پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

4:40:06 - یکشنبه 1 تیر 1393
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
تصاویر برداشت زیره از کوه های جیرفت
اگر تا کنون گیاه زیره را ندیده اید؟ اگر از نحوه برداشت آن اطلاعی ندارید ؟اگر از مناطق محل رویش آن خبر ندارید ؟اگر از فواید این گیاه اطلاعی ندارید؟ مطالعه ادامه مطلب را به شما پیشنهاد می کنیم… به گزارش ” صبح رابر” به نقل از بوتیا ،بدون شک استان کرمان و شهرستان جیرفت […]

اگر تا کنون گیاه زیره را ندیده اید؟ اگر از نحوه برداشت آن اطلاعی ندارید ؟اگر از مناطق محل رویش آن خبر ندارید ؟اگر از فواید این گیاه اطلاعی ندارید؟ مطالعه ادامه مطلب را به شما پیشنهاد می کنیم…

به گزارش ” صبح رابر” به نقل از بوتیا ،بدون شک استان کرمان و شهرستان جیرفت ویترینی از انواع گیاهان دارویی در پهنه گسترده خود است که اکثر این گیاهان نیز به صورت طبیعی و در کوهستان‌ها و دشت‌های این منطقه رشد می‌کنند.

یکی از منحصر بفرد ترین گیاهان دارویی که جنبه طعم دهنده به غذاهای ایرانی را نیز پیدا کرده‌، “زیره سیاه” است که در اکثر کوهستان‌های استان کرمان رشد می‌کند و با نام های دیگر : کاشن . کرفس جبلی . انگدان . گل شوری و با نام علمی Levisticum officinale یاد می شود یکی از سوغات ارزشمند و مهم و نماد استان کرمان است که این استان را وارد سرزمین ضرب المثل‌ها کرده بطوری‌که بسیاری از مردم با ضرب‌المثل معروف زیره به کرمان بردن آشنا هستند‌ و بیشترین برداشت از این گیاه دارویی در کوه‌های دلفارد ، اسفندقه ، بحرآسمان جبالبارز‌ جیرفت ، دهستان رمشک شهرستان قلعه گنج ،جوپار کرمان، خبر بافت و کوهبنان انجام می‌شود و می‌توان گفت تلاش افراد بومی این مناطق است که همچنان طعم زیره را در ذائقه ایرانی‌ها ماندگار کرده است.

فواید زیره:

زیره سیاه علاوه بر خواص دارویی و برطرف کننده سوء هاضمه، ضد انگل و پر خاصیت است و به صورت ادویه، غذا را خوشمزه، مقوی و خوشبو می کند از عرق و جوشانده محصول این گیاه نیز استفاده مفید می شود و برای مادران، شیرآور است.

عزیزالله افشارزاده مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان در مورد  میزان برداشت گیاه دارویی زیره به خبرنگار ما گفت:برداشت زیره کوهی که در ارتفاعات شهرستان رشد می‌کند و هر کسی نمی‌تواند به آن دسترسی داشته باشد ،کار آسانی نیست و از این رو قیمت بالایی دارد و بدلیل اینکه افراد از نقاط دور و نزدیک برای برداشت این محصول می آیند، میزان دقیق برداشت زیره سیاه این منطقه مشخص نیست .
مدیر کل منابع طبیعی جنوب کرمان بیان داشت: بهترین زمان برداشت این محصول نیمه خرداد تا نیمه تیرماه است زیرا در این زمان بهترین قابلیت را برای چینش دارد ضمن اینکه کیفیت و مرغوبیت بیشتری در این دوره داراست.
وی خاطرنشان کرد: باوجود سختی و مشکلات جمع‌آوری زیره، بیشترین عایدات آن نصیب واسطه‌ها و دستفروشان می‌شود و کشاورزان و عشایر از جمع‌آوری و فروش آن سود چندانی نمی‌برند.
وی، چیدن زیره سیاه را با گل های سفید، کاری ناصواب دانست و افزود: چنانچه زیره سیاه در آغوش بوته خود بالغ نشود، چیدن آنها عاری از هرگونه خواص و ارزش واقعی است و این گیاه به طور طبیعی بذر افشانی می کند و در همان نقاط و محدوده همیشگی، رویش آن را شاهد هستیم .
وی همچنین افزود:لازم به ذکر است که اخذ اینگونه مجوزات قانونی تحت نظارت کارشناسان منابع طبییعی، موجب بهره برداری اصولی و به تبع آن حفظ رویشگاه های طبیعی این گیاه دارویی خواهد شد که البته از برداشت بی رویه و غیر اصولی آن که منجر به نابودی این گونه ارزشمند می شود جلوگیری می گردد.

افشارزاده در پایان گفت: از آنجایی که زیره به عنوان یک گیاه دارویی محسوب میشود به منظور هرگونه بهره برداری صنعتی یا تجاری بایستی مجریان و بهره برداران محلی با مراجعه به ادارات منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان محل رویش، نسبت به دریافت مجوز قانونی برداشت این گونه دارویی اقدام کنند.

اکبر محمدی یکی از این جوانان که مشغول برداشت زیره بود در گفتگو با خبرنگار ما گفت: ” خوشبختانه امسال برداشت زیره به دلیل بارش‌های خوب فصل بهار و اواخر زمستان رشد خوبی داشته است‌. بیشتر افراد این منطقه زیره را برای مصرف سالانه خود برداشت می کنند و تعدادی هم آن را برای فروش و امرار معاش تهیه می کنند که امسال تقریبا هر کیلو مابین ۸۰ تا ۱۰۰ هزار تومان در بازارهای جیرفت , کرمان , رابر , بافت و سیرجان فروش رفته است.
وی در ادامه گفت :از همین طریق تقاضایی به افراد بومی و غیر بومی دارم اینکه زیره هایی که هنوز سبز و گل است را نچینند و صبر کنند تا سیاه شود و مقداری از دانه آن برای سال آینده پراکنده شود تا در مناطقی که رشد می کند منقرض نشود.

چندی پیش جهت تهیه گزارش از برداشت زیره با تعدادی از جوانان روستای سرگز اسفندقه که برای برداشت این محصول راهی کوه سفید (شیخ) واقع در همین منطقه همراه شدیم و صبح زود پس از طی مسافتی نسبتا دشوار به محل برداشت آن که تنها افراد بومی منطقه محل رشد گیاه را به خوبی بلدند رسیدیم که تصاویر زیر ماحصل این گزارش تصویری است:

IMG_1523 IMG_1737 IMG_1747 IMG_1542  IMG_1656

IMG_1688

IMG_1559 IMG_1569

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب