پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

15:23:34 - پنجشنبه 12 تیر 1393
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
پول‌هایی که پشت در کشور منتظر هستند/ خرید کالاهای دلخواه غرب با پول ایران
درست است که اموال ایران به نوعی از بلوکه بودن خارج شده است اما نکته اصلی محدودیت در داشتن این پول هاست به طوری که هرچند این اموال آزاد شده است اما ایران برای هزینه کرد این اموال محدودیت دارد. به گزارش ” صبح رابر” به نقل از  شبکه اطلاع رسانی دانا، پس از اعلام […]

درست است که اموال ایران به نوعی از بلوکه بودن خارج شده است اما نکته اصلی محدودیت در داشتن این پول هاست به طوری که هرچند این اموال آزاد شده است اما ایران برای هزینه کرد این اموال محدودیت دارد.

به گزارش ” صبح رابر” به نقل از  شبکه اطلاع رسانی دانا، پس از اعلام به توافق رسیدن گروه مذاکره کننده ایرانی و ۵+۱، اعلام شد که دارایی های ایران که توسط آمریکا بلوکه شده بود و ایران پس از انقلاب اسلام امکان دسترسی به آنها را نداشت، آزاد می شود.

با گذشت ۶ ماه از این توافقنامه، بانک مرکزی اعلام کرد: پنج قسط از هشت قسط دارایی‌های بلوکه شده که معادل ۲ میلیارد و ۶۵۰ میلیون دلار می‌باشد «آزاد» شده است. قسط اول این پولها به مبلغ ۵۵۰ میلیون دلار با دو روز تاخیر از بانک مرکزی ژاپن به حساب بانک مرکزی ایران در سوئیس واریز شده است. همچنین قسط دوم به مبلغ ۴۵۰ میلیون دلار با یک هفته تاخیر و قسط سوم به مبلغ ۵۵۰ میلیون دلار با بیش از یک ماه تاخیر به حساب بانک مرکزی ایران در عمان واریز شده است.

در پی اخبار انتقال پول نفت بلوکه شده ایران به حساب های خارجی در داخل کشور اظهار نظرهای متفاوتی در این رابطه انجام گرفت.
موسوی لارگانی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص آخرین وضعیت پول های بلوکه شده ایران در گفت و گو با دانا، اظهار داشت: پول‌های آزاد شده پس از توافق‌نامه به حساب بانک‌های خارجی مانند سوئیس و عمان واریز شده است؛ ولی هنوز چیزی از آن پول ها به دست ایران نرسیده یعنی ایران اجازه برداشت از آن پول ها را ندارد.
درست است که اموال ایران به نوعی از بلوکه بودن خارج شده است اما نکته اصلی محدودیت در داشتن این پول هاست به طوری که هرچند این اموال آزاد شده است اما ایران برای هزینه کرد این اموال محدودیت دارد.
این در حالی است که این اموال بلوکه شده ایران بدون سود و با همان نرخ قبلی در اختیار ایران قرار گرفته است.
اسماعیل کوثری عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مجلس با بیان اینکه پول های بلوکه شده به حساب ها واریز اما امکان برداشت وجود ندارد به دانا گفت: باید از بانک مرکزی سوال شود که آیا این پول ها به حساب ها در بانک های خارجی ریخته شده است یا نه؟
وی افزود: تا کنون نتوانسته ایم بر روند ورود پول های بلوکه شده ایران نظارتی داشته باشیم تا از این طریق به یک نتیجه قطعی درباره این ول ها برسیم.
بنابر اظهارات آقای سیف، ایران فقط اجازه دارد ۴.۲ درصد از پولهای آزاد شده یعنی مبلغی حدود ۱۷۶ میلیون و چهارصد هزار دلار را صرف هزینه های دل‌خواه خود کند و مابقی پول های آزاد شده «باید و حتما » صرف خرید کالاهای مورد توافق با ۱+۵ یعنی کالاهایی چون تجهیزات پزشکی، قطعات خودرو و دارو شود.
گفتنی است بانک مرکزی در آخرین اخبارها از ورود بخشی از پول‌ها به کشور سخن به میان آورده است و شنیده ها حاکی از رایزنی‌های مقامات ایرانی برای استفاده از این پول ها به صورت ارز است نه تهاتری زیرا در حال حاضر اموال نقدی ایران برای خرید و واردات محصولات اساسی و دارو استفاده می‌شود در حالی‌که داشتن این اموال به صورت نقدی می‌توانست به اقتصاد محکم تر و خزانه ای با پشتوانه گرم‌تر بینجامد.
انتهای پیام/

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب