پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

3:53:55 - چهارشنبه 7 خرداد 1393
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
چهره بازار تاریخی کرمان تغییر می‌کند + تصاویر
چهره بازار تاریخی کرمان با آغاز عملیات کف‌سازی تغییر می‌کند و مکانی آبرومند برای میزبانی از گردشگران داخلی و خارجی می‌شود. به گزارش”صبح رابر”چهره بازار تاریخی کرمان با آغاز عملیات کف‌سازی و همچنین ادامه روند بهسازی و بازسازی این اثر منحصربه فرد، زیبایی دوچندانی پیدا می‌کند و مکانی آبرومند برای میزبانی از گردشگران داخلی و […]

چهره بازار تاریخی کرمان با آغاز عملیات کف‌سازی تغییر می‌کند و مکانی آبرومند برای میزبانی از گردشگران داخلی و خارجی می‌شود.

به گزارش”صبح رابر”چهره بازار تاریخی کرمان با آغاز عملیات کف‌سازی و همچنین ادامه روند بهسازی و بازسازی این اثر منحصربه فرد، زیبایی دوچندانی پیدا می‌کند و مکانی آبرومند برای میزبانی از گردشگران داخلی و خارجی می‌شود.

سه ماه قبل بود که با حضور علیرضا رزم‌حسینی استاندار کرمان در بازار بزرگ و تاریخی کرمان راهکارهای برون‌رفت از مشکلات این اثر زیبا و منحصربه‌فرد از وضعیت نامناسب بهداشتی گرفته تا ناامنی‌ها مورد بررسی قرار گرفت و با حضور جمعی از مسئولان و بازاریان پیشنهاداتی هم مطرح شد که از آن جمله می‌توان به اجرای طرح کف‌سازی بازار اشاره کرد.

مردم در بازار زمین می‌خوردند

همچنین برای پیگیری امور مربوط به بازار و بافت تاریخی اطراف آن هیئتی متشکل از دو نفر به عنوان نمایندگان بازاریان، فرماندار، شهردار، رئیس شورای اسلامی شهر، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و فرمانده انتظامی نشست‌هایی را در دفتر معاون عمرانی استاندار برگزار کردند که در نهایت طرح کف‌سازی بازار مصوب و اجرای آن از شامگاه پنجشنبه یکم خرداد ماه جاری آغاز شد.

یکی از بازاریان قدیمی کرمان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: پدرم از ۶۰ سال قبل در بازار کرمان مغازه داشت، برادرم هم ۳۰ سال در این بازار بود و من هم ۲۰ سال است در بازار کرمان حضور دارم.

محمدمهدی بهرامی ادامه داد: کف بازار کرمان بسیار خراب شده است و من هر هفته شاهد زمین خوردن چند نفر از جمله پیرمردها و پیرزن‌ها بودم.

وی تصریح کرد: جای تاسف است که بازار کرمان چنین وضعیتی دارد، زیرا علاوه بر کف بازار، دیوارها و سقف این اثر تاریخی هم تخریب شده است.

بهرامی عنوان کرد: بازاریان بارها قصد تعمیر کف بازار را داشتند، اما میراث فرهنگی به ما اجازه این کار را نمی‌داد، اما زمانی که اعلام کردند، قصد بازسازی بازار با کمک بازاریان را دارند، من هم سهمیه خودم را بر اساس همان رقمی پرداختم که کارشناسان اعلام کرده بودند.

مدیرکل میراث کرمان: بازار کرمان را سریع مرمت می‌کنیم

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان به خبرنگار فارس گفت: بازسازی و تعمیر بازار کرمان به تعویق افتاده بود در حالی که بازار کرمان جزو آثار ماندگار و هویت تاریخی استان کرمان است و یکی از بزرگترین راسته‌بازارهای ایران به شمار می‌رود.

علی مهاجری بیان داشت: بازار و مجموعه گنجعلی‌خان کرمان قدمتی ۴۰۰ ساله دارد و یکی از راسته بازارهای مسقف جهان است که حیات و کسب و کار در آن رونق دارد.

وی ادامه داد: در تبریز و شیراز هم بازارهای مسقف داریم که به سبب داشتن بازارهای فرعی از بازار بزرگ کرمان کوتاه‌تر هستند.

مهاجری با اشاره به اینکه برای بازسازی و مرمت بازار کرمان باید زودتر اقدام می‌شد، افزود: یکی از دلایل این اقدام دیرهنگام رویکرد دولت و استاندار است، اما با توجه به نگاهی که استاندار جدید کرمان به بحث بازار داشت، توانستیم برای بازسازی بازار ورود پیدا کنیم.

وی با بیان اینکه قرار است، منابع اصلی کف‌سازی بازار را بازاریان تامین کنند، اظهار داشت: بازار کرمان به ثبت ملی رسیده است و عملیات کف‌سازی بازار تاریخی کرمان زیرنظر میراث فرهنگی و توسط شهرداری اجرایی می‌شود.

این مسئول عنوان کرد: طرح کف‌سازی بازار کرمان هم توسط میراث فرهنگی ارائه شده است و شهرداری کرمان بر اساس انگیزه، ظرفیت و وظیفه‌ای که دارد برای بازسازی بازار ورود کرده است.

مهاجری با تاکید بر اینکه برای کف‌سازی بازار کرمان نمی‌توان چند سال صبر کرد، خاطرنشان کرد: دنبال این هستیم که هر چه سریع‌تر این بازار با حفظ ارزش‌های تاریخی مرمت شود.

بازار کرمان محور گردشگری است

مهاجری ادامه داد: دو قطعه ورودی بازار کرمان در دو سمت میدان ارگ و میدان مشتاق مسقف نیست، زیرا دو طبقه بوده است و هم اکنون مشاور در حال طراحی برای مسقف کردن این دو بخش با مصالح سنتی و سازه سبک است.

وی از بازار تاریخی کرمان به عنوان اساس محور گردشگری و توریسم داخلی و خارجی نام برد و یادآور شد: مقاوم‌سازی بازار طی سال‌های گذشته انجام شده است و این امر استمرار دارد، همان طور که خانه‌های خودمان را به صورت مستمر تعمیر می‌کنیم.

مهاجری از استقرار و نظارت یگان حفاظت میراث فرهنگی در بازار تاریخی کرمان خبر داد و گفت: میراث فرهنگی در زمان اجرای عملیات کف‌سازی در بازار کرمان ناظر مقیم کارگاه در این مکان دارد.

شهردار کرمان: بدون اجازه میراث فرهنگی آب هم نمی‌خوریم

شهردار کرمان در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس با اشاره به اینکه حدود یک هزار متر مربع کف‌سازی در بازار کرمان انجام می‌شود، اظهار داشت: ۱٫۵ میلیارد تومان برای کف‌سازی بازار نیاز است که ۷۵۰ میلیون تومان توسط بازاریان و اصناف و ۷۵۰ میلیون تومان هم توسط میراث فرهنگی، شهرداری و استانداری تامین می‌شود.

ابوالقاسم سیف‌اللهی بیان داشت: قرارداد ما برای کف‌سازی بازار کرمان سه ماهه است، اما سعی می‌کنیم در مدت زمان کمتری پروژه  را اجرا کنیم.

وی تصریح کرد: بازار بزرگ کرمان مشتمل بر بازارهای ارگ، مظفری و قدمگاه است و برای رفاه حال کسبه بازار بزرگ و شهروندان، عملیات کف‌سازی در ساعات پایانی شب انجام می‌شود.

سیف‌اللهی ادامه داد: عملیات لوله‌گذاری برق، مخابرات و فاضلاب همزمان با انجام کف‌سازی بازار بزرگ کرمان اجرا می‌شود و عملیات کف‎‌برداری با توجه به طولانی بودن بازار به مرور و قسمت به قسمت انجام شده و تمام کف همزمان برداشته نمی‌شود.

شهردار کرمان گفت: با هماهنگی انجام شده با اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان، کف‌سازی بازار بزرگ با استفاده از سنگ مرمریت از نوع چشم شیرکوه انجام و زیباسازی می‌شود و بدون اجازه میراث آب هم نمی‌خوریم.

بعضی از بازاریان کم‌کاری کرده‌اند

اما بازاریان کرمان هم که همیشه نسبت به وضعیت کف بازار بزرگ کرمان اعتراض داشتند، قرار بود، نیمی از هزینه‌های عملیات کف‌سازی بازار را تامین کنند.

فتح‌الله مویدی رئیس امور صنفی خدماتی و توزیعی استان کرمان در پاسخ به خبرنگار فارس که از وی پرسید آیا بازاریان هزینه‌های پیش‌بینی شده را تامین کرده‌اند با نه، بیان داشت: بخشی از این اعتبار توسط بازاریان تامین شده است و تعداد اندکی هم کم‌کاری کرده‌اند که این موضوع را پیگیری می‌کنیم.

استاندار کرمان: به بازار کرمان تعصب دارم

استاندار کرمان همه که طی هشت ماه حضور در کرمان تاکنون چند بار به بازار کرمان رفته است و با حساسیت و وسواس خاصی از بخش‌های مختلف این اثر تاریخی بازدید کرده است به خبرنگار فارس گفت: بازسازی، مقاوم‌سازی و زیباسازی بازار تاریخی کرمان به عنوان یک اثر میراث فرهنگی را دنبال می‌کنیم تا مردم ما یک بازار شیک و مدرن داشته باشند.

علیرضا رزم حسینی بیان داشت: قدیمی‌های ما بازار به این زیبایی را درست کرده‌اند و ما چرا باید با دست خودمان این دارایی را نابود کنیم و هم اکنون وضعیت بازار ما خوب نیست و همت بازاریان را می‌طلبد و بازاریان قول داده‌اند همکاری کنند، زیرا به نفع آنها است.

وی عنوان کرد: استانداری از نظر مالی به مرمت بازار کرمان کمک می‌کند و بازاریان هم باید همکاری کنند.

استاندار کرمان در پاسخ به این سئوال خبرنگار فارس که از وی پرسید آیا به عنوان یک کرمانی علاقه خاصی به بعضی از مناطق این شهر به ویژه بازار کرمان دارید، بیان داشت: من در همین محله‌های شهر کرمان بزرگ شده‌ام و بر روی این بازار تعصب دارم.

رزم حسینی با اشاره به اینکه تمام استان کرمان شهر من است و برای آبادانی آن تلاش می کنم، گفت: شهر کرمان پیشانی استان کرمان است و بازار هم مهمترین اثر تاریخی شهر کرمان است و مردم هم از این مکان استفاده می‌کنند و باید توجه ویژه ای به این مکان داشته باشیم.

منبع:فارس

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب