پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

4:41:31 - دوشنبه 22 دی 1393
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
بازی با کلمات یا آمار متغیر ، کدامیک کرمان را معتاد نشان می دهد
آمار متناقض درباره مصرف یا شیوع مصرف مواد مخدر در کرمان ، وضعیت معتادان نامشخص کرده است.

به گزارش” صبح رابر” به نقل از  ” بوتیا “، به مجموع داده های عددی از یک موضوع آمار می گویند ولی چند سالی است که انتشار آمار متناقض درباره مواد مخدر ، وضعیت معتادان در کشور را نامشخص کرده است!

در استان کرمان این وضعیت بیش از دیگر استان ها متانقض است. سال ۹۱ به انتها می رسید که قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر استان‌های «تهران»، «کرمان»، «خوزستان» و «لرستان» دارای بیشترین مصرف‌کننده مواد مخدر عنوان کرد. البته وی اعلام کرد تجارت مواد مخدر در تهران بیش از سایر شهرهاست.

کرمان رتبه اول درکشفیات موادمخدر اما دهم در زمینه مصرف

اما این آمار هیچگاه از سوی مسئولان کرمان تایید نشد. آنها بارها اعلام کردند که استان کرمان به دلیلی هم جواری با کویر و قرار گرفتن در مسیر ترانزیت قاچاق ، بیشترین کشفیات مواد مخدر را دارد.

به گفته مسئولان ۷۰درصد موادمخدر از طریق این استان برای مصرف به سایر استان ها حمل و قاچاق می شود و این امر موجب ایجاد یک ذهنیت نادرست درباره استان در کشور شده است.

کمالی معاون وقت سیاسی امنیتی استاندار کرمان گفته بود کرمان از لحاظ مصرف مواد مخدر در کشور رتبه ۱۰ را دارد.

افرایش ۷۰ درصدی کشف مواد مخدر در سال جاری

فرمانده انتظامی استان کرمان در ابتدای امسال با بیان اینکه در مبارزه با مواد مخدر و در کشف محموله ها و باند ۷۰ درصد افزایش کشف داریم، اذعان داشت: در سال گذشته ۲۱تن و در سالجاری ۵/۳۷ تن کشف مواد مخدر دراستان کرمان داشته ایم.

سردار چنارریان تصریح کرد: بیش از ۶۵ درصد زندانیان را که جرمشان مرتبط با مواد مخدر است تشکیل می دهند ، همچنین در زمینه معتادان پر خطر بیش از ۴ درصد کاهش جرم بوده که تعداد قابل توجهی از خرده فروشان دستگیر و بیش از ۴۰۰ نفر از آنان در همین مدت چهار ماهه طبق ماده ۱۶ تحویل شده اند.

امحا مواد مخدر (2) (1)

افزایش شیوع مواد مخدر در کرمان

اما چند روز پیش  مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر اعلام کرد: استان‌های کرمان، مازندران، خوزستان، آذربایجان غربی، لرستان، سیستان و بلوچستان، کرمانشاه، فارس، تهران، خراسان رضوی، قم و البرز به ترتیب بالاترین نرخ شیوع اعتیاد در را دارا هستند.

به هرچند برخی رسانه ها به اشتباه اعلام کرده بودند که کرمان بیشترین معتاد را دارند ( نرخ شیوع به معنی افزایش شیب اعتیاد است نع تعداد معتادین) ولی آنچه مشخص است این که کرمان هرچند تعداد معتاد زیادی ندارد ولی نرخ اعتیاد در این استان پس از سال ها نزول بار دیگر سیر صعودی شده است.

دستگاهها باید به وظایف شان عمل کنند

بسیاری معتقد هستند وجود آمار صحیح می تواند نقش مهمی در برنامه ریزی و عملکرد داشته باشد اما در قضیه اعتیاد پیشگیری بسیار مهمتر است.امروزه اعتیاد در کنار ماهواره بیشترین سهم را در فروپاشی خانواده ها دارد و برخورد با این پدیده ها در کنار درمان و مبارزه نیاز به آگاه سازی دارد.

 

بر چسب ها: ,
تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب