پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

15:38:44 - جمعه 3 تیر 1401
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
امام جمعه رابر:
خشکسالی باعث کاهش بهره وری از محصولات کشاورزی است /دولت سیزدهم میراث دار مشکلات از دولت قبل کرد
حجت الاسلام علی علیدادی سلیمانی گفت: خشکسالی باعث کاهش بهره وری از محصولات کشاورزی است و کشور ما از آن مستثنی نیست.

به گزارش “صبح رابر”؛ حجت الاسلام والمسلمین علی علیدادی سلیمانی امام جمعه رابر ضمن دعوت به رعایت تقوای الهی  با تسلیت شهادت امام جواد علیه السلام ۳۰ذی القعده  و ۷تیرماه سالروز  شهادت علما قوه قضاییه جمهوری اسلامی حضرت آیت الله بهشتی و ۷۲ تن از یارانش؛ به همین مناسبت روز قوه قضاییه نامگذاری شده است با تبریک این روز به مجموعه قضات و مدیران و کارکنان به ویژه دستگاه قضایی شهرستان گفت: آنچه که مهم است قضات بهترین الگو برای آنها شهید آیت الله  بهشتی است، شهید بهشتی انسانی معتقد، مؤمن، مخلص و صادق و جدی در کار بود به آنچه می‌گفت پایبند به اصول و مبانی بود؛ یک اصولگرا به معنای حقیقی محسوب می شد.

وی ادامه داد : شهید آیت الله بهشتی بر سر اصول با کسی ملاحظه نمی کرد، بر سر مواضع خود محکم ایستاده بود شهید بهشتی  یک شخصیتی اثر گذار و ماندگار در تاریخ جمهوری اسلامی ایران  است.

امام جمعه رابر با اشاره به افزایش قیمت کالاها ی اساسی و سرایت آن به بخش های دیگر روزهای سخت معیشت را بر مردم نجیب و صبور به وجود آورده است گفت: سوال این است که عوامل این گرانی های اخیر چیست؟.

وی با اشاره به دو عامل تأثیر گذار بر اقتصاد کشور  اظهار کرد: اولین عامل تاثیر گذار بر اقتصاد  در خارج کشور  در این زمینه پنج عامل شامل می شود اول؛ تحریم ظالمانه  استکبار جهانی اقتصادی که برای کشومان وضع شد خصوصا از سال ۹۷تاکنون، حدود ۱۵ تا ۲۰درصد برگزاری کالاها خصوصاً در اقلامی مانند نهادهای دامی،  مواد اولیه برخی کالاها و مواد اولیه برخی داروهاتاثیرگذار بوده است، دوم آثار و تبعات برجا مانده از بیماری همه گیر کرونا دنیا و اقتصاد جهانی درگیر خود کرده است بر تولید و اشتغال تاثیرات منفی فراوانی گذاشته است.

حجت الاسلام علیدادی سلیمانی عامل سوم را کمبود کلاهای اساسی متاثر از خشکسالی جهانی طبق برآوردهای موجود خشکسالی بیشترین تأثیرگذار بر افزایش قیمت غلات و فرآوردههای مشتق از آن نیز کالاهای دیگرخواند و افزود: خشکسالی در آستانه تبدیل شدن به همه گیر بعدی است و هیچ واکسنی برای درمان آن وجود ندارد طی چند سال آینده بیشتر مردم جهان با تنش آبی زندگی خواهند کرد .

امام جمعه رابرتصریح کرد: خشکسالی باعث کاهش بهره وری از محصولات کشاورزی است و کشور ما از آن مستثنی نیست.

حجت الاسلام علیدادی سلیمانی عامل چهارم  را کمبود کالا و رکودحاصل از جنگ  اوکراین برشمرد و افزود : عامل پنجم؛ برنامه ریزی توطئه دشمن برای اختلال در بازار طلا و ارز، یکی از اوضاع مهم اصلی جنگ ترکیبی دشمن بر علیه ملت ایران است.

وی با اشاره به عوامل داخلی  تاثیر گذار بر اوضاع کنونی اقتصاد که سبب گرانی ها و افزایش قیمت ها شده است، گفت: ساختار معیوب اقتصاد ایران و تبعات تلخ  آن است اقتصاد کشورمان از جهات مختلف دچار مشکلات عدیده است که حاصل ساختار برنامه و بودجه غلط ، ساختار معیوب بانکی و مالیاتی است که باید اصلاح شود.

خطیب جمعه رابر ادامه داد: عامل دوم کم کاری و سیاست های غلط  اقتصادی دولت قبل بر اساس آمار موجود ۸ سال دولت قبل سخت ترین دوران برای اقتصاد کشور بود؛ وادادگی در برابر غرب و گره زدن اقتصاد و معیشت  مردم به برجام ، تحریم ها را تنها عامل معضلات اقتصادی دانستن، سیاست ویرانگر ارز ترجیحی که از بدترین سیاست های دولت قبل بود ، روحیه کم کاری و کم تحرکی در دولت قبل ، ناهماهنگی شدید بین اعضای دولت قبل  دولت سیزدهم میراث دار این گونه  مشکلات از دولت قبل کرد.

وی افزود: عامل سوم گرانی های مرسوم در اول سال در طول دهه ها گذشته روند معیوب و نادرستی وجود داشته و دارد که با آغاز سال نو قیمت کالااساسی، افزایش اجاره بهای منزل و قیمت حمل و نقل  افزایش می یابد  یک روند بسیار غلط و معیوب در اقتصاد کشور است.

خطیب جمعه رابر عامل چهارم را جراحی اقتصادی دولت برای مردمی سازی یارانه ها دانست و بیان کرد: طبیعی است؛ حذف ارز ترجیحی خوشایند بسیاری از افراد و جریان های که در بخش های مدیریتی  دولت نفوذ کرده و بار خودشان را بسته اند نیست. این گونه  افراد تلاش می کنند جلوی اجرای صحیح این اقدام درست و انقلابی دولت را بگیرند.

وی ادامه داد: واقعیت این است دولت سیزدهم در برنامه ریزی، هماهنگی در اجرا و نظارت بر اجرا باید ضعف های موجود را برطرف کند.

حجت الاسلام علیدادی سلیمانی گفت: ضعف در محاسبه دهک ها و اجرای آن ، ضعف فراهم شدن زیر ساخت ها و طرح مردمی سازی،ضعف نظارت  این موارد از عوامل تداوم افزایش گرانی است در شرایطی دولت سیزدهم به یکسالگی خود نزدیک می شود برای کنترل قیمت ها و ثبات بازار باید تلاش مضاعفی انجام دهد جلوی قیمت های افسار گسیخته بگیرد.

وی همچنین در خطبه اول با اشاره به روایتی از موعظه شاخص امام جواد علیه السلام  درباره سعادت دنیا و آخرت اظهار کرد : اگر اعتقاد به این  که همواره در محضر خداییم باید صبر و استقامت در زندگی ها داشته باشیم صبر بر اطاعت، صبر بر معصیت  وعدم پیروی از هوای نفس که از راههای سعادت و عاقبت بخیری ترک گناه و ترک معصیت است.

انتهای پیام /

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب