پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

6:16:00 - دوشنبه 18 فروردین 1393
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
هفته سلامت ۹۳ : یک عمر سلامت با خود مراقبتی
روز شمار هفته سلامت به مناسبت روز جهانی بهداشت از سوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان اعلام شد. به گزارش” صبح رابر”به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کرمان، مدیر روابط عمومی این دانشگاه گفت: روز جهانی بهداشت ۱۸ فروردین ماه است و با توجه به تعطیلات عید نوروز و فرصت محدود برنامه ریزی و […]

روز شمار هفته سلامت به مناسبت روز جهانی بهداشت از سوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان اعلام شد.

به گزارش” صبح رابر”به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کرمان، مدیر روابط عمومی این دانشگاه گفت: روز جهانی بهداشت ۱۸ فروردین ماه است و با توجه به تعطیلات عید نوروز و فرصت محدود برنامه ریزی و اجرا، براساس تصمیم وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، زمان برگزاری هفته سلامت اول تا هفتم اردیبهشت ماه در نظر گرفته شده است.

محمد ثمری افزود: یک عمر سلامت با خود مراقبتی، شعار سال جاری هفته سلامت در نظر گرفته شده است.

وی درباره عناوین روزهای هفته سلامت سال جاری گفت: براین اساس اول اردیبهشت با عنوان توانمندسازی نوجوانان و جوانان برای خودمراقبتی، دوم اردیبهشت عموم مردم، نیازمند خودمراقبتی و سوم اردیبهشت خانواده، خاستگاه خودمراقبتی نامگذاری شده است.

ثمری ادامه داد: چهارم اردیبهشت رسانه ها، مروجان خودمراقبتی، پنجم اردیبهشت نهادها و پایگاه های مردمی، کانون خودمراقبتی، ششم اردیبهشت تیم سلامت، مربیان خودمراقبتی و هفتم اردیبهشت با عنوان سیاستگذاران و مدیران اجرایی، حامیان خودمراقبتی نامگذاری شده است.

وی با اشاره به اهمیت سلامت و نقش خودمراقبتی در ارتقای سلامت افراد، گفت: خودمراقبتی گام اول سلامت به شمار می رود و گام اول این است که ما یاد بگیریم از خود مراقبت کنیم.

وی به آمارهای منتشر شده سلامت ایرانیان از سوی وزارت بهداشت اشاره کرد و گفت: ۸۸ درصد مردم در روز کمتر از پنچ واحد میوه و سبزی مصرف می کنند به عبارت دیگر، از هر ۱۰ نفر مردم کشورمان فقط یک نفر در طول روز به اندازه کافی میوه و سبزی مصرف می کند.

ثمری اضافه کرد: از هر ۴ نفر در کشور یک نفر کلسترول بالا دارد یعنی ۱۴ میلیون و ۹۰۰ هزار ایرانی از این مشکل رنج می برند و سالانه ۳۴ هزار نفر به علت چنین مشکلی می میرند.

وی گفت: ۱۴ درصد مردم قند خون بالای ۱۲۶ میلی گرم در دسی لیتر دارند که به این معناست هفت میلیون و ۳۰۰ هزار ایرانی دچار دیابت هستند بنابراین علت مرگ ۳۴ هزار نفر از هموطنان ما در سال، دیابت است.

وی با بیان اینکه ۱۰ درصد افراد کشور روزانه سیگار می کشند، اظهار کرد: پنج میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در کشور سیگاری داریم و سیگار موجب ۱۱ هزار مرگ در سال است.

ثمری بیان کرد: نیمی از افراد ۱۵ تا ۶۵ سال کشور چاق هستند یا اضافه وزن دارند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: آموزش و اطلاع رسانی در گسترش فرهنگ خودمراقبتی و توانمندسازی مردم برای حفظ سلامت خود، نقش بسیار مهم و اساسی دارد.

وی خاطرنشان کرد: خود مراقبتی، عملی است که در آن هر فردی از دانش، مهارت و توان خود به عنوان یک منبع استفاده می کند تا از سلامت خود مراقبت کند.

وی گفت: خودمراقبتی گامی به سوی سلامت شخص، خانواده و جامعه است.

ثمری گفت: برنامه های هفته سلامت این دانشگاه در آستانه هفته سلامت و در نشست خبری اعلام خواهد شد.

انتهای پیام / بوتیا /ش

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب