حکمتهای نهجالبلاغه خود الگوی عملی عدالت، زهد و شجاعت بوده است
نمایش جلوهای از وحدت و ایمان به خاندان نبوت در رابر
جشن شب ولادت امام رضا علیهالسلام در رابر
گلباران گلزار شهدای روستای قنات ملک زادگاه سردار دلها
دستبند پلیس رابر بر دستان خردهفروشان مواد مخدر
نوروز علوی با تمسک به روحیه اهلبیت و شخصیت امیرالمؤمنین(ع) محقق میشود
هشدار پلیس به رانندگان زیر سن قانونی
مدارس شهرستان رابر تا ۲۸ اسفندماه دایر است
رویداد فرهنگی ادبی رد پای عشق در شهرستان رابر برگزار شد
عشایر ایل بچاقچی و اهالی روستای قنات ملک برگزیدگان دوستدار کتاب کشور شدند
تمدید مهلت ارسال آثار به جشنواره شجره طوبی
اعلام جزئیات مراسم تحویل سال در حرم مطهر امام رضا(علیهالسلام)
پویش ملی «زندگی با آیهها»
برپایی ۱۵ بازارچه نوروزی صنایعدستی در استان کرمان
برگزاری محفل انس با قرآن کریم در محضر رهبر انقلاب
اعمال شب اول ماه مبارک رمضان
ماه محرم ، ماه حزن و عزای اهل بیت (ع) در رثای سالار شهیدان است و در این بزم عزا، عزاداران همانند مومنان دارای درجات و مراتب مختلفی هستند . البته تمامی درجات عزاداری دارای اجر و ثواب الهی است و هر مرتبه خیر و ثوابی را نصیب عزادار می کند.
در این سطور چند مرتبه از مراتب عزاداران حسینی که هر مرتبه ، درجه و جایگاه عزادار را در نظام انسانیت و در نزد خداوند و نیز میزان قرب او را به سید الشهدا(ع) نشان می دهد ، به اختصار پرداخته خواهد شد :
مرتبه اول :آشنایی با مصائب امام حسین(ع)
در این مرتبه عزادار در قلب خود از مصیبت وارده به سید الشهدا (ع) غمگین و ناراضی است بدون اینکه غم و نارضایتی خود را معمولا بروز دهد این مرتبه کمترین درجه عزاداری است و پایین تر از آن ، مرتبه دشمنان حضرت است یعنی شخص به مصائب حسینی آگاه شود و ناراحت نگردد و به آن راضی باشد.
در زیارت وارث چنین می خوانیم : «خداوند لعنت کند امتی را که تورا کشتند و به تو ظلم کردند وخدا لعنت کند امتی را که خبر چنین جنایتی را شنیدند و به آن راضی شدند »
مرتبه دوم : گریه بر عزای سالار شهیدان(ع)
در این مرتبه عزادار غم و نارضایتی خود را به شکل های گوناگون از قبیل گرفتگی چهره ، حالت بغض و گریه ، گریه کردن ، پوشیدن لباس عزا ، به سینه و سرزدن و… بروز می دهددر این کار تنها و گاهی به همراه دیگران عزاداری می کند .
عزادار حس غریبی بین خود و امام حسین (ع) احساس و رابطه ویژه ای با آن حضرت برقرار می کند نوعی انس والفت و نیز نوعی کشش و نیاز به آن حضرت در خود احساس و این حسن او را وادارمی کند که برای حضرت گریه و عزاداری کند .
مرتبه سوم : لعن ونفرین بر دشمنان سیدالشهداء(ع) و اظهار دوستی با ایشان
بیشترین اعضای عزاداری حضرت(ع) ، شیعیان می باشند عزادار تنفر و اعتراض خود را نسبت به عاملین مصیبت و جنایت کاران درحق حضرت سید الشهدا (ع) و یارانش و به طور کلی همه اهل بیت(ع) اظهار می کند و بر آنها لعن و نفرین می فرستد امتیاز این مرحله بعلت این است که عزادار شناخت و معرفتی به وجود مقدس سیدالشهداء (ع) پیدا کرده و اعتقاد بالاتری نسبت به آن حضرت و آیین او یافته است.
در این مرتبه عزادار در درون خود از یک سو به عنایت حضرت و از سوی دیگر به گریه و آه و سوز برای ایشان و نیز اعلان برائت و بیزاری از قاتلان او احساس نیاز بیشتری می کند .
مرتبه چهارم : انس با اهل بیت (ع) و سالار شهیدان
عزادار درمرتبه سوم با تجلیات گوناگونی از عظمت امام حسین(ع) و خاندان و اصحابش آشنا می شود و احساس می کند ماندن در مرتبه سوم او را اشباع و راضی نمی کند و نیاز بیشتری به درک عظمت محمد و آل محمد (ص) و به خصوص حضرت سید الشهدا(ع) درخود احساس، و تلاش برای رسید به معرفت جدید را آغاز می کند .
به سراغ خداوند تبارک و تعالی که خالق محمد و آل محمد(ص) و نیر به سراغ خود حضرات معصومین (ع) می رود و از آنها استمداد می کند تا او را به معرفت جدید برسانند .
مرتبه پنجم : مودت باطنی به اهل بیت(ع) و بغض نسبت به دشمنان آنها
این مرتبه ، کامل شده ی مرتبه چهارم است؛ عزادار از صفای باطن بالاتر و معرفتی عمیق تر برخودار است. به مودت نسبت به اهل بیت (ع) و نیز به حس انتقام نسبت به دشمنان آنها دست یافته است ، بیشتر به عمل روی می آورد ؛ عملی که زاییده مودت و مبتنی بر عقیده و بینش عمیق و الهی است .
نبی مکرّم اسلام(ص)فرمودند: «به درستی که برای قتل حسین (ع)حرارتی در دل های مومنان است که هرگز سرد نمی شود ». عزادار حقیقی اگر از کشته شدن حضرت و اصحابش(ع) که مصیبت عظیم است ، آتش و حرارتی سرد نشدنی در دل دارد ، از کنار گذاشته شدن حضرت از مقامی که خداوند برای او ترتیب داده بود ، به مراتب بیشتر می سوزد ، زیرا در وجود او نفحه و روح حسینی قرار دارد.
انشاءالله عزاداران حسینی با در نظر گرفتن آفات عزاداری به عزادار حقیقی و مرتبه پنجم نائل گردند .
فاطمه امیدواری
منبع : وبلاگ دیار سر سبز رابر











