به گزارش” صبح رابر“، به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ وزارت کشور عربستان با صدور بیانیهای از اجرای حکم اعدام شیخ نمر باقر النمر رهبر شیعیان عربستان خبر داد.
شبکه خبری «العربیه»، خبر داد بر اساس بیانیه وزارت کشور عربستان، حکم اعدام شیخ نمر به همراه ۴۶ متهم دیگر که اغلب آنها تروریست معرفی شدهاند روز شنبه (امروز) در ۱۲ منطقه در عربستان اجرا شده است.
در میان افرادی که وزارت کشور عربستان میگوید آنها را اعدام کرده «فارس آل شویل الزهرانی» نیز به چشم میخورد که از اعضای شناخته شده القاعده در عربستان به شمار میرود.
اسامی کسانی که اعدام شدند:
۱ ـ أمین محمد عبدالله ال عقالا – سعودی الجنسیه.
۲ ـ أنور عبدالرحمن خلیل النجار – سعودی الجنسیه.
۳ ـ بدر بن محمد بن عبدالله البدر – سعودی الجنسیه.
۴ ـ بندر محمد بن عبدالرحمن الغیث – سعودی الجنسیه.
۵ ـ حسن هادی بن شجاع المصاریر- سعودی الجنسیه.
۶ ـ حمد بن عبدالله بن إبراهیم الحمیدی – سعودی الجنسیه.
۷ ـ خالد محمد إبراهیم الجار الله – سعودی الجنسیه.
۸ ـ رضا عبدالرحمن خلیل النجار – سعودی الجنسیه.
۹ ـ سعد سلامه حمیر – سعودی الجنسیه.
۱۰ ـ صلاح بن سعید بن عبدالرحیم النجار- سعودی الجنسیه.
۱۱ ـ صلاح بن عبدالرحمن بن محمد آل حسین – سعودی الجنسیه.
۱۲ ـ صالح بن عبدالرحمن بن إبراهیم الشمسان – سعودی الجنسیه.
۱۳ ـ صالح بن علی بن صالح الجمعه – سعودی الجنسیه.
۱۴ ـ عادل بن سعد بن جزاء الضبیطی – سعودی الجنسیه.
۱۵ ـ عادل محمد سالم عبدالله یمانی – سعودی الجنسیه.
۱۶ ـ عبدالجبار بن حمود بن عبدالعزیز التویجری -سعودی الجنسیه.
۱۷ ـ عبدالرحمن دخیل فالح الفالح – سعودی الجنسیه.
۱۸ ـ عبدالله سایر معوض مسعد المحمدی- سعودی الجنسیه.
۱۹ ـ عبدالله بن سعد بن مزهر شریف – سعودی الجنسیه.
۲۰ ـ عبدالله صالح عبدالعزیز الأنصاری- سعودی الجنسیه.
۲۱ ـ عبدالله عبدالعزیز أحمد المقرن – سعودی الجنسیه.
۲۲ ـ عبدالله مسلم حمید الرهیف – سعودی الجنسیه.
۲۳ ـ عبدالله بن معلا بن عالی – سعودی الجنسیه.
۲۴ ـ عبدالعزیز رشید بن حمدان الطویلعی – سعودی الجنسیه.
۲۵ ـ عبدالمحسن حمد بن عبدالله الیحیى- سعودی الجنسیه.
۲۶ ـ عصام خلف محمد المذرع – سعودی الجنسیه.
۲۷ ـ علی سعید عبدالله آل ربح – سعودی الجنسیه.
۲۸ ـ غازی محیسن راشد – سعودی الجنسیه.
۲۹ ـ فارس احمد جمعان آل شویل – سعودی الجنسیه.
۳۰ ـ فکری علی بن یحیى فقیه- سعودی الجنسیه.
۳۱ ـ فهد بن أحمد بن حنش آل زامل – سعودی الجنسیه.
۳۲ ـ فهد عبدالرحمن أحمد البریدی – سعودی الجنسیه.
۳۳ ـ فهد علی عایض آل جبران – سعودی الجنسیه.
۳۴ ـ ماجد إبراهیم علی المغینیم – سعودی الجنسیه.
۳۵ ـ ماجد معیض راشد – سعودی الجنسیه.
۳۶ ـ مشعل بن حمود بن جویر الفراج – سعودی الجنسیه.
۳۷ ـ محمد عبدالعزیز محمد المحارب – سعودی الجنسیه.
۳۸ ـ محمد علی عبدالکریم صویمل – سعودی الجنسیه.
۳۹ ـ محمد فتحی عبدالعاطی السید – مصری الجنسیه.
۴۰ ـ محمد بن فیصل بن محمد الشیوخ- سعودی الجنسیه.
۴۱ ـ مصطفى محمد الطاهر أبکر-تشادی الجنسیه.
۴۲ ـ معیض مفرح علی آل شکر – سعودی الجنسیه.
۴۳ ـ ناصر علی عایض آل جبران- سعودی الجنسیه.
۴۴ ـ نایف سعد عبدالله البریدی – سعودی الجنسیه.
۴۵ ـ نجیب بن عبد العزیز بن عبد الله البهیجی – سعودی الجنسیه.
۴۶ ـ نمر باقر أمین النمر – سعودی الجنسیه.
۴۷ ـ نمر سهاج زید الکریزی – سعودی الجنسیه.
عکس، تزئینی است.
گروه های مدافع حقوق بشر اخیرا در گزارش های سالیانه خود اعلام کردند که عربستان در سال ۲۰۱۵ صحنه اجرای بیشترین موارد احکام اعدام پس از دو دهه بوده است. گروه های مزبور که موارد اعدام در سراسر جهان را رصد می کنند، خبر دادند که دستکم ۱۵۷ نفر در سال ۲۰۱۵ در عربستان اعدام شدند.
دیده بان حقوق بشر اعلام کرد که ۵۶ نفر از یکصد زندانی که در وهله نخست در سال ۲۰۱۵ اعدام شدند، به صلاحدید مقام های قضایی جان باختند و احکام صادره برای آنها به دلیل ارتکاب جرایمی نبوده که در قانون اسلامی مجازات مرگ برای آن در نظر گرفته شده است.
براساس این گزارش، از آنجا که عربستان اکثر موارد اعدام را با گردن زدن به اجرا می گذارد، با گروه تروریستی داعش که به همین روش جان انسان ها را می گیرد، قیاس می شود.
در کمتر از سه ماه پیش وزارت کشور عربستان با امضای «محمد بن نایف» ولیعهد این کشور حکم اعدام شیخ «نمر باقر النمر» روحانی مبارز شیعه عربستانی را تأیید کرد، که این به معنای مجوز به وزارت کشور برای اعدام شیخ نمر تنها با امضای «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان برای اجرای حکم اعدام بود.
حکم اعدام شیخ نمر بارها از سوی سازمانهای حقوق بشری محکوم شده و از عربستان خواسته شده بود که این حکم را اجرا نکند.
شیخ نمر النمر؛ آیت الله رزمنده
شیخ “نمر باقر النمر” روحانی شیعی برجسته عربستانی، در سال ۱۳۷۹ هجری قمری مصادف با ۱۹۶۸ میلادی، در شهر “العوامیه” در استان القطیف در شرق عربستان در خانوادهای اهل علم و دین، به دنیا آمد که از آن علمایی چون “آیتالله شیخ محمد بن ناصر آل نمر” (قدس سره) و خطبای حسینی چون جدش حاج “علی بن ناصر آل نمر” سر بر آورده بودند.
تحصیلات مقدماتی خود را در همان شهر العوامیه به پایان رساند و در سال ۱۴۰۰ هجری قمری مصادف با ۱۹۸۹ میلادی، برای آشنایی نزدیکتر با انقلاب اسلامی ایران و تحصیلات حوزوی ابتدا به ایران مهاجرت کرد تا در تهران در حوزه علمیه حضرت قائم(عج) حضور پیدا کند که در همان سال توسط آیتالله سید محمدتقی مدرسی در تهران تأسیس شده بود.
شیخ نمر پس از ۱۰ سال تحصیل در حوزه علمیه حضرت قائم(عج)، عازم سوریه شد و در حوزه علمیه حضرت زینب(ع) برای ادامه تحصیلات حوزوی و علوم دینی نام نوشت و در حضور اساتید این حوزه به تحصیل پرداخت.
وی دوره کتابهای اصولی از جمله “اصول” المظفر، “رسائل” شیخ انصاری و “کفایه” آخوند خراسانی را گذراند و در علم فقه نیز “اللمعه الدمشقیه” نوشته شهید اول، “جامع المدارک” خوانساری، “مکاسب” شیخ انصاری و “مستمسک العروه الوثقى” سید حکیم و دیگر کتابهای فقهی را مطالعه کرد.
وی در طول مدت تحصیل علوم حوزوی خود در تهران و سوریه در محضر اساتیدی حضور یافت، از جمله:
– بحث خارج نزد آیت الله سید محمدتقی مدرسی در تهران
– بحث خارج نزد آیت الله سید عباس مدرسی در سوریه
– بحث خارج نزد آیت الله خاقانی در سوریه
– دروس عالیه نزد علامه شیخ صاحب الصادق در تهران
– درس “لمعه” نزد علامه شیخ وحید افغانی
همچنین اخلاق را نزد آیتالله شیرازی در شهر مقدس قم فراگرفت و به این ترتیب به درجات بسیار بالایی در اجتهاد است دست یافت و اجازه تدریس در مراکز علوم دینی و مذهبی را پیدا کرد.
وی از جمله معروفترین و شایستهترین مدرسان علوم مذهبی و دینی در حوزههای علمیه به شمار میآید که حتی در حوزههای علمیه ایران و سوریه به تدریس کتابهایی همچون کتاب “اللمعه الدمشقیه” و کتاب “جامع المدارک” و “مستمسک عروه الوثقى” و “الحلقات” شهید سید محمدباقر صدر پرداخته بود.
شیخ نمر سالها اداره حوزه علمیه حضرت قائم(عج) در تهران و سوریه را برعهده داشت و تلاش بسیاری برای توسعه و پیشرفت این مراکز انجام داد.
خصوصیات اخلاقی آیتالله
از جمله خصوصیات اخلاقی وی را باید بلندمنشی و وسواس او در مراعات و حفظ اصول و مبادی و ارزشهای دینی ملاحظه کرد که بازتاب آن بهخوبی در خط مشی فکری و جهادیاش آشکار بود.
نخستین بازداشت شیخ نمر به می ۲۰۰۶ میلادی بازمیگردد، هنگامی که شیخ به محض بازگشت از سفر کوتاهمدتش به بحرین و بازگشت به عربستان، به دلیل مشارکت در همایشی بینالمللی قرآن کریم از سوی نیروهای امنیتی رژیم سعودی بازداشت شد.
اتهام شیخ این بود که در این همایش، در عریضهای، از رژیم سعودی خواسته بود به “قبرستان بقیع” رسیدگی کرده، مذهب “تشیع” را به رسمیت شناخته و شیوههای آموزشی و درسی کنونی حاکم بر عربستان را تغییر داده یا لغو کند؛ همین.
اما بازداشت مجدد شیخ نمر، به ۲۳ آگوست ۲۰۰۸ میلادی بازمیگردد که در شهر “القطیف” به دست نیروهای امنیتی رژیم سعودی بازداشت شد. این بار اتهام شیخ برای بازداشت بنابر ادعای رژیم سعودی درخواست از شیعیان مناطق شرقی عربستان برای آمادهشدن به منظور دفاع از خود و جامعه خویش بود که رژیم ادعا میکرد، این سخنان نمر به معنی تحریک شیعیان عربستانی برای جدایی از حکومت مرکزی بود.
رژیم سعودی از بیم قیام مردمی و خشم و غضب شیعیان مناطق شرقی عربستان شیخ نمر را ۲۴ ساعت پس از بازداشت آزاد کرد.
این روحانی برجسته عربستانی یک بار دیگر در مارس ۲۰۰۹ میلادی در معرض بازداشت قرار گرفت.
دیدگاه های نمر در قبال آلسعود
وی همواره و بارها تأکید داشته که از گفتن کلام حق، بیم و واهمهای ندارد حتی اگر در این راه بازداشت شده، وارد زندان شود و تحت شدیدترین شکنجهها و آزارها و اذیت ها تا سرحد شهادت قرار گیرد.
شیخ نمر توهین به کرامت شهروندان عربستانی بهویژه شهروندان شیعی عربستان که از دید رژیم سعودی شهروندان درجه دو این کشور به شمار میآیند و فاقد هرگونه حق و حقوق شهروندی هستند، رد و تأکید میکند که از کرامت و حقوق شهروندان شیعی عربستانی حمایت خواهد کرد.
وی بارها در این ارتباط تأکید کرده است که در خط اول رویارویی با ظلم و جور رژیم سعودی قرار میگیرد چون اعتقاد دارد بدون مبارزه و تلاش نمیتوان به حقوق مورد نظر خود دست یافت و عدالتی در کشور برقرار نخواهد شد و شهروندان نمیتوانند آزاد زندگی کنند.
شیخ نمر در اینباره در سخنان خود با استناد به خطبه “جهاد” امیرالمؤمنین علی(ع) تأکید دارد که به عدالت جز از طریق جهاد دست نخواهیم یافت و حق جز با از خود گذشتگی و جهاد و شجاعت به دست نخواهد آمد.
وی در خطبههای نماز جمعه خود نیز بارها گفته است که شیعیان عربستان، دیگر در برابر توهینها و تعدیها و تجاوزات آلسعود سکوت نخواهند کرد و در این باره خطاب به آلسعود گفت که “ما ساکت نمیمانیم که هر آنچه بخواهید بر سر ما بیاورید؛ هر آنچه بخواهید انجام دهید و کرامت و شخصیت ما را که با ارزش ترین چیز در زندگی ماست، زیر پا بگذارید”.
وی تصریح میکند که مفتیهای وهابی، ساخته و پرداخته آلسعود هستند. به گفته شیخ نمر، آل سعود به مفتیهای وهابی پول میدهند تا با دامنزدن به اختلافات طایفهای و مذهبی و ایجاد اختلاف بین شیعیان و اهل سنت، آنها را به خود مشغول کنند و با ایجاد تفرقه مذهبی و طایفهای و قبیلهای به حاکمیت خود بر عربستان و غارت و چپاول ثروتهای آن ادامه دهند.
شیخ نمر النمر در یکی از خطبههایش به خاطر مواضع و دیدگاههای تندش در قبال رژیم سعودی گفت که “میدانم فردا برای بازداشت من به سراغ خواهید آمد. خوش میآیید! این منطق و راه و روش شماست: “بازداشت” و “شکنجه” و “کشتار”؛ ما از قتل و کشتار نمیهراسیم. ما از هیچ چیز نمیترسیم.”
وی در قبال سرکوبگری های رژیم سعودی و مخالفت این رژیم با برگزاری تظاهرات مسالمتآمیز و تجمعهای اعتراضآمیز تأکید میکرد که “همواره به دنبال راههای دیگری برای ادامه اعتراضات خود و احقاق حقوقمان خواهیم بود و تظاهرات، یکی از این راهکارهاست”.
این روحانی عربستانی را باید از جمله دشمنان سرسخت “نایف بن عبدالعزیز” ولیعهد سابق رژیم سعودی برشمرد. شیخ نمر، همواره انتقادات شدیدی را به وی وارد میکرد.
وی در یکی از خطابههایش شاهزاده نایف بن عبدالعزیز را به علت شدت خشونت و قساوت و ظلمش علیه مردم عربستان به طور اعم و شیعیان به طور اخص، طاغوت و ستمگری خواند که در قبرش شکنجه خواهد شد و آتش او را خواهد سوزاند و کرمها او را خواهند خورد. او در همین خطبه تأکید کرد که از مرگ نایف خوشحال خواهد شد.
وی همواره در خطبههای نمازجمعه و خطابه هایش نه تنها از آل سعود انتقاد میکند بلکه از منتقدان سرسخت برخی از رژیمهای عربی حوزه خلیج فارس از جمله آل خلیفه بوده است.
گلوله های برجامانده از عملیات تروریستی علیه آیت الله نمر النمر
خون ریخته شده شیخ انقلابی بر زمین پس از ترور
پیکر خون آلود آیت الله پس از ترور