پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

8:17:34 - دوشنبه 11 فروردین 1393
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
هفت سین فاطمی
به گزارش ” صبح رابر “ نوروز امسال با ایام فاطمیه عجین شده و سین سلام به صدیقه کبری فاطمه زهرا (س) ، بر پیشانی سفره هفت سین نوروز نشسته است. امسال، سفره های هفت سین به نام سین سلاله رسول گرامی اسلام( ص) تزیین می شود تا الگوی زن مسلمان بودن در ذهنمان نقش […]

به گزارش ” صبح رابر “ نوروز امسال با ایام فاطمیه عجین شده و سین سلام به صدیقه کبری فاطمه زهرا (س) ، بر پیشانی سفره هفت سین نوروز نشسته است. امسال، سفره های هفت سین به نام سین سلاله رسول گرامی اسلام( ص) تزیین می شود تا الگوی زن مسلمان بودن در ذهنمان نقش بندد، الگوی بانویی که عفاف و حجابش، همسرداری و مهر مادریش، ولایتمداری و دینداریش، رفتار و کردارش، مهر و عطوفتش، آرامش و تربیتش، ایمان و تقوایش، ایثار و شهادتش، همه و همه زبانزد عام و خاص بود.

در جهت ترویج سبک زندگی اسلامی و گسترش فضائل حضرت زهرا(س) القاب و اسامی هفت گانه حضرت فاطمه(س) در قالب هفت سین فاطمی در امازادگان استان به جای هفت سین نوروز قرار گرفت .

هفت لقب حضرت فاطمه شامل ۱- سلیمه(اهل سازش و بی عیب و نقص۲-( سیده النساء (سرور زنان، عالم) ۳- سرالله (راز نهانی خدا) ۴- سرالعظمه (راز بزرگی و بزرگواری) ۵- سعیده (سعادتمند ،خوشبخت) ۶- ساجده ( اهل عبادت و سجده، سجده کننده) ۷- سماویه (گرانبها،گوهر آسمانی)را هفت سین بقاع متبرکه استان  و  شهرستان رابر می باشد .

۱-      سلیمه  : اهل سازش  ، بی عیب و نقص، دارای قدرت داوری  و تشخیص درست.شرح واژه : فاطمه سلام الله علیها داری قلب سلیم است،( خداوند در قرآن کریم می فرمایند: الا من انی الله بقلب سلیم .او مصداق بارز قلب سلیم است .)

 

۲-     سیده النساء :سرور زنان، عالم.شرح واژه : رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند : فاطمه سیده النساء اهل جنه : فاطمه بانوی زنان بهشت است ، از امام صادق علیه السلام پرسیده شد : آیا این سخن پیامبر ، درباره زنان صدر اسلام صادق است ؟ آیا فاطمه فقط سرور و بانوی زنان  زمان خودش بوده  است؟امام صادق علیه السلام فرمودند : نه فاطمه   سرور همه زن های بهشت است از اولین تا آخرین .در روایت دیگر رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: دخترم فاطمه بزرگ تمام زنهای عالم است و نیز فرمود: ای علی خدای تعالی به تمام دنیا نگاهی افکند و مرابر همه مردهای دنیا برگزید، سپس نگاهی دیگر کرد و تو را بر همه  مردان بعد از من اختیار کرد ؛ آن گاه نگاهی افکند و ائمه ای را که از  فرزندان تواند ، بر دیگران برگزید ، و سرانجام برای چهارمین بار نگاهی افکند و فاطمه را بر تمام زن های عالم برگزید .

 

۳-       سرالله : راز نهانی خدا . شرح واژه : صردر مقابل (اعلان ) به چیزی گفته می شود که کتمان گردد.تأکید چند باره در متن جامعه کبیره با الفاظی چون حفظه لسره،(اختارکم لسره) ،(فبحق من ائتمتکم علی سره ، بر موضوع سر الهی، نشان  از اهمیت فراوان این مبحث دارد ، اسرار خاص خداوندی دو دسته اند : بخشی از آن ها صرفاً نزد خدای متعال است و بخشی دیگر  از میان مخلوقا ت تنها در اختیار  بندگان شایسته قرار گرفته به طوری که اهل بیت علیهم السلام بیش از هر کسی از این علوم اسراربهره مند شده اند ، اهل بیت علیهم السلام و حضرت زهرا سلام الله علیها سر خداوند در میان مخلوقات و مصداق اسم اعظم الهی اند .

 

۴-      سرالعظمه : راز بزرگی و بزرگواری . شرح واژه : در زیارت جامعه کبیره آمده است : وَ لَکُمُ الْمَوَدَّهُ الْوَاجِبَهُ وَ الدَّرَجَاتُ الرَّفِیعَهُ وَ الْمَقَامُ الْمَحْمُودُ وَ الْمَکَانُ وَ الْمَقَامُ [الْمَعْلُومُ عِنْدَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ الْجَاهُ الْعَظِیمُ عبارت والجاه العظیم  بدان معناست که اهل بیت علیهم السلام  دارای شرف و جایگاه عظیمی هستند . شاید بتوان این لقب شریف را اینگونه شرح نمود که حضرت زهرا سلام الله علیها سر نهفته در عظمت الهی هستند و با معرفت ایشان به گوشه ای از درک عظمت آیات  الهی نائل گشت .

 

۵-  سعیده : سعادتمند ،خوشبخت. شرح  واژه : اهل بیت علیهم السلام مصادیق بارز سعادتمندان حقیقی در دارین می باشند و چه سعادت و خوشبختی از این بالاتر که خداوند در وصف ایشان خطاب به پیامبرش فرمود : قُل لا أَسئَلُکُم عَلَیهِ أَجراً إِلاَّ المَوَدَّهَ فِی القُربى ، و یا آنکه در آیه دیگر فرمود: انما یرید الله لیذهب عنکم الرجس اهل البیت و یطهرکم تطهیرا.  و حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها نیز مصداق بارز سعادتمند ترین زنان عالم می باشند که مفتخرند به اینکه مادر ۱۱ امام معصوم علیه السلام هستند .

 

۶-     ساجده :  اهل عبادت و سجده، سجده کننده. شرح واژه : فاطمه سلام الله علیها به تمامی عاشق و شیدای خدای خویش است و او را با همه  ذرات وجودش می پرستد ، و لذا اعبدالناس می گردد، دختر پیغمبر صلی الله علیه وآله و سلم عبادت کرد و در محراب عبادت ایستاد که تورمت قدم ها پاهای آن بزرگواراز ایستادن در محراب  عبادت ورم کرد، ایشان اهل سجده های طولانی و قیام لیل بودند و لذا به ساجده مقلب گردیدند.

 

۷-    سماویه : گرانبها،گوهری  آسمانی. شرح واژه : حضرت زهرا سلام الله علیها موجودی آسمانی اند که تولد ایشان از میوه ای  بهشتی بود ه است که پیامبر اکرم صلی الله و علیه و آله و سلم از آن تناول نمودند ، لذا ایشان به سماویه مشهورند، همچون اسم : حورا/ حورای انسیه : یعنی انسان زمینی که  از حوریان بهشتی است ( حوریه ای شبیه آدمی ) در یکی از معراج های پیامبر اکرم صلی الله و علیه و آله و سلم به آسمان، آن حضرت از میوه ها ، خرمای تازه و سیب تناول کرد و خداوند متعال آن غذاهای بهشتی را در صلب پیامبرقرار داد و هنگامی که ایشان از معراج به زمین بازگشت ، حضرت فاطمه سلام الله علیها در وجود حضرت خدیجه سلام الله علیها قرار گرفت .بدین سبب حضرت فاطمه سلام الله علیها حورای انسیه نام گرفت .( بحار الانوار ج ۴۳) .

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب