پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

1:02:42 - دوشنبه 4 دی 1402
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
نحوه پوشش خود زبان رسای من در بیان خواسته بود
دکتر مهدیه حاج ملک گفت: به یاد دارم که به علت طرز پوشش و حجاب من و اعتماد به نفسی که به‌واسطه پوشش خودم داشتم در گیت‌های بازرسی پلیس‌های مرد جای خود را با پلیس زن برای من عوض می‌کردند و حتی به خود جرئت بازرسی سطحی و ظاهری هم نمی‌دادند بدون آنکه من زبانی از آنها در خواست کنم؛ چون نحوه پوشش من خود زبان رسای من در بیان خواسته بود.

به گزارش “صبح رابر”؛ حجاب در ادیان آسمانی زمینه‌ساز رشد و کمال آدمی تا مراتب عالی انسانیت است. قرآن کریم این حکم الهی را به نحو مطلوب، تبیین و سیره‌ی قرآنی معصومین (علیه‌السلام)، آن را به بهترین شکل به منصه ظهور و اجرا رسانده است.
 در همین راستا خبرنگار ما گفتگوی ویژه با دکتر مهدیه حاج ملک پزشک محبوب و موفق این شهرستان داشته که در ادامه خواندنش خالی‌ازلطف نیست:
 خودتان را معرفی و از فعالیت‌های خود برایمان بگویید؟ مهدیه حاج ملک هستم دارای مدرک دکترای پزشکی، دانش‌آموخته دوره‌های پزشکی قانونی و درمان سو مصرف مواد و داروهای روان‌گردان. در حال حاضر در رشته حقوق در حال آموختن و کسب تجربه‌های علمی و عملی هستم. سابقه بیست و یک سال طبابت، سیزده سال درمان اعتیاد به‌صورت تخصصی دارم و ۲ سال به‌عنوان سرپرست پزشکی قانونی شهرستان رابر درحال‌خدمت رسانی به مردم شریف این خطه هستم.


 شما به‌عنوان یک پزشک نمونه و باحجاب چه عواملی را در ایجاد و تشدید وضعیت کنونی عفاف و حجاب در جامعه را مؤثر می‌دانید؟
 به‌عنوان پزشک درمانگر اعتیاد که با خانواده‌های زیادی در ارتباط بوده و هستم و همچنین به‌عنوان پزشک‌قانونی شهرستان که با پرونده‌های مرتبط با دختران و بانوان جامعه سروکار دارم معتقد هستم که تربیت فرزندان دختر و آموزش صحیح آنها در شناخت خودشان از اهمیت بسزایی در کاهش آسیب‌های اجتماعی برخوردار است.
 
 دختران ما باید آگاه به تفاوت‌های وجودی خود با مردان باشند و این تفاوت‌ها را بشناسند و باتوجه‌به وجود خودشان به حق‌وحقوق خودآگاه شوند. آگاه بودن دختران ما می‌تواند آنها را از خطرات و سوءاستفاده‌های احتمالی محفوظ بدارد.
 متأسفانه آسیب‌های روحی و جسمی گاهی جبران‌ناپذیر هستند پس پیشگیری بهتر از درمان است. باز هم تأکید می‌کنم نظر من آگاه‌کردن صحیح نسل جوان است .
 
 از مراحل تحقق حجاب و عفاف در جامعه که می‌شود انجام داد برایمان بگویید؟

معتقدم در داخل کشور بیشتر به تبلیغات شعارگونه و سطحی اکتفا کردیم و در شناساندن فرهنگ عمیق اسلامی – ایرانی خودمان آن‌گونه که شایسته است به جوانان نپرداختیم.
 فکر نمی‌کنم کسی که با آموزه‌های دینی و فرهنگ غنی ایرانی آشنا باشد تحت‌تأثیر موارد منفی و رسانه‌های بیگانه قرار بگیرد
 وظیفه سیستم آموزشی و رسانه‌ای است که در این زمینه کارهای فاخرتر و باارزش بیشتر انجام دهند. اگر افرادی هم نسبت به مسئله حجاب پایبندی‌های لازم را ندارند به دلیل نداشتن آگاهی است. درعین‌حال عملکردهای منفی که بعضی افراد در جامعه ما داشتند و برخی ایجاد دافعه‌ها باعث واکنش مقابله‌ای در بعضی افراد شده که منجر به نتایج منفی شده است.
 
 باتوجه‌به ضرورت اهمیت حجاب و عفاف در تربیت فرزند در دوران کنونی جامعه چگونه می‌توان اجرایی کرد؟

 
کاش دختران عزیز ایرانی یاد بگیرند آنچه با رنگ و لعاب فراوان در فضای مجازی به‌عنوان آزادی پوشش به آنها نشان داده می‌شود فقط یک فریب است. بانوی ایرانی می‌تواند با حفظ حرمت و قداست خود در همه زمینه‌ها موفق و سربلند و افتخارآفرین باشد اگر خودش را بشناسد و راه را اشتباه نرود.
 
 به نظرم انسان بدون آنکه صحبتی کند با عملکرد و صداقت می‌تواند برای نسل جوان جاذبه‌هایی ایجاد کند. ضمناً لازم است به جوانان الگوهای لازم را معرفی کرد و این بسیار مسئله مهمی است. مهم‌ترین مسائلی که جامعه و رسانه باید در نظر داشته باشد الگودهی مناسب به جوانان است. جوانی که بداند در آموزه‌های دینی، تاریخ و فرهنگ کشورش انسان‌های وارسته و دانشمندی وجود داشته و دارند و این الگوها را بشناسد دچار بی‌ریشگی و بی‌هویتی نمی‌شود؛ زیرا الگوهای لازم را در دسترس دارد و نگاهش به تصاویر پر رنگ و لعاب رسانه مجازی بیگانه نخواهد بود و کورکورانه دنباله‌رو کسانی نخواهند بود که زن را فقط با زیبایی‌های ظاهری و بصری معرفی می‌کنند
 دختران ما باید بیاموزند که در عرصه‌های علمی به حدی قوی و پر توان وارد شوند که معرف آنها نقش علمی آنها باشد نه ظاهر آنها. اگر چنین باشد به شخصیت و حجاب آنها کسی نمی‌تواند خدشه‌ای وارد کند.
 
 آیا به این اندیشه‌اید که اگر حجاب نداشتید موفق‌تر بودید؟
 سعی کردم در هر موقعیتی که هستم به باورها و اصول اعتقادی خود پایبند باشم و از آنها عدول نکنم، خدا را شاکرم که هر آنچه را آرزو داشتم با تلاش خود به دست آوردم و اگر سختی‌هایی هم باشد خداوند بزرگ پشتیبان من است.
 
 آیا تا کنون در حوزه خود امربه‌معروف داشتید؟

 
 تلاش می‌کنم غیرمستقیم و به شکلی خوب و موقر با عمل و رفتارم دختران را به منفعت‌های حجاب آگاه سازم و اینکه بدانند حجاب و عفاف امری است با لایه‌های مختلف ظاهری و باطنی (وقار رفتاری) که اگر رعایت کنند خودشان در امنیت و سلامت خواهند بود. اگر دست و دلبازی کنند باعث طعن و تحقیر آن‌ها خواهد بود و این امر را باید به دختران خودآموزش دهیم. هر چه خود و ارزش‌های وجودی خود را در جامعه حفظ کنند کمتر مورد آزار روحی و جسمی قرار خواهند گرفت.
 
 خاطره درباره حجاب اگر دارید برایمان تعریف کنید؟
 
 در چند سفری که به خارج از کشور داشتم با همان حجابی که خودم آن را پذیرفتم و اجباری نیست به‌آسانی رفت‌وآمد کردم و به نظر خودم حجاب من باعث احترام بیشتر نسبت به من به‌عنوان یک زن در محافل خارجی شد.
 
 به یاد دارم که به علت طرز پوشش و حجاب من و اعتماد به نفسی که به‌واسطه پوشش خودم داشتم در گیت‌های بازرسی پلیس‌های مرد جای خود را با پلیس زن برای من عوض می‌کردند و حتی به خود جرئت بازرسی سطحی و ظاهری هم نمی‌دادند بدون آنکه من زبانی از آنها در خواست کنم؛ چون نحوه پوشش من خود زبان رسای من در بیان خواسته بود.
 
 وضعیت حجاب و عفاف را در جامعه امروزی چگونه ارزیابی می‌کنید؟
 
 در هر جامعه‌ای تأثیرات فرهنگی روی افراد وجود دارد. هر فردی از هر فرهنگ و آیین بینش و آگاهی لازم را داشته باشد تأثیرپذیری منفی او نسبت به سایر فرهنگ‌ها کمتر خواهد بود. در کشور عزیزمان ایران، در حال حاضر شرایط مناسب برای تحصیل، کسب علم و تجربه و تخصص در همه زمینه‌ها فراهم است. همچنین شرایط برای واردشدن به عرصه‌های شغلی مناسب و درشان بانوان در فضاهای علمی و عملی محیا است.
 دختران ما باید بیاموزند اگر کسی بخواهد از جاذبه‌های ظاهری خود استفاده کند شاید موفقیت‌هایی داشته باشد؛ اما مطمئناً موقتی است و همراه با ضررهای جبران‌ناپذیری خواهد بود.
 
 بانوانی از کشورهایی مانند هند، پاکستان، شرق آسیا و سایر کشورهای مسلمان زمانی که با ریشه‌های فرهنگی خودشان ارتباطات قوی برقرار می‌کنند هر جا که هستند با همان حجاب، لباس، فرهنگ، سنت ملی و آیینی خود حضور دارند؛ چون به این باور رسیدند که حجاب مصونیت است؛ اما در دانشگاه‌های ما با اینکه محیط اسلامی است بسیاری پوشش و هویت اسلامی را کنار می‌گذارند درحالی‌که ماهیت علم مغایر با اسلام نیست.
 وضعیت فعلی حجاب و عفاف در کشور ما نیازمند ارزیابی دقیق کارشناسان مربوطه است تا راهکارهای مؤثر و دائمی جایگزین روش‌های موقتی و تحمیلی شود.
 
 نظرتان را در مورد حجاب و عفاف برایمان بگوید آیا تا حالا شده از پوشش برخی آدم‌ها خجالت بکشید؟
 
 همه ادیان الهی پوشش دارند. باورمندان به ادیان نسبت به باور و دلبستگی به همه محدوده‌ها دقت و مراقبت دارند و پوشش یکی از این موارد است اسلام هم به زن چنین نگاهی دارد؛ زیرا وجود زن ارزشمند است و با داشتن حجاب و وقار در رفتار مورد حفاظت است تا از آسیب‌های روحی و جسمی و سو استفاده در امان باشد.
 ضمن اینکه در طول تاریخ بشری مدارک و تصاویر زیادی از پوشیدگی زنان وجود داشته که نشان از فطری‌بودن پوشیدگی بوده است اینها دلیلی بر محدودیت و تحقیر زن نیست؛ بلکه به‌خاطر محفوظ ماندن از خطرات و سوءاستفاده‌ها و قلب‌های بیمار است تا ایمن باشد.
 زن با پوشش و وقار می‌تواند بدون محدودیت در هر جامعه‌ای فعالیت‌های درمانی، علمی، تحقیقاتی و اجتماعی داشته باشد و معرف او توانایی‌ها و دانسته‌های او باشد .
 
 انتهای خبر/
 

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب