پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

9:06:33 - شنبه 29 اسفند 1394
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
داستان ملی شدن صنعت نفت و ثبت این موفقیت بزرگ در تاریخ ایران
مورخ و پژوهشگر تاریخ کشور گفت: تلاش ها منجر شد تا در ۲۴ اسفند ۱۳۲۹ در مجلس شورای ملی، ماده واحده ای تصویب و ملی شدن صنعت نفت مصوب شود و سرانجام در ۲۹ اسفند ۱۳۲۹ مجلس بر ملی شدن صنعت نفت صحه گذاشت.

به گزارش” صبح رابر“؛ محمدعلی گلاب زاده در گفتگو با “ناب نیوز در خصوص سالروز ملی شدن صنعت نفت ایران و چگونگی این رخداد مهم در تاریخ کشورمان گفت: پس از اشغال ایران توسط انگلیس، شوروی و آمریکا و خروج رضاشاه از کشور درجنگ جهانی دوم، درخواست نفت و عقد قراردادهای مختلف توسط این کشورها مطرح می شد.

این مورخ و تاریخ شناس کشورمان تصریح کرد: بعد از جنگ، توده ای ها تلاش می کردند تا ایران را به سمت اجرای فرامین شوروی گرایش دهند اما ایران با این قضیه موافقت نکرد و بااین استدلال که هنوز آثار جنگ از چهره کشورها زدوده نشده است و وضعیت مناسبی وجود ندارد، عقد قراردادها را به بعد از جنگ موکول کرد.

وی افزود: اما شوروی ها اصرار داشتند این اتفاق بیفتد وتوده ای ها نیز تلاش زیادی کردند تا زمینه برای تحمیل نظر شوروی فراهم شود.

گلاب زاده با اشاره به تلاش های انگلیس در این راستا اذعان داشت: انگلیس هم حضور فعالی در این زمینه داشت و تلاش خود را معطوف کرده بود تا بتواند از منافع موجود در رهگذر نفت و سرمایه های ایران بهره لازم را ببرد.

وی بیان کرد: یکی از افرادی که در این زمینه فعالیت گسترده ای داشت، قوام السلطنه بود که سیاستی به کار برد تا دست شوروی ها از چاره کوتاه شود و دراین میان شرکت ایران وشوروی را راه اندازی کردند.

این پژوهشگر تاریخ خاطرنشان کرد: در سال ۱۳۲۶ ماده واحده ای به تصویب رسید موجب شد تلاش های انگلیس و شوروی برای عقد قراردادهای نفتی برای سایه انداختن بر سر ایران منتفی شود.

وی با اشاره به زمان نخست وزیری مصدق و تلاش های وی در راستای ملی کردن صنعت نفت اظهار کرد: مصدق تمام تلاش خود را کرد تا از زیر بار این خفت و خاری قدرت های بزرگ آن روز یعنی انگلیس وشوروی خارج شود؛ این تلاش ها منجر شد تا در ۲۴ اسفند ۱۳۲۹ در مجلس شورای ملی، ماده واحده ای تصویب و ملی شدن صنعت نفت مصوب شود و سرانجام در ۲۹ اسفند ۱۳۲۹ مجلس بر ملی شدن صنعت نفت صحه گذاشت و نفت کشور ما ملی شد.

گلاب زاده به سایر رخدادهای همزمان با ملی شدن نفت اشاره کرد و گفت: یکی از کسانی که در این مسیر ایجاد مزاحمت می کرد، رزم آرا بود که مصدق به همراه نواب صفوی که جزو فداییان اسلام بود، برای از میان برداشتن این مزاحمت، رزم آرا را به قتل رساند.

این تاریخ شناس ابراز کرد: پس از قتل رزم آرا به وسیله فداییان اسلام، طرفداران انگلیس که به دنبال جلب نظر اربابان خود بودند، آرام شدندو ما توانستیم به یکی از بزرگترین موفقیت های تاریخ ایران یعنی ملی شدن صنعت نفت دست پیدا کنیم.

گلاب زاده خاطرنشان کرد: هرچند در میان شادی و سرور مردم در پی این اتفاق هنوز برخی از توده ای ها دست از تلاش برنداشته و زمزمه هایی به نفع شوروی ها داشتند اما به تدریج جامعه را آرامش فرا گرفت و ملی شدن صنعت نفت جای خود را در تاریخ باز کرد.

انتهای پیام/

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب