پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

1:37:40 - پنجشنبه 4 تیر 1394
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
۱۴ روایت از امام صادق(ع) پیرامون روزه
امام صادق علیه السلام فرمودند: کار نیک در آن شب (شب قدر) از کار در هزار ماه که در آنها شب قدر نباشد بهتر است.

به گزارش” صبح رابر” به نقل از باشگاه خبرنگاران،روایت از امام صادق (علیه السلام) در مورد روزه  و شب قدر، پیشکش روزه داران عزیز می شود.

۱٫انما فرض الله الصیام لیستوی به الغنی و الفقیر.
خداوند روزه را واجب کرده تا بدین وسیله دارا و ندار (غنی و فقیر) مساوی گردند.  (من لا یحضره الفقیه، ج ۲ ص ۴۳، ح ۱)
۲٫ اذا صمت فلیصم سمعک و بصرک و شعرک و جلدک.
آنگاه که روزه می گیری باید چشم و گوش و مو و پوست تو هم روزه دار باشند.«یعنی از گناهان پرهیز کند.»  (الکافی ج ۴ ص ۸۷، ح ۱)
۳٫ عن الصادق علیه السلام فی قول الله عزوجل «واستعینوا بالصبر و الصلوه »،  قال: الصبر الصوم.
خداوند عزو جل که فرموده است:از صبر و نماز کمک بگیرید، صبر، روزه است. (وسائل الشیعه، ج ۷ ص ۲۹۸، ح ۳)
۴٫ صدقه درهم افضل من صیام یوم.
یک درهم صدقه دادن از یک روز روزه مستحبی برتر و والاتر است.  (وسائل الشیعه، ج ۷ ص ۲۱۸، ح ۶)
۵٫ من صام لله عزوجل یوما فی شده الحر فاصابه ظما و کل الله به الف ملک یمسحون وجهه و یبشرونه حتی اذا افطر.
هر کس که در روز بسیار گرم برای خدا روزه بگیرد و تشنه شود خداوند هزار فرشته را می گمارد تا دست به چهره او بکشند و او را بشارت دهند تا هنگامی که افطار کند.    (الکافی، ج ۴ ص ۶۴ ح ۸; بحار الانوار ج ۹۳ ص ۲۴۷)
۶٫ للصائم فرحتان فرحه عند افطاره و فرحه عند لقاء ربه
برای روزه دار دو سرور و خوشحالی است: ۱٫ هنگام افطار،  ۲٫هنگام لقاء پروردگار (وقت مردن و در قیامت)
(وسائل الشیعه، ج ۷ ص ۲۹۰ و ۲۹۴ ح ۶ و ۲۶)
۷٫ من جاء بالحسنه فله عشر امثالها من ذلک صیام ثلاثه ایام من کل شهر.
هر کس کار نیکی انجام دهد ده برابر آن پاداش دارد و از جمله آنها سه روز روزه در هر ماه است.   (وسائل الشیعه، ج ۷، ص ۳۱۳، ح ۳۳)
۸٫ من صام ثلاثه ایام من اخر شعبان و وصلها بشهر رمضان کتب الله له صوم شهرین متتابعین.
هر کس سه روز آخر ماه شعبان را روزه بگیرد و به روزه ماه رمضان وصل کند خداوند ثواب روزه دو ماه پی در پی را برایش محسوب می کند.  (وسائل الشیعه ج ۷ ص ۳۷۵،ح ۲۲)
۹٫ من فطر صائما فله مثل اجره
هر کس روزه داری را افطار دهد، برای او هم مثل اجر روزه دار است.   (الکافی، ج ۴ ص ۶۸، ح ۱)
۱۰٫ من افطر یوما من شهر رمضان خرج روح الایمان منه
هر کس یک روز ماه رمضان را (بدون عذر)، بخورد – روح ایمان از او جدا می شود.  (وسائل الشیعه، ج ۷ ص ۱۸۱، ح ۴ و ۵)
۱۱٫ راس السنه لیله القدر یکتب فیها ما یکون من السنه الی السنه.
آغاز سال (حساب اعمال) شب قدر است. در آن شب برنامه سال آینده نوشته می شود.   (وسائل الشیعه، ج ۷ ص ۲۵۸ ح ۸)
۱۲٫ قیل لابی عبد الله (علیه السلام)،   کیف تکون لیله القدر خیرا من الف شهر؟ قال: العمل الصالح فیها خیر من العمل فی الف شهر لیس فیها لیله القدر.
از امام صادق (علیه السلام) سوال شد: چگونه شب قدر از هزار ماه بهتر است؟
حضرت فرمود: کار نیک در آن شب از کار در هزار ماه که در آنها شب قدر نباشد بهتر است.  (وسائل الشیعه، ج ۷ ص ۲۵۶، ح ۲)
۱۳٫ التقدیر فی لیله تسعه عشر و الابرام فی لیله احدی و عشرین و الامضاء فی لیله ثلاث و عشرین.
برآورد اعمال در شب نوزدهم انجام می گیرد و تصویب آن در شب بیست ویکم و تنفیذ آن در شب بیست سوم.  (وسائل الشیعه، ج ۷ ص ۲۵۹)
۱۴٫ ان من تمام الصوم اعطاء الزکاه یعنی الفطره کما ان الصلوه علی النبی (صلی الله علیه و آله) من تمام الصلوه.
تکمیل روزه به پرداخت زکاه یعنی فطره است، همچنان که صلوات بر پیامبر (صلی الله علیه و آله) کمال نماز است.   (وسائل الشیعه، ج ۶ ص ۲۲۱، ح ۵)
انتهای پیام/

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب