پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

17:08:47 - سه شنبه 21 مرداد 1393
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
صدای دار قالی از عنبرآباد شنیده می شود
خانم بازماندگان کارآفرین عنبرآبادی همسر یک جانباز شیمیایی اعصاب و روان است که هنوز صدای دار قالی از کارگاه او شنیده می شود.

به گزارش ” صبح رابر”  به نقل از سفیرجنوب ، خانم بازماندگان کار آفرین عنبرآبادی در سن ۷سالگی در سیرجان گلیم بافی را از مادرش یاد گرفت و از سال ۸۵ شرکت تعاونی گلیم و قالی بافی را به ثبت رساند و با هزینه خودش راه انداخت .

خانم بازماندگان همسر یک جانباز شیمیایی اعصاب و روان است در سال ۸۷ در اولین جشنواره کار آفرینان شاهد و ایثارگر رتبه برتر را دریافت کرد و مشکلات زیادی را پشت سر گذاشته و روبرو است اما با همه این اوصاف محکم ایستاده است .

زمانی به دلیل مشکلات مالی می خواست کارگاه را تعطیل کند اما در روزنامه ای حرف یکی از مسئولین استان را می خواند که گفته بود ( صدای دار قالی نباید از استان کرمان قطع شود ) این حرف جرقه ای بود تا دوباره مصمم شود و قالی بافی را ادامه بدهد.

خانم بازماندگان از فرزندان موفقش می گوید که هم به کار مادر علاقه دارند ، هم درس می خوانند و این ها باعث شده سال گذشته به عنوان مادر نمونه در استان شناخته شود چون علاوه بر فرزندانش باید از همسر بیمارش پرستاری کند .

تا کنون از فرمانداری ،بخشداری ، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ،جامعه بسیج زنان و… مورد تشویق و تقدیر قرار گرفته است اما حمایت مالی نشده و اولویت کاری اش نگاه داشتن هنر قالی بافی در این منطقه است .

خانم بازمندگان در گفت وگو با خبرنگار ما می گوید : تاکنون بیش از ۲۰۰ نفر را آموزش داده که تعدادی دارند در خانه کار می کنند ولی بازار فروش ندارند و محصولاتشان را خود خانم بازماندگان خریداری می کند .

ایشان از کم شدن روز به روز هنرمندان قالیباف منطقه می گوید و از نقشه های بومی(قالی)  که دارند به دست فراموشی سپرده می شوند و همه این ها به خاطر نداشتن بازار فروش و حمایت نشدن است .

خانم بازماندگان از علاقه عجیبش به قالی بافی ، گلیم بافی و پته دوزی حرف می زند و دوست دارد دختران جوان این هنر یاد بگیرند تا فراموش نشود .

کارگاه از وضعیت مناسبی برخوردار نیست به دلیل مشکل کمبود فضا نمی تواند جواب گوی هنرجویان بیشتری باشد ، ایشان  با وجود همسر بیمارش و به دوش کشیدن تمام مشکلات زندگی همچنان به این هنر عشق می ورزد.

وی در پایان می گوید : توقعی از مسولین ندارم  فقط آرزو دارم همسرم بهبود پیدا کند و کارگاه  را توسعه دهم تا قالیبافی از رونق نیفتد.

انتهای پیام

قالی بافی
قالی بافی
قالی بافی
قالی بافی
قالی بافی
قالی بافی
قالی بافی

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب