پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

3:00:33 - یکشنبه 5 آذر 1402
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از رویدادهای فرهنگی در روستاها
مدیر کل مجامع، تشکل‌ها و فعالیت‌های فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: این وزارتخانه از رویدادهای فرهنگی روستایی حمایت کرده و جشنواره هایی از این دست را مورد توجه بیشتر قرار می دهد.

به گزارش “صبح رابر“؛ به نقل از ایرنا، آیین پایانی نهمین جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب عصر امروز یکشنبه با هدف تجلیل از اقدامات و تلاش‌های مسئولان و اهالی این روستای نصرت آباد سیرجان در محل محل این روستا با حضور مقامات ملی و استانی برگزار شد.
اسماعیل جانعلی‌پور با اشاره به استقبال مردم نصرت آباد از این آیین گفت: روستای شما از میان چند هزار روستا که آمادگی شرکت در جشنواره را داشتند این عنوان را کسب کرده و باید به شما تبریک گفت.

وی تصریح کرد: امسال به قدری فرآیند ثبت نام سخت بود که ۲۷۱ روستا به مرحله نهایی برسند و روستای شما جزو ۱۳ روستای برگزیده در کشور شد.

مدیر کل مجامع، تشکل‌ها و فعالیت‌های فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: وزرارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به قدر بضاعت در یک سال آینده از همه رویداد های فرهنگی در حوزه کتاب شما حمایت می کند و در عین حال یک بسته کتاب به کتابخانه روستای شما اهدا خواهد شد.

وی ادامه داد: من پیام مکتوب و سلام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را تقدیمتان می کنم و این رویداد یک بهانه است برای جوانان و دانش آموزان و صدها کودک این منطقه و روستا که به پاسداشت کتاب گرد هم بیایند این فرهنگ در میان افراد منطقه نهادینه شود.

وی خاطر نشان کرد :استان کرمان در این چند سال گذشته توانسته در موارد فرهنگی و رویدا دهای کتابخوانی شاخص باشد که سال گذشته هم روستای دهبکری این عنوان را گرفت

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان ضمن تبریک هفته کتاب گفت: مردم کرمان سابقه درخشانی در حوزه کتاب و کتابخوانی دارند و کسب عنوان روستای دوستدار کتاب ایران از سوی روستای نصرت‌آباد در نهمین دوره و روستای دهبکری در هشتمین دوره این جشنواره نشان از اهمیت مردم کرمان به کتاب است و امیدواریم این مسیر در سال‌های آینده نیز دنبال شود.

محسن روحی با اشاره به انتخاب شهرستان رابر در هشتمین دوره جشنواره پایتخت کتاب ایران به‌عنوان یکی از ۱۲ شهر منتخب، افزود: استان کرمان ظرفیت‌های خوب، مشاهیر ارزشمند و مردم فرهنگ‌دوست و کتاب‌دوست بسیاری دارد و امیدواریم فعالیت‌های کتابخوانی و فرهنگی هنری با حمایت نهادهای مختلف و شرکت‌های صنعتی معدنی پررونق‌تر از گذشته در این استان انجام شود.

وی اظهار داشت: حدود پنج درصد از خرید نمایشگاه کتاب تهران از سوی مردم استان کرمان بوده است و همچنین در سال گذشته به ازای هر سه نفر یک جلد کتاب در کرمان تولید شده که افتخار آفرین است و امیدواریم این فعالیت‌ها تداوم یابد.

امام جمعه شهرستان سیرجان در این مراسم با اشاره به سابقه مردم روستای نصرت‌آباد در تعزیه‌خوانی اظهار کرد: در گذشته مردم روستای نصرت‌آباد بیاض (نسخه‌های تعزیه) را می‌خواندند که بیشتر مردم توانایی خواندن نداشتند و این نشان از سابقه طولانی مردم این روستا در حوزه مطالعه است و اگر امروز نصرت‌آباد روستای برگزیده در کشور شده ریشه در پیشینه ارزشمند روستا دارد.

حجت‌الاسلام عباس مسلمی‌زاده با تاکید بر اینکه مردم و جوانان روستا باید با جدیت این فرایند را دنبال و این عنوان پرافتخار کشوری را برای خود حفظ کنند، افزود: خانواده‌ها باید فرزندان خود را به مطالعه چه به‌صورت کاغذی و چه نسخه وب عادت دهند، اما باید توجه داشت که پرسه‌زنی در فضای مجازی را با مطالعه اشتباه نگیریم زیرا مطالعه با هدف انجام می‌شود اما وب‌گردی جز خسارت چیزی به بار نمی‌آورد و مسئولان نیز باید به این امر توجه داشته باشند.

فرماندار سیرجان گفت: عنوان روستای دوستدار کتاب ایران را نخستین گام در حوزه کتاب و کتابخوانی و کسب مقامات برتر در جشنواره‌های کتاب است.

علی یعقوبی پور افزود: امیدواریم سیرجان در آینده به‌عنوان کاندید و برگزیده جشنواره پایتخت کتاب ایران انتخاب شود زیرا زمینه و ظرفیت کارهای گروهی به‌ویژه در حوزه فرهنگی در شهرستان سیرجان فراهم است.

در حاشیه این آیین از یادمان نهمین جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب رونمایی و از زوج جوان مبینا حسین زاده و ابوالفضل شفیعی زاده که ۲ هفته قبل در هفته کتابخوانی با مهریه ۱۱۴ جلد کتاب به زندگی مشترک رسیدند، تجلیل شد.

حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از رویدادهای فرهنگی در روستاها

مسئولان شرکت کننده در این آیین ضمن حضور در گلزار شهید نصرت آباد یاد و خاطره هشت شهید این روستا را گرامی داشتند و با حضور در خانواده شهدا از آنان تجلیل کردند، همچنین نمایشگاه هنرهای دستی مردم نصرت آباد نیز در ۱۰ غرفه برگزار شد.

استان کرمان در ۲ دوره متوالی جشنواره ملی روستاها و عشایر دوستدار کتاب، موفق عمل کرده است و در هشتمین جشنواره ملی روستاها و عشایر دوستدار کتاب در سال ۱۴۰۱ نیز روستای دهبکری از توابع شهرستان بم به عنوان روستای برگزیده دوستدار کتاب کشور معرفی و تقدیر شده بود.

جشنواره ملی روستاها و عشایر دوستدار کتاب، به منظور ارزیابی کارنامه و عملکرد روستاییان و عشایر در حوزه کتاب و ترویج کتاب‌خوانی و تقدیر از ایشان همه ساله از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می شود.

سیرجان در فاصله ۱۷۵ کیلومتری غرب مرکز استان کرمان قرار دارد.

انتهای خبر/

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب