پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

19:11:14 - شنبه 19 مهر 1393
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
حافظ، درخشان‌ترین ستاره فرهنگ فارسی
۲۰مهر فرا رسیدن سال‌روز بزرگ‌داشت شمس­ الدّین محمّد حافظ شیرازی، لسان‌الغیب، شاعر بزرگ ایران و قلّه شکوهمند ادب و عرفان ایران اسلامی و صاحب غزل­های دلنشین و شورانگیز، قلّه­ بی‌بدیل شعر عرفانی فارسی، بر میراث­داران فرهنگ و ادب این سرزمین گرامی باد.

۲۰مهر فرا رسیدن سال‌روز بزرگ‌داشت شمس­ الدّین محمّد حافظ شیرازی، لسان‌الغیب، شاعر بزرگ ایران و قلّه شکوهمند ادب و عرفان ایران اسلامی و صاحب غزل­های دلنشین و شورانگیز، قلّه­ بی‌بدیل شعر عرفانی فارسی، بر میراث­داران فرهنگ و ادب این سرزمین گرامی باد.

شمس الدین محمد حافظ ملقب به خواجه حافظ شیرازی و مشهور به لسان الغیب از مشهورترین شعرای تاریخ ایران زمین است که تا نام ایران زنده و پا برجاست نام وی نیز جاودان خواهد بود، با وجود شهرت والای این شاعران گران مایه در خصوص دوران زندگی حافظ بویژه زمان به دنیا آمدن او اطلاعات دقیقی در دست نیست ولی در حدود سال ۷۲۶ ه.ق در شهر شیراز به دنیا آمد است.

شاعر بزرگ ایران، عارف کامل و محرم اسرار غیب، ، حافظ و شارح قرآن کریم، آفتاب درخشان شعر و عرفان ایران اسلامی که سراینده­ غزل­های ناب عرفانی،بر ساکنان کوی علم و ادب و فرهنگ به یادگار گذاشته است .  شاعر ابیات حکمت­آموز و غزل­های جان‌سوز، لسان­الغیب، شمس­الدّین محمّد حافظ شیرازی، خورشید بی‌غروب شعر و ادب فارسی، الهام­بخش شاعران شرق و غرب، لسان‌الغیب، قلّه بلندبالای سپهر فرهنگی ایران، شاعر بلندآوازه­ و ستاره­ فروزان آسمان شعر، بزرگ­ترین غزل‌سرای تاریخ شعر فارسی، شعر فارسی با نام حافظ شیرازی، قله‌های ادبیات جهان را از آن خود کرد. یادروز حافظ ،روز پاس‌داشت ادب و هنر ایران‌زمین و قدردانی از کوشش زنان و مردانی است که ادبیات ایران وامدار آنان است.

شعر فارسی در سایه نام شاعران بزرگی چون حافظ، تا همیشه تاریخ بر صفحه اذهان جهانیان حک خواهد شد.

شعر حافظ، نماد ادب و فرهنگ ملت ایران است. حافظ شیرازی، حافظ قرآن کریم و غزل‌سرای بزرگ قرن هشتم، با تأثیرپذیری از شاعران پیش از خود و تلفیق مفاهیم عاشقانه و عارفانه، غزل فارسی را به اوج خود رساند و با اشعار خود در زنده نمودن زبان و فرهنگ ایران زمین، نقش شایسته‌ای ایفا کرده است.

روز بزرگ‌داشت حافظ، روز پاس‌داشت میراث مکتوب شعر پارسی است.طنز رندانه حافظ، نسبتی با فکاهه و هجو ندارد و مدعیان دروغین زهد و پارسایی را به چالش می‌کشد، غزل حافظ عصاره خالص هزار سال شعر پارسی وسلاح حافظ، در کار و بار انتقاد و اصلاح اجتماعی‌اش، طنز اوست.
سخنان مقام معظم رهبری در باره حافظ
– شعر حافظ، در اوج هنر فارسی است و از جهات مختلف در حد اعلاست. (مقام معظم رهبری)
–بدون شک، حافظ، درخشان‌ترین ستاره فرهنگ فارسی است. در طول این چند قرن تا امروز هیچ شاعری به قدر حافظ در اعماق و زوایای ذهن و دل ملت ما نفوذ نکرده است. (مقام معظم رهبری)

–ما حافظ را فقط به عنوان یک حادثه تاریخی ارج نمی‌نهیم، بلکه حافظ همچنین حامل یک پیام و یک فرهنگ است. (مقام معظم رهبری(

قرآن درس همیشگی زندگی انسان است و شعر حافظ مستفاد از قرآن می‌باشد. (مقام معظم رهبری-

، شعر حافظ از روح بزرگ، فکر توانا و حس لطیفی تاثیر پذیرفته که در مکتب اصالت انسان، از اندیشه صلح مدد جسته است بی‌دلیل حافظ را لسان‌الغیب ننامیده‌اند که به سروده خودش: قبول خاطر و لطف سخن خداداد است روح بی‌قرار خواجه شیراز در «منزل ویران» دنیا نمی‌گنجید، حافظ، مرحله تکمیلی سیر متعالی شخصیت انسانی در تقوی و دانش را توکل می‌داند

حافظ، قند پارسی را از لبان بلبل شیرین‌طبعش پراکنده است. حافظ هر چه دارد، همه از دولتِ قرآن ، دیوان کلماتش لبریز از واژگانی همرنگ آسمان است.

جهان، از دالان نجوای کلمات تو می‌گذرد و سرشار می‌شود. وقتی که طبع شعرت می‌جوشد، جهانی در طراوت تو شور می‌گیرد.

بیستم مهرماه، روز بزرگ‌داشت لسان‌الغیب حافظ شیرازی ـ بزرگ شاعر غزل‌سرای ایران ـ بر اصحاب فرهنگ و ادب مبارک

زاهد ار رندی حافظ نکند فهم چه شد /دیو بگریزد از آن قوم که قرآن خوانند…
تکیه بر تقوا و دانش در طریقت، کافری‌ست/ راهرو گر صد هنر دارد توکل بایدش…

انتهای پیام /

اختصاصی صبح رابر

بر چسب ها: ,
تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب