پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

20:10:51 - دوشنبه 21 اسفند 1402
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
رعایت حجاب حکم تکلیفی و واجب شرعی است
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان رابر، گفت: رعایت حجاب حکم تکلیفی و واجب شرعی است داشتن حجاب متعارف شرعاً واجب و هر که این حد از پوشش را رعایت نکند مرتکب گناه شده‌ است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «صبح رابر» ؛ امروز بعد از گذشت بیش از ۴ دهه از پیروزی انقلاب اسلامی با وجود فشار دشمنان برای کم‌رنگ کردن حجاب و رواج فرهنگ غربی، ما شاهد رشد چشمگیر فعالیت بانوانی هستیم که با حفظ حجاب اسلامی در کنار همسری و مادری در عرصه‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی به موفقیت‌های کشوری و جهانی رسیدند و برای موفقیت و اعتلای کشور گام‌های مؤثری برمی‌دارند.
 
 در این گزارش به سراغ بانویی محجبه رابری رفتیم که با وجود همسری و مادری برای ۲ فرزند، کارشناس ارشد رشته زبان و ادبیات فارسی و ۹ سال است که توفیق خدمت در عرصه فرهنگ و هنر در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی جنوب کرمان و شهرستان رابر را دارد در ادامه خواندن این گفتگو خالی‌ازلطف نیست.


 سجاده علیمرادی رابری در خصوص فعالیت‌های اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌گوید: در کلیه ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان رابر اموراتی در حوزه‌های فرهنگ و هنر، قرآن، رسانه، کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد، انجمن‌های قرآنی و فرهنگی و هنری و برگزاری جشنواره‌ها و همایش‌های فرهنگی و هنری، کارگاه‌های آموزشی در حوزه‌های فرهنگی و هنری و قرآنی انجام می‌پذیرد.

 وی افزود: ما در این مجموعه تمام و نهایت تلاش خود را داریم تا به اهداف عالیه حوزه فرهنگ و ارشاد اسلامی در سطح شهرستانی مانند رشد فضائل اخلاقی بر اساس ایمان و تقوی، استقلال فرهنگی و مصونیت جامعه از نفوذ فرهنگ اجانب، اعتلای آگاهی‌های عمومی در زمینه‌های مختلف و شکوفایی استعدادها و روحیه تحقیق، تتبع و ابتکار در جامعه، رواج فرهنگ و هنر اسلامی گاهی اقشار جامعه نسبت به مبانی و مظاهر و اهداف انقلاب اسلامی دست‌یافته و محقق گردند.

رعایت حجاب حکم تکلیفی و واجب شرعی است
 
 رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان رابر در مورد حجاب و عفاف گفت: در شهرستان رابر به برکت خون شهدا و همان‌طور که می‌دانید شهر رابر زادگاه سردار شهید حاج‌قاسم سلیمانی و قبله مقاومت جهان اسلام است به‌واسطه رایحه شهید و شهادت که در سطح شهرستان حکم‌فرماست و به‌واسطه زندگی سنتی با حضور پدر در رأس خانواده و مادر و در کنار هم بودن‌ها، شهرستان رابر از معضل بی‌حجابی مصون و محفوظ مانده است.
 
 وی ادامه داد: بعضاً افراد بی‌حجابی به‌خصوص در فصل تابستان به اقتضای خوش و آب‌وهوایی شهرستان و ناحیه سردسیر مناطق جنوبی کرمان و استان هرمزگان که اغلب مسافر و گردشگر دیده می‌شود؛ اما از اهالی خود شهرستان افراد بی‌حجاب نداریم.
 
 علیمرادی، رعایت حجاب را حکم تکلیفی و واجب شرعی خواند و عنوان کرد: داشتن حجاب متعارف شرعاً واجب است و هر که این حد از پوشش را رعایت نکند مرتکب گناه شده‌است، حجاب به‌عنوان یک موضوع مذهبی برای نشان‌دادن شرافت یک شیء یا یک فضا به کار می‌رود حتی حجاب در فرهنگ غربی هم نماد موقعیت زنان طبقات بالا و سلطنتی شد.
 
 وی با بیان اینکه ما مسلمان هستیم در شرع و دین ما رعایت حجاب واجب و تارک آن مرتکب گناه است، تصریح کرد: قانون فرهنگ غرب هم زنان دهقان، برده‌ها را از پوشیدن حجاب منع و متخلفان مجازات می‌شدند در تاریخ ما ایرانی‌ها هم دست‌کم از دوران هخامنشیان، شهبانوها به‌وسیلهٔ گونه‌ای پرده پنهان بوده و ما ایرانی‌ها با این قدمت تاریخی حتی اگر هم مغموم تهاجم فرهنگی شده، خود غربی‌ها هم باتوجه‌به گفته‌های قبلی حجاب را قبول داشته‌اند.
 
علیمرادی بر ضرورت اهمیت حجاب و عفاف در تربیت فرزند در دوران کنونی جامعه تأکید کرد و گفت: من قبل از اینکه رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان رابر باشم؛ یک مادر هستم به‌عنوان مادر یکی از مهم‌ترین وظایف من در قبال فرزندانم آموختن آموزه‌های دینی به آنها و آشناکردن آنها با واجبات است که یکی از مهم‌ترین آنها موضوع عفاف و حجاب است.

مسجد ارزشمندترین محیط برای رشد معنوی و تربیت روحی فرزندانمان است
 
 وی ادامه داد: هر میزان که خودم در خانه با گفته‌ها و نصایح و به‌خصوص در عمل نشان‌دادن اهمیت این مهم را گوشزد فرزندانم دارم؛ اما در خارج از خانه‌یکی از مکان‌هایی که می‌توانید به آنجا برای این کار مراجعه و با خیال آسوده از نتیجه لذت ببرید، جایی که از عهده این کار به‌خوبی بر می‌آید مسجد است.
 
 علیمرادی مسجد، را ارزشمندترین محیط برای رشد معنوی و تربیت روحی فرزندانمان برشمرد و اظهار کرد: مساجد بهترین محیطی است که در میان دیگر محیط‌ها از بالاترین امتیاز سلامت روحی، روانی، اعتقادی و دینی به‌خصوص در حوزه عفاف و حجاب برخوردار است گذشته از آن مسجد می‌تواند بسیاری از همین نیازها را در قالب کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد و تفریح و ورزش و آموزش برای فرزندانمان فراهم آورد .
 
 وی ادامه داد: هر انسانی در هر دوره‌ای از زندگی اگر با این محیط نورانی در ارتباط باشد، به ثمرات آن دست خواهد یافت ارتباط کودکان و جوانان با مسجد نیز حتی اگر به‌اندازه یک حضور کوتاه‌مدت هم باشد، می‌تواند تأثیرات خوبی داشته باشد.

 رئیس اداره فرهنگ و ارشاد شهرستان رابر با اشاره به فعالیت خود در امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر در حوزه حجاب و عفاف گفت: الحمدلله به‌واسطه پوشش دوست‌داشتنی‌ام که چادر است بارها شاهد بودم در کوچه یا خیابان که می‌روم خانم‌هایی که از روبه‌رو می‌آیند خواه‌ناخواه عکس‌العمل حجابی داشته‌اند یا چادر خود و یا روسری خود را جلوتر از وضعیت قبلی خود کشیده‌اند که خود نوعی امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر عملی است.
 
 وی، با اشاره به نقش اداره ارشاد در تحقق حجاب و عفاف در جامعه یادآور شد: اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی برای نیل به این مهم اقدامات زیادی را به‌عنوان سند راهبردی مدنظر خود قرار داده است از اهم آنها به در اولویت قراردادن موضوع حجاب و عفاف در برنامه‌های اداره، اصالت بخشی به فرهنگ عفاف از طریق محصولات متنوع فرهنگی، هنری، فراهم‌کردن زمینه‌های لازم جهت تهیه آثار هنری (نمایش – فیلم کوتاه_ نماهنگ)، نظارت بر رسانه‌ها و تشکل‌های هنری – مردمی، نمایشگاه‌ها و محافل هنری و مؤسسات فرهنگی و هنری و قرآنی می‌توان اشاره کرد.
 
 علیمرادی، یک زن نمونه و باحجاب را از عواملی در ایجاد و تشدید وضعیت کنونی عفاف و حجاب در جامعه مؤثر دانست و گفت: عفاف و حجاب در طول سال‌های اخیر بنا بر تغییرات به وجود آمده در شرایط مختلف دستخوش تغییرات و دگرگونی‌های عرفی شده که افزایش خطرات آسیب‌های اجتماعی را به دنبال داشته است.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: توصیه به حفظ عفاف و حجاب در اسلام به‌منظور پاک‌سازی روح و جسم و جان و روان انسان‌ها و دورکردن افراد از آسیب‌های اجتماعی، اخلاقی، خانوادگی، تحریکات جنسی و سوءاستفاده افراد هوس‌باز بوده است.
 
 وی، افزود: براین‌اساس، ضرورت دارد آسیب‌شناسی عفاف و حجاب در جامعه ما به‌صورت جدی مورد بررسی قرار گیرد اهمیت این مطلب ازآن‌جهت است؛ با بازنگری در عرف عامه، راهکارهای برون‌رفت از وضعیت آشفته فعلی را باتکیه‌بر مبانی الهی استحصال کرد.
 
 علیمرادی در ادامه گفت: رفتار سلیقه‌ای در موضوع عفاف و حجاب جامعه را دچار تضاد کرده است همچنین موضوع بااهمیت دیگر عملکرد ضعیف ما در حوزه اقناع‌سازی نسل جدید است ما در حوزه اقناع نسل جوان و تعمیق باورها و ارزش‌های اسلامی و انقلابی‌مان به‌درستی عمل‌نکرده‌ایم.

افراد بدحجاب بی‌بضاعت نیستند
 
 وی به ارزیابی نقش وضعیت معیشتی و اقتصادی مردم در گرایش به بدحجابی ابراز کرد: ازآنجاکه دشمن نهایت تلاش خود را دارد تا روح ناامیدی را به کالبد این مردم بدمد و همیشه دادوبیداد از فقر و تنگ‌دستی و کوچک‌شدن سفره‌های مردم دارد و طبیعی است؛ زیرا دشمن کارش دشمنی است و هیچ زمان آسایش و خوشبختی ما ایرانی‌ها را نمی‌خواهد.
 
علیمرادی ادامه داد: وضعیت بدحجابی هیچ ارتباطی به وضعیت معیشتی و اقتصادی ندارد آیا خرید یک چادر مشکی هزینه بیشتری دارد یا خرید شلوارهای زخمی شومیزهای آن‌چنانی یا خرید و استفاده از انواع مواد آرایشی که قیمت آنها بعضاً مبلغ میلیونی است یا انواع جراحی‌های زیبایی که انجام می‌دهند و کسانی که در این وادی‌ها سیر می‌کنند اغلب افراد بی‌حجاب جامعه ما را تشکیل می‌دهند پس مشخص می‌شود افرادی که بدحجاب هستند افراد بی‌بضاعت نیستند.


افراد بدحجاب قربانیان تهاجم‌های فرهنگی و غربی است


 وی، گفت: جامعه ما جامعه ولنگاری نیست در بین جوانان ما پوشش تن به آن حد بی‌بندوباری کامل نرسیده در پوشش سروگردن کمی دچار مشکل هست که همت عالی می‌طلبد بخش زیادی از جامعه ما دارای حجاب و محجبه هستند حتی با خانم‌های بدحجاب وقتی صحبت کنید و بگویید شما که اکثر موهایتان بیرون است خوب کلاً شال یا روسری خود را بردارید همان‌ها هم در مقابل جبهه گرفته و مقاومت می‌کنند و این نشان می‌دهد که در بطن و درون خود به مسئله حجاب پایبند هستند.
 
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد شهرستان رابر با بیان رویکرد وضعیت جامعه فعلی حجاب و عفاف اجتماعی اظهار کرد: کسانی که با پایبند به اصول و دین اسلام و فرهنگ غنی و اصیل ایرانی در جامعه ظاهر نمی‌شوند را نباید به چشم متهم نگاه کرد این‌ها فرزندان ما هستند که راه را اشتباه رفته و قربانیان تهاجم‌های فرهنگی و غربی و قربانی کم‌کاری‌هاو سهل‌انگاری‌های داخلی هستند و باید به داد آنها رسید نگاه خطاکارانه و داشتن به آنها موجب می‌شود نتوانیم تصمیم درستی بگیریم.

انتهای خبر/

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب