پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

5:30:48 - چهارشنبه 1 بهمن 1393
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
اظهارات عجیب برادر معاون اول رئیس جمهور درباره حادثه مدرسه آزادگان
مدیرکل آموزش و پرورش کرمان موضوع گازگرفتگی ۵۹ دانش‌آموز را اتفاق خطرناکی نمی‌داند و می گوید بچه‌ها هنگام دویدن به سمت کلاس با بخاری برخورد کرده اند.

به گزارش” صبح رابر” به نقل از  ” بوتیا “، روز یکشنبه ۲۹ دی ماه  ۵۹ دانش‌آموز در دبستان آزادگان شهرستان کرمان دچار مسمومیت و راهی بیمارستان شدند.

اما مدیرکل آموزش و پرورش کرمان موضوع گازگرفتگی ۵۹ دانش‌آموز را اتفاق خطرناکی نمی‌داند، زیرا همه دانش‌آموزان پس از نیم ساعت از بیمارستان مرخص شده‌اند.

جهانگیری، مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان درباره این حادثه گفت: «دانش‌آموزان دوم و سوم ابتدایی مدرسه آزادگان صبح روز یکشنبه دچار سوزش در ناحیه چشم شدند و این موضوع را به معلم خود گفتند.»

او ادامه داد: «معلم این دانش‌آموزان وقتی متوجه شد دانش‌آموزان کلاس روبه‌رو نیز سوزش چشم خود را به معلم‌شان اطلاع داده‌اند، موضوع را بلافاصله به اطلاع مدیر مدرسه رساند.» جهانگیری با اشاره به اینکه بخاری گازی در کلاس‌ها وجود ندارد و فقط در راهروی مدرسه بخاری‌ها قرار گرفته‌اند، افزود: «لوله یکی از بخاری‌های سالن از جای خود خارج و گاز ناشی از آن، باعث آزار دانش‌آموزان شده بود.»

مدیرکل آموزش‌و‌پرورش استان کرمان همچنین با بیان اینکه درمان همه دانش‌آموزان کمتر از نیم ساعت طول کشید، گفت: «دانش‌آموزان مشکل خاصی نداشتند و پس از انتقال به بیمارستان‌های شفاشهر کرمان، افضلی، حضرت فاطمه(س) و سیدالشهدا، پس از گذشت نیم ساعت مرخص شدند.»

او درباره علت نقص فنی بخاری‌ها نیز گفت: «بخاری‌های مدارس مشکلی ندارند و مدام توسط کارشناسان آزمایش می‌شوند و آن‌طور که به من گزارش داده‌اند آن روز بچه‌ها هنگام دویدن به سمت کلاس با بخاری برخورد کرده و باعث تکان خوردن لوله بخاری از جای خود شده بودند.»

۲۳

اما دانش آموزان روایت دیگری از این حادثه دارند. یک از مصدومین به خبرنگار ما گفته است، دانش آموزان پس از مصرف شیر توزیع شده در مدرسه دچار حالت تهوع و سرگیجه شدند که به بیمارستان منتقل شدند.

به گفته این دانش آموز شیر توزیع شده مزه غیرعادی داشته است.

در هر دو صورت مسئولان این مدرسه باید جوابگوی والدین دانش آموزان باشند.

۳

انتقاد والدین از مسئولان مدرسه

هر چند بنا به گفته مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی استان کرمان در نهایت پس از اطمینان از سلامت کامل دانش آموزان، این افراد ساعت ۱۴ و ۳۰ دقیقه از بیمارستان مرخص شدند.

اما والدین این دانش آموزان از مدیریت مدرسه گلایه داشتند. یکی از این والدین به خبرنگار ما گفت: این حادثه در ساعت ۹ صبح رخ داد ولی ظهر یکشنبه زمانی که برای بردن فرزند خود به مدرسه مراجعه کردیم، متوجه شدیم که فرزندمان به بیمارستان منتقل شده است.

وی همچنین گفت: مدرسه دانش آموزان را به چندین بیمارستان سطح شهر فرستاده شده اند که این امر اضطراب والدین را افزایش داده است.

سیستم گرمایشی ایمن یکی از ضرورت‌های مدارس

داوود براتی، معاون حفاظت و پیشگیری سازمان آتش‌نشانی در گفتگویی اعلام کرد: «بعد از وقوع حوادث گازگرفتگی و آتش‌‌سوزی طی چند سال گذشته در مدارس مختلف در سطح کشور دستورالعمل‌هایی برای ایمن‌سازی سیستم‌های گرمایشی مدارس تهیه شد و در اختیار وزارت آموزش و پرورش قرار گرفت و این وزارتخانه هم این دستورالعمل‌ها را به مدارس سطح کشور ابلاغ کرد اما به نظر می‌رسد به علت بی‌توجهی به مسائل ایمنی و همچنین وجود مشکلاتی مثل اختصاص دادن بودجه‌های لازم برای تغییر سیستم‌های گرمایشی در مدارس هنوز با مشکلاتی در مدارس روبه‌رو هستیم.»

براتی همچنین افزود: «یکی از ضرورت‌های اصلی هر مدرسه‌ به‌ویژه در دبستان‌ها که کودکان شیطنت بیشتری دارند، وجود سیستم‌های گرمایشی و حرارتی ایمن است، زیرا حضور تعداد قابل توجه دانش‌آموزان و تراکم آنها در کلاس‌های درس می‌تواند در صورت وقوع حوادث مشکلات بسیاری را به دنبال داشته باشد و جان تعداد زیادی دانش‌آموز را به خطر بیندازد.»

 

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب