پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

7:39:55 - یکشنبه 15 شهریور 1394
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
سید گوهر شرف یا بی بی خاتون ؛ امام زاده ای که به سال بنای بقعه اش معروف است
ظاهراً بازسازی بنا بقعه بی بی گوهر طبق حروف ابجد همان عبارت بی بی خاتون است که امروزه بقعه به آن شهرت دارد .

به گزارش ” صبح رابر” به نقل از  ۷۲عارف کوهبنان یکی از امامزاده های واجب التعظیم شهرستان کوهبنان و یکی از دو بانوی جلیله دیار عارفان امام زاده سید گوهر شرف یا به بیان امروزی امام زاده بی بی خاتون است .

این امامزاده شریف در دهستان جور از توابع این شهرستان آرام گرفته است ،نسبت شریف این امام زاده با ده واسطه از سید گوهر شرف معروف به بی بی خاتون بنت حمزه ابی القاسم بن عبد الله بن جعفر بن طاهر بن علی ابی الحسن بن محمد ابی جعفر بن علی ابی الحسن بن عبید الله بن احمد الشعرانی بن علی العریضی به امام ششم امام جعفرصادق (ع) منتهی می شود.

وی سیده ای جلیله و خاتونی مجلله بود.وی دختر عموی سید بهاء الدین مرتضی مدفون در روستای خالق اباد زرند است . علت شهرت بقعه این بانو به بی بی خاتون به درستی معلوم نیست :در سنگ قبر قدیمی که نام شخصیت مدفون در بقعه را بی بی گوهر معرفی نمودند سال۱۰۸۱ه .ق را سال بازسازی بنا معرفی می کند ظاهرا این سال طبق حروف ابجد همان عبارت بی بی خاتون است که امروزه بقعه به ان شهرت دارد .

به عبارت دیگر سال تعمیر و بازسازی بقعه که طبق حروف ابجد سال ۱۰۸۱ه.ق است بر شخصیت مدفون در بقعه غلبه پیدا کرده است و امروزه بی بی گوهر شرف کم کم به بی بی خاتون ماده تاریخ بقعه شهرت داده شده است .

متا سفانه از تاریخ تولد همسر و تعداد فرزندان اطلاعاتی در دست نیست اما بر اساس واسطه های نسب او می توان احتمال داد که وی در نیمه نخست قرن ششم هجری وفات یافته باشد .

ساختمان قدیمی امام زاده بی بی خاتون به جز قبر مطهر این سیده جلیله از اوایل انقلاب اسلامی تخریب و ساختمان جدید که شامل دو رواق در دو طرف حرم مطهر می باشد به مرور زمان و باکمک نقدی و جسمی اهالی روستای شهید پرور جور و زائران عزیر که اعتقاد بسیار زیادی به این بانوی مکرمه دارند ساخته گردیده است گر چه هنوز این امام زاده جلیل القدر فاقد ضریح منا سب و در شان این امام زاده بزرگوار می باشد در حال حاضر ضریح آلمینیومی است که در شهر کوهبنان ساخته شده و نصب گردیده است داخل حرم مطهر هنوز آ ینه کاری و تزئین نشده است و سر در این امام زاده دیوار های بیرونی رواق ها متاسفانه هنوز کاشی کاری و آینه کاری و.. نگردیده است .

هم اکنون به همت خادمین حرم مطحر حضرت امام زاده بی بی خاتون و کمک ها و نزورات که به این بقعه متبرکه می شود داخل یکی از رواق ها تکمیل شده و داخل رواق دیگر در حال تعمیر و مقداری از محوطه امام زاده سنگ فرش شده است .

هم اکنون با عنایت خداوند بزرگ وجد بزرگوار این امام زاده واجب التعظیم و نزورات و کمک های مردمی روستای جور و زائران عزیز و بزرگواری که از راه دور و نزدیک از جمله رفسنجان ،زرند ،راور و کرمان به این بقعه متبرکه می ایند و کمک های مسئولین شهرستان و اداره اوقاف رواق ضلع شرقی که هنوز کامل نگردیده و سنگ فرش محوطه و سرویس های بهداشتی ویژه خواهران که از کار های الزامی است کار ساخت ساز شروع شده است .

فضای سبز نسبتا مناسب برای استراحت زائرین عزیز ساخته شده است که در آینده فضای سبز ضلع شرقی نیز با کمک مسئولین احداث خواهد گردید.

لازم به ذکر است در محوطه امام زاده ودر جلوی درب ورودی حرم مطهر امام زاده بی بی خاتون گلزار ۱۳شهید سرفراز دوران هشت سال دفاع مقدس قرار گرقته است که بر عظمت این مکان مقدس افزوده است .

داوود توکلی از خادمین حرم مطهر امام زاده بی بی خاتون(س) در گفتگو با ۷۲عارف گفت :از کلیه هموطنان عزیز بویژه هم استانی های مهمان نواز جهت حضور و زیارت قبر مطهر این بانوی . سیده جلیله دعوت می نمایم ودر شریک شدن در تکمیل ساختمان این امام زاده و کمک به بقعه آن همت نمایید .

وی گفت : بدون شک حضرت بی بی خاتون (س) نزورات و کمک های مردمی و خادمین این امام زاده را بی اجر و پاداش نمی گذارد و کمک های عزیزان را ذخیره آخرت و شب اول قبرمان منظور می نماید و بدون تردید رضایت خداوند را در برخواهد داشت .

توکلی پایان داد : از مسئولین شهرستان به ویژه مسئولین اداره اوقاف و مسئولین دهستان جور در خواست داریم نظر بیشتری بر این امام زاده داشته باشند و از همه مردم عزیز عاجزانه التماس دعای خیر و شریک شدن در این ثواب ارزشمند را داریم .

خادم حرم مطهر امام زاده بی بی خاتون(س) تصریح کرد : شماره حساب مهر گستر۳۰۷۷۹۳۳۳۲ بانک کشاورزی به نام امام زاده بی بی خاتون (س) است که عزیزان می توانند کمک های نقدی خود را به این شماره حساب واریز کنند .

امامزاده بی بی خاتون جور (۱) امامزاده بی بی خاتون جور (۲) امامزاده بی بی خاتون جور (۳) امامزاده بی بی خاتون جور (۴) امامزاده بی بی خاتون جور (۵) امامزاده بی بی خاتون جور (۶)

انتهای پیام/

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب