پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

4:20:56 - پنجشنبه 21 فروردین 1393
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
گزیده مطبوعات ۲۱ فروردین
روزنامه های اصلاح طلب تیتر اصلی امروز خود را به بیانات رهبرانقلاب مبنی بر اینکه “مذاکرات باید ادامه یابد” اختصاص دادند. به گزارش” صبح رابر” به نقل از  شبکه اطلاع رسانی دانا، روزنامه های اصلاح طلب تیتر اصلی امروز خود را به بیانات رهبرانقلاب مبنی بر اینکه “مذاکرات باید ادامه یابد” اختصاص دادند. می توانست بهتر […]

روزنامه های اصلاح طلب تیتر اصلی امروز خود را به بیانات رهبرانقلاب مبنی بر اینکه “مذاکرات باید ادامه یابد” اختصاص دادند.

به گزارش” صبح رابر” به نقل از  شبکه اطلاع رسانی دانا، روزنامه های اصلاح طلب تیتر اصلی امروز خود را به بیانات رهبرانقلاب مبنی بر اینکه “مذاکرات باید ادامه یابد” اختصاص دادند.

می توانست بهتر بچرخد

روزنامه کیهان: تردیدی نیست که شکل‌گیری اقتصادی سالم و رفع معضلات و مشکلاتی همچون تورم، بیکاری و… نیازمند عزم ملی و همکاری آحاد مردم است و انصراف متمولین و کسانی که نیازی به یارانه ندارند، می‌تواند گامی در همراهی با دولت در این زمینه قلمداد  شود، اما چگونگی اجرای این قانون و نیز اطلاع‌رسانی شفاف و بدور از حاشیه حداقل حق و نیاز مردم در  این شرایط است. امری که متأسفانه و به هر دلیلی رخ نداده و در نتیجه ایجاد تردید و نگرانی در جامعه را سبب شده است. با اینکه از روز گذشته، مرحله جدید ثبت‌نام هدفمندی آغاز شده است اما معتقدیم هنوز هم برای رفع ابهامات و ادای توضیحات ضروری و حفظ کرامت مردم دیر نیست و این امر می‌تواند سبب بازسازی اعتماد عمومی گردد.
به هر روی این مرحله از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها از روز گذشته آغاز شده و ما نیز امیدواریم افراد متمول از دریافت آن چشم‌پوشی کنند. اما در مقابل امیدواریم دولت در سایه همراهی و همدلی مردم، به وعده‌های انتخاباتی خود عمل نماید و چرخ زندگی مردم را بهتر بچرخاند.

خودمشت‌مالی

روزنامه شرق: مطبوعات را رکن چهارم آزادی گفته‌اند در کنار قوای سه‌گانه، مجریه، مقننه و قضاییه. قوایی که مجموعه حاکمیت را تشکیل می‌دهند. اما مطبوعات را از این بابت رکن چهارم آزادی گفته‌اند که بلندگوی مردم هستند و امیال و آرزوهای مردم در مطبوعات متجلی می‌شود. قرن ۲۱ قرن توسعه وسایل ارتباط جمعی، ما را به دهکده جهانی برخاسته از عصر ارتباطات نزدیک و نزدیک‌تر می‌کند. همه عضو یک خانواده هستیم، خطوط کج‌ومعوجی که روی نقشه کره زمین ترسیم می‌شود و مرز بین دولت‌ها نام دارد در سرعت وسایل ارتباط جمعی محو و کم‌رنگ می‌شود. اخباری که مربوط به جامعه‌جهانی و بر سرنوشت همه بشریت تاثیرگذار است، با اخباری که جنبه داخلی دارد فرق می‌کند. اخبار داخلی با تکیه بر کاربردی که نسبت به سرنوشت مردم ساکن در مرزهای معین دارد، در نشریات داخلی انعکاس پیدا می‌کند. نویسندگان مطبوعات تولید‌کننده خبر و پرورش‌دهنده آن به‌شمار می‌روند.

چرا بهانه جویی

روزنامه مردم سالاری: افراطیون باید پاسخ بدهند که چرا از بین این همه افراد که به دیدار آقای خاتمی رفته‌اند، تنها به آقای علی جنتی که فرزند آیت‌الله احمد جنتی است، پیله کرده‌اند؟ آیا این افراد افراطی بنا ندارند به این بهانه‌جویی‌ها، سابقه درخشان دبیر شورای نگهبان را زیر سوال ببرند؟ سوال دیگر این است که آیا به دلیل توقیف یک هفته‌نامه است که می‌خواهند همه چیز را به هم بریزند و در اصطلاح به خاطر دستمالی، قیصریه‌ای را به آتش بکشند؟ سوال دیگر آن است که هرگاه مساله‌ای در مورد رفتارهای اشتباه این افراد افراطی مطرح می‌شود، برای فرار رو به جلو مطرح می‌کنند که گرانی، تورم، بیکاری و بسیاری معضلات دیگر در کشور داریم که نباید به مسایل حاشیه‌ای بپردازیم، اکنون همین آقایان افراطی پاسخ دهند که آیا دیدار شخصی وزیر ارشاد با آقای خاتمی به اندازه‌ای اهمیت دارد که تمامی مشکلات کشور را تحت‌الشعاع قرار داده و نهاد قانونگذاری کشور باید برای این دیدار وقت بگذارد؟ همین آقایان در مدتی که ۵ مرزبان ایرانی ربوده شده بودند، کدام واکنش را نشان دادند یا کدام رایزنی را به عمل آوردند یا حتی گامی برای آزادی این سربازان برداشتند؟ به نظر می‌رسد که دیگر زمان این بازی‌ها به سر آمده و افراطیون باید به جای حاشیه‌سازی، به مسایل مهمتری بپردازند و بدانند که اگر به این بازی‌ها ادامه دهند، مردم همانگونه که در ۲۴ خرداد ۹۲ تصمیم به تغییر تفکر افراط گرفتند در انتخابات بعدی نیز این تفکرات افراطی را از نهاد قانونگذاری حذف خواهند کرد.

برای انصراف یارانه از مردم تقاضا کنید نه تهدید

روزنامه خراسان: یچ کس حق ندارد و نباید به خود اجازه دهد با مردم خدای ناکرده به زبان زور و تهدید و یا منت گذاری سخن بگوید تهدید مردم به جریمه و سرکشی به حساب های بانکی و دارایی هایشان و… کار شایسته ای نیست خصوصاً این که برخی آنقدر بد برای ترغیب برخی از مردم به نگرفتن یارانه حرف می زنند یا تبلیغ می کنند که گویی گرفتن یارانه «سرطان زا»ست. هر چند ممکن است پرداخت یکسان یارانه به همه اقشار مردم خود به توموری بدخیم در اقتصاد کشور تبدیل شود. بر این اساس به نظر می رسد تنها راه منطقی، دوراندیشانه و محترمانه این است که دولتمردان و کارشناسان با زبان علمی، منطقی و مبتنی بر آمار و واقعیت های محسوس با مردم سخن بگویند تا عده بیشتری از مردم با طیب خاطر به خاطر پیشرفت کشور، همراهی و کمک به خانوارها و هموطنان کم درآمد و همراهی با دولت منتخب خود از دریافت یارانه صرف نظر کنند. در این راستا به نظر می رسد از ارزش و جایگاه مسئولان و دولتمردان هیچ چیزی کاسته نمی شود اگر پس از بیان اقناعی، حتی از اقشاری از مردم که نگرفتن این یارانه خللی در زندگی شان ایجاد نمی کند خواهش و تقاضا کنند که از دریافت یارانه صرف نظر کنند.

دولت یازدهم و حل مشکلات اقتصادی

روزنامه سیاست روز: بنظر می‌رسد ریاست محترم جمهوری باید با شنیدن نظرات کارشناسان اقتصادی از سلایق مختلف و توجه بیشتر به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در تدوین برنامه‌‌های راهبردی در اقتصاد، بازنگری نماید و اعضای تیم اقتصادی را که دارای کارآمدی مؤثری نیستند مبادرت به تغییر آنان بنماید تا امیدواری که در میان اکثریت ملت ایران به دولت یازدهم وجود دارد افزون‌تر گردد و شاهد حل مشکلات اقتصادی کشور باشیم و این مهم میسر نمی‌شود مگر اینکه دولت به عنوان قوه فائقه کشور زمینه‌های مشارکت مردم را در امور اقتصادی فراهم سازد وگر نه یکسال یا دو سال دیگر دولت با مشکلات بیشتر و عمیق‌تری در صحنه اقتصاد مواجه خواهد شد.

 اجرای فاز دوم هدفمندی؛ نیازمند عزم ملی

روزنامه ابتکار: اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها علاوه بر حرکت سنجیده دولت، آرامش مخالفان آن و ارجحیت منافع ملی بر مصالح جناحی را از سوی آنان می‌طلبد. ادامه این به اصطلاح جراحی اقتصادی با بدنه ضعیف و آلوده به فساد کشور که به جا مانده از دولت سابق می‌باشد محتاج صبر عامه مردم نیز می‌باشد. مردمی که خود در این چند ساله به حد کافی پریشانی و شدائد فاجعه باری را تحمل کرده اند. همراهی نخبگان سیاسی و اقتصادی نیز به عنوان واسطه دولت و ملت، سلامت این فرایند پیچیده را تضمین خواهد نمود. نتیجه این که اجرای مرحله دوم این پروژه تنها در سایه عزم ملی عملی خواهد شد.

خوشامد‌گویی به فراخوان

روزنامه اعتماد: ماهیت پرونده هسته‌یی اجازه نمی‌دهد که مسائل حقوقی، فنی و سیاسی مستقل از یکدیگر پیگیری شود. از این گذشته در کنار اساتید برجسته و کارشناسان مجرب حقوقی باید از حضور وکلایی که در دعاوی بین‌المللی صاحب تجربه بوده و در مذاکرات حقوقی، قابلیت‌ها و توانایی‌های خود را به اثبات رسانیده‌اند نیز سود برد چراکه رویکرد علمی با رویکرد حرفه‌یی بعضا متفاوت بوده و قرارگرفتن این دو تخصص در کنار یکدیگر، قابلیت‌های حقوقی تیم مذاکره‌کننده را افزایش می‌دهد. هرچند که آقای ظریف تاکنون نشان داده است که آمادگی زیادی در استفاده از بدنه کارشناسی کشور دارد ولی با توجه به فشارهای زیادی که بخشی از انرژی ایشان را نشانه رفته است، ممکن است که وزیر محترم امور خارجه در طراحی ابتکار عمل خود در فراخوان از حقوقدانان فرصت کافی برای لحاظ کردن همه ابعاد قضیه نداشته است و حداقل اینکه در طراحی نقشه راه خود، جایگاه شایسته‌یی برای تخصص حقوقی لحاظ نکرده بود و از این‌رو به نظر می‌رسد که در این مرحله از روند پرشتاب پرونده هسته‌یی برای کاهش بار مسوولیت تیم مذاکره‌کننده به تقویت تیم حقوقی همت گماشته است که با توجه به از دست رفتن فرصت‌های حضور در چندین دوره مذاکره بعید است که افراد تازه‌ نفس حقوقی بتوانند همه انتظارات را برآورده سازند و بیم آن می‌رود از سرمایه‌هایی که دیرهنگام به کار گرفته شده‌اند سود مطلوبی حاصل نشود.

قطعنامه پارلمان اروپا تشریفاتی است

روزنامه آرمان: قطعنامه پارلمان اتحادیه اروپا را می‌توان یک بیانیه سیاسی دانست که هدف آن چیزی جز فشار آوردن به ایران نیست. تصویب چنین قطعنامه‌هایی نه تنها به کشور ایران فشار وارد می‌کند بلکه برای دیگر کشورها و خود اتحادیه اروپا هم موانعی را به وجود خواهد آورد. زمانی که استقبال بسیاری از جانب کشورهای اتحادیه اروپا، غرب و دیگر کشورها در جهت گسترش روابط با ایران در زمینه‌های مختلف وجود دارد، این قطعنامه تنها موجب محدودیت در اهداف آنها خواهد شد. پارلمان اتحادیه اروپا برای اولین بار نیست که علیه ایران قطعنامه صادر می‌کند و مسلما برای آخرین بار نیز نخواهد بود و تنها مصوبه‌ای است که اروپا را محدود خواهد کرد و مسلما باعث وارد شدن فشارهای سیاسی به کشورها خواهد شد و کمکی به توسعه مناسبات ایران با غرب نخواهد داشت و حرکت در این مسیر را کند خواهد کرد.

اعتماد عمومی، سرمایه بزرگ دولت یازدهم

روزنامه ایران: دولت باید صادقانه با مردم گفت‌و‌گو کند و برنامه‌های خود را در این زمینه به صورت شفاف به اطلاع مردم برساند.در واقع دولت یازدهم سرمایه بزرگی با نام اعتماد عمومی در اختیار دارد که با تکیه بر آن می‌تواند برنامه‌های خود را پیش برد. همانگونه که دولت در فضای بین‌المللی موفق به اعتماد‌سازی شده است در داخل کشور نیز ظرفیت بالایی برای این کار وجود دارد و تنها رمز آن رفتار و گفتار صادقانه است.
مرحله حساس این دوره، افزایش قیمت‌ها در مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها است که باید با شیب ملایمی حرکت کرد. در سه سال گذشته با ثابت ماندن قیمت‌ها فاصله قیمت‌های داخل و منطقه و نسبت آن با نرخ تورم افزایش یافته است. لذا نمی‌توان با شیب تندی قیمت‌ها را اصلاح کرد. بنابراین در یک فرصت سه تا چهار ساله می‌توان قیمت‌ها را به قیمت واقعی آن‌ها نزدیک کرد.


درآمدها را گفتید هزینه‌ها را هم بگویید

روزنامه قانون: بسیاری از مشکلات موجود در کشور، به‌ویژه در حوزه اقتصادی و نابسامانی‌هایش، یادگار و حاصل عملکرد دولت قبلی است، اما اظهارنظر‌های دولتمردان جدید ربطی به دولت گذشته ندارد. اگر آنان میراث تلخی را به دوش می‌کشند و کوهی از ناکامی و شکست از دولت قبلی برای آنان باقی مانده است، حداقل انتظار می‌رود واقعیت‌های جامعه را درست بیان کنند. درغیر این صورت، مجبور می‌شویم این طور فکر کنیم که تصدی سمت‌های دولتی و حضور در هیات دولت، اقتضائات اجتماعی و سیاسی دارد و این اقتضائات باعث می‌شود ناطقان، حرف‌هایی برخلاف آنچه باور دارند یا می‌بینند، بر زبان بیاورند.

کتاب مقدس اصلاحات

روزنامه رسالت: قضیه کتاب «جامعه‌شناسی ایران؛ جامعه کژمدرن» با این جمله آغاز می‌شود: «هدف اصلی این کتاب، کمک به شناخت جامعه ایران است» (۲۳/ صفحۀ آغازین مقدمه). ولی… ولی، همان طور که قبلاً گفتیم، اولین دشواری کتاب این است که کتاب «جامعه‌شناسی ایران؛ جامعه کژمدرن»، اصلاً «شناخت جامعه ایران» نیست، بلکه، کتاب، صحنه پرداختن به موضوع مهم دیگری است، که نگارنده را از پرداختن به موضوع اصلی یکسره بازمی‌دارد.

انتهای پیام

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب