پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

20:47:01 - سه شنبه 25 شهریور 1393
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
حجاب نوعی احترام به حقوق دیگران است
به گزارش ” صبح رابر” احترام گذاشتن به دیگران نشانه عظمت وبزرگی است ، همان گونه که آدمی دوست دارد دیگران به حق او تجاوز نکنند و احساس اش را نادیده نگیرند، خود نیز به حکم وجدان و انسان بودن، وظیفه دارد تا حقوق همه ی انسان ها را محترم شمارد. اگر خدای ناکرده تصمیم […]

به گزارش ” صبح رابر” احترام گذاشتن به دیگران نشانه عظمت وبزرگی است ، همان گونه که آدمی دوست دارد دیگران به حق او تجاوز نکنند و احساس اش را نادیده نگیرند، خود نیز به حکم وجدان و انسان بودن، وظیفه دارد تا حقوق همه ی انسان ها را محترم شمارد. اگر خدای ناکرده تصمیم گرفتید نسبت به حق کسی بی توجهی کنید، شایسته است پیش از اجرای این تصمیم، خود را به جای او قرار دهید و بیاندیشید که آیا اگر او چنین تصمیمی را درباره ی شما گرفته بود، ناراحت نمی شدید؟

هر انسانی برای خود احترامی قائل است . زمانی که به عقاید ،کارها وسلیقه های افراد در حد ومحدوده خودشان احترام بگذاریم بدیهی است که مردم خود را دوست دارند و هر کس برای خودش جهانی دارد مملو از آراء وعقاید و نظرات متعددی که همین عقاید انسانها رااز هم جدا می کند و دنیای هر فردی برای خودش محترم است پس کسی که به آنان احترم بگذارد و به عقاید آنان توجه نماید . دوست می دارند وکسانی را که عقاید آنان را نادیده گرفته و به شخصیت آنان احترام نمی گذارند نزد آنان هیچ محبوبیتی ندارد .دوره عفاف و حجاب

ممکن است بپرسید چگونه به مردم احترام بگذاریم ؟

جواب اینکه همان طور که بیان شد هر انسانی دارای خصلت یا رفتار و با عقیده و بعدی است که شایسته ستایش و تمجید است وظیفه ماست که این جنبه های خوب را بیابیم

یکی از عوامل مهم در جلب احترام اطرافیان، احترام گذاشتن به خود است. احترام به خود یعنی درک ارزش وجودی خود و داشتن برخوردی مؤدبانه و محترمانه با خود است. داشتن رفتار محترمانه با دیگران اهمیت زیادی دارد، اما نباید از داشتن رفتاری محترمانه با خود چشم پوشی کنید. ممکن است برای کنار آمدن با ناتوانایی های خود خود را تحقیر کنید اما این نوع رفتار به دیگران نشان می دهد که شما ارزش احترام آنها را ندارید. پس برای جلب احترام دیگران، اول باید خودتان به خودتان احترام بگذارید.و حجاب هم نوعی احترام گذاشتن به خود و دیگران است .احترام گذاشتن به دیگران نشانه عظمت وبزرگی است.

خداوند که خالق و مالک حقیقی انسان است برای زندگی سالم او برنامه و به تعبیری دستوالعمل های خاصی را توسط پیامبران خود فرستاده است.این برنامه گاه بعد فردی،گاه اجتماعی و گاه نیز هر دو بعد را دارا می باشد.یکی از دستورات الهی که هر دو بعد را دارد و بر هر زن و مرد مسلمان واجب است رعایت حجاب در هر دو جنس می باشد به این که مردان نوعی و زنان نوعی دیگر از حجاب و به تعبیری پوشیدگی را می بایست رعایت نمایند تا از آثار برکات فردی و جمعی آن بهره مند گردند.

حجاب، تنها آرامش فردی و جمعی نیست بلکه این مهم یکی از کاردکردهای آن می باشد و برای این موضوع آثار خاص دیگری نیز وجود دارد که صاحب نظران در باب فلسفه حجاب بدان اشاره کرده اند:

-۱احترام و ارزش به زن ،اسلام بعنوان دینی که داعیه جهان شمولی دارد از همان ابتدای ظهور خود برترین و بزرگترین خدمات را به جامعه زنان داشته و آنان را همواره ارج نهاده و کرامت آنان را رعایت و بر آن تاکید نموده است.امروز که در دنیا بدروغ موضوع حقوق زنان مورد ادعا است و بدترین جنایات ا را از این رهگذر به اینان روا داشته می شود باید دید که چه کسی بدین مهم(حقوق زنان) بهتر و کامل تر عمل می نماید.
حجاب زنان در حقیقت یکی از مصادیق بارز حقوق انسانی آنان بوده و به هدف احترام نهادن و ارزش گذاری بر زنان می باشد.لذا امر حجاب بر خلاف بسیاری از ادعاهای کذبی که عده ای همواره بر آن اصرار می ورزند(مبنی بر محدودیت زایی و …) ابزار مهمی است در جهت یافتن هویت زنان و طرد از هر انسانی که در تلاش برای نابودی آن می باشد.
-۲استحکام بنیان خانواده
بدون شک هر جامعه ای بزرگی از مجموعه جوامعی کوچک بنام خانواده شکل گرفته و تا این واحد کوچک جمعی از استحکام برخوردار نباشد جامعه ای مستحکم و قدرتمند ساخته نخواهد شد.
از دیگر کارکردهای حجاب(که امروزه دنیای غرب از آن بی بهره و یا کم بهره می باشد)موضوع استحکام بخشی به بنیان خانواده ها می باشد. حجاب مانع بزرگی در راه فروپاشی خانواده است چرا که اگر این مهم بدرستی رعایت شده و مورد توجه تام مردم قرار گیرد ما دیگر شاهد طلاق،فرار مردان و زنان از خانه،کناره گیری جوانان از کانون گرم و پر مهر خانواده و… نخواهیم بود که نتیجه آن استورای و پابرجایی خانواده ها بوده که نهایتا از آن جامعه ای استوار و ثابت قدم تولید و ساخته خواهد شد.
۳: جلوگیری از انحرافات اخلاقی
موضوع انحرافات اخلاقی که پیش زمینه و بستر ساز آن ، عدم رعایت عفاف و حجاب در محیط اجتماع (و حتی در خانواده) می باشد یکی از چالش های بزرگ فراروی تمام جوامع بشری است بگونه ای که این خود عامل مهمی در بروز ناامنی تلقی می شود.
اسلام برای جلوگیری از بروز این نابهجاری های یکی از عوامل مهم در پیشگری از رخ داد این گونه مسائل موضوع حجاب را وضع نموده تا از این طریق به سلامت و امنیت اخلاقی جامعه کمک نماید.
۴-بالا بردن بهداشت روانی افراد و جامعه
محدود شدن روابط جنسی به کانون خانواده،محیط اجتماع را از تحریکات جنسی و در نتیجه بلوغ زودرس و سایر مشکلات همچون آزار جنسی و پدید آمدن کودکان نامشروع که مورد قبول و پذیرش جامعه نیستند و در نتیجه به وجود آمدن مشکلات روحی و روانی برای آنان،جلوگیری کرده و بدین وسیله سلامت روحی روانی افراد و بهداشت روانی جامعه را بالا می برد.
۵– رشد عشق­های پاک
عفت و پاکدامنی، حجاب و پوشش، خویشتن داری و دور از دسترس بودن زن،عامل مهمی در پیدایش عشق­های سوزان و عمیق است؛ در جوامعی که آزادی روابط بین زن و مرد محدود است زمینه برای رشد عشق­های پاک فراهم می شود؛ اما محیط­های آزاد مانع پیدایش چنین عشق­هایی است، در این گونه محیط­ها زن به حالت ابتذال در می آید و فقط ابزاری است برای پیدایش هوسهای آنی و موقتی مردان.
۶-متجلی شدن ارزش­های عالی انسانی و اخلاقی
احترام به ناموس دیگران و عدم تجاوز به حقوق آنها و رعایت حریم خانواده‌ها، غیرت و تعصب همه از ارزشهایی هستند که در صورت نهادینه شدن عفاف و حجاب در زنان و غیرت و تعهد در مردان در محیط اجتماعی متجلی خواهد شد.
۷-ارتباط سالم میان افراد جنس مخالف و افراد هم جنس
در اخلاق جنسی اسلامی با توصیه زنان به عفت و پاکدامنی، حجاب و پوشش، و توصیه مردان به غیرت و تعهد نسبت به زن و فرزند و خانواده و دعوت به تشکیل زندگی زناشویی در ایجاد بستر مناسب برای ایجاد روابط سالم بین افراد همجنس و غیرهمجنس تلاش می شود.

ثانیا: چه کسی گفته است که در خارج،آرامش حقیقی وجود دارد.ممکن است نوعی از آرامش نیز در آنجا حاکم باشد ولی تحقیقا از دسته آرامشی که جامعه اسلامی در پرتو رعایت برخی شئونات و الزامات از جمله رعایت حجاب و عفاف به آن دست می یابند نخواهد بود.
استاد مطهری در تعلیل بروز مشکلات روانی در دنیای غرب چنین بیان می دارند:« چرا در دنیاى غرب اینهمه بیمارى روانى زیاد شده است؟ علتش آزادى اخلاقى جنسى و تحریکات فراوان سکسى است که به وسیله جراید و مجلات و سینماها و تئاترها و محافل و مجالس رسمى و غیررسمى و حتى خیابانها و کوچه‏ها انجام مى‏شود» (مجموعه‏آثار. شهیدمطهرى ج‏۱۹ . بخش سوم. فلسفه پوشش در اسلام ص ۴۲۷)
بعلاوه این که بر اساس آمارهای موجود،در فرانسه سالانه ۳۵ هزار نفر دست به خودکشی می‌زنند و طبق آمار یونسکو(سازمان علمی فرهنگی)در هر دقیقه یک نفر در آمریکا درصدد خودکشی بر می‌آید.(مقاله آثار حجاب.فاطمه شاه محمدی.سایت رشد)
این آمارها و دیگر موارد حکایت از تنزل مسائل اخلاقی،افزایش امراض روانی،بحران های اجتماعی و… در غرب داشته که در اثر عدم رعایت برخی مسائل از جمله پوشش زنان بوده که این گونه مسائل نتیجه آن می باشد.
دیگر این امر بر کسی پوشیده نیست که جهان خارج و بویژه دنیای غرب در منجلابی خود را گرفتار کرده که بیرون آمدن از آن به همین آسانی هم نیست و آنچه ما از آنان می بینیم ظاهری است ساختگی که در درون آن هیچ حقیقتی یافت نخواهد شد که می توان فرض سوال شما را نیز در این زمره دانست به این که هر چند آنان از خود ظاهری آرام نشان می دهند ولی در درون خود،گرفتار بدترین ناامنی ها و سخت ترین پریشانی ها می باشند.
خلاصه این که آنچه اسلام بدنبال آن است برقراری و ایجاد امنیت همه جانبه در جامعه و پاک سازی آن از لوث هرگونه خیانتکار و جنایتار می باشد که تحقیقا این مهم را دنیای غرب(با تمام پیشرفت هایی که حاصل کرده است)توان بر ایجاد آن ندارد.

حفظ چشم، گوش، قلب و تمامی اعضا و جوارح از هرگونه خطا و گناه عفاف است که حاصل این عفت و حجاب درونی، پوشش ظاهری است؛ به تعبیری لطیف‌تر حجاب میوه عفاف است و عفاف ریشه حجاب.
برای مطالعه بیشتر: مسئله حجاب .استاد مطهری
منابع:
۱:« مجموعه‏آثار. شهیدمطهرى »
۲:« مقاله آثار حجاب.فاطمه شاه محمدی. سایت رشد»
۳:« سایت نور پرتال http://noorportal.net/394/436/31249.aspx» (لوح فشرده پرسمان، اداره مشاوره نهاد رهبری، کد: ۸۷/۱۰۰۱۲۹۲۴۵)

انتهای پیام یاداشت / س

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب