پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

8:42:47 - یکشنبه 21 تیر 1394
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
کم‌بود ید، اصلی‌ترین علت ابتلا به بیماری تیروئید
متخصص داخلی و فوق‌تخصص غدد گفت : کم‌بود ید، اصلی‌ترین علت ابتلا به بیماری تیروئید است.

به گزارش صبح  رابر به نقل از  “آرمان کرمان”؛ در این همایش دکتر محمدحسین گذشتی  گفت: غده‌ی تیروئید در قسمت پایین گردن قرار دارد و کار آن بیش‌تر تنظیم متابلیسم بدن است.
وی افزود: بیماری‌های غده‌ی تیروئید را به سه دسته‌ی کم‌کاری تیروئید، پرکاری تیروئید و گره‌های تیروئید که بسیار شایع هستند تقسیم می‌کنند؛ ضمن این‌که کم‌بود ید، اصلی‌ترین علت ابتلا به بیماری تیروئید است.
متخصص داخلی و فوق‌تخصص غددبا بیان این‌که خوش‌بختانه از ۲۰ سال گذشته در کشور ما نمک‌ها یددار شده و این بیماری رو به کاهش است، گفت: علت مهم دیگر ابتلا به کم‌کاری تیروئید در کشور های صنعتی، اختلالات خودایمنی تیروئید است.
وی افزود: اغلب افراد مسن بالای ۵۰ یا ۶۰ سال مبتلا به بیماری کم‌کاری تیروئید می‌شوند و بیماری آن دسته از افرادی که به علت اختلالات خودایمنی تیروئید، دچار کم‌کاری تیروئید شده‌اند، اغلب ارثی و ژنتیکی است و در آینده امکان انتقال آن به فرزندان‌شان زیاد است.
گذشتی ضعف، خستگی، عدم توانایی انجام کارها، افزایش وزن، کم‌شدن اشتها، یبوست، تورم در پاها، خواب زیاد، گرفتگی عضلات، ریزش مو، اختلالات عادت ماهانه و خشکی پوست را از علائم کم‌کاری تیروئید دانست و گفت: این علائم در کودکان به‌صورت رشد قدی خود را نشان می‌دهد و باعث می‌شود کودکان رشد قدی کمی داشته باشند.
وی افزود: اگر کم‌کاری تیروئید در نوزادی تشخیص داده نشود و درمان آن به تعویق بیفتد، باعث پایین آمدن ضریب هوشی نوزاد و عقب‌افتادگی آن می‌شود که خوش‌بختانه در کشور ما از روز سوم تولد نوزاد، آزمایش‌های تیروئید انجام می‌شود.
دکتر گذشتی با بیان این‌که عدد کم‌کاری تیروئید در زمان حاملگی با زمان غیرحاملگی کاملا متفاوت است و حتما باید دارو مصرف شود، گفت: کم‌کاری زیاد تیروئید در زمان حاملگی به خصوص دوماه اول، تاثیر زیادی بر هوش نوزاد دارد و اگر به شدت پایین باشد، باعث کم شدن آی‌کیو (ضریب هوشی) نوزاد می‌شود.
وی گفت: پرکاری تیروئید برخلاف کم‌کاری تیروئید تاثیری بر ضریب هوشی نوزاد ندارد، ولی فشارخون حاملگی، ریسک سقط جنین و خون‌ریزی را همانند کم‌کاری تیروئید دارد و دارو‌های آن نسبت به داروهای کم‌کاری تیروئید، عوارض بیش‌تری بر روی نوزاد خواهد داشت.
این فوق‌تخصص غدد هم‌چنین گفت: امکان ابتلا به سرطان تیروئید در افراد زیر ۲۵ سال و بالای ۴۰ تا ۵۰ سال، افرادی که قبلا اشعه‌درمانی شده‌اند، افرادی که هم‌زمان با گره‌های تیروئید غدد لنفاوی گردن آن‌ها نیز بزرگ شده باشد و افرادی که گرفتگی صدا دارند، بیش‌تر است؛ ضمن این‌که گره‌های سرطانی تیروئید اغلب موجب کاهش طول عمر نمی‌شود و با جراحی قابل درمان است.

انتهای پیام/

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب