پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

4:34:21 - سه شنبه 26 آذر 1392
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
نگاهی کارشناسانه به تصادفات زنجیره ای در ایران
اخبار مربوط به تصادف و حوادث جاده های این روزها پای ثابت صفحه حوادث روزنامه ها شده و به صورت یک روز در میان شاهد وقوع حادثه دلخراش اتومبیل در گوشه و کنار کشور هستیم،موضوعی که ذهن هر مخاطبی را به خود درگیر می کند. به راستی دلیل این حجم از تلفات و سوانح جاده […]

اخبار مربوط به تصادف و حوادث جاده های این روزها پای ثابت صفحه حوادث روزنامه ها شده و به صورت یک روز در میان شاهد وقوع حادثه دلخراش اتومبیل در گوشه و کنار کشور هستیم،موضوعی که ذهن هر مخاطبی را به خود درگیر می کند. به راستی دلیل این حجم از تلفات و سوانح جاده ای چیست؟

به گزارش” صبح رابر” به نقل از ”بوتیا “، اخبار مربوط به تصادف و حوادث جاده های این روزها پای ثابت صفحه حوادث روزنامه ها شده و به صورت یک روز در میان شاهد وقوع حادثه دلخراش اتومبیل در گوشه و کنار کشور هستیم،موضوعی که ذهن هر مخاطبی را به خود درگیر می کند. به راستی دلیل این حجم از تلفات و سوانح جاده ای چیست؟ به نظر میرسد در سا لهای گذشته اقدامات مهندسی مناسبی در کشور صورت گرفته اما از لحاظ سیستماتیک و اقدامات پیشگیرانه قبل از وقوع حادثه اقدامات چندانی صورت نگرفته است. با نگاه به آمار تلفات و کشته های ناشی از تصادفات در جاده، به این مهم دست مییابیم که جاده های کشور فاقد ایمنی مطلوب هستند.به طور خلاصه می توان گفت تصادفات حاصل زنجیر های از عوامل هستند که با تکمیل شدن حلقه های این زنجیره، تصادف رخ میدهد.در ادامه به شرح مختصری از این عوامل می پردازیم.

***

۱■■ وضعیت فعلی راه های ایران از لحاظ ایمنی در دنیا

ایران یکی از ۱۰ کشور پر تلفات دنیا است که با شاخص تعداد کشته ها به هر ۱۰۰ هزار نفر این نتیجه به دست می آید و به طور میانگین تعداد کشته های ناشی از تصادف طبق آمار رسمی حدود ۲۳ هزار نفر در سال عنوان شده که ناشی از وضعیت بد تولید خودروهای داخل، ایمن نبودن جاده ها و عوامل و دستگاه های مرتبط با امر جا به جایی است.

۲■■ مشکلات بنیادی در حوزه ایمنی و ترافیک

در کشور حساس نبودن جامعه و توجه نداشتن کارشناسان به ماهیت خطر میتواند یکی از موضوعات مهم باشد که باید به طور گسترده به آن پرداخته شود. باید به این نکته توجه داشت که رشد سریع وسایل نقلیه بدون هیچگونه مدیریت تقاضای سفر، در سالهای گذشته موجب شده که حجم بالایی از ترافیک را در شهرها داشته باشیم.

۳■■ وضعیت ایمنی وسایل حمل ون قل

خودروهای تولید داخل به دلیل نداشتن استحکام و یکپارچگی، پس از برخورد با خودروهای دیگر به راحتی متلاشی شده که این مساله نشا ن دهنده این است که استانداردهای لازم در خودروهای تولید داخل رعایت نشده است.

۴■■ ایمنی راهها

بسیاری از را ه های ساخته شده به دلیل ایمن سازی نامناسب و بکارگیری افراد اجرایی غیر آموزش دیده، از وضعیت اید ه آل برخوردار نیستند. باید در نظر داشت هزینه راهسازی و نگهداری آن در دنیا و ایران بسیار بالا است اما با محاسبه هزینه های ناشی از تصادفات میتوان به این نتیجه دست یافت که سالانه هزینه هایی بیشتر از هزینه های ساخت راهها از جانب تصادفات به کشور تحمیل میشود.

۵■■ وضعیت آموزش

آموزش مهارتهای رانندگی به صورت تئوری و در دوران کودکی در جامعه نهادینه شود و پیشنهاد می شود که مفهوم درک خطر با نشان دادن صحنه های واقعی تصادف و بیان اثرات ناگوار بعد از تصادف تشریح شود. دور ه های آموزش ضمن خدمت برای رانندگان وسایل نقلیه جاده های برگزار شود تا آخرین قوانین و استانداردهای مربوط به رانندگی و حمل و نقل به آنها آموزش داده شود.__

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب