پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

5:51:18 - شنبه 25 آبان 1392
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
برخی مفاد پیشنهادات ۱+۵ به ایران در ژنو از زبان مقام سابق دولت اوباما
یک مقام سابق دولت اوباما برخی از مفاد طرح ارائه شده در گفت‌وگوهای بین ایران و کشورهای ۱+۵ را بیان کرده است. به گزارش ” صبح رابر” به نقل از فارس، یک مقام پیشین دولت اوباما، امروز جمعه به کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان گفته که پیشنهاد ارائه شده به ایران در مذاکرات این کشور […]

یک مقام سابق دولت اوباما برخی از مفاد طرح ارائه شده در گفت‌وگوهای بین ایران و کشورهای ۱+۵ را بیان کرده است.

به گزارش ” صبح رابر” به نقل از فارس، یک مقام پیشین دولت اوباما، امروز جمعه به کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان گفته که پیشنهاد ارائه شده به ایران در مذاکرات این کشور با کشورهای ۱+۵ «زمان گریز ایران را به دو برابر افزایش خواهد داد.»

کولین کال، معاون پیشین وزیر دفاع آمریکا در امور خاورمیانه در توضیح این عبارت به این کمیته گفت: «یعنی اینکه با این طرح زمان لازم برای ایران جهت تولید اورانیوم کافی برای تولید بمب هسته‌ای به دو برابر افزایش می‌یافت.»

وی ادامه داد: «این مهم است. این توافق توانایی ایران برای تولید تجهیزات تولید سوخت لازم برای رآکتور اراک را به شدت محدود می‌کند. این اقدام بازرسی‌ها (از برنامه هسته‌ای ایران) را افزایش می‌دهد.»

کال مدعی شد در پیشنهادی که کشورهای ۱+۵ در پایان ملاقات سه روزه در ژنو به ایران ارائه داده بودند ایران غنی‌سازی اورانیوم ۲۰ درصدی را متوقف می‌کرد، ذخایر اورانیوم ۲۰ درصدی را از بین می‌برد، از ساخت تجهیزات سوختی در رآکتور اراک و نصب سانتریفیوژهای جدید خودداری می‌کرد و اجازه بازرسی‌های بیشتر از تأسیسات هسته‌ای را فراهم می‌کرد.

این مقام سابق آمریکا مدعی شده ایران در ازای تعلیق این فعالیت‌ها برای ۶ ماه به عنوان اولین مرحله یک توافق دو مرحله‌ای، کاهشی معادل ۱۰ میلیارد دلار در تحریم‌ها دریافت می‌کرد. تخفیف تحریم‌ها، طبق ادعای کال، صنایع خودروسازی، پتروشیمی و طلا را شامل می‌شده و امکان دسترسی ایران به ۳ میلیارد دلار از دارایی‌های مصادره شده ایران در بانکهای خارجی را فراهم می کرده است.

کال که اکنون استادیار دانشگاه جورج‌تاون است گفته کاهش تحریم‌های ایران دائمی نبوده‌اند، ضمن اینکه کاهش تحریم‌های بانکی و نفتی نیز تا قبل از دستیابی به توافق جامع در دستور کار نبوده است.

انتهای پیام/

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب