به گزارش”صبح رابر“؛ بخش حمل و نقل عمومی در دوران مدیریت عباس آخوندی به عنوان رأس هرم مدیریتی وزارت راه و شهرسازی، شاهد وقوع دو سانحه بزرگ بود که هر کدام از آنها به نوعی هموطنان را داغدار کرد.
در حادثه بزرگ اول، ساعت ۹:۲۰ روز یکشنبه ۱۹ مردادماه ۱۳۹۳ بود که یک فروند هواپیمای ایران ۱۴۰ به شماره ثبت EP-GPA متعلق به شرکت هواپیمایی سپاهان، دقایقی پس از برخاستن از باند فرودگاه مهرآباد تهران، یک موتور خود را از دست داد و با وجود تلاش خلبان برای بازگشت به فرودگاه، هواپیما پس از برخورد به کابلهای برق، دچار سانحه شد و در جاده مخصوص کرج سقوط کرد.
در این حادثه دُم هواپیما به علت ضربه از قسمت انتهایی هواپیما جدا شده و در محل جاده مخصوص کرج افتاد و سر هواپیما هم در خاک فرو رفت و دیگر قطعات به محیط اطراف پرتاب شد؛ لحظاتی کوتاه پس از زمین خوردن این هواپیما در حوالی دیوار فرودگاه مهرآباد، بالهای هواپیما به دلیل پربودن ظرفیت مخزن سوخت منفجر شد؛ در این حادثه چند تن از مسافران موفق شدند از شکاف ایجاد شده هنگام برخورد هواپیما با زمین و قبل از انفجار، از هواپیما خارج شوند، اما متأسفانه لحظاتی کوتاه پس از برخورد هواپیما با زمین، انفجار مهیب رخ داد و بقیه مسافران و کرو (خدمه) پروازی (در مجموع ۴۰ نفر) در این حادثه جان باختند.
این هواپیما قرار بود ۴۸ سرنشین خود (۴۰ مسافر و ۸ کرو پروازی) را از تهران به طبس منتقل کند، اما به دلیل از دست رفتن موتور، در ۴ مایلی فرودگاه و در جاده مخصوص کرج سقوط کرد و حادثه آفرید.
در این پرواز ۳۴ مسافر بزرگسال، ۳ نوزاد زیر دو سال و ۳ کودک زیر ۱۲ سال حضور داشتند؛ تعداد ۸ نفر از این سانحه جان سالم به در بردند و متأسفانه بقیه مسافران جان باختند؛ کرو پروازی این هواپیما شامل دو نفر خلبان به نامهای «معلم خلبان ایزدپناهی» و «کمک خلبان برقعی»، دو نفر مهماندار، دو مهندس پرواز و دو نفر از گارد (امنیت) پرواز بودند.
پس از وقوع این سانحه بود که موضوع استیضاح آخوندی مطرح شد، اما آخوندی که مایل نبود صندلی خود را در طبقه ۱۵ وزارت راه و شهرسازی از دست بدهد، موفق شد با طرح استعفای معاون وقت خود و رئیس آن زمان سازمان هواپیمایی کشوری، از موضوع استیضاح فاصله بگیرد.
به هر حال بروز این سانحه هوایی و قصور برخی متولیان در رخ دادن این اتفاق، پاشنهآشیل استیضاح وزیر راه و شهرسازی شده بود وآخوندی توانست با این تغییر در ریاست سازمان هواپیمایی، موضوع استیضاح خود را کمرنگ و سپس بیرنگ کند و تلویحاً هم موفق شد.
در دومین سانحه بزرگ دوران مدیریت وزیر راه و شهرسازی، این بار ۴۳ نفر از مسافران قطار در حادثه برخورد قطارهای مسافری جان باختند.
برخورد دو قطار مسافری سمنان-مشهد و تبریز-مشهد در ایستگاه هفتخوان و در ساعت ۰۷:۴۵ صبح روز پنجم آذرماه امسال، موجب جان باختن ۴۳ نفر و مصدومیت ۱۰۳ تن از مسافران شد؛ در این سانحه پنج تن از ماموران فنی راه آهن نیز جان باختند.
دو قطار مسافری سمنان – مشهد متعلق به شرکت ریل ترابر سبا و تبریز-مشهد متعلق به شرکت حمل و نقل ریلی رجاء در ایستگاه هفتخوان در ناحیه راهآهن شمال شرق کشور بین دامغان و سمنان با یکدیگر برخورد میکنند که این حادثه به کشته و زخمی شدن تعدادی از مسافران انجامید؛ در این حادثه قطار تبریز-مشهد در ایستگاه هفت خوان بین دامغان و سمنان در بلاک فرعی متوقف بوده است، که قطار سمنان-مشهد از پشت به این قطار برخورد میکند.
در این حادثه لکوموتیو قطار سمنان-مشهد و تعدادی از واگنهای دو قطار دچار حریق شده و برخی از واگنها از ریل خارج میشوند.
در این حادثه قطار مسیر تبریز – مشهد ابتدا به دلیل یخزدگی در سیستم ترمز حدود ۶ کیلومتر پس از ایستگاه هفتخوان در راهآهن شمال شرق در ساعت ۶:۲۲ دقیقه صبح متوقف میشود، یک ساعت بعد قطار سمنان – مشهد وارد ایستگاه میشود که چراغ قرمز سیستم در واقع سرعت قطار مذکور را میگیرد.
پس از توقف قطار سمنان – مشهد لکوموتیوران با مسئول CTC تماس میگیرد که چراغ عبور، قرمز است اما این مسئول که به تازگی شیفت وی عوض شده بود با نگاهی به سیستم، به لکوموتیوران قطار سمنان – مشهد اعلام میکند که مسیر مقابل وی باز است و حرکت کند.
بنا به گفته مسئولان راهآهن، مسئول CTC به لکوموتیوران قطار سمنان – مشهد اعلام میکند که سیستم ATC را قطع کند و قطار را به صورت دستی هدایت کند و بدین ترتیب قطار سمنان – مشهد چون در مسیر هم شیب وجود داشته است ۴ دقیقه بعد به قطار تبریز – مشهد میرسد و ۶ ثانیه هم زودتر ترمز اضطراری میکند اما متأسفانه حادثه رخ میدهد.
پس از وقوع این سانحه بزرگ ریلی، دوباره موضوع استیضاح آخوندی و حتی استعفای وی مطرح شد، به هر حال خطای انسانی از سوی پرسنل تحت امر وی رخ داده بود ضمن آنکه وجود نقص در سیستم کنترل اتوماتیک قطار که سال ۹۳ با حضور وی افتتاح شد، محرز بود، به هر حال این سیستم هوشمند، باید خطای انسانی را حذف میکرد و این یکی از مزایای آن عنوان شده بود.
اما آخوندی اینبار هم برای مقابله با موضوع استیضاح و استعفای خود، دست به قربانی کردن معاونان خود زد تا همان میز طبقه ۱۵ ساختمان شهید دادمان، کماکان حفظ بماند.
صبح دیروز جلسهای ابتدا در وزارت راه و شهرسازی و سپس در ساختمان ریاست جمهوری با حضور معاون اول رئیسجمهور برگزار شد و همه به این اجماع رسیدند در راستای کاهش فشارهای نظام و مردم درباره این سانحه، پورسیدآقایی برای ماندن آخوندی استعفا دهد؛ این استعفا دو مزیت برای دولت داشت، اول آنکه با استعفای پورسیدآقایی فشارها به وزارت راه و شهرسازی کمتر میشود، فشار مجلس هم برای استیضاح کاهش مییابد ضمن آنکه در آستانه انتخابات ریاستجمهوری هستیم و دولت میتواند از این استعفا، استفاده مناسب تبلیغاتی برای خود داشته باشد.
به هر حال همانطور که انتظار میرفت محسن پورسیدآقایی به عنوان مدیرعامل راهآهن دیشب دراخبار شبکه سراسری از سمت خود استعفا داد (داده شد) تا بدین ترتیب موضوع استیضاح و استعفای وزیر راه و شهرسازی کمرنگ شود، آخوندی هم بلافاصله استعفای وی را پذیرفت.
شاید بتوان گفت یکی از بهترین معاونان آخوندی که به حق در سمت خود منصوب شده بود، همین مدیرعامل مستعفی راهآهن بود اما ظاهراً اولویت آخوندی حفظ سمت فعلی خود است تا دوباره با این استعفا، بتواند بخشی از فشار حاکم بر ریاست خود را کاهش دهد و بدین ترتیب تلاش کرد بار دیگر با استعفای یکی دیگر از معاونان خود پس از بروز سانحه، موضوع استیضاح و استعفای خود را به حاشیه ببرد.
امید است نمایندگان مجلس هوشیار باشند و اجازه ندهند وزیر راه و شهرسازی با پاک کردن صورت مسأله، به دنبال پاسخ ندادن به سؤالات آنها باشد.
منبع:فارس