وی ادامه داد: این سوره به قدری مهم است که بر حسب نقل، حضرت علی (ع) فرمودند اگر بنا بود تفسیر سوره حمد را بنویسند باید بر روی چندین شتر حمل میشد.
خطیب این هفته نماز جمعه تهران همچنین تصریح کرد: قرآن ظاهری دارد که با الفاظ عربی مبین از طرف پروردگار متعال در اختیار همگان قرار گرفته اما بطونی هم دارد که براساس روایات، تا ۷۰ بطن برای آن مطرح شده است که البته حقایق این کتاب مکنون و مستور در دسترس عموم نیست، افراد خالص و مخلص و طاهر هم دسترسی به مراتب باطنی قران ندارند بلکه فقط مخصوص مطهرون است که در سوره احزاب معرفی شدهاند.
حجتالاسلام صدیقی در تفسیر سوره مبارکه حمد بیان کرد: بسم الله الرحمن الرحیم به معنای استعانت جستن و کمک خواستن از اسم الله رحمان رحیم است.
خطیب جمعه تهران گفت: مرحوم علامه طباطبایی، صاحب تفسیر بینظیر المیزان و امام راحل (ره) در کتاب سر الصلوه اشاره کردهاند که معنای بسمالله هر سورهای با متعلق آن یعنی عبارات بعدی آن که در سوره میآید مشخص میشود و معنای بسمالله در هر سوره با دیگر سورهها متفاوت است.
وی با بیان این مطلب که بدون اسم نمیتوان افراد را در غیابشان مطرح کرد، ادامه داد: زمانی که اسم میآید فرد مطرح شده و مراتبش در جامعه مشخص میشود، بر همین اساس اسماء خداوند متعال در سه بخش صفاتی، افعالی و ذاتی تعریف شده که اسماء ذاتی را سه مورد تعریف کردهاند که یکی «هو»، دیگری «حق» و سومی «الله» است.
حجتالاسلام صدیقی تصریح کرد: عالمی که لفظ جلاله الله با دل مومن ایجاد میکند همانند احساسی است که در یک عاشق دلداده با شنیدن اسم معشوقش به وجود میآید.
خطیب جمعه تهران با اشاره به صفات رحمانیت و رحیمیت خداوند ادامه داد : کلمه رحمان دلالت بر وسعت دارد به این معنا که رحمت خدا حد ندارد، مخصوص اشیای خاص و افراد خاص نیست بلکه شامل همه اشیاست و حتی انسانهایی که خداشناس نیستند و در برابر آیین پروردگار متعال، انقیاد و اطاعت ندارند مشمول رحمت خداوند میشوند و رحمت خدا از آنها دریغ نمیشود و همه ممکنات را در برگرفته است.
وی در ادامه افزود: الرحیم به معنی دوام رحمت است، خدای متعال، رحمانیتش عام است ولی رحیمیتش خاص و شما که اسلام را قبول کردهاید، به قرآن عشق میورزید، پیغمیر را پذیرفتهاید و به اهل بیت معرفت پیدا کردهاید در این رحمت خاصه واقع شدهاید رحمت خاصه خداوند در قبر و عالم برزخ و قیامت و بهشت هم برای بندگان خاص خدا ادامه دارد و امیدواریم رحمت خاصه و رافت حق تعالی همچنان شامل حال ما بشود.
حجتالاسلام صدیقی همچنین در ادامه خطبهها با اشاره به بحث مذاکرات هستهای گفت: شش ماه از توافقنامه ژنو گذشته و در حال حاضر به توافقنامه نهایی رسیدهاند و دور جدیدی از مذاکرات آغاز شده است.
خطیب امروز نمازجمعه تهران ادامه داد: همانگونه که رهبر حکیم و زمانشناس فرمودند ما با مذاکره مخالف نیستیم بلکه فعالیتهای دیپلماسی جزو ضرورتهای بسیار بالای کشور است باید افراد بسیار باهوش و دارای کیاست و قدرت با تاکتیکهای مناسب فعالیت کنند و با کشورهای مختلف ارتباط، مذاکره و تعامل داشته باشند، این لازمه زنده بودن و ارتباط بینالمللی ضرورت زندگی جهانی است.
وی با بیان اینکه مذاکرات به شرایط حساسی رسیده است، تصریح کرد: مسئله هستهای یک مسئله ملی است و جزو حقوق ملی محسوب میشود که تمام کشور و آحاد مردم این را به عنوان حق مسلم، یک سرمایه عظیم و به عنوان یک امر بازدارنده در برابر قدرتهای بزرگ مورد حمایت خود قرار داده و شعار انرژی هستهای حق مسلم ما است را سر میدهند.
حجتالاسلام صدیقی در ادامه با تاکید بر این که بحث هستهای هم حق قانونی هم حق وجدانی و هم حق ملی ماست گفت: در بحث هستهای و در بحثهای دیگر اسلام نمیپسندد که جامعه اسلامی زیر یوغ کافران باشد و اگر میخواهیم که آنها سلطهای بر ما نداشته باشند هیچ راهی جز توسعه علم، ترقی در ایجاد صنعت و فناوری و همچنین برتری در مسابقه علمی در دنیا برای تأمین عزت و استقلال نداریم.
خطیب نماز جمعه تهران بیان کرد: جهش هستهای سر سفره شهدا محقق شده است، صنعت هستهای ما قربانی گرفته است و چه قربانیهای با ارزشی، اینها هر کدام یک عالم بودند و برخی نیز جزو برگزیدگان صالح خداوند قرار داشتند.
وی با تاکید بر اینکه در بحث هستهای باید خط قرمز را رعایت کرد، ادامه داد: مسئله تحقیقات و توسعه قابل مذاکره نیست و دانشمندان ما باید در مسئله تحقیق بدون مانع کار را پیش ببرند.
خطیب امروز نمازجمعه تهران، افزود: مسئله دیگر بحث تعداد سانتریفیوژها است تعیین تعداد سانتریفیوژها زیادهطلبی و باجگیری و طرف مقابل را ضعیف فرض کردن است، از نظر NPT انرژی هستهای برای تمام کشورها بوده و هیچ کشوری نیز نباید سلاح هستهای داشته باشد.
حجتالاسلام صدیقی با اشاره به اینکه اگر ما در این رابطه با آنها کنار بیاییم دلیل ضعف و ذلت ما خواهد بود، گفت: مسئله مهم دیگر سطح غنیسازی متناسب با نیازهای ماست، آنها نباید غنیسازی و نیاز ما را تشخیص دهند بلکه ما خود نیازمان را تشخیص میدهیم در بحث رآکتور هستهای تهران آنها وعدههایی دادند و به وعدههای خود عمل نکردند، ما نباید به دشمن اعتماد کنیم، قبول کردن شرایط آنها، شرط استقلال نیست ملت ما ملتی استقلالطلب و حماسی است امام ما صولت آمریکا را شکست، آمریکا را کوچک شمرد و فرمود که آمریکا هیچ غلطی نمیتواند بکند.
خطیب امروز نماز جمعه تهران تاکید کرد: مسئله دیگر در خصوص این توافقنامه این است که این قرارداد باید متوازن و متقابل باشد و شامل رفع تمام تحریمها شود.
حجتالاسلام صدیقی همچنین در ادامه سخنان خود به بازدید اخیر رهبر معظم انقلاب از نمایشگاه دستاوردهای نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: سپاه پاسداران در بخش طراحی پهپادها، ساماندهی موشکها، سامانههای پدافندی، انواع رادارها و انواع ابزار دفاعی با اتکاء به نیروهای داخلی پیشرفتهای بسیار زیادی که قابل عرضه در جهان بوده را ارائه کرده است.
وی ادامه داد: مقام معظم رهبری زمانی که این پیشرفتها را مشاهده کردند هم خوشحال شدند و هم فرمودند ما به این میزان قناعت نمیکنیم بلکه باید این امر بیشتر پیش برود و پیامی دارد که «ما میتوانیم».
حجتالاسلام صدیقی اظهار داشت: البته در بخشی از مدیریتهای کشور این پیام را دریافت نمیکنند، نکته مورد توجه این است که وزارت کشور، وزارت اطلاعات، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت علوم، وزارت آموزش و پرورش، باید مسائل فرهنگی را بیش از پیش مورد توجه قرار داده و نسبت به این مسئله احساس تکلیف شرعی کنند، زیرا این کشور، کشور اهل بیت و قرآن است.
وی افزود: وزارتخانهها باید در عزل و نصبها مسئله تقوا را مد نظر قرار دهند و به اوضاع فرهنگی کشور حساسیت داشته باشند، در برخی مناطق شهر تهران بیحجابی کامل است و انواع ابتذالها از طریق ماهواره و شبکههای اینترنتی به خانوادهها راه مییابد.
حجتالاسلام صدیقی گفت: مقام معظم رهبری فضای مجازی را موضوع بسیار حساسی میدانند به طوریکه گروهی را با ریاست رئیسجمهور مشخص کردند تا این مسائل را کنترل کنند و در کشورهای دیگر نیز همینطور است که نمیگذارند نرمافزارهایی که بُعد جاسوسی، امنیتی و اقتصادی دارد، آزاد باشد.
امام جمعه موقت تهران در پایان خاطرنشان کرد: همه باید به قانون عمل کنیم بویژه ما که مسلمانیم و نسبت به دین تعهد داریم باید به داد جوانان برسیم تا گناه شایع نشود و این مسئله از طریق امر به معروف و نهی از منکر که در قانون اساسی نیز آمده است، مطرح میشود.
انتهای پیام/