پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

4:41:35 - یکشنبه 10 شهریور 1392
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
یک جانباز شیمیایی در همایش تاوان عشق
  به گزارش” صبح رابر”،یک جانباز شیمیایی در همایش تاوان عشق : من مجروح جنگی هستم ، نه جانباز مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه شهید عباسپور گفت : هرچه بیشتر به جانبازان شیمیایی نزدیک تر می شویم به مظلومیت و غربت آنان بیشتر پی می بریم و لحظه به لحظه افسوسمان نسبت به مسئولینی که وظیفه […]

 

به گزارش” صبح رابر”،یک جانباز شیمیایی در همایش تاوان عشق : من مجروح جنگی هستم ، نه جانباز

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه شهید عباسپور گفت : هرچه بیشتر به جانبازان شیمیایی نزدیک تر می شویم به مظلومیت و غربت آنان بیشتر پی می بریم و لحظه به لحظه افسوسمان نسبت به مسئولینی که وظیفه شان رسیدگی به حال این عزیزان است بیشتر می شود.
به گزارش خبرنگار گروه دفاع مقدس خبرگزاری مهر، بسیج دانشگاه صنعت آب و برق شهید عباسپور شب گذشته همایش «تاوان عشق» را با هدف تجلیل از شهدا و جانبازان شیمیایی برگزار کرد. 
این همایش با حضورجمعی از رزمندگان دوران دفاع مقدس ، خانواده شهدا و جانبازان شیمیایی، مقامات کشوری و لشگری و نویسندگان و شاعران دفاع مقدس از جمله سردار سعید قاسمی و علیرضا قزوه برگزار شد.
در ابتدای این مراسم میرزایی مسئول بسیج دانشگاه شهید عباسپور با اظهار تأسف از بی توجهی به خانواده شهدا و جانبازان شیمیایی تأکید کرد: هرچه بیشتر به جانبازان شیمیایی نزدیک تر می شویم به مظلومیت و غربت آنان بیشتر پی می بریم و لحظه به لحظه افسوسمان نسبت به مسئولینی که وظیفه شان رسیدگی به حال این عزیزان است بیشتر می شود، چراکه آنان به جای اینکه در خدمت به این عزیزان شبانه روز نداشته باشند و از یکدیگر سبقت بگیرند در انجام حداقل وظایف خود نیز کوتاهی می کنند.
در این مراسم که مورد استقبال دانشجویان این دانشگاه قرار گرفت یکی از جانبازان شیمیایی با بیان مطالبی از وضعیت نابسامان معیشتی و جایگاه اجتماعی جانبازان اظهار تأسف کرد و گفت: جانباز یک هویت است و ما رفتیم تاوان عشق آنرا پس بدهیم و تا الان هم داده ایم و تا آخر نیز می ایستیم.
مرتضی اسدی با انتقاد از نوع تعیین درصد وتبلیغات خدمات رسانی به جانبازان تصریح نمود: بدبختی ما از آنجا شروع شد که جانبازان را درصد بندی کردند. وقتی بچه ها شیمیایی شدند بر اساس توانایی هر کدام عوارض شیمیایی بروز کرد ، به آن کسی که عوارض مجروحیت شیمیایی زودتر در او مشهود شد، گفتند تو هفتاد درصدی بیا پژو ، خانه و…به تو بدهیم -که نمی دهند، دروغ می گویند و به تعدادی دادند- اما به فلان جانباز چیزی تعلق نمی گیرد.
 
وی که به سختی تنفس می کرد با بیان اینکه همیشه با افتخار می گویم که مجروح جنگی هستم و نمی گویم جانبازم ؛ دلیل آنرا نوع برخوردهای بنیاد شهید و امور ایثارگران عنوان کرد و افزود: بچه ها با وجود مجروحیت به جبهه ها از هم سبقت می گرفتند اما الان می گویند تو بیخود کردی که رفتی.
وی که خود را از قهرمانان بوکس آسیا معرفی کرد عوارض شیمیایی را یکی از دلایل ناتوانی جسمی و قطع فعالیتهای ورزشی عنوان کرد و تصریح نمود: سال ۸۱-۸۰ بیماری من عود کرد و تمام زندگی ام را برای درمانم هزینه کردم و بعد از یک سال و نیم بستری شدن در بیمارستان ، بنیاد مجروحیت شیمیایی مرا تأیید کرد اما به دلیل اینکه به صدا و سیما برای تهیه گزارش از جانبازی که خانواده اش سه سال  او را با وضعیت سختی از الیگودرز به تهران می آوردند و بعد از پیگیری دفتر مقام معظم رهبری در بیمارستان او را بستری کردند، خبر دادم، بنیاد کارت جانبازی مرا باطل کرد. به من گفتند” تو هنوز مهر جانبازیت خشک نشده زبان در آوردی ، چرا این کار را کردی و…”!
 
وی در حالیکه به همسرش اشاره می کرد وضعیت خود را نمونه ای از شرایط زندگی جانبازان دانست و گفت: تمام زندگی ام را فروختم و هزینه درمانم کردم. الان چهار سال است که به دلیل مسئله شیمیایی به انواع بیماری ها دچار شده ام. همسرم صبح زود تا شب کار می کند تا بتواند دو دارو را برای من تهیه کند.
این جانباز شیمیایی اظهار کرد: درد آنجاست که برخی از مسئولین هویت جانباز را از بین برده یا مخدوش می کنند. با جانبازانی که هنوز کارتشان را نگرفته اند نیز این برخوردها را می کنند. مگر آن زمان که می جنگیدیم فکر امروز را می کردیم؟ ما برای شهادت و برای گرفتن خاکمان رفتیم.
وی با اشاره به برخورد و عملکرد بنیاد شهید و امور ایثارگران نسبت به جانبازان شیمیایی گفت: به شیمیایی می گویند “تو به خودت نفت تزریق کردی تا بگویی شیمیایی هستم”! اما هیچ اشکالی ندارد بگذار اینها فکر کنند که برده اند فکر کنند که به هدفشان رسیده اند .مظالمی که بنیاد در حق بچه های جانباز می کند را فکرش را نمی کردیم ، احتمالش را می دادیم اما نه به این شدت و حدت که جانباز برای کرایه خانه و پول دارو سرگردان باشد.
این جانباز شیمیایی از اهمال و سکوت مسئولین کشور در معرفی عراق و کشورهای حامی او در استفاده از مواد میکروبی و شیمیایی در جنگ ایران و عراق انتقاد کرد و گفت: مگر سیاست نظام بر این نبود که به دنیا اثبات کنیم که عراق با حمایت کشورهای اروپایی و آمریکایی بر سر ما بمب شیمیایی ریخته، پس چرا الان سکوت کرده اند. چرا در بوق و کرنا نمی کنند؟ چرا بچه هایی که تکه تکه شده اند را نمی برند نشان دهند.
مرتضی اسدی در پایان به آمارهای متناقض بنیاد در خصوص جانبازان شیمیایی اشاره کرد و افزود: چرا رئیس مرکز تحقیقات آسیبهای شیمیایی اعلام می کند که ۴۰هزار جانباز شیمیایی وخیم داریم در حالیکه ۲۰هزار پرونده جانبازشیمیایی در بنیاد موجود است؟ 
در پایان این مراسم بسیج دانشگاه شهید عباسپور با انتشار بیانیه ای خواستار پیگیری مسائل درمانی، معیشتی و بازگرداندن جایگاه والای اجتماعی جانبازان دوران دفاع مقدس شد
علت تشدید مصدومیت ریه جانبازان شیمیایی
قبلا تصور می شد که گاز خردل هنوز در ریه مصدومان وجود دارد و علت تشدید مصدومیت است ولی با این کشف هم اکنون کارشناسان در حال انجام تحقیقاتی برای جلوگیری از برگشت اسیدهای صفرایی معده به داخل ریه جانبازان شیمیایی هستند.
مهر: رئیس مرکز تحقیقات مصدومان شیمیایی کشور از کشف علت تشدید مصدومیت ریه جانبازان شیمیایی پس از ۱۰ سال خبر داد و افزود: پیش از این فکر می کردیم گاز خردل هنوز در بدن جانبازان وجود دارد.دکتر مصطفی قانعی با بیان اینکه علت پیشرفت ضایعه ریه مصدومان شیمیایی برای متخصصان و پزشکان کشور مبهم بود گفت: پس از ۱۰ سال تحقیقات به عمل آمده در مرکز تحقیقات مصدومان شیمیایی بیمارستان بقیه الله متخصصان توانستند علت این پیشرفت را کشف کنند.

وی افزود: بر اساس آخرین تحقیقات به عمل آمده علت تشدید مصدومیت ریه جانبازان شیمیایی برگشت ترشحات اسیدهای صفرایی معده به داخل اجزای ریه است و درمانهای موقت ما به علت نشناختن علت تشدید بیماری موفقیت آمیز نبوده است.

معاون وزیر بهداشت گفت: قبلا تصور می شد که گاز خردل هنوز در ریه مصدومان وجود دارد و علت تشدید مصدومیت است ولی با این کشف هم اکنون کارشناسان در حال انجام تحقیقاتی برای جلوگیری از برگشت اسیدهای صفرایی معده به داخل ریه جانبازان شیمیایی هستند.

قانعی اظهار داشت: بسیاری از جانبازان شیمیایی عنوان می کنند که در هنگام شب و خوابیدن بیشتر سرفه می کنند که با کشف این پدیده علت سرفه جانبازان شیمیایی در هنگام خوابیدن هم مشخص شد.

جانباز «احمد زنگی‌آبادی» پس از گفت‌وگو با دبیرکل سازمان ملل، او را چنان تحت تأثیر قرار داد که بانکی‌مون سخنان خود را در مراسم افتتاحیه سومین کنفرانس بازنگری کنوانسیون منع سلاح‌های شیمیایی در لاهه تغییر داد.
فارس: در ابتدای سال جاری، سومین کنفرانس بازنگری کنوانسیون منع سلاح‌های شیمیایی در لاهه هلند با حضور نمایندگان کشورها و دیپلمات‌ها برگزار شد؛ در این کنفرانس جمعی از جانبازان شیمیایی در دوران دفاع مقدس و محققان ایرانی در بین نمایندگان حدود ۸۸ کشور حضور یافتند.
یکی از همین شرکت کنندگان، جانباز شیمیایی ۷۰ درصد «احمد زنگی‌آبادی» بود که پس گفت‌وگوی وی و درخواست این جانباز، بانکی‌مون دبیرکل سازمان ملل تحت تأثیر قرار گرفت و سخنان خود را در افتتاحیه تغییر داد.

احمد زنگی‌آبادی در خصوص نحوه مجروحیت خود می‌گوید: بنده در اواخر سال ۱۳۶۲ در جزایر مجنون شیمیایی شدم که اثرات آن کم بود. در ۲۳ فروردین ۱۳۶۳، در حاشیه هورالعظیم صدام منطقه را به شدت بمباران شیمیایی کرد؛ حدود ساعت ۴ عصر بمباران شروع شد؛ آفتاب که رفت، بمباران قطع شد.

وی ادامه می‌دهد: از ساعت ۱۰ شب همان روز عوارض بیماری از جمله ریزش اشک، سوزش چشم، حالت تهوع و دل درد غیرقابل تحمل خودش را نشان داد؛ همان شب به اورژانس رفتم؛ گفتند: «وحشتناک شیمیایی شدی و دیر آمدی» به هر حال درمان شروع شد؛ تا یک ساعت به هوش بودم و لباسم را عوض کردم؛ بعد از ساعتی از هوش رفتم و تا ۴۰ روز در کما بودم. درمان من ۴ ـ ۵ دوره طول کشید. در واقع بنده جزو مجروحان اولیه شیمیایی هستم. مدتی وضعیت جسمی‌ام خوب بود؛ گاهی تنگی نفس می‌گرفتم تا اینکه بعد از ۱۰ ـ ۱۵ سال عوارض  سوزش چشم و مشکلات حاد تنفسی آغاز شد.

این جانباز دفاع مقدس درخصوص حضور در سومین کنفرانس بازنگری کنوانسیون منع سلاح‌های شیمیایی در لاهه، می‌گوید: انجمن‌ها در سازمان منع سلاح های شیمیایی (

OPCW) مورد توجه هستند؛ در آن کنفرانس کرسی مشورتی بود که از اولین روز افتتاح تا آخرین روز، جلسات کارشناسی برگزار می‌شد؛ در کنار این کنفرانس نمایشگاه هنری برپا شد که روی سیاسیون تأثیر داشت.

وی بیان می‌کند: در لحظات اول افتتاح کنفرانس، بانکی‌مون با بنده و آقای تقی‌پور مسئول موزه صلح تهران جانباز قطع دو پا صحبت کرد، او را تشویق کرد و گفت: «بایستید و کارتان را انجام دهید». من در رابطه با مشکلی که داشتم با او صحبت کردم او هم تحت تأثیر قرار گرفت؛ این در حالی است که در هیچ‌کدام از این کنفرانس‌ها اسمی از مصدمان شیمیایی ایران برده نشد اصلاً قبول نمی‌کردند که ما مصدوم شیمیایی هستیم؛ به نوعی بایکوت شده بودیم؛ عملاً دبیرکل سازمان ملل آمد و گفت: «ما مصدمین شیمیایی ایرانی را در جنگ ایران و عراق دیدیم که با استفاده عراق از سلاح‌های شیمیایی، مصدوم شدند» در واقع او خواسته درونی خودش را با تغییر متن سخنرانی اعلام کرد.

زنگی‌آبادی یادآور می‌شود: دکتر خاطری و آقای تقی‌پور در این کنفرانس صحبت کردند و گفتمان هنری «نسرین تقی‌پور» تأثیر زیادی در دیده شدن مصدومان شیمیایی در لاهه داشت؛ نمایندگان ۸۸ کشور در این نمایشگاه حضور یافتند و این کار هنری برای آنها جاذبه داشت که از دیدگاه هنر هم به این مسئله توجه شده است. در سال‌های گذشته با توجه به موضع سیاسی که کشورها نسبت به ایران داشتند، حتی به تصاویر مصدومان شیمیایی ایران، بی‌توجه بودند اما در این دوره از حضور، ابتدا نمایشگاه و کارهای هنری را ارائه دادیم، بعد نمایندگان کشورها از ما پرسیدند از کجا آمدید؛ یعنی در ابتدا تأثیر گذاشتیم و بعد آنها فهمیدند ما ایرانی هستیم؛ یعنی توانستیم با هنر، نگاه جدید و منظور خود را برسانیم. این نمایشگاها از روز دوشنبه ۱۹ فروردین در حاشیه سومین کنفرانس بازنگری سازمان منع سلاح های شیمیایی (

OPCW) به مدت ۱۰ روز برپا شده بود.

زنگی‌آبادی این جانباز دفاع مقدس مطالبی را در کنفرانس لاهه بیان کرد، مشروح آن در ادامه می‌آید:

خدمت خانم‌ها و آقایان سلام عرض می‌کنم من «احمد زنگی‌آبادی» یکی از قربانیان سلاح‌های شیمیایی هستم. من در تاریخ ۹ آوریل ۱۹۶۵ متولد و در تاریخ ۱۲ آوریل ۱۹۸۴ مصدوم سلاح‌های شیمیایی شدم و در ۱۸ آوریل ۱۹۹۱ ازدواج کردم؛ این سه اتفاق‌ مهم در زندگی من مصادف شده است با آوریل ۲۰۱۳ که خدمت شما هستم.

مشکلات جسمی من به سه قسمت تقسیم می‌شود:

۱ ـ بیماری چشمی که در اثر سلاح‌های شیمیایی توسط بمب‌های دولت سابق عراق باعث ذوب شدن قرنیه هر دو چشم شده که نهایتاً به فردی کم‌بینا و نابینا تبدیل شدم در مارس ۲۰۰۷ روی چشم راستم پیوند سلول‌های بنیادی انجام شد و یک سال بعد چشم چپ پیوند زدم؛ در ضمن قبلاً سه نوبت عمل چشم انجام دادم؛ در حال حاضر تا حدودی دردهای شدید چشمی کمتر و بینایی بهتر شدم.

۲ ـ بیماری تنفسی مزمن ریه سپتامبر ۲۰۰۷ با رفتن حدود یک ماه در کما شروع شد و یک سال بعد باز هم در اواخر سپتامبر ۲۰۰۸ مجدداً حدود ۱۰ روز به کما رفتم و در حال حاضر بیماری خیلی شدید ریوی دارم؛ بنده کاندید پیوند ریه هستم و امیدوارم هیچ موقع این پیوند که در حقیقت با مرگ یک فرد دیگر زندگی اینجانب ادامه یابد، صورت نگیرد.

همان طوری که می‌بینید در هر شرایط باید دستگاه اکسیژن‌ساز همیشه همراه من باشد؛ چراکه در حال حاضر اکسیژن خون من ۸۱ است و ضربان قلبم ۱۳۴ در دقیقه است که بسیار بد است.


مشکلات تنفسی، عفونت‌های مکرر ریه، تنگی نفس، سرفه‌های زیاد شب‌ها در خواب و احساس خفگی در زیر آب دارم که بسیار سخت است و ترس از این موضوع مانع خواب و
استراحت من شده است.
 
۳ ـ با توجه به آب و هوای خشک ایران، بیماری پوستی ناشی از شیمیایی، بیشتر شده است؛ معمولا پوست خشک و خشن داریم و خارش های مکرر باعث زخم پوست می‌شود و اگر درمان نشود، زخم‌ها عفونت کرده و مشکلات بیشتر ایجاد می‌کند.

این سه مشکل اساسی بسیار طاقت‌فرسا بوده اما برای من قابل تحمل است و نگرانی جدی اینجانب و دیگر جانبازان شیمیایی امحا کردن سلاح‌های شیمیایی و هسته‌ای و سلاح‌های

DU و باقی ماندن ۳۰ درصد از سلاح‌های شیمیایی که قرار بوده تا پایان سال ۲۰۱۲ امحا شود، امیدوارم چند کشور دیگر به OPCW ملحق شوند و این خواسته جدی و جهانی ما است.

بنده طی دو سال گذشته به صورت داوطلب با موزه صلح تهران وابسته به انجمن حمایت از قربانیان سلاح‌های شیمیایی، ارتباط دارم؛ حدود ۲۰ کیلومتر از بالاترین نقطه تهران به مرکز شهر تهران با آن آلودگی شدید هوا می‌روم تا با هدف صلح و دوستی با جوانان و مردم کشورم و دیگر مهمانان خارجی ارتباط داشته باشم.

منبع : خبر گزاری مهر

[/dropcap]

بر چسب ها:
تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب