سال ۱۳۵۶ به عنوان عضو هیات علمی در دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی مشغول به فعالیت شد و سال ۱۳۸۵ با همین عنوان بازنشسته شد.

مهندس زنگنه از سال۱۳۵۹ تا ۱۳۶۱ معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را به عهده داشت و در آبان ماه سال ۱۳۶۱ بنا به دعوت برادران جهادسازندگی به عضویت شورای مرکزی این نهاد درآمد.

وی در سال ۱۳۶۲ به عنوان نخستین وزیر جهاد سازندگی از مجلس اول رای اعتماد گرفت و تا اواسط سال ۱۳۶۷ با موفقیت عهده‌دار این مسئولیت بود.

همچنین در شهریور سال ۱۳۶۷ و در شرایطی که صنعت آب و برق به دلیل خسارت‌های ناشی از جنگ تحمیلی در وضعیت بسیار نابسامانی بود، به عنوان وزیر نیرو از مجلس رای اعتماد گرفت.

سپس در سال ۱۳۶۸ در نخستین دولت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با رای اعتماد مجدد مجلس در این مسئولیت ابقا شد و تا نیمه سال ۱۳۷۶ عهده‏دار این مسئولیت بود.

مهندس زنگنه در سال ۱۳۷۶ در دوره ریاست جمهوری سید محمد خاتمی برای صدارت در وزارت نفت انتخاب شد و مدت ۸ سال نیز عهده‌دار این مسئولیت بود.

علاوه برمسئولیت‌های اجرایی فوق، مهندس زنگنه از سال ۱۳۶۲ تا ۱۳۸۴ عضویت شورای اقتصاد و از سال ۱۳۷۵ تا ۱۳۹۰ عضویت مجمع تشخیص مصلحت نظام را دارا بوده‌اند.

 

رضا مکنون (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)

وی داری فوق‏ لیسانس مهندسی محیط زیست از دانشگاه ایلینویز امریکا در ۱۳۵۲ و دکترای مهندسی منابع آب از دانشگاه واشنگتن در ۱۳۵۶ می‌باشد. از فعالیت‏‌های علمی مکنون می توان به عضویت در هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر از سال ۱۳۵۶ تاکنون اشاره کرد.

 

 

 

محمود حجتی (وزارت جهاد کشاورزی)

مهندس محمود حجتی در سال ۱۳۳۴ در نجف آباد اصفهان دیده به جهان گشود. پدر ایشان مرحوم حاج شیخ غلامرضا حجتی از روحانیون برجسته نجف آباد بودند. وی تحصیلات خود را تا اخذ مدرک دیپلم در نجف آباد طی نمود و سپس وارد دانشگاه صنعتی اصفهان شد و در رشته مهندسی عمران موفق به اخذ مدرک لیسانس شدند. با پیروزی انقلاب اسلامی وارد نهاد جهاد سازندگی کشور شد و پس از آن به عنوان استاندار سیستان و بلوچستان انجام خدمت نمودند. با شروع عملیات اجرایی عظیم سد کرخه به عنوان مدیر اجرایی این پروژه تا زمان بهره برداری ارائه خدمت نمود و در دوره اول ریاست جمهوری سید محمد خاتمی به عنوان وزیر راه و ترابری و دوره دوم ایشان به عنوان وزیر جهاد کشاورزی از مجلس رای اعتماد گرفت و تا پایان دولت در این سمت ماند.

وزارت اطلاعات:

۱) سید محمود علوی

سید محمود علوی در چهارم اردیبهشت ۱۳۳۳ ، در خانواده ای روحانی در لامرد فارس ولادت یافت . در سن دو سالگی با خانواده به نجف اشرف ( محل تحصیل پدر ) عزیمت و تحصیلات ابتدایی و سالهای اول متوسطه را در دبستان و دبیرستان علوی ایرانیان در نجف گذراند .

وی همزمان با تحصیلات حوزوی ، به تحصیلات دانشگاهی پرداخته ، دوره کارشناسی را در مدرسه عالی تربیتی و قضایی قم (دانشگاه فعلی قم) در رشته علوم تربیتی با احراز رتبه اول گذرانده ، کارشناسی ارشد را در دانشگاه فردوسی مشهد در رشته فقه و مبانی حقوق اسلامی با کسب رتبه اول و با معدل ۱۸.۹۶ طی نموده و مقطع دکتری را در همان رشته در دانشگاه فردوسی مشهد با کسب رتبه عالی به پایان رسانده است.


از سوابق وی می توان به نماینده ستاد مرکزی انقلاب اسلامی در جنوب فارس در سال ۱۳۵۸-۱۳۵۷، نماینده دوره های اول – دوم – چهارم و پنجم مجلس شورای اسلامی، سخنگوی کمسیون شورا ها و امور داخلی ، کمسیون خاص وظیفه عمومی ، کمسیون خاص وظایف و اختیارات ریاست جمهوری در دوره های اول و دوم مجلس شورای اسلامی، نایب رئیس کمسیون شورا ها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی (دوره چهارم)، نایب رئیس کمسیون های سیاست خارجی و آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی (دوره پنجم)، نماینده مردم استان تهران در مجلس خبرگان رهبری و رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش از سال ۱۳۷۹ تا سال ۱۳۸۸ با حکم مقام معظم رهبری می توان اشاره کرد.

 

۲) محسن قمی

در سال ۱۳۳۹ هجری شمسی در روستای مامازند ورامین به دنیا آمد. پدرش از کشاورزان زحمت کش و ساده زیست آن منطقه بودکه به علت تدین و پارسایی زیاد به شیخ حسین معروف شده بود.

 

درسال ۱۳۵۰ ودر سن ۱۱ سالگی به قم رفت وبه تحصیل علوم دینی در مدرسه حضرت آیت الله العظمی گلپایگانی مشغول شد. او دردوران طلبگی شاگرد ممتاز مدرسه بود و به دفعات مکرر توسط حضرت آیت الله گلپایگانی مورد تشویق قرار گرفت و در سن ۱۴ سالگی شروع به تدریس دروس ادبیات و مقدماتی در حوزه علمیه نمود.

ایشان سطوح عالیه تحصیل حوزوی خود را نزد اساتید بزرگواری همچون حضرات آیات فاضل لنکرانی ، ستوده ، اعتمادی، صلواتی و صالحی مازندرانی به پایان رسانید.

 

حجت الاسلام قمی از سال ۱۳۵۷ به بعد باشرکت در دروس خارج فقه و اصول از محضر حضرات آیات وحید خراسانی ، سید موسی شبیری زنجانی ، حاج شیخ آقا تبریزی و شمس خراسانی و دیگر اساتید گران سنگ حوزه علمیه به مدت ۲۰ سال بهره گرفت و دروس فلسفه و عرفان نظری را در محضر اساتید بزرگوار حضرت آیت الله جوادی آملی، حضرت آیت‌الله آملی ، و آیت الله مصباح یزدی و انصاری شیرازی فرا گرفت.

حجه الاسلام و المسلمین دکتر محسن قمی، علاوه بر تدریس در حوزه ودانشگاه و تالیف کتب و مقالات متعدد ، مسئولیت های مهمی را در نظام مقدس جمهوری اسلامی بر عهده گرفته است که از آن جمله می توان به عضویت در مجلس خبرگان رهبری به نمایندگی از مردم تهران در دوره سوم و نمایندگی ولی فقیه در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی و معاونت امور بین الملل دفتر مقام معظم رهبری اشاره نمود.

 
علی طیب نیا (وزارت اقتصاد )

علی طیب نیا روز ۱۶ فروردین سال ۱۳۳۹ در شهر اصفهان به دنیا آمده است. تحصیلات ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان را در شهر اصفهان به اتمام رساند با توجه به علاقه شخصی اش به رشته های علوم انسانی رشته اقتصاد دانشگاه تهران را به عنوان رشته دنشگاهی اش انتخاب کرد. یک سال از دوره دکترا را در مدرسه اقتصاد لندن گذراند. در حال حاضر در دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران مشغول به فعالیت علمی است.

وی که چهره‌ای شناخته‌شده در میان اقتصاددانان داخلی و مجامع بین‌المللی است، اگرچه هیچ‌گاه همکاری نزدیکی با تیم روحانی نداشته و حتی عضو کارگروه اقتصادی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام هم نبوده است، اما به علت تدین و نیز تعهد وی به نظام و همچنین حمایتی که اکثر قریب به اتفاق گروه‌ها و جریانات سیاسی و نخبگان اقتصادی کشور از وی دارند و نیز تجربه‌ای که وی به عنوان مسؤول بودجه‌ریزی کشور داشته است، در جمع‌بندی نهایی دکتر روحانی، این گزینه با توجه به احتمال بالای رأی‌آوری وی از مجلس اصولگرا، به عنوان گزینه نهایی وزارت امور اقتصادی و دارایی مورد تأیید قرار گرفت.

محمدجواد ظریف (وزارت امور خارجه)

ظریف از خانواده‌یی نسبتا ثروتمند در تهران به دنیا آمده و پدرش از تاجران امور نساجی بوده است. ظریف سال ۱۳۵۵با ویزای دانشجویی به ایالات متحده می‌رود و دقیقا زمانی که وی آزمون‌های جامع دکترایش در دنور را در سال ۱۳۶۴ گذراند، اداره مهاجرت ایالات متحده، روادید او را باطل کرد و شانس‌های او را برای تکمیل تحصیلاتش از بین برد. ظریف پس از این اتفاق به این علت که قصد داشت تا حضورش در خاک امریکا کاملا قانونی باشد به نیویورک می‌رود و در نمایندگی ایران مشغول به‌کار می‌شود. او طی سه سال بعد و از راه دور، تحصیلاتش را تکمیل کرد و در طول آن مدت ارزش خود را برای دولت ایران به اثبات رساند که همین مساله باعث می‌شود تا با حضور او در وزارت خارجه موافقت شود تا خود ظریف درباره دیپلمات شدنش چنین بگوید: «من هم به صورت کاملا اتفاقی و هم به دلیل تصمیم اداره مهاجرت، دیپلمات شدم.»

ظریف در دوران محمد خاتمی مدتی معاون حقوقی و امور بین الملل وزارت خارجه بود. پس از آن به نمایندگی ایران در سازمان ملل منصوب شد و تا مدتی پس از انتخاب محمود احمدی نژاد به عنوان رییس جمهور نیز در این سمت باقی بود. وی پس از عزل از این سمت به تهران بازگشت و تا کنون در دانشکده روابط بین‌الملل وزارت خارجه مشغول کار بوده است.

اما مهم‌ترین فعالیت محمد جواد ظریف که او را به دکتر حسن روحانی نزدیک می‌کند نقشی است که در مذاکرات هسته‌ای سال‌های ۸۲-۸۴ ایفا کرد. ظریف در این مدت عملا در کنار سیروس ناصری ریاست تیم مذاکره کننده را بر عهده داشت.

عباس آخوندی (وزارت مسکن)

عباس احمد آخوندی در سال ۱۳۳۶ در خانواده‌ای روحانی در شهر نجف اشرف دیده به جهان گشود. وی تحصیلات ابتدایی را در مدرسه علوی ایرانیان در زادگاه خود گذراند و چندی بعد به همراه خانواده به ایران نقل مکان کرد. آخوندی تحصیلات متوسطه را در قم و تهران به اتمام رساند و پس از سپری کردن این دوران، در سال ۱۳۵۶ وارد دانشکده فنی تهران شد.

وی مدرک کارشناسی ارشد مهندسی راه و ساختمان خود را از دانشگاه تهران دریافت کرد و پس از آن به انگلستان رفت و در کالج رویال هالووی لندن، در رشته اقتصاد سیاسی به ادامه تحصیل پرداخت و موفق شد مدرک دکترای خود را دریافت کند.

آخوندی مرداد سال ۱۳۶۱ به عنوان معاون سیاسی وزیر وقت کشور (آیت‌الله ناطق نوری) انتخاب شد و در دولت دوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی نیز به عنوان وزیر مسکن و شهرسازی فعالیت کرده است.

آخوندی از سوی شهید دکتر بهشتی در اولین شورای مرکزی جهاد سازندگی به عنوان عضو شورا انتخاب شد.

وی همچنین در جهاد سازندگی مسئولیت امور استان‌ها را بر عهده داشت و پس از شروع جنگ تحمیلی مسئولیت پشتیبانی جبهه‌های جنگ را نیز برعهده گرفت.

آخوندی در سال ۱۳۷۶ نماینده ویژه رییس جمهور وقت برای اجرای طرح احداث سالن بزرگ همایش‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران بوده است.

آخوندی علاوه بر مسئولیت‌های سیاسی و اجرایی که در عرصه‌های مختلف به عهده داشته است، در بخش آموزش نیز فعالیت دارد. وی در دانشکده مطالعات جهان علاوه بر عضویت در هیات علمی، در گروه بریتانیا نیز تدریس می‌کند.

از برخی سمت‌ها و فعالیت‌های اجرایی عباس آخوندی می توان به قائم مقام مدیرعامل سازمان صدا و سیما، دبیری شورای امنیت کشور، رئیس شورای تامین ویژه غرب کشور، رئیس ستاد مبارزه با مواد مخدر و رئیس بنیاد مسکن اشاره کرد.

سید ابوالحسن فیروزآبادی (وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات)

سیدابوالحسن فیروزآبادی در سال ۱۳۴۰ در خانواده علم و فقاهت دیده به جهان گشود. پدر وی مرحوم آیت ا… فیروزآبادی از اعاظم حوزه علمیه قم و در خاندان ایشان تالیفات مهمی در موضوعات فقهی ، اصولی و قرآنی وجود دارد.

سید ابوالحسن فیروزآبادی مدرک کارشناسی مهندس برق با گرایش مخابرات خود را در سال ۱۳۶۵ از دانشگاه علم و صنعت و مدرک کارشناسی ارشد برق با گرایش مخابرات را در ۱۳۷۰ از همین دانشگاه دریافت کرده و در مرحله دفاع از تز دکتری مدیریت استراتژیک خود در دانشگاه عالی دفاع ملی است.
وی همچنین دروس حوزه وی شامل ادبیات عرب، اصول فقه، فقه تا سطح و نیز دروس فلسفه را نزد اساتید بنام حوزه تلمذ کرده است و به زبانهای عربی و انگلیسی تسلط کامل دارد.

همچنین تدریس دروس تخصصی مخابرات و مدیریت، تالیف مقالات متعدد تخصصی در زمینه فن آوری اطلاعات و ارتباطات، راهنمایی و مشاوره تعدادی پایان نامه کارشناسی ارشد و دکتری در کارنامه فیروزآبادی وجود دارد.

فیروزآبادی در سالهای ۱۳۵۹-۱۳۶۱ به فعالیت مطبوعاتی و روزنامه نگاری اشتغال داشته و مقالاتی در حوزه روابط بین الملل انتشار داده است.

وی همچنین در طول دوران خدمت خود عهده دار مشاغل و سمت هایی بوده است که می توان به مدیرعاملی و نایب رئیسی هلدینگ مدیریت صنایع نوین تامین، ریاست هیات مدیره شرکت تامین تلکام (مجری پروژه اپراتور موبایل نسل سوم با نام تجاری رایتل)، ریاست هیات مدیره چندین شرکت بزرگ در زمینه صنایع الکترونیک و مخابرات، طراحی، اجرا و مدیریت پروژه‌های ICT در کشور به مدت ۲۵ سال، طراحی و اجرای دوره‌های آموزش رشته مخابرات و عضویت در هیات مدیره شرکت ملی نفتکش ایران اشاره کرد.

علی جنتی (وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)

علی جنتی (زادهٔ ۱۳۲۸) سیاست‌مدار و دیپلمات ایرانی و پسر آیت الله احمد جنتی است. وی از دانش‌آموختگان مدرسه حقانی قم است. پیش از انقلاب در مبارزه مسلحانه علیه حکومت وقت ایران فعال بود و ناچار به فرار از ایران شد و تا هنگام پیروزی انقلاب در کویت زندگی می کرد. در سال ۱۳۵۹ رئیس صداوسیمای استان خوزستان و در سال ۱۳۶۳ استاندار خوزستان شد.

در سال ۶۷ ریاست دفتر اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس را برعهده گرفت و در دوران ریاست جمهوری هاشمی به استانداری خراسان و سپس سفارت ایران در کویت برگزیده شد و تا پایان دوره ریاست جمهوری سید محمد خاتمی در این مقام باقی ماند. با پیروزی محمود احمدی‌نژاد در انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۴ وی از کویت فراخوانده و به عنوان معاون سیاسی وزیر کشور مصطفی پورمحمدی منصوب شد اما در آستانه انتخابات شوراها و مجلس خبرگان در سال ۱۳۸۵، از این سمت کنار گذاشته و بار دیگر به عنوان سفیر به کویت فرستاده شد اما در سال ۱۳۸۹ از این مقام برکنار شد.

جنتی در گفت و گو با روزنامه بهار در خصوص گرفتن مسئولیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت یازدهم گفت: براساس پیشنهادی که به من داده‌اند این انتخاب قطعی است. از من برای این وزارتخانه برنامه خواسته‌اند و هم‌اکنون هم مشغول نوشتن برنامه هستم. فکر می‌کنم این موضوع از طرف رییس‌جمهوری منتخب قطعی باشد.

رضا صالحی امیری (سازمان میراث فرهنگی و گردشگری)

وی در سال ۱۳۴۰ در شهرستان آمل به دنیا آمد. وی دارای دکترای مدیریت دولتی از دانشگاه علوم و تحقیقات و استادیار دانشگاه است. صالحی معاون فرهنگی ستاد انتخاباتی حجت الاسلام حسن روحانی نیز بود و معاونت پژوهش‌های فرهنگی و اجتماعی مرکز تحقیقات استراتژیک را در کارنامه دارد.

محمدعلی نجفی (وزارت آموزش و پرورش)

محمدعلی نجفی، در ۲۳ دی ۱۳۳۰ در تهران بدنیا آمد و در دبیرستان مروی واقع در ناصر خسرو تحصیلات متوسطه را به پایان رساند پس از گذراندن تحصیلات خود در رشته ریاضی در دانشگاه شریف، برای ادامه تحصیل به آمریکا رفت و در موسسه تکنولوژی ماساچوست دوره کاشناسی ارشد را طی نمود ولی به جهت فعالیت‌های مربوط به پشتیبانی از حرکت انقلاب اسلامی در ایران دوره دکتری خود را ناتمام گذاشته و به ایران بازگشت.

وی از بنیانگذاران حزب کارگزاران سازندگی است و هم‌اکنون یکی از اعضای شورای شهر تهران و عضو هیات علمی ‌دانشکده ریاضی و علوم کامپیوتر دانشگاه صنعتی‌شریف است. او از ۱۳۶۰ تا ۱۳۶۴ در دولت‌های باهنر، مهدوی‌کنی و موسوی، وزیر فرهنگ و آموزش عالی و در دولت هاشمی‌رفسنجانی وزیر آموزش و پرورش ایران بود. وی در دولت اول خاتمی، رئیس سازمان برنامه و بودجه بود. وزارت آموزش و پرورش در دولت هاشمی مسئولیت دیگر او بوده است.

محمدرضا نعمت‌زاده (وزارت صنعت و معدن)

محمدرضا نعمت‌زاده در سال ۱۳۲۴ در تبریز به دنیا آمد. در تهران در مدرسه جامعه تعلیمات اسلامی به نام «سیدجعفری» و بعد در دبیرستان «فیاضی» تحصیل کرد. ۲ سال آخر را در دبیرستان علوی گذراند و فارغ‌التحصیل شد. تحصیلات دانشگاهی را به دلیل رشته‌ای که علاقه‌مند بود (مهندسی محیط زیست)‌ در آمریکا گذراند و از دانشگاه برکلی لیسانس گرفت. یک مقدار از فوق‌لیسانس را هم در رشته مدیریت صنعتی دانشگاه کالیفرنیا خواند ولی سال آخر بود که به ایران برگشت و در ایران مشغول کارهای صنعتی شد.

محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنایع دولت هاشمی‌رفسنجانی بود. وی همچنین معاونت وزارت نفت در امور پتروشیمی ‌در کابینه‌های خاتمی و معاونت وزارت نفت در امور پخش و پالایش را در کابینه احمدی‌نژاد به‌عهده داشته‌است. نعمت‌زاده در دولت احمدی‌نژاد مشاور ویژه وزیر نفت بود که پس از مصاحبه با روزنامه اعتماد و انتقاد از عملکرد احمدی‌نژاد و متفاوت دانستن وی با رجایی، بلافاصله از این سمت برکنار شد.

وی درباره دولت آینده گفته است: «متملقان و چاپلوسان در دولت آینده جایی ندارند و منتقدان دلسوز جایگاه خواهند یافت؛ همچنین دروغ و تزویر جای خود را به یکدلی می‌دهد. کشور ما، ایران اسلامی در چند سال اخیر با مشکلات زیادی دست‌و‌پنجه نرم کرد و اگر هوشیاری ملت فهیم ایران اسلامی نبود، وضعیت اسفباری به وجود می‌آمد.»

مسعود سلطانی‌فر (وزارت ورزش و جوانان)

مسعود سلطانی فر متولد ۱۳۳۸ و درای مدرک فوق لیسانس علوم سیاسی می باشد. از سوابق کاری وی می توان به چهار سال عضویت در شورایعالی اداری کشور، چهار سال عضویت در شورایعالی اطلاع رسانی کشور، ۱۲ سال سابقه استانداری در سه استان گیلان، زنجان و مرکزی (اراک)، ۸ سال معاون سیاسی در استانداریهای فارس، همدان و هرمزگان و معاون اسبق سازمان تربیت بدنی اشاره کرد.

علی ربیعی (وزارت کار، رفاه و امور اجتماعی)

علی ربیعی متولد ۱۳۳۴ در جنوب شهر تهران و در محله جوادیه واز یک خانواده کارگری است. وی که معروف به “عباد” است مسؤول اجرایی دبیرخانه شورای امنیت ملی در دوره ریاست‌جمهوری سید‌محمد خاتمی و عضو کمیته سه‌‏نفری ‏تحقیق قتل‌های زنجیره‌ای بود. علی ربیعی، مدرس دانشگاه تهران، عضو هیئت علمی ‌دانشگاه پیام‌نور، محقق و نویسنده در حوزه جامعه‌شناسی سیاسی و مدیریت و مشاور اجتماعی سید‌محمد خاتمی طی سال‌های ۱۳۷۶ تا ۱۳۸۴ بوده است.

ربیعی از دوستان و معتمدان خاتمی است و مشاور اجتماعی خاتمی در دوره هشت ساله ریاست جمهوری وی بوده‌ است.

احمد وحیدی (وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح)

احمد وحیدی در سال ۱۳۳۷ در شیراز به دنیا‌ آمد. وی دارای مدرک کارشناسی در رشته الکترونیک و کارشناسی ارشد در رشته صنایع است و همچنین در رشته علوم استراتژیک در مقطع دکترا در حال تحصیل می‌باشد.

سردار احمد وحیدی از چهره‌های دفاعی و امنیتی کشور است که نقش مؤثری در تأسیس وزارت اطلاعات داشته و سوابق مدیریت ارشد در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز در کارنامه وی وجود دارد.

احمد وحیدی در دوران دریابان علی شمخانی معاونت طرح و برنامه وزارت دفاع را بر عهده داشت. وی پس از انتصاب سردار نجار به عنوان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در دولت نهم، به عنوان جانشین وی منصوب شد.

علاوه بر جانشینی وزیر دفاع، ریاست کمیسیون سیاسی، دفاعی و امنیتی مجمع تشخیص مصلحت نظام و مسئولیت معاونت طرح و برنامه وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح نیز از دیگر مسئولیت‌های وحیدی به شمار می‌رود.

همچنین سردار وحیدی در دولت نهم با حکمی از سوی محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهور به عنوان نماینده نیروهای مسلح در تدوین برنامه پنجم توسعه کشور خدمت کرده است.

احمد وحیدی در سال ۱۳۸۸ و توسط محمود احمدی نژاد به عنوان وزیر پیشنهادی دولت برای وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح به مجلس شورای اسلامی معرفی و در روز ۱۲ شهریور همان سال با کسب اکثریت آرا انتخاب شد.

حمید چیت‌چیان (وزارت نیرو)

حمید چیت‌چیان در سال ۱۳۳۶در شهر تبریز) به دنیا آمد. از سمت‌های اجرایی وی می توان به نماینده دوره سوم مجلس شورای اسلامی (عضو هیئت‌رئیسه و کمیسیون نیرو) ، معاون اسبق برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزارت نیرو و عضو سابق هیئت‌مدیره شرکت توانیر و سازمان برق ایران اشاره کرد.

محمدباقر نوبخت (سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی)

محمدباقر نوبخت در سال ۱۳۲۹ در شهر رشت دیده به جهان گشود. وی دارای دکتری تخصصی اقتصاد از دانشگاه Paisley, U.K و دوره بعد از دکتری خود در توسعه اقتصادی از مرکز مطالعات کاربردی CASIN ژنو، سوئیس گرفته است.

نوبخت چهار دوره نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی بوده است. وی در هر چهار دوره، به‌عنوان نماینده منتخب نخست شهر، از طرف مردم با اختلاف آرای شدید و قابل توجه، برگزیده شد.

وی اکنون، به‌عنوان معاون پژوهش‌های اقتصادی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام و دبیرکل حزب اعتدال و توسعه فعالیت می‌کند و از نزدیکان آیت‌الله‌هاشمی‌رفسنجانی محسوب می‌شود. نوبخت در انتخابات ریاست‌جمهوری از حامیان حسن روحانی بود و به‌عنوان سخنگوی ستاد انتخاباتی وی فعالیت می‌کرد و به استان‌های مختلف برای جذب آرای مردم برای روحانی سفر می‌کرد.

او در یک موضعگیری در خصوص هدفمندی یارانه‌ها گفته است: «عدالت حکم می‌کند با همان چشمی ‌که به افراد فاقد درآمد نگاه می‌کنیم، به افراد غنی نگاه نکنیم. ۵/۳ میلیونم نفر مذکور تنها نیم‌درصد یک دهک جامعه را تشکیل می‌دهند، بنابراین اگر به دو دهک ثروتمند یارانه نقدی ندهیم و این پرداخت به نوع دیگری باشد، یارانه نقدی ۵/۳ میلیون نفر بیکار چهار برابر خواهد شد؛ بنابراین با اجرای چنین برنامه‌ای عدالت بهتر برقرار می‌شود.»

محمد نهاوندیان (رئیس دفتر رئیس‌جمهور)

محمد نهاوندیان، دانش آموخته مدرسه علوی تهران و دارای دکتری اقتصاد از دانشگاه جورج واشنگتن در آمریکاست.
نهاوندیان علاوه بر دروس دانشگاهی، در دروس حوزوی نیز تحصیل کرده و شاگرد بزرگانی همجون استاد مرتضی مطهری بوده است.

در سوابق کاری نهاوندیان، طیف متنوعی از فعالیتهای علمی و اجرایی از جمله: تاسیس موسسه تحقیقات و اطلاعات اسلامی در واشینگتن، معاونت وزارت بازرگانی در سال ۱۳۶۰ و نیز سالهای ۱۳۷۲ تا ۱۳۸۰، عضویت در هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، ریاست مرکز ملی جهانی شدن، ریاست شورای اقتصادی سازمان صدا و سیما و معاونت اقتصادی دبیر شورای عالی امنیت ملی دیده می شود.

محمد نهاوندیان از سال ۱۳۸۶ تا کنون و با رای نمایندگان بخش خصوصی از سراسر کشور، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران است.

محمد فروزنده (دبیر شورای عالی امنیت ملی)

محمد فروزنده وزیر دفاع و پشتیبانی نیروی‌های مسلح در دولت دوم اکبر هاشمی رفسنجانی بود. وی هم اکنون رییس بنیاد مستضعفان و جانبازان با حکم رهبر معظم انقلاب و عضو شورای تشخیص مصلحت نظام است.

تیمور علی‌عسگری (معاون پارلمانی)

حجت الاسلام تیمور علی عسگری مشاور پارلمانی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت و نماینده مجلس هفتم محسوب می شود که ارتباط بسیار نزدیکی نیز با شخص هاشمی رفسنجانی دارد.

او در ابتدای مطرح شدن زمزمه های ورود حسن روحانی به عرصه انتخابات از دلایل و انگیزه های روحانی برای کاندیدا شدن سخن گفت و مصاحبه های متعددی را در این مورد انجام داد.

سید حسن قاضی‌زاده هاشمی (وزارت بهداشت)

 

سید حسن هاشمی، متخصص چشم پزشکی و فوق تخصص جراحی قرنیه، رکورددار عمل جراحی لیزیک چشم در کشور است و پیش از این در سمتهایی از جمله دبیرکلی انجمن چشم پزشکی ایران،مسئول بازسازی مناطق جنگ زده (۱۳۶۰ تا ۱۳۶۲)، عضو فرهنگستان علوم پزشکی، دبیر شورای سیاستگذاری رشته چشم پزشکی، دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی، مشاور وزیر بهداشت در زمان وزارت محمد فرهادی، رئیس بخش قرنیه بیمارستان فارابی، کارشناس رشته چشم پزشکی در هیئت انتظامی نظام پزشکی،مدیر گروه چشم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران،مؤسس و عضو هیئت مدیره انجمن پزشکی لیزری ایران و عضو هیئت امنای ارزی وزارت بهداشت فعالیت کرده است.

اگرچه تا روز تحلیف و معرفی اعضای کابینه دولت یازدهم هنوز چند روز دیگر باقی است اما نزدیکان روحانی پیش‌بینی می‌کنند اسامی وزرای پیشنهادی با کمترین تغییر به مجلس معرفی خواهند شد.

 

 

مشرق

 

 

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب