پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

18:18:04 - جمعه 29 آذر 1392
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
نگاهی به «مکان‌یاب ایرانی»، اختراع جدید یک جانباز نابینا
مکان‌یاب هوشمند را می‌توان بر سر درب کلیه اماکن عمومی که نابینا ممکن است با آنجا سروکار داشته باشد، نصب کرد. در واقع برای نابینایان شهری مجازی ساخته خواهد شد که اماکن مختلف توسط فایل‌های صوتی خود را به نابینا معرفی می‌کند. به گزارش” صبح رابر” به نقل از  خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، تشکل «خانه […]

مکان‌یاب هوشمند را می‌توان بر سر درب کلیه اماکن عمومی که نابینا ممکن است با آنجا سروکار داشته باشد، نصب کرد. در واقع برای نابینایان شهری مجازی ساخته خواهد شد که اماکن مختلف توسط فایل‌های صوتی خود را به نابینا معرفی می‌کند.

به گزارش” صبح رابر” به نقل از  خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، تشکل «خانه نور ایرانیان بصیر» یکی از تشکل‌هایی است که به همت جانبازان نابینای کشور راه‌اندازی شده است. در این تشکل اختراعات، ابتکارات و پروژه‌های فراوانی در مورد حل مشکلات روز نابینایان و تسهیل فعالیت‌های روزانه آنان بررسی می‌شود. تاکنون پروژه‌های فراوانی در آنجا به سرانجام رسیده و جزو اختراعات جانبازان نابینا به ثبت رسیده است. دستگاهی با عنوان “مکان‌یاب” به همت حمید جعفری که خود از جانبازان نابینا و مدیرعامل خانه نور ایرانیان بصیر است، ساخته و رونمایی شده است.

یکی از مشکلات مهم و جدی نابینایان در محیط شهری و خیابان‌ها پیدا نمودن اماکن مورد نظر آنان می‌باشد. نابینایانی که به تنهایی و با عصا جهت پیگیری کارهای شخصی در سطح شهر حاضر می‌شوند محل مورد نظر خویش را به راحتی پیدا نمی‌نمایند و با سوالات متعدد از افراد دیگر که گاهی با بی‌مهری هرماه است به سختی مورد نظر را پیدا می‌نمایند. از این جهت “خانه نور ایرانیان بصیر” جهت رفع این مشکل به مطالعه و پژوهش در این خصوص پرداخت. در نمایشگاه بین‌المللی سایت سیتی ویژه نابینایان به نمونه سخت‌افزاری مکان‌یاب برخورد نمود که بسیار ابتدایی بود؛ خانه نور در گرفتن ایده و حتی بدون تهیه نمونه‌ای از آن با مهندسین داخل وارد مذاکره شد و طی جلسات متعدد نهایتاً‌به طراحی و تولید دستگاه مکان یاب نمود که به مراتب از نمونه ابتدایی آن کاملتر‌، ایمن‌تر و سهل الوصول‌تر هست.

این دستگاه از دو بخش سخت افزاری و نرم افزاری تشکیل شده است که قطعه سخت افزاری آن بر سر درب امکان و معابر مورد نظر نصب می‌شود و توسط نرم افزاری که بر روی موبایل نابینا نصب شده بوسیله بلوتوث حداکثر تا فاصله ۳۵ الی ۴۰ متری با یکدیگر ارتباط برقرار می‌نمایند.

روش کار بدین ترتیب است هنگامیکه نابینا به مکان مورد نظر خویش که دستگاه سخت افزار بر روی درب ورودی آن نصب شده است، نزدیک می‌شود صدای زنگ اس ام اس از گوشی خود می‌شنود سپس با فشار دادن دکمه select پیام صوتی که نام محل را اعلام می‌نماید از گوشی موبایل خود می‌شنود، چنانچه مکان همان محل موردنظر نابینا باشد، با فشار دکمه بر روی گوشی دستگاه سخت افزاری فعال گردیده و با پخش آهنگ ملایم نابینا را به سمت درب محل مورد نظر هدایت می‌نماید. نرم افزار این دستگاه با فرمت java بر روی تمامی گوشی‌ها بویژه نوکیا با سیستم عامل سیمبین قابل نصب می‌باشد. این دستگاه را می‌توان بر سر درب کلیه اماکن عمومی که نابینا ممکن است با آنجا سروکار داشته باشد مانند مترو، بیمارستان،‌ دانشگاه و دانشکده‌ها، فروشگاه‌های بزرگ، مراکز سازمان بهزیستی و مدارس نابینایی و … نصب نمود.

در واقع برای نابینایان یک شهر مجازی ساخته خواهد شد که اماکن مختلف توسط فایل‌های صوتی خود را به نابینا معرفی می‌نماید. همچنین دستگاه سخت افزاری آنرا می‌توان به ۲ شکل طراحی کرد: اول برای محیط‌های بیرونی و عمومی با صدای بلند که حداقل تا فاصله ۵۰ متری شنیده می‌شود دوم برای محیط‌های درون ساختمان که از فاصله حداقل ۱۰ متری صدای آن شنیده می‌شود. از آنجا که خرید و نصب این دستگاه بر روی اماکن عمومی برای نابینایان امکان پذیر نمی‌باشد، لذا می‌بایست هماهنگی‌های لازم با کلیه دستگاه‌ها و نهادهای دولتی و اتحادیه‌های صنفی بعمل آید تا آن‌ها ضمن خرید و نصب آن بر روی اماکن تحت پوشش خویش برای نابینایان شهر مجازی بسازند. این دستگاه مشابه خارجی نداشته و کلیه تکنولوژی و مراحل ساخت آن توسط مهندسین داخلی با کمک خانه نور ایرانیان بصیر آماده و آزمایش شد.

مراسم رونمایی از قلم هوشمند و چندمنظوره و مکان‌یاب هوشمند ویژه نابینایان ۲۵ آذرماه۹۲ در سالن سیدالشهدا برگزار شد. این مراسم با حضور حجت‌الاسلام شهیدی نماینده ولی‌فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران، معاون رئیس‌جمهور و رئیس بنیاد شهید، حجت‌الاسلام حسنی قائم‌مقام نمایندگی ولی‌فقیه در بنیاد شهید، عقیقی رئیس هیئت مدیره خانه نور ایرانیان بصیر، صادقی رئیس مرکز دانش‌پژوهان شاهد و ایثارگر، امیرسرتیپ کاظمی رئیس ایثارگران ارتش، حمید جعفری مدیرعامل خانه نور ایرانیان بصیر و جمعی از جانبازان نابینایان کشور برگزار شد.

در این مراسم از مهندس نادر میرهاشمی مدیرعامل شرکت آوای هوشمند قلم که طراح و سازنده قلم نوری چند منظوره است و حمید جعفری، جانباز نابینا و طراح مکان‌یاب هوشمند تقدیر و تجلیل به عمل آمد و این اختراعات ویژه نابینایان که به همت تشکل خانه نور ایرانیان بصیر ساخته شده است، توسط رئیس بنیاد شهید رونمایی شد.

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب