پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

12:55:29 - شنبه 17 مرداد 1394
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
خبرنگار، طلایه دار جبهه آگاهی روزت مبارک!
به گزارش ” صبح رابر” به نقل از “ پایگاه اطلاع رسانی بوتیا ” پیشینه ی خبرنگاری به عصرتمدن بر می گردد ، یعنی زمانی که خط اختراع شد و کتابت به میان آمد ، البته در این عصر هم خبرنگاری آنقدر فراگیر نبود ، در این دوره خبر ها را بر روی پوست می نوشتند […]

به گزارش ” صبح رابر” به نقل از “ پایگاه اطلاع رسانی بوتیا ” پیشینه ی خبرنگاری به عصرتمدن بر می گردد ، یعنی زمانی که خط اختراع شد و کتابت به میان آمد ، البته در این عصر هم خبرنگاری آنقدر فراگیر نبود ، در این دوره خبر ها را بر روی پوست می نوشتند و آن را در چهار راهی های عامه قرار می دادند تا مردم از رویداد های که اتفاق افتاده است ، با خبر شوند.

دوره جدید خبرنگاری از سال ۱۶۰۵ میلادی شروع شد ، در همین سال نخستین خبرنامه در شهر استراس بورگ آلمان توسط شخصی به نام جون کاروس یا جون چاروس به نشر رسید. در این خبرنامه ویرایش و بازخوانی صورت نمی گرفت و خبر توسط پوستچی ها جمع آوری می شد.

در ایران نیز نخستین بار درسال ۱۸۳۸میلادی روزنامه ای به نام اخبار ، در زمان محمدشاه قاجار منتشر شد ، مدیر مسئول این روزنامه شخصی به نام محمدصالح شیرازی بود.

ن والقلم و ما یسطرون

چه زیباست آنگاه که خالق زیباییها به قلمت سوگند می خورد و زیباترآنکه به نوشته هایت هم عشق می ورزد ، آنجا که می فرماید: سوگند به قلم و آنچه می‏نویسد.

عمیق تر که شوی یاد سوره ی نباء ، نخستین سوره از جزء سی‌ام که به معنای خبر است می افتی ، نباء ریشه در انبیاء دارد ، دقت که کنی می بینی کار خبرنگاران شبیه رسالت انبیای الهی ، اطلاع رسانی و هدایت بشر است.

اکنون در عصر انفجار اطلاعات و دنیای فراصنعتیش قرار داریم ، عصری که همه ی ابزارهای اطلاع‌رسانیش با پیشرفته‌ترین تکنولوژی ساخته شده‌اند ، بطوریکه هیچ گاه نمی‌توان خبری را کتمان و یا سانسور کرد.

و اینجا خبرنگاران ، این راویان عرصه خبر هستند که با چشمی تیزبین، گوشی شنوا و زبانی گویا ، پل ارتباطی بین مردم و مسئولان می شوند تا در انعکاس اطلاعات ، مشکلات و انتظارات لایه های مختلف جامعه و به دنبال آن توسعه و پیشرفت بخش های مختلف کشور، استان و شهرستان سهیم باشند.

روز خبرنگار ، پاسداشت خون یکی از پاک‌ترین اصحاب قلم

۱۷ مرداد۱۳۷۷ بود ، “شهید محمود صارمی” با قلم توانای خود وقایع و حقایق جامعه ی افغان را می نگاشت ، ناگاه  ۴۰ نفر از افراد طالبان با یورش به ساختمان کنسولگری ایران در مزار شریف افغانستان ، دیپلمات ها و وی که به عنوان خبرنگار جمهوری اسلامی ایران فعالیت می کرد ، را به شهادت رساندند و اینطور شد که  با رفتن این شهید والامقام ، نام خبرنگاران ، این یاران بی ادعا و این امانتداران گفتمان ، وقایع و اخبار بر زبانها افتاد و امروز شد روز خبرنگار…

و امروز ، روز خبرنگار که با سالروز شهادت حماسه نگار جاوید ،”شهید محمود صارمی” پیوند خورده ، نشانگر رسالت خطیر خبرنگاران و گزارشگرانیست که در مسیر بازگویی حقایق جامعه و آگاهی بخشی به مردم ، سخت می کوشند تا حقیقت نگری را برای جامعه به ارمغان آورند.

خبرنگار، وجدان بیدار جامعه

من یک خبرنگارم ، قلم توتم من است ، یکی از چند شغل سخت دنیا را انتخاب کرده ام تا مشکلات خود را در نگارش رنج‌های مردم به فراموشی بسپرم.

گاهی در زندان مشکلات مالی اسیر می شوم ، آنقدر که احساس می کنم کم آورده ام ،  اما عشق، امید و آرمان های تعالی بخش یک ملت، سرخط های خبری روزانه من برای پیشرفت و تعالی ایران اسلامیست.

بارها توی ناکجا آباد شهر ،  اشکم برای کوچه‌های حلبی آباد ، خانه های کُلنگی و کودکان سیه چرده ی حاشیه نشین می ریزد ، حال آنکه زندگی من زیر خط فقر است.

همواره درد بی مسکنی ملّت ، خواب را از چشمانم می گیرد ، این درحالیست که خود مسکن ندارم.

وقت هایی از پایین بودن حقوق معلمان و عدم امنیت شغلی کارگران معدن ، گلایه می کنم ، حال که هر دو مسئله ، بزرگترین مشکل شغل من است.

همیشه تلاش کرده ام نوشته‌هایم طلوع حقیقت ، زمزمه ی امید ، بوی مهربانی و راه آبادانی را هموار کند ، حتی اگر خودم دردمند باشم.

آری ، با وجود همه ی این مسائل ، من خبرنگارم ، ۳۶۴ روز از سال را به بیان دردهای کسانی می پردازم که نمی توانند بگویند یا فریادشان بی صداست ، اکنون کاش ، یک روز باقی مانده را که سندش را به اسمم زده اند ، کسی از دردهای درون من سخن می گفت.

امسال به مناسبت روز خبرنگار ، جشنواره مطبوعات برگزار شد

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان در گفت و گو با خبرنگار بوتیا با اعلام اینکه از سال گذشته همدلی و همزبانی بین دولت و ملت مدنظر قرار گرفت ، گفت: امسال با تأکید مقام معظم رهبری ، برای اجرای این دستور عزممان جدی تر شد.

فرشید فلاح لاله زاری با تأکید بر اینکه برای ایجاد همدلی و همزبانی بین ملت و دولت باید به تشکل های مردمی ، اصناف ، اتحادیه ها ، سازمان های مردم نهاد و … میدان داد ، افزود: در این راستا نخستین قدم بسیار خوب در حیطه ی مطبوعات ، تشکیل خانه مطبوعات بود.

وی ضمن ابراز خرسندی از ایجاد این تشکل ، خاطرنشان کرد: خوشبختانه در این تشکل ، همه اهالی هم پیمان شدند و یک خانه قوی درست شد.

فلاح لاله زاری با بیان اینکه پارسال به دلیل نداشتن این تشکل ، روز خبرنگار به صورت یک جشن دور همی برگزار شد ، تصریح کرد: البته این جشن هم به دلیل چشم در چشم بودن و کنار هم بودن مهم و خوب بود.

راهیابی ۸۶۰ اثر به دبیرخانه ی جشنواره مطبوعات

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان یادآور شد: امسال باید کار حرفه ای تر می شد که در این راستا با تدبیر خانه مطبوعات ، جشنواره مطبوعات برگزار شد.

وی از راهیابی ۸۶۰ اثر به دبیرخانه ی این جشنواره خبر داد و گفت: در جشن روز خبرنگار ، از آثار برتر این جشنواره تجلیل می شود.

فلاح لاله زاری با اشاره به اینکه حمایت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در این جشنواره صرفاً معنوی بوده است ، افزود: پررنگ ترین نقش را در این جشنواره ، خود رسانه ها داشته اند.

وی فضای جشنواره را فضایی برای همدلی و همزبانی و در خور جامعه تشریح و تصریح کرد: ویژگی اصلی این جشنواره نبودن بُعد رقابتی در آن است.

فلاح لاله زاری از جامعه خبری استان خواست: به جای اینکه برایشان مهم باشد چه کسی برنده شده ، به این فکر کنند که چه اثری ، با چه ویژگی هایی  عنوان برتر را کسب کرده است و ویژگی های این آثار برتر بررسی و در آثار فردی تقویت شود.

وی شاه کلید این جشواره را که بعد از ۸ سال برگزار می شد ، تشکل خانه مطبوعات عنوان کرد و یادآور شد: اهالی رسانه ، خانه ی مطبوعات را ایجاد کردند و خانه مطبوعات نیز جشنواره مطبوعات را راه انداخت.

فلاح لاله زای در بخش دیگری از سخنانش به وجود ۲۳۰ نشریه مجوز دار در استان اشاره کرد و گفت: تعداد زیادی نشریه هم در انتظار مجوز هستند.

اهالی رسانه برای ثبت نام در سیستم جامع مستندسازی آثار خبرنگاران اقدام کنند

وی بر اساس تعداد نشریات ، تعداد خبرنگاران استان را حدود ۲ هزار و ۳۰۰ خبرنگار برآورد کرد و افزود: با توجه به آمار ارائه شده توسط سیستم جامع مستند سازی سوابق و آثار خبرنگاران کشور (سمان) تاکنون تعداد ۲۲ هزار خبرنگار از سراسر کشور در این سامانه ثبت نام کرده اند که هنوز تعداد کمی موفق به دریافت کارت رتبه بندی شده اند.

فلاح لاله زاری از خبرنگاران استان کرمان خواست: بامراجعه به سایت saman-gov.ir نسبت به ثبت آثار خود اقدام کنند.

وی خاطرنشان کرد: روزنامه­نگارانی که رتبه آنان توسط کمیسیون موضوع ماده (۴) احراز و تعیین شود ، می­توانند از دبیرخانه کمیسیون، کارت روزنامه‌نگاری دریافت کنند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان ، امکان عضویت در صندوق حمایت از هنرمندان ، نویسندگان و روزنامه‌نگاران با تسهیلات ویژه ، تسهیلات فرهنگی هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سایر تسهیلات دولتی ، صدور کارت خبرنگاری بین المللی برای مأموریت‌های خارجی ، ارائه خدمات بیمه تکمیلی ، دوره های آموزشی رایگان در مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها ، خدمات مشاوره حقوقی حرفه‌ای ، کمک هزینه آموزش زبان خارجی ، تسریع در رسیدگی به تقاضای انتشار رسانه ، قرار گرفتن در فهرست خبرنگاران و روزنامه‌نگاران در پاسخ به استعلامات دستگاه ها برای ارائه خدمات حرفه‌ای و تسهیلات ، پرداخت بیمه حداکثر به مدت شش ماه برای روزنامه‌نگارانی که به طور ناخواسته با رسانه خود قطع همکاری می کنند ، مشروط به آنکه از تاریخ قطع همکاری به قبل، حداقل یک سال توسط رسانه محل اشتغال، بیمه شده باشند ، را از جمله مزایای این کارت برشمرد.

فلاح لاله زاری تصریح کرد: بر اساس این کارت ، روزنامه­نگاران در چهار رتبه خبرنگار، روزنامه­نگار،‌ روزنامه­نگار ارشد و روزنامه­نگار خبره رتبه­بندی می­شوند که اعتبار کارت خبرنگار و روزنامه­نگار دو سال، روزنامه‌نگاران ارشد سه سال و خبره ، چهار سال است.

عضویت ۳۰۰ خبرنگار در خانه مطبوعات

مدیر خانه مطبوعات استان کرمان هم در گفت و گو با خبرنگار بوتیا به عضویت ۳۰۰ نفر در این خانه اشاره کرد و گفت: هم اکنون تعدادی هم در حال تشکیل پرونده هستند.

محمد لطیف کار با بیان اینکه خانه مطبوعات این استان بعد از یکی ـ دو سال تعطیلی دوباره بازگشایی شد ، آماده سازی اداری ، تعمیر بنا ، خرید تجهیزات ، کارهای تشکیل پرونده برای صدور کارت خبرنگاری و … را از جمله ی اقدامات ابتدایی برای مطلوب کردن فضای خانه مطبوعات عنوان کرد.

وی از برگزاری دو دوره ی فشرده ی آموزش روزنامه نگاری آنلاین و آموزش مقدماتی طراحی گرافیک مطبوعات خبر داد و افزود: این دوره ها اسفند و بهمن سال گذشته در استان برگزار شده است.

لطیف کار برگزاری جشنواره مطبوعات را از بزرگترین رویدادهای رسانه ای بعد از چند سال اخیر در استان عنوان و خاطرنشان کرد: برگزاری این جشنواره ضمن ایجاد یک فضای رقابتی ، سبب شد اهالی رسانه از توانایی و ظرفیت های خود در بحث های خبری مطلع شوند.

وی راه اندازی سیستم پیامکی خانه مطبوعات برای اطلاع رسانی جلسات خبری مختلف را از دیگر اقدامات این خانه عنوان کرد.

لطیف کار به راه اندازی پایگاه اطلاع رسانی خانه مطبوعات نیز اشاره و تصریح کرد: تمامی اخبار مربوط به خانه مطبوعات و امور روزنامه نگاری هم اکنون در این سایت برای مشاهده ی افراد قابل دستریست.

وی دیدار با مقامات مختلف استان از جمله استاندار ، امام جمعه و …  را از دیگر اقدامات انجام شده توسط این خانه عنوان کرد و افزود: در این دیدارها تلاش برای جلب مشارکت افراد و دستگاههای مختلف انجام شد.

لطیف کار ، پیگری بیمه خبرنگاران ، مالیات  مطبوعات و مسائل آگهی های دولتی ، برگزاری کلاسهای آموزشی مدیریت رسانه و بازاریابی مطبوعاتی و … را از برنامه های در دستور کار این خانه برشمرد.

جان نباشد جز خبر در آزمون ، هر که را افزون خبر جانش فزون

اقتضای جان چو ای دل آگهی است ، هر که آگه‌تر بود جانش قوی است

برای ۱۷ مرداد حرف‌های زیادی برای گفتن و شاید هم نگفتن داریم ، امروز یادآور تلاش های زنان و مردان حقیقت طلبیست که شاهکارهای پیامبر گونه‌شان را در قالب هایی چون: خبر، یادداشت، گزارش، گفت‌وگو و… به نمایش می گذارند ، آیینه‌هایی که بیرق بزرگ آگاهی بخشی را با هدف روایت حقیقت بر دوش کشیده و بی ادعا وجود خویش را چراغ راه جامعه کرده‌اند ، پس ای صاحبان قلم پاک ، ای امانتداران گفتمان ، وقایع و اخبار و ای خبرنگاران ، روزتان مبارک!

گزارش از: مریم سادات  بهادر

انتهای پیام/

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب