پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

19:09:13 - شنبه 21 دی 1392
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
معاون بهداشت وزیر بهداشت: ۳۵ درصد سبزی ها آلوده به سرب هستند
معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ۲۳ درصد جمعیت کشور موادغذایی کمی مصرف می کنند، ۴۸ درصد زیاد می خورند و ۳۰ درصد به صورت متعادل تغذیه دارند. به گزارش” صبح رابر “علی اکبر سیاری معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در همایش تغذیه سالم که امروز توسط وزارت بهداشت […]

معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ۲۳ درصد جمعیت کشور موادغذایی کمی مصرف می کنند، ۴۸ درصد زیاد می خورند و ۳۰ درصد به صورت متعادل تغذیه دارند.

به گزارش” صبح رابر “علی اکبر سیاری معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در همایش تغذیه سالم که امروز توسط وزارت بهداشت برگزار شد گفت: سالانه، ۴۰ میلیون نفر در دنیا به علت فقر و گرسنگی جان خود را از دست می دهند.

th (5) th (6)

او به مقایسه تغذیه افراد کم درآمد و پردرآمد در کشور پرداخت و گفت: افراد کم درآمد در سال ۱۲ کیلو شیر، ۱۳.۲کیلو قند و شیرینی، سه کیلو حبوبات و ۱۰۴.۸ کیلو سبزی و میوه و افراد پردرآمد در سال ۲۳.۸ کیلو شیر، ۳۶.۴کیلو قند و شیرینی، ۱۱ کیلو حبوبات و ۸.۳۴۹ کیلو سبزی و میوه مصرف می کنند.

معاون وزیر بهداشت گفت: همچنین در تحقیقی که در میدان تره بار تهران صورت گرفته، مشخص شده که ۳۵ تا ۴۱.۵ درصد سبزی ها به فلزات سنگین نظیر سرب، کادیوم و نیترات آلوده هستند که بدترین فصل آن نیز پاییز است؛ آلوده ترین سبزی پیاز با ۵۴ درصد آلودگی، سپس خیار گلخانه ای با ۴۵ درصد آلودگی و بعد از آن هم گوجه فرنگی و سیب زمینی هستند.
خلاصه مهمترین اظهارات وی در جدول زیر آمده است:

موضوع شرح موضوع
سموم در سبزیجات – از نظر سموم نیز، ۵۲ درصد سبزی ها بیشتر از حد مجاز آلوده است ؛ این متوسط آمار است و آلودگی برخی سبزی ها خیلی بیشتر از این ارقام است.
– سموم یک روزه بر سلامت اثر نمی کند و تاثیر آن تدریجی است و راه حل پزشکی ندارد، اصلاح این سموم به سیاست های وزارت نیرو، کشاورزی و اطلاع رسانی برمی گردد، فقط می توانیم سر و صدا کنیم که این مشکلات وجود دارد اما کشاورزان زیر بار نمی روند.
مضرات روغن مایع – ۱۵ درصد روغن مصرفی را از خارج وارد می کنیم؛ روغن مایع وارد می شود اما آن را هیدروژنه، مسموم و مضر می کنیم و آن را به مصرف مردم می رسانیم، این امر ناشی از کمبود علم و تجربه است.
– روغن مایع را به دست خود مضر می کنیم؛ این روغن مضر در رگ های همه ما جریان دارد و موجب تنگی عروق می شود؛ این است که سالانه در کشور ۹۲ هزار نفر دچار سکته قلبی و ۴۳ هزار نفر دچار سکته مغزی می شوند و تا می توانیم استنت (فنر قلب) و بخش مراقبت های ویژه(ای سی یو) درست می کنیم.
– کشورهای دیگر، میزان چربی ترانس خود را تلاش می کنند به صفر برسانند اما برای ما این رقم، پنج است؛ تازه اگر روغن تقلبی نباشد؛ در غذای مردم رانت وجود دارد و استانداردها رعایت نمی شود. در این زمینه همچنان باید کار کنیم.
– ۱۵ میلیون نفر در کشور مبتلا به اختلال چربی هستند؛ سالانه ۳۴ هزار مرگ در کشور مربوط به چربی است؛ باید در این زمینه آموزش های لازم ارائه شود.
– با وجود آنکه سواد داریم اما حاضر نیستیم در زمینه تغذیه مطالعه کنیم و به طور مثال برچسب مواد غذایی را نگاه کنیم؛ حتما باید آموزش و پرورش سراغ ما بیاید.
کمبود مصرف پروتئین – ۷۰ درصد مردم کشور کمبود مصرف پروتئین دارند، برای کمک به رفاه مردم دولت در ماه سه هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در قالب یارانه به مردم پول می دهد؛ یارانه یک سیاست برای حل مشکل فقر است، اما این یارانه به من هم تعلق می گیرد.
– دولت و مجلس شورای اسلامی درصدد هستند یارانه ها را اصلاح کنند. اینکه مانند سرانه گوسفند به همه ۱۰ سیر جو بدهیم، درست نیست باید عقل را به کار گرفت.
– ۴۰ درصد مردم جهان معادل دو میلیارد نفر از کمبود ریزمغذی ها رنج می برند؛ در ایران نیز ۷۰ درصد خانواده ها کمبود آهن دارند که برای رفع آن، اجرای سیاست های غنی سازی آرد و مکمل سازی را در نظر داریم.
۱.۶ میلیارد نفر در جهان کمبود «روی» دارند؛ این کمبود در ایران نیز وجود دارد اما سیاستی برای رفع آن نداریم. ۲۳۰ میلیون نفر در جهان به کمبود ویتامین A دچار هستند اما این کمبود در ایران به اندازه جهان نیست هرچند در مناطق محروم مانند سیستان و بلوچستان این کمبود وجود دارد.
– تعداد زیادی از مردم کشور کمبود کلسیم و ویتامین دی دارند؛ از هر سه مرد در کشور یک مرد به پوکی استخوان و از هر دو زن، یک زن به پوکی استخوان مبتلا است؛ ۸۰ درصد کودکان در سنین مدرسه، کمبود کلسیم دارند.
سرانه شیر در کشور ۱۹۰ گرم است درحالیکه استاندارد آن ۲۵۰ گرم است؛ روزانه باید ۸۰۰ تا یکهزار و ۲۰۰ میلیگرم شیر مصرف شود. یک لیوان شیر ۳۰۰ میلیگرم کلسیم دارد. برای رفع کمبود کلسیم در جمعیت کشور سیاست توزیع شیر رایگان در مدارس را در پیش گرفته ایم. همچنین غنی سازی شیر با ویتامین دی آغاز شده است.
مصرف نمک – متوسط مصرف نمک در روز در جهان پنج گرم است در حالیکه ۱۰ تا ۱۲ گرم نمک مصرف می کنیم؛ ثابت شده است مصرف کم نمک، میزان بیماری های فشارخون و سکته ها را کاهش می دهد.
– کاهش مصرف نمک در کشور به کار زیادی نیاز دارد؛ زمان آن رسیده که در این زمینه فرهنگسازی شود.
مصرف کم میوه و سبزی – متوسط مصرف نمک در روز در جهان پنج گرم است در حالیکه ۱۰ تا ۱۲ گرم نمک مصرف می کنیم؛ ثابت شده است مصرف کم نمک، میزان بیماری های فشارخون و سکته ها را کاهش می دهد.
– کاهش مصرف نمک در کشور به کار زیادی نیاز دارد؛ زمان آن رسیده که در این زمینه فرهنگسازی شود.

 

مصرف نمک دوبرابر استاندارد

همچنین رییس واحد بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت تغذیه را از ارکان اصلی سلامت خواند و گفت: در حال حاضر چاقی و اضافه وزن در درصد بالایی از جمعیت کشور وجود دارد که خود زمینه‌ساز بیماری‌های قلبی و عروقی، دیابت و انواع سرطان‌هاست.

دکتر زهرا عبداللهی در این همایش گفت: در حال حاضر چاقی و اضافه وزن در درصد بالایی از جمعیت کشور وجود دارد که خود زمینه‌ساز بیماری‌های قلبی و عروقی، دیابت و انواع سرطان‌هاست و از دلایل عمده آن تغییر الگوی مصرف غذایی و رفتارهای نامطلوب تغذیه‌ای است.

او افزود: از سوی دیگر در زمینه بروز سوء تغذیه در کودکان و کمبود ریزمغذی‌ها در جامعه نیز باورها و رفتارهای غذایی مردم و ناآگاهی‌های تغذیه‌ای جامعه یکی از عوامل اساسی است. تغییراتی که به دنبال زندگی شهری و مدرنیسم، در الگوی مصرف غذایی ایجاد شده است؛ از جمله مصرف غذاهای شور و پرنمک، مصرف کم سبزی‌ها و میوه‌ها، مصرف زیاد مواد قندی و … همگی افزایش‌دهنده خطرند.

او گفت: از طرف دیگر گرایش به سمت مصرف غذاهای خارج از منزل مانند انواع فست‌فودها و به ویژه افزایش آن در جوانان و به ویژه اگر با کم تحرکی همراه شود، بروز اضافه وزن و چاقی و احتمال ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر مرتبط با تغذیه را افزایش می‌دهد. به این ترتیب احتمال آن که نسل کنونی در سنین پایین‌تر از نسل قبلی به این بیماری‌ها مبتلا شوند، بیشتر می‌شود.

رییس واحد بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت ادامه داد: مصرف نمک در کشور در حال حاضر دو برابر میزان توصیه شده است. مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که با کاهش میزان نمک به میزان شش گرم در روز، سکته‌های قلبی تا ۲۴ درصد و بیماری‌های قلبی عروقی تا ۱۸ درصد کاهش می‌یابند؛ یعنی جلوگیری از روزانه ۲.۵ میلیون مرگ در جهان.

او گفت: بر اساس نتایج بررسی‌های آگاهی‌های تغذیه‌ای خانوارهای کشور که در سال ۹۱ انجام شده، حدود ۸۰ درصد خانوارها به صورت دائمی یا گاه‌گاهی از نمکدان هنگام صرف غذا استفاده می‌کنند که بی‌تردید این موضوع یکی از عوامل فشار خون بالاست. همچنین ۵۷ درصد زنان و ۳۶ درصد مردان بزرگسال ۶۰-۴۵ سال کشور مبتلا به فشار خون هستند و روغن مصرفی ۳۱ درصد بیش از میزان توصیه شده در سبد غذایی مردم است.

منبع : بوتیا

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب