کمپانی توییتر با هدف گسترش دامنه کاربران خود در سراسر جهان قصد دارد با بهرهگیری از ابتکار یک استارتاپ سنگاپوری٬ امکان دسترسی به توییتها روی گوشیهایی را فراهم کند که به اینترنت دسترسی ندارند.
به گزارش ” صبح رابر” به نقل از پایگاه خبری سیتنا، در نگاه اول چندان ممکن به نظر نمیرسد؛ بهرهگیری از سرویسی که لحظه به لحظه آپدیت میشود٬ روی موبایلها یا تجهیزاتی که به اینترنت دسترسی ندارند. اما کمپانی توییتر میخواهد نفوذ خود در بازارهای نوظهور جهان را گسترش دهد و به همین خاطر راهی یافته تا دسترسی سطحی و مقدماتی به فید توییتها را برای موبایلهای بدون اینترنت هم فراهم کد.
مبتکر این طرح یک استارتاپ سنگاپوری به نام U2opia Mobile است که پیشتر مشابه همین کار را برای دریافت فیدهای فیسبوک هم انجام داده بود. به گزارش خبرگزاری رویترز٬ سومش منون٬ مدیر اجرایی و بنیانگذار این استارتاپ میگوید در سهماهه نخست سال ۲۰۱۴ این سرویس رسما ارائه خواهد شد.
به گفته سومش منون٬ برای استفاده از این سرویس کاربران باید کد سادهای را شمارهگیری کنند و سپس فیدی از مهمترین موضوعات ترندشده در توییتر برایشان ارسال خواهد شد٬ بدون اینکه اتصالی به شبکه دیتا برقرار باشد.
بیش از ۱۱ میلیون نفر تا کنون از امکاناتی که استارتاپ U2opia ارائه میکند استفاده کردهاند. این کمپانی پیشتر امکان دسترسی سطحی/مقدماتی موبایلهای بیاینترنت به فیسبوک و گوگلتاک را هم فراهم کرده بود.
در جستوجوی گسترش مرزهای «شبکه متنمحور»
توییتر محبوبترین سرویس مایکروبلاگینگ جهان است که حالا تعداد کاربران فعالش از مرز ۲۳۰ میلیون نفر هم گذشته است. پستها در توییتر محدودیتی ۱۴۰ کاراکتری دارند و به همین خاطر در این محیط مجازی کاربران بیش از هرچیز با متنهای مختصر و مفید سر و کار دارند. اساسا گفته میشود که توییتر بیش از هر محیط مجازی دیگری «متنمحور» است.
U2opia از یک پروتکل ارتباطی با نام USSD برای ارائه این سرویس استفاده میکند که برای تامین خدمات بدون نیاز به دیتا٬ امکان مشاهده عکس٬ ویدئو و گرافیک را برای کاربرانی که به اینترنت دسترسی ندارند نمیتواند فراهم کند. آنها پس از شمارهگیری کد مخصوص٬ فقط متن توییتها را دریافت خواهند کرد.
ضریب نفوذ اینترنت در میان کاربران موبایل در بازارهای نوظهور ۲۰ درصد است؛ یعنی هنوز از هر ۱۰ نفر کاربر موبایل٬ ۸ نفر امکان دسترسی به اینترنت را روی گوشیهای خود ندارند. U2opia که در ۳۰ کشور حضور دارد و به هفت زبان بینالمللی سرویس ارائه میکند٬ فید توییتر درخواستی را بر اساس مکانی که کاربر در آن حضور دارد دستهبندی و ارسال خواهد کرد.
بزرگترین بازار کمپانی U2opia آفریقا و آمریکای جنوبی است و تا کنون با بسیاری از خدماتدهندگان بزرگ ارتباطات در این دو قاره٬ از جمله وودافون٬ تلنور و بارتی ایرتل٬ همکاریهای گستردهای داشته است. این کمپانی معمولا ۳۰ تا ۴۰ درصد مبلغی که کاربران برای دریافت سرویسهای ارتباطی به کمپانیهای بزرگ میپردازند را برای تامین خدمات خود دریافت میکند.