پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

20:23:17 - جمعه 15 مرداد 1395
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
حقوق‌های نجومی قطعاً شرعی و اسلامی نیستند/ کارشکنان جنایتکار آل‌سعود مورد انزجار مسلمانان قرار می‌گیرند
امام جمعه موقت تهران گفت: اینکه یک عضو هیأت مدیره ۳۰ یا ۴۰ میلیون تومان بگیرد اما کارگری با سختی‌های بسیار یک یا دو میلیون تومان، آیا از نظر عقلی و وجدانی قابل تحمل است؟

به گزارش صبح رابر، به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ آیت‌الله محمدعلی موحدی‌کرمانی امام جمعه موقت تهران در خطبه‌های نماز عبادی سیاسی جمعه امروز پایتخت با اشاره به حقوق‌های نجومی برخی مدیران دولتی اظهار داشت: در خطبه‌های گذشته جملاتی را درباره حقوق‌های نجومی را مطرح کردم که برخی‌ها نسبت به آن جملات انتقادات و اعتراضاتی را عنوان کردند، لازم می‌دانم پاسخ آن انتقادات را در حدی که خودم درک می‌کنم، بدهم.

وی افزود: یکی از سخنان این بود که می‌گفتند این آقایان دریافت‌کننده حقوق‌های نامتعارف به قانون عمل کردند و قانون به آنان اجازه داده بود چنین حقوق‌های کلانی را دریافت کنند، اولاً‌ بدانید آن زمانی که مردم ایران به «جمهوری اسلامی» آن رأی بالا را دادند، گفتند ما نظامی می‌خواهیم که هم جمهوری و هم اسلامی باشد، با این رأی گفتند اگر قانونی و چیزی در نظام ما «غیراسلامی» باشد، از نظر ما باطل است و ما آن قانون را به رسمیت نمی‌شناسیم.

آیت‌الله موحدی‌کرمانی در ادامه تصریح کرد: اینجا فقهای ما جمله‌ای دارند و می‌گویند ثبوت و اثبات، یعنی چیزی در واقع و فی‌النفسه هست اما هنوز ثابت و ظاهر نشده است، اولاً‌ بدانید یکی از مبانی فقه ما عقل است، فقها و مراجع که فتوا می‌دهند یا از قرآن یا از سنت و روایات یا از اجماع یا از عقل فتوا می‌دهند، از یکی از این چهار مبانی استفاده می‌کنند، سؤال من این است آیا می‌توانیم فکر کنیم که این حکم، حکم اسلامی است و عقل به ما اجازه می‌دهد کسی به عنوان عضو هیأت مدیره هر ماه در چند جلسه حضور یابد و هر جلسه چند ساعت باشد و کلامی بگویند و میوه‌ای میل کنند و در پایان ماه حقوقشان ده‌ها میلیون باشد، ۲۰ یا ۳۰ یا ۴۰ میلیون دریافت کنند و از آن طرف کارگر بیچاره‌ای که در عمق چاه ۱۰۰ متری کار می‌کند و هر آن احساس می‌کند که ممکن است برایش اتفاقی بیفتد و نابود شود یا تنفس برایش مشکل شود، او هم یک یا ۲ میلیون حقوق بگیرد، آیا این ۲ از نظر عقل و وجدان قابل تحمل است؟!

امام جمعه موقت تهران در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: امیرالمؤمنین (ع) حاضر نشد یک مَن گندم بیش از حق رسمی به برادرش عقیل بدهد، آن وقت آیا می‌شود حقوق‌های نجومی «اسلامی» باشد در حالتی که طبقه مستضعف و محروم در جامعه ما قدرت ندارند؟! بنابراین اینگونه حقوق‌های نجومی قطعاً و بدون تردید شرعی نیستند و وجهه شرعی و اسلامی ندارند.

وی ادامه داد: نظام «مجلس شورای اسلامی» را موظف کرده قوانین متراکم فراوان و مقررات زمان شاه را بررسی کند تا مشخص شود کدامیک از این قوانین خلاف اسلام هستند، موافق و مخالف در مجلس صحبت کنند و تصمیم‌گیری نهایی انجام شود، اما سؤال اینجاست که مگر مجلس چه قدر قدرت و وقت دارد که بتواند همه این قوانین را مجدداً بررسی کند؟ و تمام قوانین، مقررات، ضوابط و آیین‌نامه‌ها را مورد رسیدگی قرار دهد تا ببیند کدامیک از این قوانین «غیراسلامی» هستند؟ حتماً مجلس نمی‌تواند و در این زمینه معذور است، واقعاً هم از توان مجلس خارج است، وقتی مجلس نتوانست چنین کاری انجام دهد، آن وقت آن قوانینی که «غیراسلامی» بوده‌اند، «اسلامی» می‌شوند؟!

آیت‌الله موحدی‌کرمانی یادآور شد: حتی بعد از انقلاب هم مقررات، قوانین، ضوابط و آیین‌نامه‌هایی در هیأت دولت و به تصویب رسیده که تمام آنها باید به مجلس شورای اسلامی داده شود و رئیس مجلس موظف است آنان را از نظر «اسلامی بودن» مورد رسیدگی قرار دهد، در حالی که انبوهی از قوانین انباشته‌شده وجود دارد که به مجلس شورای اسلامی تقدیم نشده‌اند، اگر بین این مصوبات «مقررات، قوانین و آیین‌نامه‌»هایی وجود داشته باشد که به مجلس ارائه نشده است، در این صورت باید بگوییم این قوانین «اسلامی» هستند؟!

وی اضافه کرد: آقایان توجه کنند درست است که مجلس شورای اسلامی در این زمینه وظیفه دارد، اما اگر مجلس نتوانست که چنین کاری انجام دهد و حق هم دارد، بنابراین آن قوانین غیراسلامی چه مصوب شده در زمان شاه و چه مصوب شده پس از پیروزی انقلاب، الان اسلامی می‌شوند، خیر، الان هم «اسلامی» نیستند، وقتی «اسلامی» نیست نمی‌توانیم بگوییم این آقایان به قانون عمل کردند، یکی از مبانی استنباط «عقل» است، عقل به ما اجازه نمی‌دهد بگوییم این فرد با حجم کاری پایین چنین درآمد بالایی از بیت‌المال دریافت کند.

امام جمعه موقت تهران همچنین تأکید کرد: ممکن است برخی از این آقایان بگویند ما نمی‌دانستیم دریافت این حقوق‌های بالا غیراسلامی و غیرمشروع بوده است، اگر نمی‌دانستید معذورید، اما الآن باید این اموال را به بیت‌المال بازگردانید و مطمئناً‌ شما افراد متدینی هستید که اشتباه کردید. مَثَل شما مَثَل آدمی است که با آب نجس وضو گرفته و غسل کرده است، اما نمی‌دانسته که نجس است، شاید مدتی نماز هم خوانده باشد، اما بعد از چند ماه که متوجه شده آب نجس بوده باید قضای تمام نمازهایش را به جا آورد. به فرض که شما نمی‌دانستید دریافت چنین حقوق‌های بالایی غیراسلامی و غیرمشروع است، اما حالا که متوجه شدید خیلی محترمانه به شما می‌گویم که باید این اموال را به بیت‌المال بازگردانید، چون این اموال، اموال مشروعی نیستند.

وی تأکید کرد: در زمان عثمان، وی اموال فراوانی را حاتم‌بخشی می‌کرد و به این و آن می‌داد، اما وقتی حضرت امیرالمؤمنین (ع) به خلافت رسیدند، فرمودند این اموال مشروع نیستند و باید به بیت‌المال بازگردانند، پس فکر نکنید پول‌هایی که شما دریافت کردید مشروع است و شما مالک آن هستید، شنیدم مقداری از این پول‌ها را به بیت‌المال بازگردانند، تشکر می‌کنم و امیدوارم همه این اموال غیرمشروع به بیت‌المال بازگردد، البته منظور ما فقط حقوق‌های نجومی نیست، بلکه مزایا، پاداش‌ها و وام‌های بی‌حساب و کتاب و وام‌های میلیاردی هم منظور ماست، رانت‌خوری‌ها هم هست، مال حرام کلمه‌ای است که دایره بسیار وسیعی دارد.

آیت‌الله موحدی‌کرمانی در بخش پایانی سخنانش با اشاره به کارشکنی‌های آل‌سعود در حج امسال، گفت: جمله‌ای را می‌خواهم به این جنایت‌کاران که در امر حج امسال کارشکنی کردند و مردم ایران را از حج محروم کردند، بگویم، خداوند در قرآن می‌فرماید « ظالم‌ترین مردم کسانی هستند که نگذارند انسان‌ها از مساجد و مسجدالحرام بهره‌مند شوند»؛ این انسان‌ها که مانع حج شدند بدانند دیگر راهی برای ورود به مسجدالحرام ندارند مگر با خوف و ترس، آنان به عذاب الیم مردمی دچار می‌شوند و مورد تنفر و انزجار مردم مسلمان قرار خواهند گرفت.

وی در پایان خاطرنشان کرد: آیه صریح خداوند این است که این افراد هم در دنیا رسوا خواهند شد و هم در قیامت گرفتار عذاب بزرگی خواهند شد، آنان که ادعا می‌کنند تابع قرآن هستند، خداوند در این قرآن چنین آیات شریفه‌ای را فرموده است، بنابراین شما چگونه تابع قرآن هستید؟!

انتهای پیام

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب