پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

4:27:28 - پنجشنبه 15 اسفند 1392
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
چای را درست مصرف کنید
یک کارشناس تغذیه گفت: چای‌ نوشیدنی مفید است که باید آن را به درستی مصرف کرد. به گزارش ” صبح رابر” به نقل از ایسنا، «فتانه کاوری‌زاده»، چای را یکی از نوشیدنی‌های قدیمی که از برگ‌های یک گیاه همیشه سبز گرمسیری تهیه می‌شود، عنوان و اظهار کرد: پس از آب دومین نوشیدنی رایج و پرطرفدار […]

یک کارشناس تغذیه گفت: چای‌ نوشیدنی مفید است که باید آن را به درستی مصرف کرد.

به گزارش ” صبح رابر” به نقل از ایسنا، «فتانه کاوری‌زاده»، چای را یکی از نوشیدنی‌های قدیمی که از برگ‌های یک گیاه همیشه سبز گرمسیری تهیه می‌شود، عنوان و اظهار کرد: پس از آب دومین نوشیدنی رایج و پرطرفدار در سراسر دنیا و البته ایران، چای است که پیش از غذا، بعد از غذا و گاه به صورت شیرین در صبحانه‌خوردن مصرف می‌شود.

 

کارشناس تغذیه مرکز بهداشت استان ایلام ادامه داد: چای یک منبع غنی از پلی فنل‌ها به خصوص فلاونوئیدهای کاتچینی از خانواده آنتی اکسیدان است که اثرات حفاظتی در مقابل عوامل شیمیایی بیماری‌زا در بدن را دارد. آنتی اکسیدان S در بدن اثراتی همچون کاهش ایجاد لخته در خون، کاهش کلسترول به خون‌(LDL)، کاهش خطر سرطان و افزایش مقاومت بدن در برابر عفونت دارد. برگ چا‌ی همچنین حاوی املاح و ترکیبات فراوان از جمله کلسیم، منیزیم، منگنز، سدیم، پتاسیم، اسیدهای آلی، اسیدهای آمینه، کلروفیل، کافئین، فیبر و غیره است.

 

وی با بیان اینکه اگر چا‌ی در حد متعادل مصرف شود، برای سلامت مفید است، اضافه کرد: نوشیدن چا‌ی به ویژه چای سبز در حد مناسب موجب کاهش چربی‌های خون شده و از بروز بسیاری بیماری‌های مزمن به خصوص بیماری‌های قلبی عروقی جلوگیری خواهد کرد.

 

این کارشناس تصریح کرد: پلی‌فنل‌های موجود چائی به ویژه چای سبز در پیشگیری از سرطان و کاهش برخی از علائم پیری مثمرثمر است و به دلیل داشتن مقادیری فلوراید و تانن به سلامت دندان‌ها کمک می‌کند.

 

کاوری‌زاده اضافه کرد: مصرف بیش از حد چائی عامل تحریک‌کننده سیستم اعصاب مرکزی می‌شود و بیماری‌هایی مثل سردرد، بی‌خوابی، افزایش اسید معده، بی‌اشتهایی و اختلالات گوارشی را به دنبال خواهد داشت. علاوه بر این موارد نوشیدن چای پررنگ و غلیظ ممکن است باعث تحریک اعصاب و تپش قلب خواهد شد.

 

وی یادآور شد: ترکیب تانن موجود در چای از جذب آهن برخی از مواد غذایی مانند حبوبات و غلات جلوگیری می‌کند که بهتر است برای پیشگیری از این حالت تا یک ساعت قبل و دو ساعت بعد از صرف غذا از نوشیدن چای خودداری کرد.

 

این کارشناس تغذیه پرهیز از نوشیدن چائی داغ را راه‌حلی برای پیشگیری از آسیب مخاط دهان و مری عنوان کرد و افزود: حتی‌المقدور از مصرف چای جوشیده و مانده به دلیل تشکیل مواد مضر خودداری به عمل آید.

 

کاوری‌زاده تصریح کرد: از آنجا‌یی‌که مصرف همزمان لبنیات و چای موجب کاهش اثرات درمانی آن بخصوص چا‌ی سبز می‌شود، از نوشیدن و مصرف پشت سر هم این مایع خودداری شود و علاوه بر آن در هنگام دم کردن چا‌ی ‌از ظروف آلومینیومی به دلیل واکنش گیاه پرهیز کنید.

 

وی در پایان گفت: برای حفظ عطر و طعم چای، آن را در ظروف روشن و مجاور نور نگه‌داری نکنید.

 

انتهای پیام/

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب