پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

16:32:00 - جمعه 17 تیر 1401
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
خطیب جمعه رابر:
بانوان میدان داری فرهنگ سازی حجاب و عفاف در حوزه های فردی و اجتماعی جامعه هستند / چادر شما نماد امر به معروف و نهی از منکر است
حجت‌الاسلام والمسلمین علی علیدادی سلیمانی گفت: میدان داری فرهنگ سازی حجاب و عفاف در حوزه های فردی و اجتماعی جامعه  ابتدائاً بانوان هستند، و این بانوان باید مریم وار وارد میدان مطالبه و پیگیری در حوزه الهی عفاف و حجاب شوند و جهاد عفاف نمایند.

به گزارش “صبح رابر”؛ حجت‌الاسلام والمسلمین علی علیدادی سلیمانی امام جمعه رابر ضمن دعوت به رعایت تقوای الهی گفت: در علم اخلاق در کتب جامعی مثل محجهالبیضاءفیض کاشانی چهار رکن اصلی اخلاق مداری، عفت، عدالت، شجاعت و حکمت معرفی شده است به این معنا که اخلاق الهی بر چهار اصل یعنی عفت، عدالت، شجاعت و حکمت استوار است اگر فردی این چهار اصلرا در زندگی خود پیاده کند اخلاق حسنه و پیوند خورده با خلق عظیم  نبی خدا(ص) خواهد داشت.

وی، با بیان اینکه  تبیین این چهار اصل به این صورت که نفس انسان داری سه قوه است، قوه ادراک و تشخیص حقایق، قوه شهوت و  قوه غضب است افزود:  اعتدال هریک از سه قوه؛ یکی از فضائل اخلاقی است از اعتدال در قوه ادراک، حکمت حاصل می شود وازاعتدال در قوه شهوت، عفت حاصل میگردد و ازاعتدال در قوه غضب ، شجاعت حاصل میگردد.

امام جمعه رابر اظهار کرد: هر گاه نیروی شهوت و غضب در اختیار قوه ادراک قرارگیرد، عدالت حاصل می شود که اصل چهارم است در مجموع تمام فضایل و اخلاق حسنه انسانی در پوشش یکی از چهار اصل است و فضیلتی نیست مگر این که تحت یکی از این چها عنوان جا ی می گیرد  و همه رذائل اخلاقی در افراط و تفریط یکی از این چهار فضیلت است.

وی ادامه داد:  قرآن برای معرفی ملکه عفاف و هم تمثیل از مرد می آورد و هم تمثیل از زن،  به این معنا نهادینه شدن فرهنگ عفاف در جامعه وابسته به  اهتمام هر دو قشراز مردان و بانوان  است اما خوب است بدانیم سهم کدام مهم تر است ؟ آیا مرد در این مقام عفافه تر تجلی نموده یا زن در مقام بیان عفیفانه تر است؟ به بیان قرآن کریم هم یوسف علیه السلام امتحان شد و در اثر عفاف ، نجات پیدا کرد و هم حضرت مریم سلام الله علیها امتحان شد و در پرتو عفاف نجات یافت.

خطیب جمعه رابر با اشاره به  نگاه قرآن کریم مراتب عفت ورزی حضرت یوسف علیه السلام و حضرت مریم سلام الله علیها  گفت: میدان داری فرهنگ سازی حجاب و عفاف در حوزه های فردی و اجتماعی جامعه  ابتدائاً بانوان هستند، و این بانوان باید مریم وار وارد میدان مطالبه و پیگیری در حوزه الهی عفاف و حجاب شوند و جهاد عفاف نمایند.

وی با اشاره به سخن آیت الله گلپایگانی از مراجع تقلید در برخی دیدارها بانوان گفت:  چادر شما نماد امر به معروف و نهی از منکر است ،چادر شما نماد عفاف و حجاب است و زنی که چادر بر سر دارد به نوعی امر به معروف می کند و ارزشش بسیار بیشتر از عبای علماست.

حجت الاسلام والمسلمین علی علیدادی سلیمانی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به امروز ۸ذی الحجه روز حرکت امام حسین(علیه السلام ) از مکه به عراق است، تصریح کرد:  خروج امام حسین (علیه السلام ) از شهر پیامبر و بیت الله الحرام، آغاز قیام خونین آن حضرت برای دستیابی به هدف بزرگ که همان احیای دین و ارزشهای اساسی آن مبتنی بر اصل امر به معروف و نهی از منکر است.

وی با تسلیت شهادت سفیر امام حسین (علیه السلام ) حضرت مسلم بن عقیل ۹ ذی الحجه بیان کرد: حضرت مسلم بن عقیل (علیه السلام )  را می توان اویس قرنی سید الشهدا بدانیم و حضرت مسلم بن عقیل ۳۱ روز قبل از حادثه عاشورا در کوفه به شهادت رسیده بود اما وقتی سید الشهدا  در شب عاشورا فرمودند: من یارانی بهتر و باوفاتر از اصحاب خودم و خاندانی نیکوتر و نزدیک تر از خاندان خودم سراغ ندارم این  فرمایش حضرت شامل حضرت مسلم بن عقیل و هانی بن عروه که کربلا نبودند؛ نیز می شود.

خطیب جمعه رابر تصریح کرد: روز عاشورا هم هنگامی که تمام اصحاب به شهادت رسیدند ابا عبدالله الحسین (علیه السلام ) مسلم بن عقیل  و هانی بن عروه و تعدادی از شهدای کربلا را یاد می کند  و به مسلم بن عقیل سلام می داد گویا آن سلام پایانی حضرت مسلم را در روز شهادتش سید الشهدای  در گودی قتلگاه جبران می کند.

وی با دعوت از عموم مردم شهرستان رابر گفت: ۹ ذی الحجه،  روز عرفه ، روزنیایش، روز خود شناسی، روز اعتراف به گناهان  با دعای عرفه  که در عصر شنبه کنار قبور شهدای گمنام قرائت می شود از این دعا بهره ببریم.

خطیب جمعه رابر با تبریک این عیدبندگی، عید سعید قربان ۱۰ ذی الحجه گفت: نمازعید قربان  در همین مسجد مصلای حضرت زهرا سلام الله علیها ساعت ۷:۳۰ برگزار می شود امیدوارم همه برادران و خواهران در نماز عبادی و سیاسی عید قربان شرکت کنند.

وی با اشاره به قیام خونین مسجد گوهرشاد در مشهد مقدس علیه کشف حجاب در سال ۱۳۱۴که این روز را روز  حجاب و عفاف می نامند گفت: فرهنگ دینی ساختار اصلی جامعه  اسلامی را تشکیل می دهد که اثر آن در رفتارفردی و اجتماعی مردم هویدا می شود نوعی از این رفتارها که جنبه بیرونی دارند، آثار گسترده تر و عمیق‌تر در جامعه دارند لذا نبی بزرگوار اسلام (ص)  چنین  هشدار می دهند؛ گناه، هرگاه پنهانی انجام شود فقط انجام دهند آن زیان دیده است اگر آشکارا انجام شود و با آن مقابله نشود به همگان زیان می رساند.

خطیب جمعه رابر عنوان کرد: جامعه و دولت اسلامی درباره گناه آشکارا باید چاره اندیشی کنند، سلامت روانی مردم را تضمین کنند حجاب و عفاف از جمله احکام اسلامی و ضروریات  دین است که سیاستگذاران اجتماعی باید برای  اجرای آن برنامه ریزی کند .

وی افزود: برای نهادینه سازی فرهنگ حجاب و عفاف، گسترش و حفظ فرهنگ حجاب و عفاف باید از همه توانایی ها، اختیارات و امکانات موجود در نهادها ی کشور بهره گرفت نهادهای دولتی و غیر دولتی، آموزش و پرورش، حوزه ها، دانشگاه ها، نهادهای اقتصادی و فرهنگی و حتی بهداشتی کشور برای رسیدن به اجرای حکم الهی نقشی بسزایی دارند.

 حجت الاسلام علیدادی سلیمانی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به نشست ناتو که در روزهای هفتم و هشتم تیرماه، در امنیتی ترین شرایط در مادرید پایتخت اسپانیا برگزار شد، اذعان کرد: این نشست با حضور برخی کشورهای شرق مانند ژاپن و کره جنوبی برگزار شد یک سند راهبردی جدید یک دوره هشت ساله تصویب کرد در این نشست از کشورهای فنلاند وسوئد برای پیوستن به ناتو دعوت شد این ائتلاف ناتو، روسیه را مهم ترین و اصلی ترین تهدید برای امنیت و صلح و ثبات منطقه معرفی کرد و مدعی شد باید جلوی قدرت جنگی و نظامی روسیه را گرفت.

وی افزود : از طرفی مدعی شد باید جلوی قدرت اقتصادی چین را هم گرفت که این اقتصاد چین دنیا را فرا می گیرد در این سند نامی از ایران نیامده است این بدان جهت نیست که موضوع ایران از روی میز جهان غرب کنار رفته است بلکه بدین جهت است که آمریکا دچار دستپاچگی و اشتباه محاسباتی شده و مدتهاست از رشد اقتصادی چین و قدرت نظامی روسیه نگران است فلذا اولویت خود را بدان سمت و سو برده است و برای نابودی  این استکبار جهانی دست به دعا برمی داریم .

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب