پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

11:57:39 - پنجشنبه 22 تیر 1396
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
گفتگو و تعامل با دنیا باید عزتمندانه باشد/برجام نشان داد اعتماد به دشمن کار غلطی است/لزوم برخورد دولتمردان از موضع عزت با بدعهدی دشمنان
چند تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی نظرات و تحلیل خود را در خصوص ۲۳ تیرماه روز گفتگو و تعامل سازنده با دنیا یا “برجام ” مطرح کردند.

به گزارش “صبح رابر“؛ به نقل از  شبکه اطلاع رسانی آرمان کرمان ؛ ۲۳ تیرماه بنا به تصویب اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی به دلیل مصادف بودن با تصویب برجام به عنوان روز گفتگو و تعامل سازنده با جهان نام گذاری شده است .

 

 

در این روز بود که تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان با کسب اجازه از مقام معظم رهبری وارد مذاکره با کشورهای اروپایی و امریکایی شدند تا به جهانیان نشان دهند که تمام گزاف گویی های آمریکا در مورد ایران نادرست است .

 

 

جدای از این که برجام تا چه اندازه توانسته مطالبات ما را برآورده کند ؛ ولی نشان داد که جمهوری اسلامی ایران اهل گفتگو و تعامل با دنیاست .

 

 

چند تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار ما نظرات و تحلیل های خود را در خصوص روز گفتگو و تعامل سازنده با دنیا یا “برجام ” مطرح کردند.

 

 

برجام نشان داد اعتماد به دشمن کار غلطی است 

 

 

محمد اسماعیل سعیدی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار ما در رابطه با روز ۲۳ تیرماه اظهار داشت : برجام یک حرکتی از سوی نظام جمهوری اسلامی ایران بود که به دنیا نشان داد ما اهل گفتگو هستیم و سخنانی که آمریکا در رابطه با ایران می زند که اهل گفتگو و مذاکره نیست و به دنبال جنگ و مبارزه جویی است بیهوده و غلط می باشد.

 

 

وی گفت : تیم مذاکره کننده با اجازه مقام معظم رهبری مذاکره کردند و بالاخره به یک سند نهایی با همه ضعف ها و نقاط قوت خود رسیدند و قرار شد که طرفین این سند را اجرا کنند.

 

 

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد : طرف ایرانی به دنیا نشان داد که حسن نیت دارد و خواهان تعامل با دنیاست و اثبات کرد که هیچ گونه قصد و غرضی در مواضعش وجود ندارد  .

 

 

 

 

سعیدی عنوان کرد : اما طرف مقابل از کشورهای اروپایی و امریکا تشکیل شده است ؛ اروپایی ها به عینه دیدند که آمریکا زیر تعهدات خود زد و عهدو پیمانی که بسته بود را شکست و به بخش قابل توجهی از تکالیفی که بر عهده اش بود را انجام نداد بلکه با کارشکنی بر تحریم ها هم اضافه کرد .

 

 

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اشاره به این که برجام نشان داد اعتماد به دشمن کار غلطی است ، یادآور شد : بعد از گذشت سی و اندی از انقلاب به دشمن اعتماد کردیم که کار درستی نبود و همه این مسائل برمی گردد به متن برجام که در جاهایی مصالحه یا طوری تنظیم شده که این ها به راحتی توانستند عهدشکنی و پیمان شکنی نمایند.

 

 

وی ادامه داد : بعد از اجرایی شدن برجام می بایست همه تحریم های مالی و بانکی لغو می شدند و همه تبادلات و مبادلات ارزی به راحتی انجام می گرفت و از سوی دیگر هم آمریکایی ها و کشورهای طرف مقابل هیچ گونه تحریم جدیدی را بر علیه ایران امضا نمی کردند ولی متاسفانه آمریکا علارغم این تعهدات به کار خود ادامه داد.

 

 

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی بدعهدی و پیمان شکنی را در ذات آمریکایی دانست و تشریح کرد : یکی از دستاوردهای برجام این بود که دست آمریکایی ها رو شد و حربه تضریر از پیشانی امریکا کنار رفت و کشورهای دیگر فهمیدند که آمریکا به دنبال منافع خود است.

 

 

بدعهدی های آمریکا موجب برزمین ماندن تحول اقتصادی مد نظر دولت شد 

 

 

سعیدی بیان کرد : همه فهمیدند که آمریکایی ها دروغ می گویند و این بزرگترین دستاورد برجام برای کشور بود و همچنین از نظر اقتصادی ، رفاهی به دلیل بدعهدی هایی که کشورهای دیگر نسبت به ما داشتند آن تحولی را که دولت به دنبال آن بود که با ورود ارز و دلارها بتواند در اقتصاد صورت دهند متاسفانه رخ نداد .

 

 

وی در پایان اظهار کرد : متاسفانه برجام را کسانی که از ابتدا بر آن تاکید داشتند با عهدشکنی نقض کردند و همین امر باعث شد بخش عمده ای از دستاوردهایی که دولت در اجرای برجام به دنبال آن ها بود بر زمین بماند.

 

 

پیشرفت های حاصل از برجام ۱۰۰ درصدی نبودند 

 

 

محمد قمی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار ما در رابطه با ۲۳ تیرماه اظهار داشت : در فرهنگ اسلامی گفتگو دارای جایگاه خاصی است و همواره توصیه شده تا جایی که امکان دارد از طریق گفتگو و تعامل مسائل مان را حل کنیم و با جنگ و نزاع وارد قضایا نشویم.

 

 

وی گفت : پیامبر اکرم (ص) نیز برای ترویج دین اسلام تا جایی که امکان داشت از گفتگو استفاده می کردند و در صورت جواب ندادن وارد نزاع و مبارزه می شدند .

 

 

 گفتگوها و تعاملات نباید به اصول انقلاب ما لطمه بزنند

 

 

این نماینده مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد : مسئله برجام و مذاکره با دنیا با نظر مقام معظم رهبری و در چارچوب و شرایطی انجام شد و ما در این زمینه دارای پیشرفت هایی بودیم ولی این پیشرفت ها ۱۰۰ درصدی نبودند .

 

 

 

 

قمی با اشاره به این که گفتگوها و تعاملات باید به اصول و انقلاب ما لطمه وارد نکند و این اصول کاملا محفوظ باشند ،عنوان کرد : ما باید با برخی از کشورها تعاملات فرهنگی ، سیاسی و اقتصادی داشته باشیم اما برخی از کشورها همانند آمریکا ستمکار هستند و با این خلق و خو و سیاست خود نمی خواهند پیشرفت جمهوری اسلامی را ببینند و دوست ندارند که ما تعامل سازنده ای را با دنیا داشته باشیم و کارشکنی می کنند.

 

 

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی ادامه داد : مسئولین باید طبق نظرات مقام معظم رهبری با تدبیر به مذاکرات خود ادامه دهند و در جهت رفاه و بهبود وضع مردم گام های اساسی را بردارند و در عین حال مراقب باشند تا با برخی از کشورها تعامل سازنده داشته باشیم .

 

 

لزوم برخورد دولتمردان از موضع عزت با بدعهدی دشمنان

 

 

حجت الاسلام والمسلمین سید جواد حسینی کیا دبیر دوم کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار ما در این رابطه اظهار داشت : تعامل و گفتگو با دنیا یک اصل اسلامی می باشد و این تعامل و گفتگو درعصر نبی مکرم اسلام (ص) هم بوده است .

 

 

وی گفت : در آن زمان رسول اکرم (ص) نامه هایی را برای امپراطوری ها می فرستادند و آن ها را به اسلام دعوت می کردند و بعد از به نتیجه نرسیدن از طریق گفتگو و تعامل با آن ها درگیر جنگ می شدند .

 

 

این نماینده مجلس خاطر نشان کرد : در سوره توبه از قرآن کریم نیز آمده است که وقتی کسی در وسط جنگ دستش را بالا می گیرد و می گوید سوال دارم باید او را بیاورید و گفتگو کنید و اگر قانع نشد بعد با او بجنگید پس اصل اسلامی گفتگو است.

 

 

گفتگو و تعامل با دنیا باید عزتمندانه باشد 

 

 

حسینی کیا با اشاره به این که گفتگو و تعامل باید عزتمندانه باشد ، عنوان کرد : در گفتگو ها باید از موضع عزت با طرف مقابل خود صحبت کنیم نه این که طرف مقابل انسان را تحقیر کند و هر چه او بگوید ما بگوییم چشم.

 

 

 

 

دبیر دوم کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ادامه داد : اگر گفتگویی عزتمندانه باشد پذیرفتنی است و در دنیا هم تمام اصول و تعاملات برای این است که منافع هر شخص و کشوری تامین شود بنابراین در این بخش هم باید تامین شود.

 

 

وی افزود : برجام در بخش هایی برای ما خوبی هایی داشته است و جزئیاتی را که برای ما مشکل بوده اند را رفع کرده است ، اما در کلیاتی که دشمن به وعده و تعهدهای خود پایبند نبوده است جای بحث و گفتگو وجود دارد .

 

 

نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری که “من به این گفتگو ها خوش بین نیستم ” یاداور شد : این سخن مقام معظم رهبری بدان معناست که ایشان می دانستند که دشمن درواقع پایبند به تعهدات خود نیست ولی متاسفانه دولتمردان ما در برابر عدم پایبندی دشمن از موضع عزت برخورد نکرده اند .

 

 

 

انتهای پیام/

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب