پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

14:30:51 - دوشنبه 27 آذر 1402
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
مدیر کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان کرمان عنوان کرد:
تشریح جزئیات اجرا یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های ارتباطی کشور در کرمان
مدیر کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان کرمان در نشست خبری با اصحاب رسانه به تشریح جزئیات اجرا فیبرنوری در سطح شهر کرمان طی سه هفته پرداخت.

به گزارش صبح رابر؛ به نقل از سرویس اجتماعی پایگاه خبری راه آرمان؛ حسین ساجدی‌فر عصر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به اجرا فیبرنوری در سطح شهر کرمان و با بیان اینکه در دولت سیزدهم باید ۸۰ درصد خانوارهای شهری از فیبرنوری برخوردار شوند، گفت: ۲۰ میلیون خانوار کشور، بین ۹ اپراتور دارای مجوز تقسیم‌بندی شدند و اجرای فیبرنوری در استان کرمان به شرکت های‌وب واگذار شد.

مدیر کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان کرمان با تأکید بر اینکه استان کرمان در اجرای طرح فیبرنوری پیشتاز بوده است، ابراز کرد:
هماهنگی و اخذ مجوز از شهرداری‌ها سخت‌ترین مرحله اجرای این طرح است و طبق نرخ‌نامه، اپراتور باید برای اجرای هر متر فیبرنوری در مراکز استان ها ۱۰۰ هزار تومان و در شهرستان‌ها ۵۰ هزار تومان به شهرداری‌ها پرداخت شود تا شهرداری‌ها مجوز صادر کنند.

وی ادامه داد: در شهر کرمان مقرر شد که مشارکتی کار انجام شود و پیشنهاد داده شد که شهرداری‌ها از اپراتور هزینه دریافت نکند و در قبال آن پنج درصد درآمد فیبرنوری به شهرداری تعلق گیرد.

ساجدی‌فر با بیان اینکه شهرداری‌ها می‌توانند فیبرنوری را مشارکتی یا براساس تعرفه در شهر خود اجرا کنند، عنوان کرد: فیبرنوری در شهر کرمان با ۵۰۰ کیلومتر، طی سه هفته در سه شیفت با بیش از هزار نفر به اتمام رسید که این پروژه جزو بزرگ‌ترین پروژه‌های ارتباطی کشور محسوب می‌شود.

مدیر کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان کرمان با اشاره به اینکه اجرای فیبرنوری در شهرهای دیگر استان از هفته آینده آغاز می‌شود، تصریح کرد: چنانچه شهرداری‌ها همکاری کنند، تمام شهرهای استان تا پایان سال به فیبر نوری مجهز خواهند شد.

وی با تأکید بر اینکه شهرداران مردم را از این سرویس محروم نکنند و از این فرصت طلایی استفاده کنند و با اشاره به نارضایتی مردم گفت: سختی دو الی سه ماه ارزش ۵۰ سال راحتی را دارد و تا سه ماه آینده آسفالت درست خواهد شد و همچنین  ظرف سه هفته آینده آزمایش فیبرنوری به اتمام خواهد رسید.

ساجدی‌فر با بیان اینکه هزینه اجرای فیبرنوری در استان حدود سه هزار میلیارد تومان بوده است، اظهار کرد: تمامی سایت‌های شهر کرمان به فیبرنوری متصل خواهند شد و همچنین بستر ۵G در استان آماده می‌شود.

مدیر کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان کرمان افزود: با اجرای فیبرنوری سرعت اینترنت در اپراتور ایرانسل پنج برابر و اینترنت ثابت ۸۰ برابر نسبت به ADCL موجود افزایش خواهد یافت.

وی با اشاره به سخنان عنوان شده در شورای شهر کرمان در خصوص اجرای فیبرنوری ابراز کرد: ویب تکلیفی اپراتور یک داکت هفت کاناله است و اگر غیر از این انجام دهد، وزارت‌خانه هزینه‌ای به آن اپراتور پرداخت نمی‌کند و این‌ها لوله آب نیست؛ بلکه داکت هفت کاناله هستند و علاوه بر آن چند ویب دیگر هم کار شده تا بتوان کابل‌های پرظرفیت‌تری داخل آنها گذاشت.

ساجدی‌فر ضمن اشاره به راه‌اندازی دفتر منطقه‌ای ایرانسل در کرمان اظهار کرد: اپراتور ایرانسل از تیرماه تا‌کنون ۸۶ سایت جدید در استان کرمان راه‌اندازی کرده و  این درحالی است که این اپراتور در طول دولت قبل حدود ۱۲ سایت روستایی ۴G روستایی در استان احداث کرده بود.

مدیر کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان کرمان ادامه داد: از ماه آینده سرویس فیبرنوری در شهر کرمان بالا خواهد آمد و در ابتدا به صورت محدود و تا سال آینده پوشش کامل خواهیم داشت و در سال آینده با هزینه کم به مردم داده می شود و در ابتدا مقداری هزینه زیاد است و دیگر اجرای شبکه زمینی نداریم و هوایی است.

وی با اشاره بر اینکه از ابتدا فعالیت دولت سیزدهم تاکنون ۵۳۰ روستا به اینترنت پرسرعت با اعتباری بالغ بر هزار میلیارد تومان متصل شده‌اند، ابراز کرد: از تعداد یاد شده ۸۶ سایت جدید برای اپراتور ایرانسل، ۱۲ سایت برای اپراتور همراه اول و ارتقای ۱۳۲ سایت موجود از ۲G به ۴G هستند.

ساجدی‌فر با اشاره به اینکه استان کرمان از لحاظ تعداد روستاهای متصل شده به اینترنت در رتبه اول قرار دارد، عنوان کرد: براساس تکلیف تا پایان برنامه توسعه ششم باید ۹۰ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار به اینترنت دسترسی داشته باشند که استان کرمان تاکنون به ۸۵ درصد رسیده است و تا پایان سال آینده به بالای ۹۰ درصد می‌رسد؛ بنابراین سال ۱۴۰۳ تکلیف برنامه هفتم این وزارت‌خانه در استان کرمان به اتمام خواهد رسید.

مدیر کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان کرمان با اشاره به اینکه تمامی روستاهای بالای ۲۰ خانوار در شهرستان‌های کهنوج و نرماشیر به اینترنت متصل شده‌اند، عنوان کرد: برخی روستاها صعب‌العبور یا به شبکه برق متصل نیستند و نمی‌توانیم به اینترنت پرسرعت متصلشان کنیم و برخی از روستاها در سال گذشته تحت پوشش ارتباطات ماهواره‌ای قرار گرفتند.

وی ضمن اشاره به خاموش بودن سه ساله مرکز داده استان گفت: مرکز داده استان بازسازی شده است که به‌زودی دیتا سنتر استان کرمان فعال خواهد شد.

ساجدی‌فر با تأکید بر اینکه اقتصاد پایدار استان با فناوری رقم می‌خورد نه با صنعت پایدار و برای نخبگان فناوری در کشورهای دیگر فرش قرمز پهن شده است، خاطرنشان کرد: صندوق نوآوری شکوفایی کرمان جزو ضعیف‌ترین صندوق‌های کشور است که دلیل این امر ساختار اجرایی و مدیریتی آن است و به این مهم باید توجه شود.


انتهای خبر

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب