پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

3:12:28 - چهارشنبه 21 خرداد 1393
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
درسی که باید از آمریکایی ها بگیریم
این شبکه خبرى ، چند ماه پیش خانه‌ای را در قلب آمریکا انتخاب کرد و از اهالى خانه پرسید که چه کالاهایى در خانه آنها ساخت آمریکاست و آیا آنها اجازه می‌دهند کالاهایى را که در آن خانه، ساخت آمریکا نیست از خانه بیرون آورند و به جایش کالاهاى ساخت آمریکا بگذارند؟  بحران اقتصادى در […]

این شبکه خبرى ، چند ماه پیش خانه‌ای را در قلب آمریکا انتخاب کرد و از اهالى خانه پرسید که چه کالاهایى در خانه آنها ساخت آمریکاست و آیا آنها اجازه می‌دهند کالاهایى را که در آن خانه، ساخت آمریکا نیست از خانه بیرون آورند و به جایش کالاهاى ساخت آمریکا بگذارند؟

 بحران اقتصادى در آمریکا بیش از همه بر طبقه متوسط و طبقه پایین جامعه آمریکا تأثیر گذاشته است. تعطیلى بسیارى از صنایع و بیکار شدن انبوهى از کارگران و افراد تحصیلکرده و متخصصان و مدیران سطح متوسط و بالاى صنایع، مشکل بزرگى براى دولت آمریکا شده است و تعداد افرادى که به صف حقوق‌بگیران بیمه بیکاری افزوده می‌شوند، روزبه‌روز زیاد‌تر می‌شود. در بعضى از شهرهاى کوچک حتى پلیس، آتش‌نشانى و آموزگاران به علت نداشتن بودجه، کار خود را از دست داده‌اند.

پرزیدنت اوباما و وزیر خزانه‌دارى آمریکا براى مقابله با این بحران اقتصادى کوشش‌هاى زیادى کرده‌اند، اما خود مردم آمریکا هم براى مقابله با این بحران دست به کار شده‌اند. بعضى‌ها به یادگیرى مهارت‌هاى جدید پرداخته‌اند، بعضى‌ها به‌طور داوطلبانه به افراد بیکار و بى‌خانمان کمک می‌کنند، و روش‌هاى جدیدى را براى کمک به همدیگر پیدا کرده‌اند. نکته‌ای را که مى‌خواهم بر آن تکیه کنم این است که خود مردم آمریکا براى حل این مشکل نیز دست به کار شده‌اند و حل تمام مشکلات و ارایه همه راه‌حل‌ها را هم به عهده دولت آمریکا نگذاشته‌اند.

یکى از ابتکارهایى را که شبکه خبرى abc، از چند ماه پیش شروع کرده است نقش مردم آمریکا را در مقابله با این بحران اقتصادى نشان می‌دهد. این شبکه خبرى ، چند ماه پیش خانه‌ای را در قلب آمریکا انتخاب کرد و از اهالى خانه پرسید که چه کالاهایى در خانه آنها ساخت آمریکاست و آیا آنها اجازه می‌دهند کالاهایى را که در آن خانه، ساخت آمریکا نیست از خانه بیرون آورند و به جایش کالاهاى ساخت آمریکا بگذارند؟ آن خانواده پیشنهاد خبرنگار را پذیرفتند. پس از بررسى تمام وسایل و اثاثیه خانه و بیرون آوردن رادیو، تلویزیون، یخچال، وسایل آشپزخانه، موکت، کاشى، قاب‌عکس، ساعت، یخچال، میز، صندلى و خلاصه هر آنچه که غیرآمریکایى و بیشتر ساخت چین بود، فقط یک گلدان در خانه ماند که ساخت آمریکا بود! بقیه وسایل خانه حتى دستشویى و شیر آشپزخانه در خارج از آمریکا ساخته شده بود. به این ترتیب نظر بسیارى از متفکرین آمریکایى را اثبات کرد که می‌گویند آمریکا جز اسلحه و دارو محصول دیگرى نمی‌سازد و با مکانیسم‌هاى پولى و بانکى جهان را کنترل می‌کند.

خبرنگار سعى کرد که براى هرکدام از کالاها و وسایلى که از این خانه بیرون آورده بود، در گوشه‌ای از آمریکا تولیدکننده‌ای پیدا کند که همان کالا را با کیفیت مساوى یا به همان قیمت تولید می‌کرد. معلوم شد که بسیارى از این کالاها در آمریکا تولید می‌شود و بسیارى از تولیدکنندگان پیش از این واحدهاى بزرگترى بودند که در اثر واردات همان کالاها از چین به تدریج تولیدشان کمتر شده یا درحال ورشکستگى هستند. خبرنگار درطى برنامه‌هاى مختلف، تولیدکنندگان مختلف را که کالاهاى مشابه کالاهاى وارداتى تولید می‌کردند معرفى کرده و با کارگران این واحدهاى تولیدى مصاحبه می‌کرد و نشان می‌داد که چگونه کالاهاى ارزان‌قیمت چینى دارد این واحدهاى تولیدى را به ورشکستگى می‌کشاند. سپس با تأکید بر پرچم آمریکا و واژه «ساخت آمریکا» از بینندگان خود می‌خواست تا از خرید کالاهاى «ساخت آمریکا» حمایت کنند. مدتى پس از معرفى هر کارگاه و کارخانه تولیدى به همان جا رفته و نشان می‌داد که چگونه حمایت مردمى سبب جلوگیرى از ورشکسته شدن آن واحد تولیدى شده و حتى بعضى از این واحدها، کارگران و کارمندان بیشترى را استخدام کرده‌اند و تولید آنها نیز افزایش یافته است. طبق تخمین این خبرنگار، اگر هر آمریکایى ۶۴ دلار کالاى آمریکایى می‌خرید، ٢٠٠‌هزار شغل جدید در آمریکا ایجاد می‌شد.

حال می‌خواهم به موضوع اصلى برگردم. اکنون که بحران اقتصادى بسیارى از کشورها را در بر گرفته و دامنه آن به ایران نیز رسیده است، به علاوه محاصره اقتصادى که کشورهاى اروپایى و آمریکایى و اقمار آنها بر ایران تحمیل می‌کنند، جا دارد که مطبوعات و دیگر رسانه‌هاى عمومى با تشویق هموطنانمان به خرید کالاهاى ایرانى در مبارزه با این محاصره اقتصادى شرکت جویند. پیش از انقلاب، مدتى شعار «ایرانى، جنس ایرانى بخر» توسط حکومت وقت ترویج می‌شد. من نمی‌دانم تأثیر آن شعار چقدر بود، چون آن حکومت در مردم نفوذى نداشت، اما مطمئن هستم اگر این شعار توسط رسانه‌هاى عمومى، امام جمعه شهرهاى مختلف، و مدیران کشور تبلیغ شود، کمک بزرگى در به راه افتادن کارخانه‌هایى خواهد بود که درحال حاضر یا پایین‌تر از ظرفیت کار می‌کنند یا درحال تعطیل شدن هستند. شک نیست که این رفتار حداقلی می‌تواند منجر به افزایش تولید آنها و ایجاد اشتغال شده و سپری بزرگ در برابر محاصره اقتصادى ایجاد کند.

البته می‌دانم که بازاریان محترم و تجار گرامى ممکن است از این شعار خوششان نیاید و بگویند که چرا زحمت بى‌خودى می‌کشید، ما می‌توانیم همان کالا را با قیمت پایین‌ترى از چین وارد کنیم، همان‌طور که بسیارى از کالاهایى را که تاکنون در ایران تولید می‌شد به این ترتیب با کالاهاى چینى جایگزین کردیم.

البته مسلم است که همه شما، خیر و رفاه مردم را در نظر دارید و این نیات خیر شما مأجور است ولى به هیچ‌وجه نگران نباشید چون این کار اصلا به منافع شما کوچک‌ترین خدشه‌ای وارد نمی‌کند، چون شما می‌توانید درعوض کالاهاى ایرانى را که بسیارى از آنها کیفیت بالاترى از کالاهاى چینى دارند به کشورهاى همجوار، چین یا هر کشور دیگرى صادر کنید که بدون‌شک و تردید، اجر و ثواب صادرات هم به اندازه واردات است.

رسانه ها صنایعى را که به علت واردات کالاهاى چینى یا علل دیگر در معرض تعطیلی هستند معرفى کرده و به مردم توصیه کنند که به جاى خرید کالاهاى چینى، کالاهاى این تولیدکنندگان را خریدارى کنند، حتى اگر بعضى از آنها درحال حاضر گران‌تر از کالاهاى مشابه خارجى باشند. به این ترتیب با زیاد شدن مصرف‌کنندگان آن کالای تولید داخل، تولید افزایش و کالا ارزان‌تر شده و کالای تولیدکنندگان هموطنمان، قابل رقابت با کالاهاى خارجى می‌شود.

شعار «ایرانى، جنس ایرانى بخر» را دوباره راه بیندازید و از احساس ایرانى و اسلامى براى رونق اقتصادى و مبارزه با تحریم‌ها استفاده کنید.

منبع: پارس نیوز

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب