پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

8:32:56 - یکشنبه 7 دی 1393
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
۷دی آغاز فصلی درخشان در حیات فرهنگی ایران اسلامی
یکی از برکات نظام مقدس جمهوری اسلامی برای مردم شایسته­ ایران، ریشه ­کنی بی ­سوادی به همت مربیان تلاش­گر نهضت سوادآموزی، و به فرمان بنیان­گذار آینده­ نگر انقلاب اسلامی، حضرت روح‌الله رحمه الله بوده است.

به گزارش” صبح رابر” در سال۱۳۵۸  فرمان حضرت امام خمینی رای تشکیل نهضت سوادآموزی صادرشد. در متن پیام حضرت امام ( ره ) دو هدف ارزشمند تبیین شده است : الف ) کوتاه مدت: آموزش خواندن و نوشتن به افراد محروم از نعمت ارزشمند سواد ب ) بلند مدت : ارتقاء آگاهی و دانش بزرگسالان نوسواد در زمینه های مختلف و تبدیل فرهنگ وابسته کشور به فرهنگ مستقل و خودکفا.

در سال ۱۳۹۰ با توجه به رشد نرخ باسوادی پیشنهاد انحلال این سازمان مطرح شد ولی در نهایت این سازمان به یکی از معاونت‌های سازمان آمورش و پرورش تبدیل و واحدهای استانی آن در وزارت آموزش و پرورش ادغام گردید.

۷دی سال‌روز تشکیل نهضت سوادآموزی به فرمان رهبر بزرگ انقلاب اسلامی، حضرت امام خمینی رحمه الله در ریشه­ کنی بی­ سوادی در میان مردم ایران اسلامی، یکی از درخشانترین برنامه‌ها در کارنامه­ نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است، نهضت سوادآموزی، نهال بی­ زوالی بود که به فرمان پیر فرزانه­ انقلاب، حضرت امام خمینی رحمه الله کاشته شد و برکات و ثمرات آن همچنان جاری است.

آیا می ­دانید در زمان رژیم طاغوتی پهلوی، بیشتر جمعیت ایران اسلامی از نعمت خواندن و نوشتن و سواد ابتدایی، محروم بوده­ اند؟

بالا بردن سطح دانش و بینش عمومی مردم ایران، به عنوان یکی از اهداف فرهنگی انقلاب اسلامی، جز با آموزش فراگیر جمعیت میانسال کشور به همت نهضت سوادآموزی، ممکن نبود، روشن­بینی و آینده­نگری حضرت امام خمینی رحمه الله در صدور دستور ایجاد نهضت سوادآموزی، ریشه­کن شدن بی­سوادی و رشد دانش عمومی مردم ایران اسلامی را در پی داشت.

وضعیت قابل قبول دانش عمومی و پیشرفت فرهنگی امروز کشور، مرهون و مدیون تلاش­ و ایثار مربیان نهضت سوادآموزی در دورافتاده­ترین روستاهای کشور، در طول سال­های نخست استقرار نظام مقدس جمهوری اسلامی است.

امروز با گذشت بیش از سی سال از انقلاب اسلامی، یکی از برکات نظام مقدس جمهوری اسلامی برای مردم شایسته­ ایران، ریشه ­کنی بی­ سوادی به همت مربیان تلاش­گر نهضت سوادآموزی، و به فرمان بنیان­گذار آینده­ نگر انقلاب اسلامی، حضرت روح‌الله رحمه الله بوده است.

تلاش صبورانه، گسترده و بی وقفه آموزشیاران و کارکنان خدوم سوادآموزی در راه الهی مبارزه با بی سوادی و تلاش برای ارتقاء سطح آگاهی های دینی، سیاسی و اجتماعی نوسوادان، میثاق گران سنگی بود که این سربازان گمنام عرصه های علم و دانش با پیرفرزانه جمارانی خود بسته بودند و در این راه دشوار، خدمات عظیمی را به انجام رسانیدند.

با توجه به اینکه  جایگاه علم آموزی در دین مبین اسلام جایگاهی رفیع و متعالی است به نحوی که اولین کلمه و نخستین فرمان آخرین کتاب آسمانی، امر به خواندن است. لذا نظام مقدس جمهوری اسلامی که مبنای خویش را بر شریعت اسلام ناب بنا نهاده به امر سوادآموزی با نگاهی ویژه نگریسته و اقدامات گسترده و ستودنی را در این عرصه به انجام رسانده است.

خوشبختانه در طول عمر با برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی، نهضت سواد آموزی خدمتی خداپسندانه و موثر در پیشرفت کشور را ارائه کرده و شاید بتوان گفت تعالی کنونی این مرز و بوم در عرصه های علمی مرهون ترویج فرهنگی است که در عرصه سواد آموزی به درستی و به صورت گسترده در کشور ترویج یافت.
ریشه­ کن شدن کامل بی­ سوادی در میان ملت بزرگ ایران با همت نهضت سوادآموزی امروز مایه­ سربلندی ایرانیان در میان کشورهای منطقه و حتی بسیاری از کشورهای جهان است.

تشکیل نهضت سوادآموزی به فرمان بنیان­گذار بزرگ نظام مقدس جمهوری اسلامی، بر دلباختگان پیشرفت فرهنگی و معنوی جامعه و رشد آگاهی عمومی، ، نقطه­ عطفی در تاریخ انقلاب اسلامی و آغاز فصلی درخشان در حیات فرهنگی ایران اسلامی­ است.
.

۷دی سال‌روز تشکیل نهضت سوادآموزی و آغاز جهشی بلند در جهت رشد آموزش عمومی و تعالی فرهنگ کشور، که مقدم ه­ای مؤثر برای رشد چشم‌گیر آموزش عالی در دهه‌های دوم و سوم انقلاب اسلامی بود، مردم دانش ­طلب و فرهنگ­ دوست ایران اسلامی با ترویج دانش در میان قشرهای گوناگون مردم فهیم و انقلابی ایران اسلامی و ریشه‌کن کردن بی­سوادی در طی دو دهه، گامی بلند در مسیر رشد علمی کشور و رسیدن به اهداف والای انقلاب اسلامی برداشتند .

اگر به آمار میانگین رشد سواد عمومی در میان کشورهای جهان نگاهی بیندازیم، تأسیس نهضت سوادآموزی به فرمان رهبر کبیر انقلاب اسلامی، حضرت امام خمینی رحمه الله برای براندازی بی­سوادی در میان مردم ایران اسلامی را از عمق جان خواهیم ستود.

۷دی یادآور خاطرات خوش سال­های جهاد فراگیری مردم فهیم ایران اسلامی برای ریشه­ کنی فقر و جهل در سراسر این سرزمین مقدس است، روز آغاز رفع بی­ عدالتی آموزشی و گسترش آموزش­ های اولیه­ علمی برای همه­ مستضعفان ایران عزیز، بر ملت سربلند ایران اسلامی فرخنده باد.

انتهای پیام /

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب