به گزارش “صبح رابر”؛ آدم تنها، مرد تنها و زن تنها که همۀ عمر را به تنهایی می گذرانند، از دید اسلام یک چیز مطلوبی نیست. مثل یک موجود بیگانه است در پیکرۀ انسانی. اسلام اینطور خواسته که خانواده، سلول حقیقی مجموعۀ پیکرۀ جامعه باشد نه فرد تنها.» اولین روز ماه مبارک ذی الحجه، سالروزماندگارترین پیوندآسمانی میان حضرت علی(ع) و حضرت صدیقه طاهره فاطمه زهرا(س)و تشکیل خانوادهای الهی است که شجره طیبه امامت و ولایت تا ابد از آن رشد و نمو یافت.
پیوندی که به دست خاتم پیامبران در اوج ساده زیستی اما در نهایت گرمی و زیبایی و عشق و محبت برقرار شد و الگویی بسیارزیبا و متعالی برای تمامی دوستداران آن حضرات گردید تا زندگی سعادت آفرین خود در کانون گرم خانواده را بر مدار آن شکل دهند.
ابلاغ دستور خداوند متعال به پیامبرخویش مبنی بر انجام این پیوند خود گویای الگومتعالی این خانواده است. چنانکه رسول خدا در رابطه با ازدواج حضرت زهرا(س)منتظر وحی الهی بود تا سرانجام جبرئیل بر پیامبر(ص)نازل شد و گفت:«ای محمد! خدا بر تو سلام میرساند و میفرماید فاطمه را به عقد علی درآور، خداوندعلی را برای فاطمه و فاطمه را برای علی پسندیده است.»
به مناسبت این روز فرخنده و باذکرخصوصیاتی از این خانواده الگوی اسلامی، دوستداران و شیعیان آن حضرات معصومین و بخصوص جوانانی که در شرف ازدواج هستند را به الگوپذیری از رفتار آن بزرگواران در رابطه با اقدام به ازدواج و رسوم خاص قبل از آن و نیزشیوه و سبک زندگی خانوادگی و آئین همسرداری و تربیت فرزند نزد آنان جلب مینماییم تا در جامعه اسلامی مان این الگوی متعالی هرچه بیشترترویج پیداکند و زمینه برقراری این پیوندآسمانی هرچه بهتر فراهم شود و جوانان عزیز از ثمرات این مهمترین کانون عشق و محبت بیشتر بهره مند شوند و خود را در مقابل مخاطرات جامعه آماده سازند.
در این زمینه رهبر معظم انقلاب، در طی سالهای گذشته توصیه ها و رهنمودهای ارزشمند را خطاب به جوانان عزیزبیان فرموده اند که تبیین کننده ابعاد مختلف الگوی خانواده علوی در جامعه اسلامی و ضرورت ترویج و فرهنگ سازی معیارهای آن است.
مهمترین ملاک و انتخاب همسر مطابق باآیات قرآنی و سفارش و توصیه های ائمه معصومین(ع)و الگوی ازدواج حضرت زهرا(س)و حضرت علی(ع)، «ایمان» به ارزشهای اسلامی و التزام عملی به آن در زندگی فردی و زناشویی است.
مقام معظم رهبری در خصوص این معیار مهم به زوجهای جوان چنین توصیه میکنند:«ازدواج و اختیارهمسر، گاهی در سرنوشت انسان مؤثر است. خیلی از زنها هستندکه شوهرانشان را بهشتی میکنند. خیلی از مردها هم هستندکهزنهایشان را بهشتی میکنند. عکس آن هم هست. اگر زن و شوهر این کانون خانوادگی را قدر بدانند و برای آن اهمّیت قائل باشند، زندگی، امن و آسودهخواهد شد و کمال بشری برای زن و شوهر در سایه ی ازدواج خوب ممکن خواهد شد.»؛ « میتوانیدبا هم همکاری کنید، همدیگر را اهل بهشت کنید، همدیگر را سعادتمندکنید، همدیگر را در راه تحصیل علم، تحصیل کمال، پرهیزگاری، تقوی و ساده زیستی کمک کنید.»
همچنین مقام معظم رهبری در توصیه به همراهی و مراقبتایمانیزوجینمیفرمایند: « وجه مشترک زوجین در زندگی بایدعبارت باشد از توجه به خدا و اطاعت دستورات الهی و عمل به فرامین خدا. زن و شوهر بایدهمدیگر را در این جهت حفظ کنند. اگر زن می بیندکه شوهر او بی اعتنا به مسائل دینی است، او را باحکمت و اخلاق خوش و ظرافت و زیرکی زنانه، وادار به آمدن در راه خدا کند. مرد هم اگرمیبیندزنش بی اعتناست، او هم بایدهمین تکلیف را انجام دهد. این از کارهای اساسی زندگی است.»
۲. رسیدن به سعادت و خوشبختی بادوری از تجملات در مراسم ازدواج
در دنیای امروزکه مادیات و رفاه یات و وسایل زندگی تجملاتی برای بعضی خانوادههاملاک و معیارخوشبختی قرار گرفته است، زندگی بی پیرایه و ساده اما سراسر لطافت و مهرورزی این دو زوج آسمانی عالم بهترین الگوبرای خوب زندگی کردن و مهرورزانه زندگی کردن است تا باپرهیز از اینگونه مخارج که بامعیارهای اسلامی ازدواج تناسب ندارد، زمینه خوشبختی زوج های بسیاری که بامشکلات مالی روبه رو هستند، فراهم شود.
پیامبرگرامی اسلام(ص)ازدواج دخترش را به سادهترین و راحتترینشیوه انجام داد. برای اجرای خطبه عقد، علی(ع)به دستور پیامبر به مسجد رفت. همچنین پیامبر(ص)به بلال دستور داد که مهاجر و انصار را در مسجد گردآورد. پس از مدت کوتاهی همگی در مسجد جمع شدند. پیامبر بر منبر مسجد نشست و در حضور شاهدان، خطبه عقد برترین بانوی اسلام را در مسجد مدینه جاری فرمود. سپس برای عروس و داماد دست به دعا برداشت و فرمود:«خداوندبرای شما مبارک گرداند و اجتماعتان را پاینده بدارد.»این دعای پیامبر از همان ابتدا به زندگی و حتی مراسم ازدواج آنان برکتی آسمانی بخشیدچنانکه نقل است چهار هزار نفر از ولیمه عروسی دختر پیامبر (ص) اطعام شدند.
ازاین رواین مراسم باشکوه و معنوی، درنهایت سادگی اما دلنشین و به یادماندنی برگزار شد، بهگونهای که جابر میگوید:«ما در عروسی علی(ع) و فاطمه(س) که خداوند از هر دو خشنودباشد حاضر بودیم و هیچ عروسی بهتر از آن عروسی ندیدیم.»
مهریه۵۰۰درهمی حضرت فاطمه(س)نیزگویای اهمیت توجه پیامبر به برگزار شدن ازدواج باکمترین شروط و هزینههاست. در آن زمان تمام دارایی حضرت علی(ع)منحصر به شمشیر و زرهی بود کهمیتوانست بهوسیله آنها درراه خدا جهاد کند و شترینیز داشت کهبا آن در باغستانهایمدینه کارمیکرد و خود را از میهمانی انصار بینیازمیساخت. پیامبراکرم(ص)پذیرفت که حضرت علی(ع)زره خود را بفروشد و به عنوان جزئی از مهریه فاطمه(س)در اختیارپیامبربگذارد.
همچنین پیامبر(ص)در پاسخ به صحبت برخی افراد که فاطمه را بامهریه ای اندک همسرعلی کردی، فرمود:«من او را تزویج نکردم، بلکه خداوند او را در کناردرخت طوبی در بهشت، همسرعلی(ع) گردانید؛ فرشتگان آنجا حاضر بودند، خداوند به درخت طوبی فرمان داد تا میوههای خود را بریزد، آن درخت، گوهر و یاقوت و زبرجد سبزفروریخت، فرشتگانبرایبرچیدن آنها از یکدیگرپیشی میگرفتند و آن فرشتگان تا روز قیامت آن برچیدهها را به همدیگرهدیه میدهند و باکمال افتخار میگویند: اینهاشادباش عروسی فاطمه(س) دختر رسول خدا(ص) است.»
فاطمه زهرا(س)بامهریه، جهیزیه، عروسی، خانه زفاف و دیگر شئون عروسی ساده و بیآلایش به خانه علی(ع)رفت تا عالیترین الگوی زنان مسلمان باشد.
مقام معظم رهبری در این خصوص به جوانان عزیزتوصیه میفرمایندکه:«خوشبختیعبارتست از آرامش، احساس سعادت و احساس امنیت»؛ «جشن و اسراف و زیادهروی، کسی را خوشبخت نمیکند. مهریّه و جهیزیّه هم کسی را خوشبختنمیکند. پایبندی به روشِ شرع است که انسان را خوشبخت و سعادتمندمیکند.»
در روایات، افزون بر این مهریه ساده که جنبه مادی و مالی دارد، مهریه های معنوی دیگرینیزبرای آن بانوی بزرگ نقل شده است. در روایتی میخوانیم که حضرت زهرا(س)از پدر تقاضا کردکه آن حضرت از خدا بخواهند تا مهریهاش را شفاعت از مسلمانان گناهکار قرار دهد. اینخواسته حضرت مستجاب شد و فاطمه(س)شفیع و واسطه بخششگناهکاران قرار گرفت.
۳. همراه و همیار فراز و فروده ایزندگی
از مهمترین معیارهای انتخاب همسر، همراهی او در شرایط سختی و روزهایراحتی است کهاگرهمسران در زمانهای مختلف زندگیباشناخت و مدیریت درست بتوانند از تمامیامکانات و تواناییهای خود بهره برده و همدیگر را یاریرسانند، نه تنها مشکلات زندگی به راحتی حل خواهد شد، بلکه زمینه موفقیتهای بیشتر را فراهم خواهدکرد، بخصوص در ابتدای زندگی که معمولا برایبیشتر زوج ها، شرایط مادی و اقتصادی به خوبی و به طور کامل فراهم نیست، این همیاری و همراهی، بیشتر لازم است.
در این زمینه، حضرت زهرا(س)بهترین همراه و همیار صبور و شکیبای حضرت علی(ع)در تمامی شرایط سخت و دشوارزندگی بودند. در ابتدای زندگی آن بزرگواران، زندگی فقیرانهای را آغازکردند، زیرانداز آنها پوستگوسفندی بود که شب بر روی آن میخوابیدند و در روز به شتر آبکش خود بر روی آن علوفهمیدادند. رواندازشان نیزتکه عبای مندرسیمنی بود که آنقدربزرگ نبودکه همزمان هم روی سر و هم پایشان را بپوشاند. بالشی از چرم داشتندکه درونش بالیف خرما پرشده بود؛ اما علیرغم همه این شرایط سخت، هنگامی که علی(ع)از جهاد و جبهه جنگ برمیگشت، فاطمه(س)استقبال گرمی از او میکرد، شمشیر او را گرفته و میشست. در تمام فعالیت هایعلی(ع)او را همراهیمیکرد و نسبت به مسائل او و جامعه حساسیت نشان میداد و به این شکل باهمراهی، همفکری و رغبتی که در خود نشان میدادخستگیها و مرارتهایبیرون را از جسم و روح او دور میکرد.
در شرح اینشرایط سخت و میزان هم راهی حضرت زهرا(س)در تحمل سختیها و مرارتهایزندگی و درکوالای آن حضرت از شرایط همسرخویش نقل شده است:«روزی امام علی(ع) به همسربزرگوار خود فرمود: فاطمه جان! آیا غذا داری تا رفع گرسنگی کنم؟ آن بانویبزرگوارپاسخ داد: خیر! سوگند به خدایی که پدرم را به نبوت و شما را به امامت برگزید، دو روز است که در خانه غذای کافی نداریم. امام علی(ع) با تأسف فرمود: فاطمه جان! چرا به من خبر ندادی تا غذا تهیه کنم؟ فاطمه(س) فرمود:ای ابوالحسن! من از پروردگار خود حیامیکنم که چیزی از تو درخواست کنم که فراهم کردن آن در توانت نیست».
در مقابل حضرت علی(ع)نیزایشان را در انجام امور سخت خانه مساعدت و همراهی می نمود تا تحمل این سختیها بر آن حضرت آسان باشد. حضرت زهرا(س)این همیاری را اینگونه برای پدربزرگوارخویش نقل میکند:«یارسول الله هر دو دستم به علت آرد کردن گندم باآسیای دستی ورمکرده، زخم شده است. دیشب را تا صبح به آردکردن گندم مشغول بودم و علی نیزفرزندانم حسن و حسین را نگهداری میکرد.»
به همین دلیل بود که آن بانوی بزرگواربا صبر مثال زدنیای که داشتندبهترین سکینه و مایه آرامش همسر خود محسوب می شدند، تا آن اندازهک ه حضرت امیرنگاه عاشقانه به چهره همسرگرامی خود را مایه زدودن تمامی غم و اندوههاتوصیف میفرمودند:«سوگند به خدا، من زهرا(س) را تا آن هنگام که خداوند او را به سوی خود برد، خشمگین و مجبور به کاری ننمودم، او نیز مرا خشمگین نکرد و هیچگاه موجب ناخشنودی من نشد… من هرگاه به چهره زهرا(س) نگاه میکردم هرگونه غم و اندوه از من برطرف میشد.»و حضرت فاطمه(س)نیز خطاب به همسرش میگفت:«علی جان! جانم فدای تو! جان و روح من سپربلای جان تو! یاابوالحسن همواره با تو خواهم بود. چه در خیر و نیکی به سر ببری، چه در سختیها و بلاها گرفتارشوی، همواره با تو خواهم بود.»
حضرت زهرا(س)به این گفته خود حقیقتاً عمل نمود تا آنجاکه وقتی حضرت علی(ع)را بااکراه و اجبار برای گرفتن بیعت به مسجدالنبی میبردند، بانوی دوعالم، برای دفاع از علی(ع)تا درب مسجد آمد و در تأکید بر یاری همسرش چنین فرمود:«به خدا سوگند،ای سلمان! از درب مسجد مدینه پابیرون نمیگذارم، تا آنکه پسرعموی خود را باچشمان خودم سالم ببینم.»
مقام معظم رهبری با استعانت از این ویژگی های زندگی مشترک آن حضرات معصومین(ع)مجموع این ویژگیها را باتعبیر «سازگاری» عنوان نموده و به زوجهای جوان توصیه می کنند:«سازگاری در زندگی، اساسِ بقایِزندگی است و همین است که محبّت می آفریند. همین است که موجب برکات الهی میشود. همین است که دلها را به هم نزدیک کرده و پیوندها را مستحکم میکند.»
همچنین میفرمایند:«قناعت کنید، از قناعت خجالت نکشید. بعضی هاخیال میکنندکه قناعت مال آدمهایتهیدست و فقیر است و اگر آدم داشت، دیگر لازم نیست قناعت کند. نه، قناعت یعنی در حدّ لازم، در حد کفایت، انسان توقّف کند».
۴. هنر خانه داری و همسرداری
یکی از وظایف زوجین در خانواده، گرم نگهداشتن این کانون مهربانی است. در خصوص عمل به این معیار مهم، هر یک از زوجین وظایفی دارندکه بانگاهی به شیوه و رفتار حضرت علی و زهرا(س)در زندگی بیشتر قابل درک است.
معیار مهم حضرت زهرا(س)برای گرم نگه داشتن کانون خانواده، عبادت پروردگار به عنوان بهترین زینت باطنی مومن است، موضوعی که باید در حفظ و پایداری آن به عنوان عاملی که زوجین را از افتادن در ورطه بسیاری از خطاها و لغزشها در جامعه امروز حفظ میکند، توجه وافر داشت. چنانکه حضرت حضرت صدیقه طاهره(س)به این موضوع تا آن اندازه توجه داشت که در شب عروسی خود نیز به عبادت پرداخت.
نقل است که در شب ازدواج، امام على(ع)فاطمه زهرا(س)را نگران و گریاندید، فرمود:«چراناراحتى؟ پاسخ داد: در پیرامون حال و رفتارخویش فکر کردم، به یادپایان عمر خویش و منزلگاه دیگر به نام قبر افتادم که امروز از خانه پدر به خانه شما منتقل شدم و روزى دیگرازاینجابه طرف قبر و قیامت خواهم رفت، در این آغازین لحظههای زندگى، تو را به خدا سوگندمیدهم که بیا تا به نماز بایستیم تا با هم در این شب خدا را عبادت کنیم.»
علاوه بر این رفتارِعملی معنوی، آن حضرت به زینت های ظاهری برای جلب رضایت همسرخویش و آرامش بخشی بسیار توجه داشتند. در سیره و منش آن حضرت نقل است که همواره بر آن بود در محیط خانه و خانواده، خوشبو و آراسته باشد و موهبت زیبایی و جمال بیمانندش را تنها برای همسرشعلی(ع)نمایان می ساخت و همیشه نزد خود عطر نگه میداشت. امسلمه میگوید:«از ریحانه پیامبر خدا(ص) عطر خواستم و گفتم: سرورم! آیا عطر و بویخوشی نزد خویشدارید؟ ایشانفرمود: آری و بی درنگ شیشه عطری آورد و اندکی از آن را بر کف دستم ریخت. بوی خوشی از آن برخاست که هرگز به مشامم نرسیده بود.» حتی آن بانوی گرامی اسلام در واپسین لحظه های زندگی اش به این موضوع توجه داشت و به اسماء فرمود:«عطر مرا که همیشه خود را با آن عطرآگین میکردم، بیاور».
این آموزه های رفتاری به خوبی نشان میدهدکه برای اینکه کانون عشق و محبت خانواده گرم بماند، علاوه بر اینکه همسرباید خود را در خانواده جذاب و مایه آرامش و سکون قرار دهد، شوهر نیزبایدبارعایت تقوا و پاکدامنی، به همسرخویش توجه داشته و از برقراری هرگونه رابطه پرخطریپرهیزکند تا بتواند عشق و علاقه به همسرخویش را همواره گرم و پر نشاط نگه دارد.
مقام معظم رهبری در این خصوص اینگونه توصیه میفرمایند:«اسلام که راجع به حجاب حرف میزند، آیات قرآن که راجع به حجاب حرف میزند، راجع به حدود زن و مرد بایکدیگر دستور دارد، این به خاطر خود مردم است، به خاطر همین خانواده هاست. همیندخترهای جوان که شوهرشان را می خواهند از دست ندهند، این پسرهای جوان که زن محبوبشان را میخواهند از دست ندهند، این، بدون حجاب و بدون رعایت نمیشود، آیاتِ قرآن این طور حکمت آمیز و عمیق است.»
۵. هنر تقسیم کار در خانواده
از مهمترین مسائلی که با بروز و ظهور صورت های جدیدزندگی و بخصوص اشتغال همسران در بیرون از خانه، رعایت آن بیشتر در زمانه حاضر احساس میشود، مشارکت در کارهای خانه است. مقام معظهرهبری در این باره راهکارتقسیمکار را ارائه میدهندکه حلال بسیاری از نزاع های خانوادگی است:«وقتی دو نفر در کنار هم قرار میگیرند و همسرمیشوند، بعضی از وظایف وجود دارد که بین اینهامشترک است. مانندکشیدنبارهای خانواده، همکاری های گوناگونی که در راه بردن خانواده مؤثر است. اینهابایدبا هم همکاری کنند. اینکارها بین زن و مرد مشترک است. حداکثراین است که تقسیم کار شود. گاهی تقسیم کار هم نمی کنند امّا بهترشاین است که تقسیم کار هم بشود. بخشی از کارها را زن انجام میدهد، بخشی از کارها را مرد انجام میدهد. مثل همهی همکاری هایی که وجود دارد؛ مثل همهی همسنگریها.»
عمل به این توصیه با توجه به شیوه رفتار حضرت علی(ع)و حضرت زهرا(س)در خانواده خویش بیشتر قابل درک است. چراکه با وجود آنکه رسول خدا(ص)در اولین شب ازدواج علی(ع)و زهرا(س)کارهای خانه و بیرون از خانه را میان آنان تقسیم نمود و فرمود:«خمیر کردن آرد و پختن نان و تمیز کردن و جارو زدن خانه به عهده فاطمه(س) باشد و کارهای بیرون منزل از قبیل جمع آوری هیزم و مواد غذایی را علی(ع) انجام دهد»،اما بااین حال در روایت است که حضرت علی(ع)در کارهای خانه به همسرخویش کمک میکرد. امام صادق(ع)در این باره میفرماید:«امیرالمؤمنین(ع) برای منزل هیزم میآورد، آب تهیه میکرد، منزل را جارو میکرد، در پاک کردن عدس کمک میکرد. فاطمه علیهاسلام هم گندم و جو آردمیکرد، خمیر درست مینمود و نان می پخت.»
یکی از موجبات سعادت خانوادهها و اشخاص، این است که تقیّدات زاید و تجمّلات زیادی و پرداختن بیش از اندازۀ لازم به امور مادی، از زندگی ها دور شود. لااقل بخش اصلیِ زندگی محسوب نشود. یک چیز حاشیه ای، یک کنار باشد. زندگی را از اوّل باید ساده برداشت و محیط زندگی را باید محیط قابل تحمّلی کرد.
ینکه میگویند شما سازگار باشید، یعنی شما با هر وضعیتی که هست و پیش آمده، بسازید. معنای سازگاری این است. یعنی چیزهایی در زندگی پیش میآید. خب دو نفرند باهم تا حالا آشنایی نداشتند، زندگی نکردند، ممکن است فرهنگشان دو تا باشد. ممکن است عاداتشان دو تا باشد. اوّل ممکن است یک ناسازگاریهایی ببینند، حالا اوّل ازدواج که نه آدم هیچ متوجّه نیست. بعد از (یه) خرده که گذشت، ممکن است یک ناسازگاریهایی حس کند، آیا باید اینجا از هم سرد شوند و بگویند: این مرد یا این زن دیگر به درد من نمیخورد؟! نه! شما باید خودتان را با این مسأله تطبیق دهید. اگر چنانچه قابل اصلاح است، اصلاحش کنید و اگر دیدید نه، کاریاش نمیشود کرد، خب با او بسازید.
(خطبه عقد: ۵/دی/۷۵)
(خطبه عقد:۸/خرداد/۷۲).
(خطبه عقد:۱۶/فروردین/۷۹)