پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

10:43:53 - سه شنبه 18 اسفند 1394
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
سوء استفاده غرب از روز جهانی زن
روز جهانی زن در واقع یادآور تاریخی از مبارزه سیاسى و اجتماعى زنان علیه تبعیض و روز همبستگى جهت برابرى حقوق و شرایط بهتر زندگى زنان است،آنچه که مشخص است روز زن درهر کشور و ملیتی به تناسب ارزش ها و اندیشه های آن کشور تعیین شده است اما بنظر می رسد که غرب به دنبال این است تا خود را سردمدار دفاع از حقوق زنان بداند .

به گزارش ” صبح رابر“؛ به نقل از  زنان کویر ، هشتم مارس به عنوان روز زن به واقع روز اعتراض زنان غرب علیه شرایط سخت کاری بود . در این روز گروهی از زنان کارگر در یک کارخانه نساجی در نیویورک دست به اعتراض زدند. رئیس کارخانه برای جلوگیری از گسترش اعتراض آنها را در کارخانه محبوس کرد اما یک آتش‌سوزی مشکوک باعث شد نزدیک به ۱۲۹ تن از زنان کارگر جان خود را از دست بدهند.

شرایط سخت و غیر انسانی، دستمزد کم کارگران زن در اوایل قرن بیستم ، محرومیت وفشار کار و حقوق بسیار کم زنان در غرب،  تبعیض و استثمار کاری, حق رای و مشارکت زنان در انتخابات د به واقع روزهایی که آنها در شرایط سخت و نابرابر به کار مشغول بودند و محدودیت‌ها هنوز امکان مشارکت سیاسی و اجتماعی برای آنان را فراهم نکرده بود موجب شد تا جنبش هایی از سوی زنان در غرب برای دفاع از حقوق انسانی خود در قرن بیستم شکل بگیرد.

روز جهانی زن در واقع یادآور تاریخی از مبارزه سیاسى و اجتماعى زنان علیه تبعیض و روز همبستگى جهت برابرى حقوق و شرایط بهتر زندگى زنان است.

اما سوال این جاست که آیا روز زن با چنین پیشینه ای بایستی روز جهانی زنان انتخاب شود؟

جالب است بدانیم در هر کشور و ملیتی روزی برای بزرگداشت مقام زن تعیین شده است. برای مثال  ابتدایی ترین روز زن یا مادر به دوران کهن بر می گردد. زمانی که در یونان باستان با نام «سیبل» و در رم با عنوان «هیلاریا» مقام زن و مادر ارج نهاده می شد.

در بسیاری کشورهای عربی مانند لبنان، مصر، بحرین، سوریه، کویت، عربستان و … ۲۱ مارس یعنی روز اول بهار را روز زن معرفی می کنند.

همچنین در تقویم عبری ۳۰ ماه شوات روز زن اعلام شده است. در این روز «هنریتا زولد»، زنی که خود فرزندی نداشت اما بسیاری از فرزندان یهود را در جنگ دوم جهانی پناه داد، در گذشته است.

در برخی کشورها چون ترکیه، دانمارک، فنلاند، ایتالیا، استرالیا و بلژیک روز زن را در دومین یکشنبه ماه مه جشن می گیرند. در نروژ دومین یکشنبه ماه فوریه و در سوئد و فرانسه نیز آخرین یکشنبه ماه مه، به عنوان روز مادر جشن گرفته می شود. همچنین در ژاپن نیز زادروز همسر وقت امپراطور به عنوان روز زن گرامی شمرده می‌شود.

در ایران پیش از انقلاب اسلامی، روز ۲۵ آذر زادروز مادر فرح دیبا به عنوان روز زن گرامی داشته می شد اما پس از انقلاب به ابتکار بینان گذار جمهوری اسلامی ایران، بیستم جمادی الثانی  سالروز ولادت حضرت فاطمه زهرا (س) روز زن نام گرفت.

در حقیقت این همه تحول و تغییر در جهان و مناسبتهای مختلف بزرگداشت روز زن، در مقایسه با روز زن در ایران که مصادف با میلاد دختر رسول خدا (ص) است، جلوه ای ندارد و همین مناسبت سبب تفاوت روز زن در کشورمان با سایر کشورها است.

اگر روزی باید روز زن باشد، چه روزی والاتر و افتخارآمیزتر از روز ولادت با حضرت زهرا(س) است. زنی که افتخار خاندان وحی، اسوه صبر، مقاومت و تقوا است.

آنچه که مشخص است روز زن درهر کشور و ملیتی به تناسب ارزش ها و اندیشه های آن کشور تعیین شده است اما بنظر می رسد که غرب به دنبال این است تا خود را سردمدار دفاع از حقوق زنان بداند .

غربی که بالاترین آمار طلاق، تزلزل خانواده ها، تبعیض جنسیتی و برده داری را به اوج خود رسانده است در حالیکه در مقام مقایسه اسلام را می توان دین کرامت انسانی و ارزش به زنان دانست . اسلام توانست با افکار خرافی چون پلید شمردن زنان مبارزه، و دوست داشتن زن را جزء اخلاق انبیا معرفی کند. نگاه اسلام و قرآن به زن به عنوان موجودی از نظر آفرینش و خلقت همسان از مرد می‌باشد هرچند که قرآن تفاوت‌هایی میان زن و مرد قائل، زنان را آفریده‌هایی می‌شمارد که از نظر احساسات و عواطف قوی‌تر از مردان هستند و همین عامل بقای نوع بشر شمرده می شود.

در زیر تصاویر از بهره کشی غرب علیه زنان را خواهید دید:

زن در غرب

زن در غرب

زن در غرب

زن در غرب

زن در غرب

منابع: مهر

دنیای اقتصاد

بیتوته

انتهای پیام/

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب