پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

5:52:22 - جمعه 24 آبان 1392
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
ناقوس‌ هایی‌که‌به‌احترام‌حسین(ع)‌خاموش‌می‌شوند
هر سال اگر روز عاشورا مصادف با یکی از روزهای خاص کلیسا باشد، ناقوسها به احترام امام حسین(ع) به صدا در نمی آیند. به گزارش” صبح رابر” به نقل از  خبرنگار شبکه اطلاع رسانی دانا، هنگام محرم که فرا می رسد، همه مسلمانان جهان به عزاداری برای امام حسین(ع) و یارانش در این ایام می‌پردازند؛ […]

هر سال اگر روز عاشورا مصادف با یکی از روزهای خاص کلیسا باشد، ناقوسها به احترام امام حسین(ع) به صدا در نمی آیند.

به گزارش” صبح رابر” به نقل از  خبرنگار شبکه اطلاع رسانی دانا، هنگام محرم که فرا می رسد، همه مسلمانان جهان به عزاداری برای امام حسین(ع) و یارانش در این ایام می‌پردازند؛ اما در کنار همه مسلمانان جهان، پیروان دیگر ادیان الهی نیز در این ایام به سوگ می نشینند.

قیام امام حسین(ع)،قیام حق علیه باطل و الگویی برای همه انسان های آزاده در دنیا است که این خاصیت باعث شده است تا حق گرایان در کشور ایران در ادیان دیگر ایام را در کنار مسلمانان ایران به ویژه شیعیان به عزاداری بپردازند.

عزاداری مسیحیان در ایران به خاطر مجاورت جغرافیایی با شیعیان، از عزاداری های ایرانی الگو گرفته است و بسیار به عزاداری شیعیان نزدیک است.

در محله ارمنی نشین تهران کلیسای بزرگی قرار دارد که در مسیر یکی از مساجد خیابان کریمخان واقع شده که ارامنه تهران در این کلیسا برای محرم برنامه‌ اجرا می‌کنند و در ماتم شهادت امام حسین(ع) با مسلمانان همنوا می شوند.

هر سال اگر روز عاشورا مصادف با یکی از روزهای خاص کلیسا باشد، ناقوسها به احترام امام حسین(ع) به صدا در نمیآیند.

برگزارى مراسم عزاداری ارامنه برای امام حسین (ع) در تهران، مانند مسلمانان است. مداح، نوحه می‌خواند و جمعیت زیادى که زیر چادر گرد هم آمده‌اند، پس از سینه‌زنى، به شکل دسته عزادار از چادر بیرون می‌آیند.

نوجوانان ارمنی کتل‌ها و پرچمها را برمی‌گیرند و چند گام پیشتر می‌ایستند؛ هر سال بر شمار مشتاقان امام حسین(ع) در هیئت های ارمنی افزوده می‌شود.

در این بین که جمعیت داخل چادر، سینه‌زنى و نوحه‌خوانى جمعى را آغاز کرده‌اند، با هم‌آویى تک‌خوان از چادر بیرون می‌آیند و در صفوفى منظم راهشان را در  مرکز اقلیت هاى دینى، پیش می‌گیرند. زنان نیز در پى دسته روانند و سینه زنان با هیأت حرکت می‌کنند. پس از مراجعت دسته به هیأت ثارا… عزاداران نذری‌های هموطنان مسیحى‌شان را میل می‌کنند.

مسیحیان نیز مانند شیعیان با توسل به امام حسین(ع) و حضرت ابوالفضل (ع)، حاجات خود را از این دو بزرگوار می گیرند و برای ایام عزاداری محرم نیز مانند شیعیان غذای نذری می پزند و میان سوگواران ارمنی توزیع می کنند.

خواندن زیارت عاشورا نیز در میان مسیحیان بسیار رواج یافته است و آنها در ایام محرم زیارت عاشورا می خوانند.

آنها معتقد هستند که محرم و به ویژه روز عاشورا مختص مسلمانان شیعه نیست و امام حسین(ع) متعلق به همه انسانهای آزاده و عدالت جوست.

یکی از نکته‌های جالب توجه در همنوایی ارامنه با شیعیان در عزای امام حسین(ع) تشکیل هیات ثارا… است که در آن ۷۰۰ عزادار از اقلیت هاى مذهبى مسیحى و زرتشتى، زیر چادر هیأت گرد هم می‌آیند و در عزادارى سالار شهیدان به سینه‌زنى می‌پردازند.

ادموند طوفانیان یکى از مؤسسان و بانیان این تکیه می‌گوید: در سالهاى گذشته، جوانان و نوجوانان ارمنى به اتفاق دوستان مسلمانشان به هیأتهاى مذهبى مسلمانان می‌رفتند؛ آنان در دسته‌ها و تکایاى شیعیان سینه‌زنى می‌کردند و بسیارى از اعضاى هیأت نمی‌دانستند که جوان مسیحى کاتولیکى در کنارشان براى امام آنها سوگوارى می‌کند.

وی افزود: در سال ۱۳۷۸ باخبر شدیم حدود چهارصد نفر از جوانان ارامنه در این مراسم شرکت می‌کنند و از همان سال بر آن شدیم هیأتى راه بیندازیم و خیل جوانان مسیحى علاقه‌مند امام حسین (ع) را گردهم آوریم.

بانی تکیه ارمنی ثاراله در خصوص مشکلات این طرح می‌گوید: ابتدا طرح ما ابهام زیادى بین جامعه ارامنه و حتى مسلمانان به وجود آورد؛ اما پس از توجیه آنان در خصوص اهداف راه‌اندازى هیأت، تکیه ثارا… را در مرکز شهر برپا کردیم.

طوفانیان در خصوص استقبال مردم می‌افزاید: خیلى از مسلمانان پس از شنیدن این خبر خوشحال شده و براى تأسیس هیأت، تمایل نشان دادند؛ اما نکته جالب توجه در برگزارى مراسم عزادارى این هیأت، حضور واعظ مسلمان است. معمولاً وعاظى به این هیأت دعوت می‌شوند که به شرح فرهنگ عاشورا و اهداف انسانى امام حسین(ع) می‌پردازند.

انتهای پیام

بر چسب ها: , ,
تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب