پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

5:23:01 - سه شنبه 19 فروردین 1393
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
آل سعود و آماده شدن برای جنگ رسانه ای با ایران
اعلام کرد دولت عربستان از راه اندازی شبکه های ضد ایرانی وابسته به گروه های ضد ایرانی و حتی گروهک تروریستی منافقین با هدف تبلیغ علیه جمهوری اسلامی ایران حمایت مالی می کند. به گزارش ” بوتیا ” ، چند سالی است که دشمنی آل سعود  با ایران کم کم شکل علنی به خود گرفته […]

اعلام کرد دولت عربستان از راه اندازی شبکه های ضد ایرانی وابسته به گروه های ضد ایرانی و حتی گروهک تروریستی منافقین با هدف تبلیغ علیه جمهوری اسلامی ایران حمایت مالی می کند.

به گزارش ” بوتیا ” ، چند سالی است که دشمنی آل سعود  با ایران کم کم شکل علنی به خود گرفته است و ازحالت مخفیانه به علنی تبدیل شده است . به گفته فینینگام کانینگهام” نویسنده و تحلیگر ایرلندی چند دلیل اصلی برای دشمنی آل سعود با ایران وجود دارد از قبیل حمایت ایران ازجبهه مقاومت، دلایل مذهبی، تبدیل شدن ایران به یک قدرت منطقه ای و فرامنطقه ای، انقلاب اسلامی، رشد گازی و تکنولوژی در ایران و در آخر از همه حفظ حکومت آل سعود و ترس ازهم پاشیدگی آن. با تمام این اوصاف آل سعود ازهیچ دشمنی برای جلوگیری و ایستادن در مقابل ایران کوتاهی نکرده است. در تازه ترین آنها راه اندازی رسانه های معارض و حمایت آشکار از رسانه های ضد انقلاب و ضد ایرانی مانند موارد زیر است.

ال سعود

السفیر نیوز  اعلام کرد دولت عربستان از راه اندازی شبکه های ضد ایرانی وابسته به گروه های ضد ایرانی و حتی گروهک تروریستی منافقین با هدف تبلیغ علیه جمهوری اسلامی ایران حمایت مالی می کند. شماری از عناصر این گروهک تروریستی در اروپا با محمد بن نواف بن عبدالعزیز سفیر سعودی در انگلیس دیدار و از وی درخواست کردند به شبکه آنها کمک کند. وی نیز به شرط گنجاندن سیاست های تعیین شده از سوی ریاض در برنامه کاری این شبکه، با این درخواست موافقت کرد.در حال حاضر ۴۵ نفر در دفتر این شبکه در لندن مشغول فعالیت هستند.

در یک مورد دیگر نیز چند وقت پیش عبدالعزیز خوجه، وزیر فرهنگ و اطلاع‌رسانی عربستان گفت که دستور تشکیل کمیته‌ای را در داخل وزارتخانه خود به ریاست «عبدالله الجاسر»، دستیار وزارت اطلاع‌رسانی داده است تا موضوع ایجاد شبکه پنج زمینی و ماهواره‌ای را بررسی کنند. این شبکه‌ به زودی کار پخش برنامه‌های خود را از جده به زبان فارسی و ترکی آغاز خواهد شود.

راه اندازی یک تلویزیون ماهواره ای ضدانقلاب دیگر موسوم به تلویزیون “ایران فردا” مقر این تلویزیون در لندن است و با مدیریت “علیرضا نوری زاده” جاسوس تابلودار سرویس اطلاعات خارجی انگلیس/MI6 اداره می شود. این شبکه تازه تأسیس، فعالیت خود را با جذب کارمندان اخراجی از صدای امریکا (VOA ) و تعدادی دیگر از تلویزیون های ماهواره ای متعلق به جبهه مخالفان جمهوری اسلامی ایران آغاز کرده است.

انتشار گمانه هایی مبنی بر اینکه “با توجه به سابقه سرسپردگی علیرضا نوری زاده به رژیم آل سعود،و تامین هزینه های تلویزیون او از دربار عربستان ،دور از انتظار نیست که به زودی شاهد نسخه فارسی العربیه باشیم”

 ”شهرام همایون” مدیر و مجری تلویزیون ماهواره ای “کانال یک” در سخنانی گفت: «بر اساس سنتی که در رسانه های فارسی زبان در آمریکا وجود دارد اصولا در هر ۱۶ دقیقه برنامه ۴ دقیقه باید آگهی پخش کنند تا بتوانند هزینه های شبکه را تامین کنند. بالاخره باید به طوری این هزینه ها تامین شود. ما هم در تلویزیون کانال یک مجبوریم به گونه ای هزینه های خودمان را تامین کنیم. اما فرق کانال یک با دیگر شبکه ها این است که کانال یک سعی کرده تامین هزینه هایش هم در راستای خدمت به اعتلای فرهنگ و ارتقا دانش مخاطبین باشد! به همین خاطر وسایل متنوع و مختلف می فروشیم. هزینه  شبکه ها معمولا از چند طریق تامین می شود که یا باید نوکر وزارت امور خارجه آمریکا شوند یا مجیزگوی اسرائیل باشند.»

 وی در ادامه با کنایه زدن به تلویزیون  ”ایران فردا” که با مدیریت “علیرضا نوری زاده” و حمایت های مالی عربستان سعودی تاسیس شده است گفت: «بعضی از دوستان نیز به سراغ عربستان سعودی رفته اند و با اهلا و سهلا گفتن هزینه ۵ ساله تلویزیون خودشان را دریافت کرده اند.»

  با دایرشدن شبکه های فارسی، این گمانه‌زنی قوت گرفته که عربستان قصد دارد با ورود به رقابت رسانه‌ای به زبان فارسی، از نفوذ ایران در منطقه بکاهد. زیرا ایران تنها کشور فارسی زبان در منطقه است که شبکه‌های عرب زبان مانند «العالم» راه‌اندازی کرده است.

در زمانی که  پیش‌بینی شده بود که درصورت موفقیت اولین شبکه ای که آل سعود یعنی ام.بی.سی فارسی راه اندازی کرده بود، زمینه ایجاد شبکه‌های فارسی با موضوعات خبری و سیاسی نیز فراهم شود. حال باید بررسی کنیم و با اضافه کردن آل سعود به دشمنان رسانه ای ایران به دنبال راه هایی برای جلوگیری از نفوذ وهابیت و سلفی گری در ایران باشیم.

یادداشت از مرتضی کارآموزیان(کارشناس رسانه و فضای مجازی)

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب