پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

13:54:40 - سه شنبه 1 اردیبهشت 1394
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
احتمال اعلام آتش بس تا ساعاتی دیگر/ سکوت در قبال استفاده ریاض از سلاح شیمیایی علیه مردم یمن/ انفجاری مهیب صنعا را لرزاند
بیست و هفتمین روز حملات عربستان در حالی آغاز شد که رسانه‌ها خبر دادند در پی استفاده سعودی‌ها از گازهای سمی و بمب‌های فسفری علیه مردم یمن، تاکنون ۴۰ نفر مجروح و ۳۷ تن نیز دچار حالت خفگی شده‌اند.

به گزارش ” صبح رابر” به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا جنایات عربستان سعودی علیه مردم بی‌دفاع یمن که با چراغ سبز آمریکا و در سایه بی‌تحرکی جامعه بین‌الملل همچنان ادامه دارد، وارد بیست و هفتمین روز خود شد.

 

دیروز رسانه‌ها بار دیگر گزارش‌‌ها و تصاویری از بکارگیری سلاح‌های ممنوعه مانند بمب‌های فسفری و مواد شیمیایی در بمب‌ها و موشک‌ها توسط سعودی‌ها منتشر کردند و یک مقام یمنی از مجروح شدن ۴۰ نفر بر اثر استفاده از سلاح های شیمیایی و ۳۷ مورد حالت خفگی خبر داد.

تاکنون بیش از ۲۵۰۰ نفر در حملات عربستان سعودی به یمن کشته شده‌اند و در روز گذشته جنگنده‌های سعودی در ۲ ساعت ۲۴ بار شهر صنعا را بمباران کردند.

 

آماده باش در ریاض به دلیل احتمال وجود حملات تروریستی

 

یک منبع امنیتی عربستانی اعلام کرد که ریاض در آماده باش کامل است.

این منبع در گفت‌وگو با شبکه خبری «سی ان ان»، اعلام کرد که این وضعیت امنیتی به دلیل گزارش‌هایی مبنی بر حملات تروریستی احتمالی به مراکز تجاری و تأسیسات نفتی صورت گرفته است.

 

«الیوم السابع»: تا چند ساعت دیگر در یمن آتش‌بس می‌شود

 

پایگاه خبری مصری «الیوم السابع» به نقل از یک منبع آگاه عربی اعلام کرد که طی چند ساعت آینده، در یمن میان نیروهای انصارالله و نیروهای طرفدار «عبدربه منصور هادی» رئیس‌جمهور فراری و مستعفی یمن آتش‌بس خواهد شد و بیانیه آتش‌بس از عربستان اعلام خواهد شد.

این منبع که خواست نامش فاش نشود، گفت که با اعلام آتش‌بس، از ساز و کار سیاسی برای بحران یمن سخن به میان می‌آید.

بر اساس این گزارش، قاهره طی ۲ روز گذشته شاهد تحرکات و مذاکرات متعددی به هدایت «ابوبکر القربی» از رهبران حزب کنگره مردمی یمن به ریاست «علی عبدالله صالح» با مقامات مسئول مصری درباره طرح‌های ابتکاری ارائه شده از سوی طرف‌های مختلف بود. در همین راستا نیز، «سامح شکری» وزیر خارجه مصر، عصر دیروز به ریاض رفت و در سفری چند ساعته با مقامات سعودی رایزنی کرد.

ابوبکر القربی تنها به مصر سفر نکرده بلکه در سفری دوره‌ای به جیبوتی، واشنگتن، مسکو و لندن نیز رفت. تاکنون جزئیاتی از طرح ابتکاری او منتشر نشده است اما گفته می‌شود که به احتمال زیاد، در این طرح عنوان شده که جیبوتی یا عمان میزبان گفت‌وگوهای سیاسی یمن شوند.

احضار کاردار عربستان به وزارت خارجه در پی اصابت راکت به نزدیکی سفارت ایران در صنعا

حسین امیرعبداللهیان معاون عربی آفریقای وزیر امور خارجه در گفت‌وگو با خبرگزاری صدا و سیما از برخورد راکت یا موشکی به نزدیکی سفارت جمهوری اسلامی ایران در صنعا در پیش از ظهر امروز خبر داد.

معاون وزیر خارجه گفت: متأسفانه راکت یا موشکی به چند متری سفارت کشورمان در صنعا اصابت کرده و شیشه‌های سفارتخانه شکسته شده است اما خوشبختانه سفیر و کادر دیپلماتیک ما صدمه ندیده اند.

وی افزود: در پی این حادثه کاردار عربستان سعودی در تهران را به وزارت امور خارجه احضار و با ارائه یادداشت اعتراضی، به مقامات سعودی رسماً گوشزد کردیم که وظایفشان را در قبال حفظ دیپلمات ها و اماکن دیپلماتیک ایفا کنند.

معاون وزیر امور خارجه هشدار داد: صریحاً اعلام می‌کنیم سفارت کشورمان در صنعا به فعالیت‌هایش ادامه خواهد داد و مسئولیت مستقیم هرگونه حادثه‌ای را که منجر به ایجاد مشکل برای اقدامات دیپلماتیک سفارت کشورمان در صنعا شود، متوجه عربستان سعودی به عنوان کشور متجاوز علیه یمن می‌دانیم.

دعوت پوتین از پادشاه عربستان برای سفر به روسیه

کاخ کرملین در بیانیه‎ای اعلام کرد که پادشاه عربستان سعودی ضمن تماس تلفنی با ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه با وی درباره مسایل مختلف منطقه از جمله بحران یمن بحث و تبادل نظر کرده است.

در ادامه این بیانیه آمده است که در این تماس تلفنی، دو طرف بر هماهنگی بیشتر روسیه و عربستان درباره مسایل مهم منطقه‌ای و بین‎المللی و تقویت همکاری دو کشور در زمینه‌های مختلف تاکید کردند.

دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری روسیه اعلام کرد که پوتین از پادشاه عربستان سعودی خواست تا به مسکو سفر کند.

در این بیانیه همچنین آمده است که ملک سلمان ضمن تشکر از روسیه به دلیل دادن رای ممتنع به قطعنامه ضد یمنی شورای امنیت سازمان ملل، از تلاش‌های مسکو برای بهبودی اوضاع بحرانی یمن قدردانی کرد.

پیروزی‌های انصارالله علیه تروریست‌ها در حضرموت

کمیته‌های انقلابی در استان حضرموت در شرق یمن در چندین جبهه نبرد با شبه‌ نظامیان هادی و القاعده موفق عمل کردند، کما اینکه کمیته‌های انقلابی در چندین منطقه در شرق یمن به پیشروی‌هایی دست یافتند.

«عبد الله الشتری»،یکی از رهبران انصار الله تاکید کرد: انصار الله به حملات خود علیه پایگاه‌های تروریست‌ها ادامه می‌دهد و توانسته شبه‌نظامیان هادی را در بیش‌تر مناطق حضر موت سرکوب کند.

وی افزود: ارتش یمن اقدام به تخریب برخی ساختمان‌ها در مرکز عدن کرده که تروریست‌ها در آنجا مستقر بوده و با تک تیراندازهای خود به سوی شهروندان و نیروهای نظامی حمله می‌کردند و بدین شکل قدرت آن به طور قابل توجهی تضعیف شد.

الشتری گفت: انصار الله چندین راه اصلی را در مناطق مختلف استان عدن تحت کنترل گرفته و راه‌های تماس با تروریست‌ها را قطع کرده و برخی قبایل یمنی چندین محل استقرار تروریست‌ها را در عدن تخریب کردند.

بروز اختلافات بین تروریست‌ها و مزدوران وابسته به منصور هادی نیز از دیگر تحولات در عرصه درگیری‌های یمن است، شبه نظامیان هادی خواستار هماهنگی با قبایل یمنی برای سیطره بر مناطق استان عدن هستند اما القاعده موضع مغایری در پیش گرفته و با قبایل عدن وارد درگیری شده است.

«علی الشامع»، یک سرهنگ ارتش یمن به خبرنگار فارس گقت: بیش‌تر تروریست‌های القاعده از عدن عقب‌نشینی کرده و مواضع خود را ترک کردند و این مساله موجب نگرانی ارتش سعودی شده است.

وی افزود: شمار تروریست‌های مستقر در عدن به بیش از هفت هزار تن نمی‌رسد در حالی که قبل از عقب‌نشینی القاعده شمار آنها بالغ بر چهارده هزار تن بود.

از سوی دیگر «محمد بن سلمان»، وزیر دفاع عربستان دستور داده به خانواده‌های سربازانی از ارتش کشورش که در درگیری‌های مرزی جنوبی در منطقه نجران به دست ارتش یمن، کمیته‌ها مردمی یا انصار الله کشته می‌شوند مبلغ یک میلیون ریال سعودی پاداش پرداخت شود.

انفجاری مهیب بار دیگر «صنعا» را لرزاند

شبکه خبری المیادین در خبری فوری اعلام کرد که جنگنده‌های سعودی امروز نیز برای بیست و هفتمین روز، شهر صنعا را بمباران کردند و لحطاتی پیش انفجاری مهیب پایتخت یمن را لرزاند.

این پنجمین انفجار در روز جاری در یمن است. هنوز درباره شمار قربانیان این انفجار خبری در دست نیست.

صبح امروز شهر مرزی «حرض» در غرب یمن نیز هدف بمباران قرار گرفت و طی آن ۱۰ نفر کشته و ۳۰ نفر زخمی شدند.

روز گذشته نیز انفجار مهیبی در صنعا روی داد که طی آن، بیش از ۳۰ نفر کشته و ۳۰۰ تن زخمی شدند.

پایگاه آمریکایی مدعی احتمال استفاده از «بمب اتم تاکتیکی» در انفجار دیروز صنعا شد

پایگاه آمریکایی که از رسانه‌های منتقد و مخالف رسانه‌های جریان اصلی این کشور است، روز سه‌شنبه مدعی شد که شاید در حمله روز گذشته عربستان به یمن، که به انفجاری بزرگ منجر شد، از نوعی بمب اتم تاکتیکی استفاده کرده باشد.

در گزارش «وترنز تودی» با عنوان «آیا عربستان سعودی به یمن بمب اتمی زد»، آمده است: «تنها یک هفته پس از افشای وترنز تودی درباره توافق آلمان برای ارسال زیردریایی‌های اتمی به اسرائیل و ارسال بمب‌های اتمی تاکتیکی برای عربستان سعودی، ریاض احتمالا از یکی از این سلاح‌ها در یمن استفاده کرده است. از سال ۱۹۴۵ تاکنون آژانس بین‌الملل انرژی اتمی حدود ۵۰ انفجار مخفی هسته‌ای را ثبت و سند آن را در اختیار دارد».

در این مطلب می‌خوانیم: «با توجه به نمونه‌های خاک و مدارک ناشی از عکس‌های نزدیکی محل انفجار (روز گذشته در صنعا) و تحت لوای داستان حمله به یک سایت موشکهای اسکاد، باید گفت که فرض اولیه که این حمله یک انفجار اتمی بوده، موضوعی نیست که بتوان به سادگی آنرا رد کرد. شما می‌بینید که در موشکهای اسکاد بی که یمن با کمک خانواده بوش در سال ۲۰۰۲ از کره شمالی تحویل گرفت، به عنوان سوخت سلاح‌های ممنوعه نامتقارن (dimethylhydrazine) استفاده شده است؛ این سلاح یک ترکیب شیمیایی، مایع بی‌رنگ، با یک بوی تند آمونیاک است».

در گزارش وترنز تودی تاکید شد: «این مواد در زمان ترکیب با هوا به رنگ زرد مایل شده و اکسیژن و دی اکسید کربن جذب می‌کنند. این ماده کاملا قابل ترکیب با آب و اتانول و نفت سفید است. در غلظت بین ۲٫۵ و ۹۵ درصدی هوا، بخارات این ماده قابل اشتعال هستند».

در ادامه این مطلب هم می‌خوانیم: «انفجار اولیه از سلاح‌های سعودی و امواج سفید دست نخورده ابر ناشی از آن نشاندهنده یک دروغ هستند چرا که سوخت اسکاد در زمان آتش گرفتن زرد و قهوه‌ای می‌شوند و تبخیر و بخار ناشی از آن کثیف و زشت است».

در این گزارش به سال ۲۰۰۲ اشاره می‌شود که بر مبنای آن دولت جورج بوش از دو ناو اسپانیایی خواست که مانع تحویل موشک‌های اسکاد ارسالی از کره شمالی به دولت وقت یمن نشوند. در این مطلب آمده است: «جورج بوش مستقیما به اسپانیا دستور داد که از این موضوع عقب نشینی کنند و اجازه تحویل موشک‌های اسکاد کره شمالی (به یمن) را که “پرسکوت بوش” عموی او و شرکتش عامل واسطه این قرارداد بود، بدهند».

در ادامه این مطلب درباره حمله روز گذشته به صنعا تصریح شده است: «سعودی‌ها موشک‌های اسکاد را نزدند. انفجارهای ناشی از حمله هیچ انفجار بعدی را موجب نشدند در حالی که اگر به تاسیسات موشکی حمله می‌شد می‌بایستی چندین انفجار پس از آن صورت گرفته و سوخت موشک‌ها و زرادخانه موجود در انبار از قبیل کلاهکهای موشک می‌سوخت».

وترنس تودی انفجار دیروز صنعا را با حمله و استفاده احتمالی از سلاح‌های اتمی تاکتیکی مرتبط دانسته و این موضوع را با توجه به «کنترل رسانه‌ها و دسترسی راحت به سلاح‌های تاکتیکی اتمی»، امری شدنی و ممکن توصیف می‌کند.

در همین ارتباط وترنز تودی مصاحبه‌ای بین «گوردون داف» سردبیر ارشد این پایگاه با «جف اسمیت» فیزیکدان هسته‌ای و بازرش پیشین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ترتیب داده است.

در این مصاحبه گوردون گفت: «اگر آلمان و ژاپن برنامه‌های مخفی سلاح اتمی داشته‌اند، غیر از اسرائیل، لیست محرمانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی چیست؟ قطعات به سرقت رفته از تاسیسات پنتاکس (کارخانه مونتاژ سلاح‌های اتمی آمریکا و امکانات جداسازی قطعات مستقر در تگزاس) به کدام کشورها فروخته شد؟»

جف اسمیت حواب داد: «به احتمال زیاد چندین کشور در این زمینه دخالت داشتند از قبیل اوکراین، کره شمالی و جنوبی، تایوان، هند، برزیل، آرژانتین، آفریقای جنوبی، عربستان سعودی و دیگران. اسرائیل در این موضوع از هر کسی که دارنده بمب‌های تاکتیکی اتمی کوچک هستند رشوه می‌گیرد تا علیه فلسطینیان رای دهند».

«گوردون» پرسید: «تو گفتی اسرائیل از موضوع سلاحهای تاکتیکی اتمی به نفع خود بهره می‌برد؟ عوامل آنها در واشنگتن البته غیر از کنگره که هستند؟ آنهایی که مستقیما از سرقت سلاحهای اتمی دخالت دارند که هستند؟»

بازرس پیشین اژانس اینطور جواب داد: «به همین دلیل است که اسرائیل هرگز موضوع معاهده منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان‌پی‌تی) را امضا نخواهد کرد و یا اجازه بازرسی را تاکنون نداده است. نقش ریچاردسون در وزارت انرژی آمریکا در دولت کلینتون اکنون بیش از پیش در حال جالب شدن است و همچنین تام کانتریمن رئیس بخش عدم گسترش وزارت خارجه آمریکا. این موضوع دلیل اینکه اف‌بی‌آی از نزدیک او را تحت نظر داشت، توضیح می‌دهد».

ادعای حمله به انبار موشکی همچنین در حالی مطرح می‌شود که حکیم المسمری سردبیر پایگاه یمن پست به شبکه الجزیره گفته است که در این حمله انبار تسلیحاتی «فج عطان» هدف قرار نگرفته است.

وی در این مورد گفته است: «ما خبرنگارانی را به محل اعزام کردیم. آن‌ها تائید کردند که این حمله نتوانسته انبار را هدف قرار دهد. محله حمله با آن (انبار) فاصله زیادی داشت.»

شدت انفجار روز گذشته به حدی بود که شوک ناشی از آن تا کیلومترها دورتر احساس شده و شیشه منازل تا مناطق مرکزی صنعا شکسته است.

بر چسب ها: ,
تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب