پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

9:03:15 - چهارشنبه 7 اسفند 1392
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
خانواده۱۳نفری که ۳۰سال شناسنامه ندارند+تصاویر
در حومه روستای خشک و در ۴۰ کیلومتری شهر قاین خانواده دامدار (( لُون )) نشینی زندگی می کنند که فاقد شناسنامه بوده و تا کنون از هر گونه دریافت خدمات دولتی و تحصیل محروم بوده اند .   به گزارش “صبح رابر” به نقل از نسیم قائن ، سلیمان قاسمی برادر بزرگتر این خانواده که دارای هشت […]

در حومه روستای خشک و در ۴۰ کیلومتری شهر قاین خانواده دامدار (( لُون )) نشینی زندگی می کنند که فاقد شناسنامه بوده و تا کنون از هر گونه دریافت خدمات دولتی و تحصیل محروم بوده اند .

 

به گزارش “صبح رابر” به نقل از نسیم قائن ، سلیمان قاسمی برادر بزرگتر این خانواده که دارای هشت فرزند می باشد و فرزندان وی نیز مثل پدر از هرگونه مهارت و سواد خواندن و نوشتن بی بهره اند می گوید پس از فوت پدر و مادرم در بیابان چشمه شیرین ، ما همه کس خود را از دست دادیم و کسی نبود که برای ما شناسنامه بگیرد و ما را سرپرستی کند و چون در محله دامداری و در ((لون)) زندگی می کردیم و با عهد خدایی زن گرفتم ، نیازی به شناسنامه نداشتم و نمی دانستم لازم خواهد شد و اکنون هشت فرزندم نیز فاقد شناسنامه هستند و برای مردم در محله های دامداری ، چوپانی می کنندو هرگز به شهر و مدرسه نرفته اند .

سلیمان که دچار شب کوری نیز می باشد با اشاره به از کارافتادگی که در اثر پیری و کارسخت در بیابان دچار شده است می افزاید برات را بر اساس عهد خدایی زن داده ام و چون شناسنامه ندارد زنش را به او نمی دهند و دو سال است برای گرفتن شناسنامه به ادارات رفته ام ولی کسی جواب ما را نمی دهد و خسته و ناتوان مانده ام و نمی دانم باید چکار بکنم

پیرمرد بیابان نشین که با همسر و یکی ازفرزندان که فعلاً در کنار اوست در یک اتاق خشت و گل سیاه و تاریک زندگی می کند در ادامه مشکلات زندگی خود می گوید برادرانم حبیب وفریدون ازدواج نکرده اند وبرای دامداران درروستاها چوپانی می کنندویکی از پسرهایم ازدواج کرده است و دو بچه بدون شناسنامه دارد که اوهم کارش چوپانی برای دامداران استو خیلی بر آنها سخت می گذرد .

وی از مسئولین می خواهد به داد او و فرزندانش که مجموعاً سیزده نفر بدون شناسنامه و امکان دریافت تسهیلات و خدمات دولتی ندارند برسند .

غلامرضا رجب زاده رئیس اداره ثبت احوال قاین در شرح حال و پرونده این افراد می گوید پرونده هویت و تابعیت این افراد بایستی توسط مراجع ذی ربط تأیید و پس از صدور مجوز شورای تأمین شهرستان ، اقدام به صدور شناسنامه گردد که تا کنون این اتفاق نیفتاده است و ما نمی توانیم به این خانواده ها شناسنامه بدهیم .

عباسی از پلیس اطلاعات قاین پیگیری این پرونده ها را محرمانه اعلام می کند و می گوید این کار چارچوب قانونی خاص خود را دارد .

وی مقصر اصلی این پرونده را افراد این خانواده معرفی می کند که پیگیر پرونده خود نبوده اند و بموقع اقدام نکرده اند .

اسدالهی معاون سیاسی اجتماعی فرمانداری قاینات نیز در تماس خبرنگار ما ضمن تأیید و اعلام اطلاع از این پرونده قول پیگیری جدی موضوع را می دهد تا شاید مشکل آنان مرتفع گردد .

در هر حال و بدلیل هر اشتباهی که ۳۰ یا ۴۰ سال قبل برای سه پسر یتیم بیابان نشین اتفاق افتاده است و با وجود نهادهایی مثل شوراهای روستا و دهیاری و نیز اطلاعی که مسئولین در دهگردشی ها بدست می آورند نباید اجازه می دادند یک خانواده سه نفره بیابان نشین که در ((لون)) های دامداری و بدون شناسنامه و هویت مشخص زندگی داشته اند به سیزده نفر افزایش یابند و پس از دو سال از طرح پرونده در مراجع ذی صلاح ، کسی پاسخگوی آنان که هیچگونه سواد و اطلاعی از قوانین و تعاملات اجتماعی ندارند ، نباشد و  در نظام جمهوری اسلامی که مدافع محرومین و مستضعفین است ، افرادی در کمترین و ابتدایی ترین سطح زندگی که حتی تأمین کننده نیاز جسمی آنان نیست ، در تنهایی زندگی کنند .

 

 

خانواده بدون شناسنامه
خانواده بدون شناسنامه
خانواده بدون شناسنامه
خانواده بدون شناسنامه
خانواده بدون شناسنامه
خانواده بدون شناسنامه
خانواده بدون شناسنامه

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب